Proturbo  Autodiagnoosi

Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014

  • 59 Vastauksia
  • 14343 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #45 : 10.08.2021, 09:30:19 »
Niin noh, sähköliitin kannattaa kans irroittaa :D
Teoriassa liitintä ei ole pakko irroittaa että voi polttimon vaihtaa, mutta helpottaa kun voi umpion ottaa sisälle pöydälle :D
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #46 : 10.08.2021, 09:46:07 »
Hyvä tarkistaa asioita etukäteen tässä  talven edellä.

Kuten naftasuodatin, joka kuuluu teillä Pohjanmaalla joka syksyiseen talvihuoltoon. :juhau:

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #47 : 10.08.2021, 10:16:55 »
Kuten naftasuodatin, joka kuuluu teillä Pohjanmaalla joka syksyiseen talvihuoltoon. :juhau:

:tykkää: :D



No kävin tässä joutessani irrottelemassa tuon umpion. Prosessi on helppo, mutta toinen sokka jäi vähän kanittamaan. Ja kun ei suostunut pienellä vääntelyllä ja kääntelyllä irtoamaan, päätin lisätä voimaa ja *ping* sanoi lukituslipare ja lensi tietysti kaaressa moottoritilan pohjalle:



No, umpio kuitenkin saatiin irti ja myös liitin irroitettua.

Itse polttimon vaihto toki vaatii vielä neljällä ruuvilla (T20 taisi olla) olevan kannen irroittamisen sekä itse polttimon lukituksen vapauttamisen kahdesta muovisesta ulokkeesta vastapäivään kääntämällä vajaan neljänneskierroksen. Ja D3S polttimo siellä tosiaan luuraa.



Noh, ei muuta kuin hakemaan polttimoita (kyllä se toinenkin puoli tässä vaihtuu samalla) ja sopiva työkalu millä saa ongittua sen lipareen pois moottoritilasta.



Kaukovaloissa näkyy olevan oletuksen mukainen H9 halogeeni. Siihen voisi vaihtaa jossain kohtaa samat Osram Cool Blue Boostit mitkä vaihdoin myös V70 keulalle taannoin. Ei pahaa sanottavaa niistä.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2021, 10:19:21 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #48 : 10.08.2021, 10:58:47 »
Hieno peli Taavilla! Onnea ja pientä kulutusta! -H-
Mielenkiinnolla seuraillut D6 kokemuksia, ja ristiriitainen auto itselle. Toisaalta houkuttelisi kovasti, ja oli taannoin jo kaksi päivää ajossakin, mutta ei vielä ole laukaissut ostopäätöstä..  :-\
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #49 : 10.08.2021, 11:14:52 »
Hieno peli Taavilla! Onnea ja pientä kulutusta! -H-
Mielenkiinnolla seuraillut D6 kokemuksia, ja ristiriitainen auto itselle. Toisaalta houkuttelisi kovasti, ja oli taannoin jo kaksi päivää ajossakin, mutta ei vielä ole laukaissut ostopäätöstä..  :-\

Kiitos! Aika vähällä tässä on toistaiseksi päästy. Ajotietokoneen ilmoittama keskikulutus on vaihdellut 2,8 ja 3,8 litran välillä. Riippuen vahvasti siitä, onko tehty pitkiä matkoja vai ei.

Jos ajoprofiili on lähinnä pitkiä matkoja niin eihän tämä kannata. Vastaava diesel on siinä kohtaa järkevämpi ratkaisu. Mutta kun itselle nykyään ajot ovat pääosin muutamia kymmeniä kilometrejä per päivä, tämä kannattaa hyvinkin. Ja kun tosiaan kyseinen yksilö oli historialtaan hyvin tunnettu ja kalliita kohteita jo rempattu, niin ostopäätöksen uskalsi hyvinkin tehdä.

Tarkoitus olisi käydä vielä radallakin kokeilemassa miten tämä möhkö liikkuu. Painopiste on kyllä alhaalla, mutta sitä painoa silti riittää... :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #50 : 11.08.2021, 12:32:53 »
Eilen haettiin polttimot ja sopiva noukkimistyökalu sen moottoritilaan pudonneen lipareen onkimiseksi talteen. Eipä tuossa mitään sen ihmeellisempää ollut, polttimot kiinni ja umpiot paikalleen sekä pimeän tultua pieni testilenkki.

Sitä jäin miettimään, että kalibroituuko noi kääntyvät valot automaattisesti oikein? Väkisinkin ne vähän kääntyivät polttimoa vaihtaessa. Testilenkillä kaikki näytti kyllä olevan ihan ok, mutta....
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #51 : 11.08.2021, 15:10:22 »
Eilen haettiin polttimot ja sopiva noukkimistyökalu sen moottoritilaan pudonneen lipareen onkimiseksi talteen. Eipä tuossa mitään sen ihmeellisempää ollut, polttimot kiinni ja umpiot paikalleen sekä pimeän tultua pieni testilenkki.

Sitä jäin miettimään, että kalibroituuko noi kääntyvät valot automaattisesti oikein? Väkisinkin ne vähän kääntyivät polttimoa vaihtaessa. Testilenkillä kaikki näytti kyllä olevan ihan ok, mutta....
Ainakin omassa V70:ssa kun olen polttimoa vaihdellut, niin on kääntyilleet myös, ja en ole mitään erillistä kalibrointia tehnyt/ teettänyt.
Hyvin on pelanneet.  :P

Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #52 : 11.08.2021, 15:11:47 »
Ihme jos niitä ei pidä kalibroida jotenkin, kun jo p2-volvossa olen vidalla kalibroinut perus-xenoneita
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #53 : 11.08.2021, 15:19:42 »
Ihme jos niitä ei pidä kalibroida jotenkin, kun jo p2-volvossa olen vidalla kalibroinut perus-xenoneita
Millä tavalla tarve ilmeni vanhemmassa? Menikö siis polttimon vaihdon myötä jotenkin säädöt sekaisin?
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #54 : 11.08.2021, 15:21:29 »
Millä tavalla tarve ilmeni vanhemmassa? Menikö siis polttimon vaihdon myötä jotenkin säädöt sekaisin?

Siinä on vain ylös-alas-menevät xenonit ja ilman kalibrointia en saanut ihan niin ylös kuin lain puolesta olis ollut mahdollista. Käytännössä uusi anturi ja sen kiinnitys oli vähän eri asennossa kuin aiempi
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #55 : 11.08.2021, 18:46:04 »
Noissahan on kahdesta eri asiasta kyse. Jos korkeusanturi muuttuu erilaiseksi niin tottakai pitää kalibroida.

Mutta tässä lampunvaihdossa tapahtuneen polttimon kääntymisen kalibrointi tapahtuu joka kerta kun auton käynnistää.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #56 : 11.08.2021, 19:11:35 »
Nuo oman valothan tehtaalta tultuaan startissa myös menee ylös-alas, kai se karkea kalibrointi on tms. Lopetti kyllä tuon liikkeen jonkun anturivaihdon jälkeen, ota noista selvää. Voiko vinossa paikallaan olevaa polttimoa kääntelemällä kalibroida muuten kuin kokeilemalla kääntää kunnes kopsahtaa umpion laitaan? Jos ei ole optista kalibrointia. Asia ei ole mulle tärkeä et mun puolesta voidaan jatkaa ..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #57 : 11.08.2021, 22:47:44 »
Mutta tässä lampunvaihdossa tapahtuneen polttimon kääntymisen kalibrointi tapahtuu joka kerta kun auton käynnistää.

Näin vähän arvelinkin, kiitoksia! -H-
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #58 : 25.08.2021, 10:59:01 »
Nuo oman valothan tehtaalta tultuaan startissa myös menee ylös-alas, kai se karkea kalibrointi on tms. Lopetti kyllä tuon liikkeen jonkun anturivaihdon jälkeen, ota noista selvää. Voiko vinossa paikallaan olevaa polttimoa kääntelemällä kalibroida muuten kuin kokeilemalla kääntää kunnes kopsahtaa umpion laitaan? Jos ei ole optista kalibrointia. Asia ei ole mulle tärkeä et mun puolesta voidaan jatkaa ..
Kalibrointi tosiaan tehdään vain jos tasoanturit menee vaihtoon tai alusta kokee huomattavia muutoksia. Lähtökohtaisesti poltin tulee laittaa oikeaan asentoon (joita on vain yksi), eikä käännellä umpion sisällä. Ei tarvitse mitään erillisiä kalibrointeja. Valokuviota ei oikeaksi saa jos poltin on vinossa.  Kokemukset P2-P3 V70 xenoneista.
V60 T8 -19

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
« Vastaus #59 : 25.08.2021, 19:46:48 »
Kalibrointi tosiaan tehdään vain jos tasoanturit menee vaihtoon tai alusta kokee huomattavia muutoksia. Lähtökohtaisesti poltin tulee laittaa oikeaan asentoon (joita on vain yksi), eikä käännellä umpion sisällä. Ei tarvitse mitään erillisiä kalibrointeja. Valokuviota ei oikeaksi saa jos poltin on vinossa.  Kokemukset P2-P3 V70 xenoneista.

Onko se kuvio semmoinen viiva jos on vinossa? Tuosta on jopa kokemusta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Samppasport  Futurez