Futurez  Kulkukoira

Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R

  • 31 Vastauksia
  • 12981 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa säkkijänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
« : 22.12.2019, 21:31:40 »
Tipu T-5 ärrän vielä majaillessa tallin perällä täytyy nyt itsekkin postata edes jostakin Volvosta esittelyä. Eli vuoden olen nyt ajellut tällä 2007 XC70 "maasturilla". Ostin tämän huutokaupasta ilman mitään käsitystä auton kunnosta. Mittarissakin oli kohtuulliset 480 tkm. Olin kuitenkin kovin luottavainen, kun tuo on kuitenkin melkein sama auto, kuin minun edellinen 2001 V70 D5, ja se on ollut sen verran kova rauta, että jos tuo on puoliksi niin hyvä, niin ei ole mitään hätää. Ja onnistuneiden kauppojen jälkeen ei muutakuin nokka kohti Vantaata samalla toivoen, että toivottavasti myyjäliike ei ole Tattarinsuolla. No ei onneksi ollut. Sitten setelit myyjän kouraan ja menoksi. Ensivaikutelma oli, että ihan ok pirssi, mitä nyt sisällä haisi pahalle. Onneksi haju lähti sisällä olevista kesärenkaista, eikä jäänyt leijailemaan autoon sen pidemmäksi aikaa. Jälkeenpäin selvitin, että auto on tuotu melko uutena Saksasta (mittarissa vain 65 tkm) ja sen jälkeen ollut yhdellä omistajalla, jonka toimeksianto se huutokauppa oli.

Ensimmäisen pesun jälkeen katsastin auton ulkokuoren: tavallista iän tuomaa kulumaa maalipinnassa. Ruostetta ei ole missään, enkä sitä missään vaiheessa odottanutkaan löytyvän, kun ei se vanhakaan V70 suostunut ruostumaan ollenkaan, vaikka jossain välissä oli pitkiäkin aikoja, etten viitsinyt edes pestä autoa. Mutta iloisin yllätys oli se, että autossa ei ollut yhtään lommoa tai sävyeroja pintapelleissä. Kaikki varusteetkin toimi paitsi takalasin pyyhkijä. Myöhemmin myös selvisi, että ardicin palopesän pohja on palanut puhki, ja sen takia jäähdytinnestettä joutuu lisäilemään silloin tällöin. Kesäaikaan sitä ei kuitenkaan mene, niin olen paikallistanut vian siihen ardicin palopesään. Ja se palopesä on vielä tätäkin viestiä naputellessa vaihtamatta. Pitäisi kyllä vaihtaa, koska kun se ardic lähtee käyntiin, se pölläyttää ilmoille sen verran reilun sinisen savun, että joku aamu joku naapuri vielä tyhjentää sammuttimen minun autoon.

Hetken aikaa kun katseli uutta autoa, niin alkoi kuitenkin ketuttamaan se, että siinä ei ole sitä takaluukun lippaa ja muutenkin se oli vähän kuin näyteikkuna, kun ei ollut mitään tummennuksia. Jarruvalollinen spoileri bildelsbasenista ja tummennukset ammattilaiselta. Heti paljon parempi! Tässä vaiheessa on sitten kehuttava Volvon suunnittelijoita, kun asensin spoileria paikalleen. Ehdin jo repimään hiukset päästäni, että miten onnistun poraamaan reiät oikeille kohdille takaluukkuun, että spoileri istuu nätisti. Onneksi insinöörit osasivat laittaa takaluukun sisäpuolen runkomuottiin pienet kohdistusmerkit, että mihin spoileri tulee kiinni.

Keväällä sitten auto myllytykseen, että pääsee lopuistakin naarmuista eroon. Syksyllä sitten heitin vielä Thulen Spirit sarjan suksiboksin katolle. Olin jo katsellut suksiboksia ja mielestäni tuo vaan sattuu muotoilultaan käymään tuon mallin Volvoon kuin nyrkki silmään. Molemmista löytyy tuo väkevä hartialinja. Ja kiinnikkeisiinkin piti panostaa huolella, ettei boksi nouse kovinkaan korkealle, eikä kiinnikkeet tule auton kattolinjan ohi. Kiinnikkeiksi siten valikoitui Thulen Wingbar edge. Todella hyvät ja esteettisesti miellyttävät.

Katsastin auton toukokuussa, ja ainoa, mistä sain korjauskehotuksen, oli kuskin rispaantunut turvavyö. Bildelsbasen auki ja sieltä uusi vyö matkaamaan kohti Suomea. Vyön saapuessa sitten menikin sormi suuhun, että mitenkäs tämä romu alkaa purkaantumaan sisältä niin, että saa vielä kaiken kasaankin. Onneksi vanha V70 oli vielä minulla, ja ei muutakuin vanha kunnon reverse engineering taktiikka käyttöön. Eli ensin toisarvoinen identtinen sisustamuovi irti ja samalla tutkaillen, että mistä kohtaa kannattaa repäistä, että selviää mahdollisimman pienillä vaurioilla. Ilmeisesti minun ja ruotsalaisen insinöörin ajatus kulkee sen verran samalla tavalla, että osasin purkaa ensimmäisenkin sisustan rikkomatta mitään. Eteen tein vielä jarruremontin, kun vanhat täristi niin hirveästi, että hampaat tippui suusta. Laitoin samantien rei'itetyt levyt, koska olen niin showmies.

Nyt mittarissa on jo 520 tkm ja hyvin pelaa (koputan puuta).


 





Kannatti vaihtaa!
« Viimeksi muokattu: 12.07.2020, 17:22:57 kirjoittanut säkkijänis »

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Puolen miljoonan XC70 D5
« Vastaus #1 : 28.12.2019, 10:45:45 »
komea matkavankkuri! onko booriholkin historiasta tietoa? Vai kuinka yleinen murhe se edes näissä on?
Kuvat on muuten ihan kuin aikaisensa mainoskuvat!  S*
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa säkkijänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Puolen miljoonan XC70 D5
« Vastaus #2 : 28.12.2019, 20:48:00 »
komea matkavankkuri! onko booriholkin historiasta tietoa? Vai kuinka yleinen murhe se edes näissä on?
Kuvat on muuten ihan kuin aikaisensa mainoskuvat!  S*

Kiitos! Kuvat otin syksyisenä päivänä kun huomasin, että taivaanranta näytti olevan tulessa. Kiipesin äkkiä kasan päälle ja napsin kuvat kännykällä. Itsekkin olen ihan tyytyväinen noihin kuviin.

Booriholkin vaihdosta ei ole tietoa. Sain auton mukana ison kasan kuitteja, mutta niissä ei ainakaan ollut mainintaa booriholkista. En usko, että on vaihdettu, kun ne kuitit olivat jostakin vuodesta 2010 eteenpäin ja melko kattavasti. Ilmeisesti edellinen omistaja oli käyttänyt yhtä ja samaa korjaamoa koko auton elinkaaren ajan. Booriholkki pitäisi kyllä vaihtaa ennaltaehkäisevänä huoltotoimenpiteenä, mutta se taitaa nyt mennä kesälle. Tällä hetkellä tallin täyttää tuo T-5 ärrä ja sitten kun sen saa ulkoruokintaan niin voi tehdä xc:n huollot.

Sellainen ongelmahan tuossa XCssä vielä on, mitä en muistanut mainita, että parkkitutka on pimeänä. Sen kuittaaminen ajotietokoneesta on jo niin osa liikkeellelähtöä, että unohdin kokonaan. Tietokone osasi kertoa, että kaikki anturit on pimeänä, eli ilmeisesti vika on jossain muualla? Pikainen foorumin selailu antoi osviittaa, että vika on todennäköisesti johtosarjassa.

Nyt tarvitsisinkin vähän neuvoa, että miten suuri operaatio on vaihtaa se johtosarja (ja kaikki anturit samantien)? Varmasti joku on senkin remontin tehnyt, niin voisi kertoa, että paljonko täytyy irrottaa sisustan osia ja jos vielä pystyy kertomaan johtosarjan osanumeron ja noin suunnilleen hinnan, niin olisin jo enemmänkin kuin kiitollinen.

Tänään oli kanssa hieno päivä ja sain ärrästäkin napsittua kuvat, niin voin laittaa tähän alle yhden...




Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2893
Vs: Puolen miljoonan XC70 D5
« Vastaus #3 : 28.12.2019, 23:13:47 »
Komea kärry, itselläni vastaava. 8) Se booriholkki kannattaisi kyllä vaihtaa mieluusti piakkoin, on tuolla kuitenkin sen verran metrejä takana. Enemmän harmittaa, jos esim. talven aikana kun neliveto on oikeasti käytössä, niin jossain tilanteessa kuuluu rusahdus ja veto katkeaa perän osalta.

Parkkitutkan johtosarjan osanumero on 30678753 ja se maksaa Biliassa 95€. Netistä tilaamalla voi varmaan säästää jokusen kolikon. Kannattaa samalla tosiaan vaihtaa ne kaikki anturit, niin toimii sitten pitkään luotettavasti se parkkitutka. Ne itse anturit maksavat muistaakseni noin 30€ per kappale.

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Puolen miljoonan XC70 D5
« Vastaus #4 : 29.12.2019, 12:57:30 »
On kyllä tyylikäs XC ja sitten tuo 850... S*

Lisää kuvia autoista kansan ihmeteltäväksi kun kamerakin näköjään pysyy käsissä!

Poissa säkkijänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Juu, eli muokkasin tätä sen verran, että lisäsin otsikkoon myös T-5R:n. Juppiautonimityksen se sai töissä, kun duunikaverit sano, että tuollaisen juppiauton ostit. No juppi käsitteenä taitaa osua minuun melko hyvin, niin mitäpä sitä kieltämäänkään.

Asiaan:

Minulla oli pitkän aikaa kesäautona MB SLK 230K. Se oli lapsuuden haave omistaa sellainen joku päivä ja sitten se sattui tulemaan vastaan mobilessa. Väri oli räikeän punainen ja siinä oli AMG paketti, eli perus puskurit, helmat ja putken päät. Möin auton joskus vuonna 2014 ja sen jälkeen olenkin sitten ajellut kesät ja talvet V70 volvolla. Paitsi viimekesä meni XC:llä. No kuitenkin pitkän aikaa meni haaveillessa vaikka mistä kesäautosta aina Ladasta Lamboghiniin. Nyt tässä talven aikana on iskostunut päähän, että jos tahtoo kesäauton, niin sellainen on ostettava. Nettiauto levälleen ja vanhaa V70:stä tarjoamaan vaihdossa vaikka minkänäköiseen kulkineeseen. Jossain vaiheessa pääsin ihan paikan päälle katsomaan yhtä 850 ärrää. Se oli automaattilaatikolla, joten ei kuitenkaan iskenyt ihan täysillä. Kipinä oli kuitenkin syttynyt.

Suomen tarjonta oli äkkiä katsottu läpi ja katse suuntasikin Ruotsiin, josta löytyi lupaavannäköinen yksilö. Myyjään puhelinyhteys ja englanniksi solkkaamaan, että "juu häv this volvou eitfifti tii gul". Kysyin myyjältä, että jos tulen ostamaan auton, niin onko auto varmasti kunnossa, että pääsen sillä kotiin Suomeen. "Absolutely!" kuului vastaukseksi ja vielä sen päälle sain hyvät kuvat ja videoitakin autosta. Ei se ollut mikään kedon kaunein kukkanen, mutta ei mikään rytöläjäkään. No reppuun kalsarit ja seikkailumieltä ja lentäen Ruotsiin. Autoliike oli melko pieni, mutta repertuaariin kuului mm. E34 M5, Audi S1 quattro, Audi R8, MB AMG GT, Ferrari 458, niin ne herättivät luottamuksen, että ei tässä minkään pikkujobbarin kanssa olla tekemisissä. Myyjä kertoi ihan avoimesti, että auto oli varastettu edelliseltä omistajalta noin vuosi sitten, minkä takia koko keula oli maalattu uudelleen. Auto oli löydetty jo seuraavana päivänä, oli käytetty jossain keikassa ja sen jälkeen hylätty. Onneksi eivät polttaneet. Maalauksen jälki oli hyvä ja sävyeroa ei juurikaan ole. Kiillossa on melkein suurin ero, ja siitä pääsee myllytyksellä (ehkä).

Koeajo tehtiin siinä Tukholmassa ja oli vähän liukasta kesärenkailla lipsutella siellä. Auto kuitenkin toimi ja vetojakin tuntui olevan. Tinkasin mukaan myös talvirenkaat, mikä olikin suuri virhe, ne nimittäin ravisti niin hirveästi, että oli pakko ajaa suoraan laivasta rengasliikkeeseen ja vaihdattaa kesärenkaat takaisin alle. Onneksi sää suosi sen verran, että liukasta ei ollut missään vaiheessa. No, automyyjä kun oli, niin pakkohan sen oli vähän kusettaa. Ruotsissa jäin sitten tulliin kiinni. Virkailija kysyi, että miksi olen laivaamassa tuollaista vanhaa Volvoa Suomeen? Sanoin, että ostin tämän, niin tokaisi vaan, että eikö teillä Suomessa muka ole vanhoja Volvoja. No ei ole! Ja sitten koira paikalle. Vähän nousi jo kylmä hiki, että mitä jos ne auton aikoinaan varastaneet nistit ovat vahingossa pudottaneet jonkun nyssäkän autoon. Kumihanska kävi jo mielessä, mutta ei onneksi sen enempää minussa. Auto oli puhdas ja paperihommat kunnossa.

Suomen päässä tulikin seuraava ongelma. Ahdot katosi 2500 kierroksen jälkeen. Muuten auto pelitti, niin ajoin sen silti kotiin asti. Menin suoraan katsastukseen auton kanssa hakemaan vikalistaa, mutta yllätyin tässä vaiheessa positiivisesti, kun katsastusmies sanoi, että ei sieltä mitään vikaa löytynyt. Toiselta puolelta edestä alatukivarren hela alkaa olemaan heikko, mutta väljää ei vielä ollut. Ensi vuonna sitten uudella alatukivarrella. Auto talliin ja äkkiä selaamaan Volvo foorumeita ja äkkiä sieltä löytyikin ohjeet tarkistaa alipaineletkut. Yhden alipaineletkun bongasin, joka oli irti ja muutenkin niin hauras, että se katosi kuin Thanoksen sormien napsautuksesta. Letku lähti ilmamäärämittarin takaa ja meni jollekkin kellon näköiselle osalle, mikä on kiinni ilmanputsarikotelossa. Vaihdoin letkun ja sitten koeajolle. Heti ensimmäisenä huomasin, että kierroksia tulee nyt ihan toiseen tyyliin. Ja seuraavan asian huomasin sekunnin sadasosa sen jälkeen: rajotinta ei ole tai sitten se on todella korkealla. En alkanut kokeilemaan, että löytyisikö sieltä vielä rajoitin, mutta 7500k/min se ei vielä ollut. Sitten tien päälle kokeilemaan ja vetoja tuntuikin olevan ihan riittävästi. Persdynolla sanoisin, että 250hv.

Niinkuin kaikissa 850 Volvoissa, ei tässäkään toiminut matkamittari. Ja jälleen kerran foorumia selatessa uskalsin jo tilata ne kuuluisat rattaat ihan jo purkamatta koko mittaristoa. Ja niinkuin jo aiemmin totesin, että tämä ei ole se kedon kaunein kukkanen, niin joitain pieniä osapuutteita löytyi. Kuten esimerkiksi ne kattokaiteiden ruuvien suojaläpät ja apparin oven punainen huomiovalo ja tahmaisesti toimivat tuulilasinpyyhkijät. Kaikista älyttömin asia paljastui sitten, kun irroitin ruotsin kilvet ja niiden kilpitelineet. Siihen ärrän puskuriin on tehty sellainen tupakka-askin kokoinen reikä lohkolämmittimen läpiviennille. Itse lohkolämmittimen pistoketta ei enää ollut, mutta johdon pää törrötti puskurin sisällä. Toivoin jo hetken, että siellä puskurin sisässä olisi ollut joku paikallisen Aarnion rahakätkö, mutta tyhjä arpa. En vieläkään oikein pysty käsittämään, että kuka tollo menee sahaamaan ärrän puskuriin niin hirveän reiän varsinkin kun edes vanha lohkolämppärin pistoke ei ole lähellekkään niin suuri.

Kaikista näistä ajattelin selvitä varaosa-autolla. Ostinkin jo vm1995 2 litran bensa-automaatti kasipätkän, missä oli kuukausi ajoaikaa jäljellä. Auto ei ollut hinnalla pilattu, mutta yllätti positiivisesti. Siihen oli laitettu melkein uudet ajovalot! Siitä sain melkein kaikki osat, mitä tarvitsin (ja ehkä myös sen, mitä kaikkea tulen vielä tarvitsemaan). Ärrän puskurit kun on tunnetusti niin yleisiä varaosia, niin ajattelin tehdä tämän vaikeamman kautta. Otan varaosa-autosta puskurin, leikkaan siitä kappaleen irti samalta kohdalta, mihin ärrässä on tehty se reikä ja muovihitsaan kiinni ja paikkamaalaan sen. Homma menettelee toistaiseksi, kun suurin osa siitä onneksi peittyy eturekisterikilven taakse. Ja tarkennukseksi vielä, että minä en sitä tee, vaan alan ammattilainen.

Seuraava ongelma (montako näitä vielä tulee?) tuli eteen, kun aloin vaihtamaan sitä mittariston ratasta. Rattaan vaihdossa ei mitään, mutta ne vikavalot mittaristossa. Itse tinattuja johtoja vikavalosta toiseen! Kun virrat kääntää päälle, niin hienosti syttyy kaikki vikavalot ja sitten sammuu, eihän siinä mitään, mutta entäs kun otan sivuleikkurit ja pistän kaikki poikki? Otin varulta niistä "kytkentäkaavion" ennenkuin laitoin sivuleikkurit laulamaan. Tuloksena sitten SRS, ABS ja TRACKS merkkivalot. Vikakoodithan tästä luetaan sillä pinnillä, mitä tökitään niihin eri reikiin. SRS vikakoodi oli 222 eli passenger airbag open circuit ja ABS vikakoodi oli 313, eli left rear open/short circuit. No tuo ABS homma nyt ei niinkään huoleta, mutta tuo SRS kylläkin. Tässä ei nimittäin ole matkustajalle turvatyynyä. Sitä ei siis fyysisesti ole siellä, kojelaudassa ei ole sille paikkaa ja se kohta kojelaudan sisällä, mihin se turvatyyny laitetaan kiinni, niin sen ruuvitornit on korkkaamattomat. Eli niissä ei ole ikinä ollutkaan mitään kiinni. Tarkoitetaanko tässä nyt, matkustajan sivuturvatyynyä vai? Kori on myös niin suora myös sisäpuolelta, että en oikein jaksa uskoa mihinkään harakiri kolarikorjaukseenkaan.

Nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan tekstiä sen verran, että viimeisen yllätyksen pidän lyhyenä ja ytimekkäänä: Takakilven teline oli talttapääruuveilla kiinni ja ruuvit oli niin jumissa, että toinen meni poikki. Porasin sen irti, meni ihan päin marjapuskaa se homma ja kauhea ruosteläntti oli siinä. Minusta on typerää, että käytetään talttapääruuveja, kun torxitkin on olemassa ja se, että kilpitelineen ja takaluukun väliin ei jätetä tilaa "hengittää".

Siinä tarinan pääpiirteet tähän mennessä

Lopuksi vähän kuvia:








Poissa säkkijänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Ja homma jatkui tänään:

Sain verotuspäätköksen Tgullille ja sitten hakemaan kilpiä. Nyt on auto virallisesti suomalainen. Tilasin samantien ne FIN tunnuksettomat kilvet, niiden saapumisessa menee pari viikkoa. Nehän oli niin halvat, että tilasin samanlaiset heti samantien XC:hen. Siinä tosin vuosimallinsa puolesta voisi olla jo EU-kilvet, mutta ne tunnuksettomat on paljon kliinimmät ja tykkään sellaisesta kliinistä meiningistä.

Rekisteröinnin kunniaksi menin sitten tallille hylsysatsin kanssa ja laitoin räikän laulamaan. Irroitin etupuskurin valmiiksi korjausta varten. Siitä sitten paljastui, että se on eri materiaalia, kuin tuo 850 normaali puskuri. Eli muovihitsaus ei tule onnistumaan. Normaali puskuri on PP-EPDM muovia eli polypropeenia. jossa jotain kumia vissiin seassa. Erittäin hyvää muovihitsattavaa kamaa. No ärrän puskuri on sitten PUR eli kansankielellä purria eli polyuretaania. Sitä ei voi muovihitsata ollenkaan. Anakaan pikaisen googletuksen perusteella. Ihmettelen suunnattomasti varsinkin, kun nehän on melkein identtiset puskurit. Vähän vaan alahuulta toisessa enemmän. No, ehkä ne on Volvolla ajatelleet, että eipähän ainakaan kukaan korjaile ärrän puskureita käyttämällä normaalien puskurien paloja. Varaosamyynnille tekee vaan hyvää. Soitin kolarikorjaamolle, johon olin jo aiemmin ollut yhteydessä asian tiimoilta ja sieltä sanottiin, että kyllä se puskuri saadaan korjattua. No kyllä ne asiantuntijat varmaan tietää, mitä tekevät. Ruotsin varaosahausta eli bildelsbasenista osui silmään yksi normaali 850 puskuri, jossa oli samanlainen reikä ja samassa kohdassa, kuin minullakin, eli se on varmaan joku juttu ollut silloin back in the days. Samalla poistatan kaikki kilven ruuvien reiät, joten täytyisi vielä jotenkin suunnitella uusi kilpiteline eteen, joka tulee johonkin muualle kiinni, kuin etupuskuriin muoviruuveilla.




Siinä minun varaosa kasipätkässä ei ole noita ajovalojen pesureita, mikä on kyllä hyvä homma tässä tapauksessa. Niinkuin aiemmin totesin, että tykkään kliinistä meiningistä, niin ajattelin jättää ne nyt tässä samalla pois. Maalautan samalla puskurin kanssa ne ajovalojen alle tulevat silmäpussit tuolla keltaisella värillä ja kasaan keulan ilman niitä pyyhkimiä. Täytyy pakata ne osat kuitenkin hyvin, jos joskus pitää lähteä museokatsastamaan autoa.

Samalla purin koko auton keulan kokonaan, kun näytti siltä, että jäähdytinpakettia kannattelee remmi toiselta puolelta. Riittävästi kun heitteli osia edestä pois, niin näki, että jäähdytinpaketin toinen muovikiinnike on pettänyt. En tiedä, että onko joku perusongelma näissä autoissa, joissa on syylari, välijäähdytin ja ilmastoinnin kenno yhdessä paketissa vai onko vain tullut sen verran iso töksy vastaan, että on kiinnike pettänyt. Onneksi varaosa-auto pelastaa tässäkin tilanteessa. Se on kyllä osoittautunut kultaakin kalliimmaksi laitteeksi tässä tapauksessa.




Akun aluslevyn alta paljastui pieni ruosteläntti. Pakkohan se on korjata! Onko foorumilaisilla joku hyvä kikkakolmonen, miten saa tuolta ahtaasta välistä ruosteen pois helposti? Päälle laittasin sitten vähän pensselillä pohjamaalia ja keltainen korjausmaali päälle. Pysyisi ihan fiksun näköisena varsinkin, kun sitä ei kukaan näe, paitsi itse ei tietenkään saa edes unta kun tietää, että siellä akun alla majailee tuollainen pesäke. Saa nähdä, miten mies harmaantuu, kun katsoo muovihelmojen alle...




Lopuksi sitten vähän puunaamista, että on mukavempi heitellä rojuja takaisin paikalleen. Nyysin varaosa-autosta vielä tuon ison muovikehikon varulta, jos se remmi on ehtinyt hinkkaamaan tuohon alkuperäiseen joitain jälkiä. Näyttää vielä ihan mukavalta, kun osat on puhtaita. Oispa auton entisöinti yhtä siistiä puuhaa, kuin uusien kokoonpano tehtaalla. Ja sitten juppilookin viimeistelyksi ostin Nokian banaanipuhelimen ja senkin tietysti keltaisena!




Jos tämä alkaa menemään liikaa projektin puolelle, niin ylläpito voi tarttua toimiin. Voin sitten jatkaa turinaa projektiosissa kunhan vaan muistetaan, että tämä ei ole projektiauto. Ne kun tuppaa jäämään aina kesken. Nimimerkillä: yksi BJ40 odottaa vieläkin motivaatiota.





Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Aijjai, upea 855, ja tuota sun tarinan kerrontaa on mukava seurata!  :P O0
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2893
Samaa mieltä. Todella mukavaa luettavaa on nämä sinun pitkät tarinat. Varsinkin kun teksti on kieliopillisesti todella hyvää.  8)

Terveisin äidinkielen opettajan jälkikasvu.  ;D

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Komeita pitkäkattoja :).

Olen itsekkin nähnyt pari tuollaista kilven taakse sijoitettua lämppärin pistoketta samanlaisella kololla.
Tuo ruostepaikka voisi lähteä pistehiekkapuhaltimella. Löytyy biltemasta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Hienoja pelejä on. Toi ärrän puskurin muovi on ihmeellistä kun sitä rälläkällä leikkaa niin meinaa tulla oksennus tai ainakin itsellä meinasi, kun uuden tommosen puskurin paloittelin. Auton 2k koriliimalla pystyi hyvin liimaamaan tota puskuria.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa säkkijänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Ihan ensimmäisenä kiitos kaikille mukavasta palautteesta ja avuista. Kyllä se motivoi jatkamaan kirjoittamista. Ehkä jopa kirjoitan vielä jonakin päivänä kirjan!

Nyt ei ole sen kummempia tapahtunut, kun odottelen tässä, että saisin sen puskurin viedä korjaukseen ja maalaukseen. Ja sitten kaikki varmaan tietää ne kuuluisat T-Gulin peilit. Nehän maksaa ainakin tonnin. Nimittäin kappale! No eivät maksa, vaan 170 euroa. Nimittäin pari (+postikulut). Omat peilit on siinä kunnossa, että pitäisi maalata, mutta sattuipa tulemaan vastaan ebayn ihmeellisessä maailmassa juurikin nuo keltaiset peilit, niin pakkohan ne oli ostaa. Ja samalla haaviin tarttui vielä toinenkin T5-R, mutta vaan vähän pienempänä. Pitäähän sitä jostakin mallia katsoa, kun omaa yrittää restauroida sen minkä kerkeää.



Jatketaan hommaa, kun on taas lisää kerrottavaa.

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
On kyllä hieno pienoismalli! Tosin mulla lienee melkein samanlainen, tosin sedanista vain.  Autoartin malli siis tämäkin? Kaikki luukut yms avautuvat?

Poissa säkkijänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Ompas tullut oltua melko inaktiivinen täällä viime aikoina.

Pienoismalli on Otto modelsin tekemä. Luukut on ja pysyy kiinni, mutta viimeistelyn taso tuossa mallissa on kyllä erittäin hyvä. Lasit on vähän turhan ohueksi jätetty. Ne elää vähän liian paljon ja saa olla todella varovainen, ettei riko niitä.

XC70:n kanssa kävi sellainen pieni onnettomuus, että leikin sillä tuossa liukkailla ja niinhän siinä kävi, että itku pitkästä ilosta ja jäiseen penkkaan mentiin. Puskuri halkesi alareunastaan, mutta onneksi muuta ei käynyt. Halkeama on melko huomaamaton ja ihan alareunassaan. Täytyy vaihtaa puskuri joskus kun sattuu sopiva tulemaan eteen. Eli jos jollain on facelift mk2 XC70 etupuskuri myynnissä, niin olisin kiinnostunut. Siihen päälle ostan vielä sen puskurin eteen tulevan hopeisen muovin käikäleen. Ei siinä omassa muuten mitään vikaa ole, mutta kun ne FINnittömät kilvet tuli, niin vanhan kilpitelineen reiät jäi paistamaan molemmin puolin. Hommasin jo uuden takalasinpyyhkijän moottorin, parkkitutkan sensorit ja johtosarjan, mutta menee ihan varmasti kesälle ennenkuin saan siihen mitään aikaiseksi.

Sellainen saamattomuus johtuu siitä, että kaikki energia ja into menee T-5 ärrään. Sen etupuskurin tarinan muistaa varmaan kaikki topicin lukeneet tähän asti. Lyhyesti: puskurissa älytön reikä, materiaali polyuretaania --> ei voi muovihitsata ja kauhea jahkailu, että yritänkö korjata liimalla vai metsästänkö jostain uuden. Päädyin jälkimmäiseen ratkaisuun ja aloin veistelemään. Ensin rälläkällä jostain 850 tusinapuskurista reilun kokoinen pala irti, että jos eka pala menee vihkoon, niin voi vierestä yrittää veistellä toisen. Sitten itse ärrä puskuri kotiin olohuoneen lattialle ja korjauspala viereen. Korjauspala oli sen verran iso, että siinä oli paljon puskurin muotoja vielä jäljellä, niin ne pystyi laittamaan vähän sisäkkäin, että osasi leikata palan oikealta kohdalta. Pian olohuoneen lattia täyttyikin pienistä muovisuikaleista, mutta tuli kerralla täydellinen korjauspala ainakin omasta mielestä. Uskaltaisin sanoa, että uusi pala on millin sisään samalta kohdalta, kuin ärräpuskurin puuttuva pala. Maalissa ei kuitenkaan vielä oltu, koska pitihän se palanen vielä jotenkin onnistua taikinoimaan kiinni niin, että pinnanlaatu on täydellinen ja että liitos kestää kaiken, mitä tarvitsee. Kaverin kanssa tehtiin pientä tutkimusta, että millä konstilla saadaan paras lopputulos ja päädyttiin IKH:n älyttömän kalliiseen 2K sikaflex-polyuretaani liimaan. Taustalle hain Motonetistä sellaista tiheää alumiiniverkkoa ja muuta tarpeelliset työstövehkeet ja muut roinat. Siinä Motonetin myyjä varmaan ajatteli, että siinä tuokin häiskä menee kotiinsa ja taikinoi näillä jostain ruosteläjästä reiät piiloon siinä toivossa, ettei katsurin kanki osu kohdalle. Siinä sitten alettiin kaverin kanssa korjaamaan puskuria ilman että kumpikaan olisi tiennyt juuri yhtään, että mitä oltiin tekemässä. Paikka muuttui kuitenkin tällä kertaa olohuoneesta ihan asiaankuuluviin tiloihin. Korjauspalan ja puskurin välissä oli itse veistelty V-ura johon sitten aloin liimaa tursottamaan sellaisella vähän omituisella, mutta toimivalla patentilla. Se liimatuubi olisi vaatinut sellaisen oman työkalun peltiheikin (sen silikonituubipuristimen) ja liimatuubin väliin. Kysyin asiaa IKH:lta ja ne sanoi, että ei siinä sellaisia tarvitse. Ja periaatteessa se oli ihan oikeassa. Laittoi vaan sormipatterit sinne liimatuubin sylintereihin, mitkä sitten toimi siinä mäntinä. Liimaus onnistui oikeastaan aika hyvin, korjauspala jäi juuri itse puskurin pinnan tasolle tai oli hieman sisässä. eli älytöntä hiomista ei ollut tiedossa. Vaikka mitä se minua olisi pitänyt kiinnostaa, kun maalarille oli kuitenkin menossa. Liimasauma oli kuitenkin melko järkyttävää, mutta siitä tuli ihan jees, kun vähän veisteli. Takapuolelta korjaus on niin karmean näköinen, että siitä en aio edes laittaa kuvaa tänne. Operaation jälkeen kiikutin puskurin maalarille ja se viimeisteli pinnat ja teki korjausmaalauksen häivyttämällä. Puskurista tuli erittäin hyvä ja kesti vielä paikalleen laittamisenkin. Sitten ostin toisen puskurin...



Kotitoimistolla


Klämpit kiinni


Patterit eivät sisälly pakkaukseen

Puskuriremontin yhteydessä sitten restauroin nokkaa muutenkin. Jäähdyttimestä oli se toinen kannake hajalla, joten ajattelin vaihtaa jäähdyttimen siitä varaosa-autosta. Eihän se käynyt siihen ollenkaan kun siinä jäähdyttimen vieressä on sellainen mikälie oljynkierto, niin se oli väärällä puolella siinä toisessa kennossa. Ja ihan turhaan irrotin sen kennon varaosa-autostakaan, kun uusi kenno maksoi 90euroa postikuluineen. Niin halpaa, että tekee mieli kiljua. Oli hieno lauantaipäivä, kun menin talliin ja aloin lyömään osia läjään siinä toivossa, että illalla pääsisi koeajolle. En yleensä kehu itseäni, mutta tällä kertaa olin kaukaa viisas ja läheltä hyvännäköinen, kun olin purkanut keulan jo viimevuonna atomeiksi, niin olin kuitenkin osannut järjestellä kaikki ruuvit minigrip pusseihin ja kirjottaa vielä päälle, että mikä menee mihinkin. Nopeutti kasaamista ehkä noin 20%. Seuraavaan remonttiin teen vielä päiväkirjan, missä kerron, että: "Rakas päiväkirja, muista, että konepellin vaijeri menee sen muovisen lampunkehyksen sisässä. Laita se vaijeri paikoilleen ennenkuin asennat sen kehyksen, niin selvitään turhalta purkamiselta". Mutta hyvä tuli ja niin oli hirveä kiire lähteä kurvailemaan, että sisustan kasaamiseen ei jäänyt aikaa. Eikä liiemmin kuvienkaan ottamiseen. Yhden kuvan otin ja siitä kuvan sommittelusta kyllä huomaa että polte oli melko suuri päästä baanalle ja aika vikkelään. Ihan oman turvallisuudenkin takia piti vähän kiirehtiä, koska aurinko alkoi jo laskemaan ja tienpinta käymään jälleen liukkaaksi. Varsinkin kun kesärenkailla mentiin.




Tässä oli lauantain lähtötilanne


Ja tässä lopputulos

Seuraavaksi varmaan olisi ohjelmassa takaluukun korjaus sekä vikavalojen aiheuttajan diagnosointi ja korjaus. Tosiaan, pyydän teiltä apua: SRS vikakoodi 222 eli passenger airbag open circuit. Hieman omituista, koska ei ole apukuskin turvatyynyä ollenkaan. Voiko olla, että se samalla koodilla herjaa vaikka SIPSistä vai onko tyyny räjähtänyt ja sitten on kojelauta korvattu vaan bägittömällä mallilla? Tutkin asiaa, niin Sipsille ei ole erikseen vikakoodia, vaan on vain driver / passenger side airbag vikakoodit. Eli sen puolesta voisi sanoa, että tuo koodi voi tulla myös sellaiseen malliin, jossa ei ole apparille etutyynyä. En ole sähkömies, joten kertokaa vielä että mitä ihmettä tarkoittaa open circuit. Onko se sama asia, kuin johto poikki? ABS-valokin palaa, mutta sen ehtii korjata sitten joskus. Olen sen verran rattimies, että kyllä ilman sitä pärjää. Terveisin XC:n puskurin ryssinyt oman elämänsä Rovanperä.

Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2020, 18:04:19 kirjoittanut säkkijänis »

Poissa Citroenisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • XC70 D5 A 2006 D5244T
Dneproshinin (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=114375) ketjussa oli kuva tuosta lohkolämmittimen pistokkeesta. Varsin nerokas systeemi :)


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo