KL-varaosat  Race.fi

940 Megasquirt all N/A "Myynnissä"

  • 99 Vastauksia
  • 43817 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 940 Megasquirt
« Vastaus #45 : 18.01.2012, 17:11:51 »
No eipä sitä missään luekaan, niin vaikea se on löytää :) Koskaan en ole penkissä käynyt mutta kyllä siellä aika varmasti samat kuin vakiossakin. Eli ~130hp, ei paljoa ;D

Niinpä niin ;D
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt
« Vastaus #46 : 31.01.2012, 16:59:53 »
Se ois nyt vähäksi aikaa tämä projekti jäissä. Toissapäivänä auto siirtyi säilytykseen ja samalla tapahtui liikennekäytöstä poistokin. Tämän projektin pariin palataan sitten syksymmällä uudestaan jahka tuolta maailmalta kotiudutaan. Sen verran kerkesin kuiten värkkäillä että FK kone on takasin kasassa ja odottaa vain uutta turboa ja sitten sen voi nostaa takaisin keulille. Jos nyt sitten vaikka tuliaisina toisi jonkun kusiuuden Garretin sinne ;)

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt
« Vastaus #47 : 07.09.2012, 20:17:30 »
Herätys :hello:

Aika alkaa päivittään tätäkin projektia. Aika ulkomailla meni sitten nopeammin kuin osasi odottaakkaan ja nyt on palattu takaisin suomeen. Projektin osalta on pieniä muutoksia kerennyt suunnitelmissa tapahtua. Sellainen hullu idea tuli että turbo pata lähti myyntiin ja tästä eteenpäin aletaan keskittyyn N/A vaihtoehtoon. Tuliaisina toin KG-trimmingin 003 nokan ja läppärungot GSX-R 1000cc.

Tässä ollut nyt hieman laiskana enkä ole päivittänyt tätä päiväkirjaa heti kun aloin muutoksia tekemään mutta nyt on suurin osa muutoksista tehty, niin on aika kerrata tapahtumat. Heti samana päivänä kun saavuin suomeen takaisin alkoi kannen purkaminen. Purin kannen ja vein sen koneistamoon. Tarkoitus olis nostaa puristuksia sinne 10 tuntumaan joka olisi vaatinut poistaa -531 kannesta tavaraa 1 mm. Noh kantta alettiin höylään ja ei mennyt kauaa kun huomattiin että kansi onkin aika banaani. Laioista lähti joka vedolla tavaraa mutta keskeltä ei mitään. Loppuen lopuksi tavaraa lähti koneen mukaan lähes 2,5 mm :o Kun pääsin kotiin niin kasasin kannen ja mittasin sitten palotilat. 1-3 tilavuudet olivat ~52 ml ja sitten nelonen oli ~53 ml. Joten puristussuhde ei tullut ihan haluttuun. Olisikohan tuo nyt n. 9,6. Noh siinä vaiheessa ei enään voinut lähteä takaisin ja ottaa puuttuvat millit vaan päätin niputtaa koneen. Aikataulu koko operaatioon oli aika tiukka joten aikaa ei ollut tuhlattavaksi. Kanteen tuli myös laitettua uudet venttiilinjouset. Kairasin myös imukanavia hieman siistimmäksi.

Sitten oli aika tehdä putkisto uusiksi. Tässä vaiheessä täytyy sanoa että en kyllä enään ikinä ala noihin pakoputkihommiin ilman että on kunnon tilat tehdä töitä ja erityisesti oikeanlaiset välineet. Kyllä se sen verran ittumaista hommaa on. Kuitenkin aikamme rävittyämme saimme 3" rännin tehtyä katilta taaksepäin. Takana on sitten yksi Dynomaxin pönttö vaimentamassa melua. Kaikille niille jotka nyt ajattelee että miksi ihmeessä 3" ränni. Noh ihan siksi että sellainen oli jo tullut hommattua enkä alkanut ostaan uudestaan kaikkia tarvikkeita. Mieluusti olisin laittanut 2,5" mutta tällä kertaa näin. Valitettavasti tuo putki ei sitten ihan yltänyt takaa ulos asti vaan päättyi inhottavasti puskurin sisään. Voitte vain kuvitella kuin kova ääni sisällä sitten oli. Onneksi ei ollut kuin 600km ajettavan  ::)

Nokka ja läppärungot jäi sitten mikkellin hommiksi kun aika vaan yksinkertaisesti loppui kesken. Tänään sitten oli aika käydä noitten puuttuvien osien kimppuun. Sitä ennen kuitenkin täytyi tuo pakoputki rempata jälleen kerran koska pieniä lastentauteja (putki tippui ajossa ::) ) ilmaantui ajossa jotka täytyi korjata ennen. Siinä sitten vierähtikin taas hieman odotettua enemmän aikaa ja eikä siitä vieläkään hyvä tullut. Kolinaa ilmaantuu vieläkin. Kun tämä farssi oli saatu altapois oli sitten aika alkaa asentaan tuo nokka. Oli pieni epäilys ennen kuin alkoi vanhaa irroittaan että tuleekohan tästä mitään kun minulle ei ollut eikä ole vieläkään säädettävää nokkapyörää. Päätettiin kuitenkin irroittaa vanha nokka ja asentaa uusi. Nokan vaihtohan näissä 8v on aika helppo homma joten aikaahan siinä ei paljoa vierähtänyt. Hieman enemmän aikaa kului kun koitettiin katsoa miten se nokka ajoittuu tuolla vakio pyörällä. Onnekseni se kuitenkin osui lähes prikulleen niin kuin ohjeessa sanottiin. Imuventtiilin piti olla 2,5-2,8 mm auki kun mäntä on yläkuolokohdassa ja nyt se oli n. 2,8 mm. Ehkä sitä voisi kokeilla heittää yhden hampaan verran myöhäsemmälle, mutta toistaseksi se saa olla noin. Venttiilinväljykset jäi hieman pieniksi. Ohjeen mukaan imulle piti olla 0.35 ja pako 0.40, mutta nyt kaikki on 0.3. Toivon mukaan tuo ei aiheuta mitään ongelmia. Jos aiheuttaa niin sitten ei auta kuin vaihtaa ne levyt ohuempiin.

Kone saatiin sitten käyntiin ja heti täytyi ajaa uutta nokkaa sisään. Sisäänajon jälkeen vapautin kaasun ja annoin koneen laskeutua joutokäynnille, tosin kävi niin että moista ei löytynytkään ;D Tahtoo tuo alipaine olla aika mitätön tuolla imusarjassa. Paine imusarjassa oli siinä 0.6-0.65 bar luokkaa. Siinä kohdilla VE oli kartassa jo aika suuri joten joutokäynnillä seokset pyöri siinä 10 tuntumassa ;D Kone sammuksiin ja kaasuläpän pieni ruuvaus isommalle niin alkoi löytymään se joutokäynti, mutta on se vieläkin aika ralliautomainen käynti. Koitin siinä tehdä pientä muokkausta karttoihin ja sainkin sen vähän paremmaksi mutta vielä on töitä sen saralla. Sitten ajaessa huomasi inhoittavan ilmiön,  kaasun kun vapauttaa niin kone laskee kierrokset 1500 rpm ja pysyy siinä. Tämä siis kun vaihde on silmässä, jos vaihteen vapauttaa niin kierrokset laskee tuonne 800 rpm tuntumaan. Täytyy vielä tuota kaasuläppä säätää hieman pienemmälle ja samalla kalibroida TPS kunnolla. Toivottavasti se sitten paranis.

Mutta kyllä siinä aikamoinen ero on vanhaan VX3:seen. Vetoja on ihan erillälailla ja kaasunkin vastaa huomattavasti paremmin. Jahka sen säätöihin saa ja sisäänajon alta pois niin pääsee kokeileen miten se siellä ylärekisterissä pelittään. Ja tietenkin ne läppikset vielä. Siinäpä oli nyt jo pientä päivitystä. Tähän loppuun muutama kuva noista muutoksista ja tiiseri noista läppiksistä ;)

Ainiin ja sen verran vielä että tarkoituksena olisi alkaa ajamaan tuolla RE85 kerran sitä täältä mikkelin seudulta on saatavilla. Siitä täytyykin kysyä että kestääkö tuo polttoainelinjasto tuota viinaa? Eli onko se vain käydä tankkaamassa viinaa ja rikastaa karttaa n. 30% kokoalueelta?


Vakio kanava


Vähän kairattuna


Lopullinen kanava







Täytyy vielä ottaa muutama kuva tuosta peltisatsista jahka siihen saa tuon Black Satin pinnoitteen päälle.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #48 : 08.09.2012, 14:27:52 »
Tänään on käyty hieman ajelemassa ja säätämässä. Ajossa sai auton pelittään jo aika nätisti. Joutokäynti on vieläkin jonkin sortin ongelma. Kylmänä varsin kone ravistaa aivan kauheasti ja on todella vaikeaa pysyä käynnissä. Voi kun olis se joutokäyntiventtiili ::) Heti kun nostaa kierroksia niin alkaa käydä todella nätisti. Lämpimänä käynti tasoittuu tuonne 800 rpm tietämille mutta käynnissä on huomattavissa pientä ralliautomaisuutta vieläkin. Sitten jos flekti menee päälle niin käynti muuttuu heti raskaaksi. Jospa tuohon sais läppärungoilla parannusta.

Sen verran vielä muokkailin tuossa tuota nokan asentoa että heitin sen hampaan verran aikasemmalle eli oliko se nyt sen 3 astetta aikasemmalla. Mutta tuntuu että parempi oli vakioajoituksessa. Voishan sitä vielä kokeilla myöhemmälläkin jotta näkis onko siinä mitään eroa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #49 : 08.09.2012, 19:38:35 »
Pojat puhuvat, että pitäisi kestää 90-luvun Volvon bensalinjat tuota viinaa, vahva suositus tuli kuitenkin että uusisi.

Kannattaa lukea nuo RE85 topicit:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?PHPSESSID=f2f776e83f685d4bb7c05a4c51287c35&topic=3167.msg69154#msg69154

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?PHPSESSID=f2f776e83f685d4bb7c05a4c51287c35&topic=932.msg424021#msg424021

Ps. Meinasit siis käyttää Suzukin 1000 -kuutioisen GXR:n läppärunkoja (meinasin itse tulevaisuudessa jonkin Volvon virivaparia laittaa)?
« Viimeksi muokattu: 08.09.2012, 20:22:08 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #50 : 08.09.2012, 22:09:27 »
Mie jo miitissä kyselin tuosta viina asiasta ja siellä sanottiin samaa. Piru vaan kun ei kiinnostais alkaa noita linjoja vaihteleen sen takia, kerran tuota RE85 saa vain täällä etelässä. Sitten kun pohjoiseen lähtee niin alkaa asemat olemaan harvassa.

Juu muistaakseni nuo oli 1000 -kuutioisen läppikset. Olleet jo aikaisemmin vinokoneessa kiinni ja hyvin olivat siinä pelittäneet. Jos itse saisi ens viikolla nuo paikalleen niin näkis kuinka ne toimii tuossa vähän viritetymmässä. Sitä pelkään jo ennestään että tuo imusarja saisi olla pitempi. Nyt pituus on sen verran lyhyt että paras toiminta alue noilla olis jossain 8-9000 rpm välissä.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Megasquirt
« Vastaus #51 : 08.09.2012, 22:44:54 »


 

Kone saatiin sitten käyntiin ja heti täytyi ajaa uutta nokkaa sisään. Sisäänajon jälkeen vapautin kaasun ja annoin koneen laskeutua joutokäynnille, tosin kävi niin että moista ei löytynytkään ;D Tahtoo tuo alipaine olla aika mitätön tuolla imusarjassa. Paine imusarjassa oli siinä 0.6-0.65 bar luokkaa. Siinä kohdilla VE oli kartassa jo aika suuri joten joutokäynnillä seokset pyöri siinä 10 tuntumassa ;D Kone sammuksiin ja kaasuläpän pieni ruuvaus isommalle niin alkoi löytymään se joutokäynti, mutta on se vieläkin aika ralliautomainen käynti. Koitin siinä tehdä pientä muokkausta karttoihin ja sainkin sen vähän paremmaksi mutta vielä on töitä sen saralla. Sitten ajaessa huomasi inhoittavan ilmiön,  kaasun kun vapauttaa niin kone laskee kierrokset 1500 rpm ja pysyy siinä. Tämä siis kun vaihde on silmässä, jos vaihteen vapauttaa niin kierrokset laskee tuonne 800 rpm tuntumaan. Täytyy vielä tuota kaasuläppä säätää hieman pienemmälle ja samalla kalibroida TPS kunnolla. Toivottavasti se sitten paranis.




onko sulla alpha n käytössä? pelaa paremin virinokalla ja läppärunkoilla ku saat kartan paremin säädettyä.
jos sulla on map/kierosluku käytössä ni jää säätö alueet aika pieneksi. alpha n saat laajemmaksi kartan.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1798
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #52 : 08.09.2012, 22:50:04 »
Mulla on ihan sama nokka ja käy vaikka 800rpm täysin tasasesti..

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #53 : 08.09.2012, 23:51:07 »
Juu elikkä nuo läppikset ei ole vielä paikallaan vaan vakio imusarjalla mennään vielä. Tuo kuva saattaa hieman hämätä kun laitoin sen vain teaseriksi. Tänään tuli vähän uutta tietoa tuohon joutokäynti ongelmaan. Lueskelin noita megamanuaaleja ja siellä sitten mainittiin että tuo pulssinpituus joutokäynnillä ei saisi olla alle 2 ms. Ja mulla se on nyt siellä 1.7 ms tuntumassa. Täytyy huomenna kokeille eri suihkutus asetuksia tuossa megassa ja katsoa saako sillä jotain muutosta asiaan.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #54 : 10.09.2012, 15:05:17 »
Sunnuntaina tuli kokeiltua toisenlaisia suutinasetuksia eikä se oikein tykänny niistä. Joutokäyntiin tuli ehkä pienoinen parannus kun vaihdoin suihkutuksen yhtaikaseksi ja vain 1 suihkutuksella. Mutta muuten ei oikein pelittänyt niin vaihdoin sitten takaisin. Kartan asteikkoa muokkasin samalla. Nyt kun tuo joutokäynti alipaine on siellä 0.5-0.6 välillä niin päätin vähän karsia sitä alipaine aluetta jotta sain enemmän tarkkuutta tuonne ylärekisteriin. Siinähän tietenkin kävi niin että nyt joutuu sen kartan naputteleen lähes kokonaan uusiksi. Mitä nyt on pientä ajoa joutunut tekemään niin ei se kovin kaukana ole totuudesta. Hieman liian laihalla on kauttaaltaan. Tänä iltana lähetään tekemään säätöäajoa kaverin kanssa, jospa se sitten ois vähän parempi.

Tuohon joutokäyntiin palatakseni tahtoo olla kumma ominaisuus tuolla koneella, joka on kyllä vaivannut alusta pitäen, eli joutokäyntiseos vaihtelee aika pahasti. Ajosta kun tulee vaikka valoihin johon sitten joutuu pysähtyyn, niin välillä seos on lievästi rikkaan puolella ja välillä laihan puolella, jolloin myös käynti on vähän raskasta. Ja valitettavasti useammin se on tuolla laihan puolella. Tosiaan tämä ei ole mikään uusi ilmiö, vaan ollut jo monta vuotta näin, mutta vaikka mitä tekisin niin en tahdo saada seosta pysymään tasaisena millään. En tiedä oikein missä on vika ??? Voiko olla että se polttoainekalvo mikä syntyy sinne imusarjaan häviää sieltä ja tästä syystä seos menee sitten laihalle? En oikein muuta syytä keksi mikä voisi aiheuttaa vaihtelua tuossa seoksessa kerran suuttimien aukioloaika pysyy samana.

Niin ja tulihan tänään vähän korihommiakin tehtyä. Takakaarista leikkasin puolet pois jotta se raapiminen takana loppuisi. Toivottavasti se auttoi. Samalla korjattiin pakoputkea jälleen kerran ::) Nytkään se ei ole vielä täysin kunnossa. Tahtoo kone heilua sen verran että pakoputki osuu takapuskuriin aiheuttaen aika inhoittavan pärinän. Täytyis vaihtaa noitten alkuperäisten hydraulisien tukikumien tilalle joko dieselin kumit tai jääkiekot. Sitten vielä tukitanko niin loppuu se heiluminen.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2012, 15:08:06 kirjoittanut Jahre »

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #55 : 10.09.2012, 15:42:41 »
Voiko olla että se polttoainekalvo mikä syntyy sinne imusarjaan häviää sieltä ja tästä syystä seos menee sitten laihalle? En oikein muuta syytä keksi mikä voisi aiheuttaa vaihtelua tuossa seoksessa kerran suuttimien aukioloaika pysyy samana.


Mites imuilman lämpöanturi? Miten sijoitettu? Ja minkälaista korjausta imulämpöjen mukaan on käytössä (sytkä/bensa)?
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #56 : 10.09.2012, 16:02:18 »
Mites imuilman lämpöanturi? Miten sijoitettu? Ja minkälaista korjausta imulämpöjen mukaan on käytössä (sytkä/bensa)?

Imuilman lämpöanturi on ilmansuodattimen boksissa. Vähän on kaukana imusarjasta mutta ei ole oikein parempaakaan paikkaa. Ja korjaus on sytkään ainakin vasta sitten kun lämpötila on jossain +65 asteen tietämilä, jolloin ennakkoa lähetään ottaa pois. Täytyy tarkistaa millaiset korjaukset bensaan on käytössä.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #57 : 10.09.2012, 17:52:50 »
No niin nyt on käyty vähän säätelemässä ja ainakin joutokäynti rauhottui jonkin verran. Tosin nyt se käy ~1000 rpm, mutta käy suht tasasesti. Ja sai kaupunkialueelle karttaan ihan hyvät säädöt. Mutta pakoputki aiheuttaa vaivaa edelleenkin. Nyt se osuu pohjaan aika useasti ja puskuriinkin kolisee ihan jatkuvasti. Koneen tukikumit täytyy kans vaihtaa nyt ens töikseen.

Niin ja niistä imulämpö korjauksista. Kuten jo mainitsin niin sytkään on tuo korjaus olemassa mutta polttoaineeseen ei ole minkään sortin korjausta käytössä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #58 : 10.09.2012, 19:14:46 »
Laitat 3" kylkiputken oikealle puolelle, vakioputkella olis saanut kivasti siten, että keskipöntöltä olis vetässy 2" 45 asteen mutkalla ja siitä 3" muutosholkki ja  ulostulo 3", kannakkeen olisi sopivasti saanut tehtyä hitsaamalla harjateräksen pätkät sekä putkeen että oik. original saksitunkki paikkaan siten että ne sopii alkuperäiseen kannatinkumiin.  :)

Ps. Tämä oli vaan vinkki/mielipide niin ei tarvi suuttua tms.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #59 : 11.09.2012, 01:08:10 »
Kuten jo mainitsin niin sytkään on tuo korjaus olemassa mutta polttoaineeseen ei ole minkään sortin korjausta käytössä.

eli sulla on asetus väärin jossa määritellään suuttimien opening time. finsquirtin foorumilta dead time hakusanalla lisää tietoa. tuo vaikuttaa lämpötila korjaukseen ja jos se on päin mettää ni sillon menee bensakartakin päin mettää ja saa säädellä koko ajan.

 

Kulkukoira  Proturbo