Proturbo  Autodiagnoosi

Polkupyörä Topicci

  • 796 Vastauksia
  • 239762 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Polkupyörä Topicci
« : 17.12.2010, 04:49:10 »
Aloitinpa tänne tälläsenkin Topicin.

Ittellä oli projektina tollanen vanha Nopsa merkkinen fillari, jonka sain itse asiassa maalausta vaille valmiiksi.
Mutta.... neitsytmatkalla jäinen tienpinta otti selkävoiton kuskista, kuski selvisi pelkillä henkisillä vaurioilla, Nopsa ei  :-\

Meinasin ensin kunnostaa uudell., mutta mietinnän jälkeen peruin suunnitelman
koska Nopsassa on muutamia ikäviä ominaisuuksia, johtuen vanhasta formaatista.
mm. poljin ala-asennossa Pedaali ei ole kuin n.10...15cm korkealla maasta, ottaa kiinni joka pienenkin "lumivallin" yli ajaessa
ja ottaa kiinni katukivetystä ylittäessä vaikka kitetys olisi hieman viistettykkin.
Satulan kannatinputki on ulkohalkaisijaltaan vain 19cm, ei oikein tahdo tykätä reilusti yli 100 kg kuskista.

Niinpä päätin siirtyä uuteen aihioon (aika hyvä kuntoinenkin) jonka sain duunikaverilta
Uusi kohde on Solifer Classic, johon vanha Nopsa saa luovuttaa osia.
Solikasta on tarkoitus tulla "käyttöpyörä" duunimatkoille (n. 3 km/ sivu)
Solikka lienee ns. Retro fillari, siinä on kyllä vanhan tyylisiä osa ratkasuja, mutta jokin siinä kielii ettei se olisi
kuitenkaan niin kovinkaan "vanhaa tuotantoa". Olisko jollain tietoo ko. Solifer polkupyöristä ?
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #1 : 17.12.2010, 18:44:56 »
Ihankuin Solifer-merkkinen fillari olis ollut ihan tänävuonna jossain Hesarin mainoksessa.

Itse olen puoli vakavissani vakoillut Pashley / Globe -fillareita, uustuotantoa, sikahintaan.. Tai no Globe nyt onkin uusi merkki.

Poissa RaZor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Ich emphfel nicht museum!
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #2 : 17.12.2010, 19:18:09 »
Laittakaa ny hyvät ihmiset nastarenkaat alle jos meinaatte fillaroida talvella. On meinaan erittäin vaarallista hommaa varsinkin tietyillä keleillä  :buck2:
-242 DL project in progress-

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #3 : 20.12.2010, 18:30:35 »
Mä ainakin jätän fillaroinnit suosiolla kesäaikaan.. ei enää luut kestä pyörähtämisiä ja talvella niitä tulee väkisin.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #4 : 20.12.2010, 18:48:10 »
Laittakaa ny hyvät ihmiset nastarenkaat alle jos meinaatte fillaroida talvella. On meinaan erittäin vaarallista hommaa varsinkin tietyillä keleillä  :buck2:
No en varmasti laita, jumalaton puljaaminen ja pärjään aivan hyvin ilmankin, ajotaidon puutetta jos ette hallitse (edes) polkupyörää talvikelissä..  ;D

(sorry ei herneitä..)

Ainiin, pitihän mun muutakin.. Tosiaan pyöräiltyä on tullu kyllä innokkaasti, mukava harrastus ja kulkea pienet etapitkin käy samalla urheilusta. Pyörää on ollut jos jonkinlaista ja tällä hetkellä alla Kulkuri parin vuoden takaa  :)
« Viimeksi muokattu: 20.12.2010, 18:50:09 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #5 : 20.12.2010, 20:02:14 »
Useat talvet oon fillarilla liikkunu ja ei tunnu olevan nastoille tarvetta. Kunhan muistaa olla kallistumatta liikaa kääntyessä ja pitää sisempi jalka lähellä maata.

Mun nykyiset fillarit.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs296.snc3/28454_436499266833_658466833_5658640_4709355_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-ash1/v142/112/87/658466833/n658466833_403285_3181.jpg

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #6 : 20.12.2010, 23:50:16 »
itellä on pari vuotta vanha z-bike merkkinen hybridi. Kesäkuun alusta oon laittanu kilsat ylös. Siitä lähtien on tullu päästeltyä 1300km ihan kuntoilu mielessä. Vielä -5 lämpötiloissa kävin 30km lenkkejä heittämässä :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #7 : 21.12.2010, 00:00:03 »
Laittakaa ny hyvät ihmiset nastarenkaat alle jos meinaatte fillaroida talvella. On meinaan erittäin vaarallista hommaa varsinkin tietyillä keleillä  :buck2:

Koko talven oon miettiny, että pitäis vaihtaa. Tuollahan nuo varastossa odottavat. No nyt on vielä ollut pelkkää lunta maassa, joten normigummeillakin pärjää. Kunhan kevät tulee ja sulanut lumi jäätyy, niin silloin viimeistään nastat alle. Kyllä sen kerran-pari talvessa kuulee, miten nastat raapii ja epäilemättä ilman niitä oltaisiin oltu pötköllään keskellä tietä. ...Eli vaihtuvat kyllä jahka "ehtii".

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #8 : 22.12.2010, 07:32:25 »
Jumankauta et voi olla huono mäihä, mun jokaisessa "projekti fillarissa" pitää näköjään olla jotain poikkeavan kokosia osia.
Mun noi "projektit" on kuiteski vaan ns. perus setin mummo fillareita, jostain saatu hyvä aihio ja siihen vaihdetaan / lisätään
tarvittavat osat.
 
Uutuus "projektiin" Solikkaan vaihdoin vanteet+renkaat ja ohjaustangon sekä otin puuttuvat ketjut, kaikki vanhasta Nopsasta.
Kun kaikki oli valmista niin, ei kun koeajolle ja kas oikean puolinen pedaali rutisee, paukkuu ja pyörii vähän nihkeesti.
No ei kun vaihtamaan, yllätys, yllätys siinä pedaalissa onkin joku paljon normi kokoa paksumpi akselin kierre osuus, mulla on  3 paria
enemmän ja vähemmän käytettyä pedaalia joista mitkään ei käy, kaikissa liian ohut akselin kierre osuus, ja niitä on sentäs kahta eri paksuutta.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #9 : 23.12.2010, 15:59:48 »
No ei kun vaihtamaan, yllätys, yllätys siinä pedaalissa onkin joku paljon normi kokoa paksumpi akselin kierre osuus, mulla on  3 paria
enemmän ja vähemmän käytettyä pedaalia joista mitkään ei käy, kaikissa liian ohut akselin kierre osuus, ja niitä on sentäs kahta eri paksuutta.

Polkimia taitaa olla kolmella eri paksuudella, 9/16" ja 1/2" ainakin? Polkimia sentään löytyy kaupan hyllyltä, hyvä jos vika siinä eikä keskiössä. Itellä lenkkipyöränä 80-luvun puolivälin maantienopsa, ranskalaisilla osilla. Hyvä ja nopee pyörä ajaa, mutta ranskalaisilla osilla joita ei enää saa kuin teettämällä  :( pelottaa vähän keskiön kuluminen, tosin kai saa aika paljon pyörällä ajaa ennenkuin se hajoaa.

Ps. Älä osta halvimpia polkimia, ite tein sen virheen talvipyörään ja seuraavalla viikolla sai hakee uudet. :D
« Viimeksi muokattu: 23.12.2010, 16:05:54 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #10 : 23.12.2010, 16:15:49 »
Polkimia taitaa olla kolmella eri paksuudella, 9/16" ja 1/2" ainakin? Polkimia sentään löytyy kaupan hyllyltä, hyvä jos vika siinä eikä keskiössä. Itellä lenkkipyöränä 80-luvun puolivälin maantienopsa, ranskalaisilla osilla. Hyvä ja nopee pyörä ajaa, mutta ranskalaisilla osilla joita ei enää saa kuin teettämällä  :( pelottaa vähän keskiön kuluminen, tosin kai saa aika paljon pyörällä ajaa ennenkuin se hajoaa.

Ps. Älä osta halvimpia polkimia, ite tein sen virheen talvipyörään ja seuraavalla viikolla sai hakee uudet. :D
Mulla meni takuukorjaukseen kulkurin keskiö kun rupes nitkuttamaan  :-\ Ei se ehtiny montaa kuukautta olemaan..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #11 : 24.12.2010, 16:48:05 »
Polkimia taitaa olla kolmella eri paksuudella, 9/16" ja 1/2" ainakin? Polkimia sentään löytyy kaupan hyllyltä, hyvä jos vika siinä eikä keskiössä. Itellä lenkkipyöränä 80-luvun puolivälin maantienopsa, ranskalaisilla osilla. Hyvä ja nopee pyörä ajaa, mutta ranskalaisilla osilla joita ei enää saa kuin teettämällä  :( pelottaa vähän keskiön kuluminen, tosin kai saa aika paljon pyörällä ajaa ennenkuin se hajoaa.

Ps. Älä osta halvimpia polkimia, ite tein sen virheen talvipyörään ja seuraavalla viikolla sai hakee uudet. :D

Mulla kans se keskiö vähän "lenksuttaa", menee vissiin kohta vaihto hommiks, toivon mukaan siihin käy se sellannen korjaussarja keskiö.
Joo, noista polkimista sen verran et purin yhden tollasen uuden ns. "halpa polkimen" ja rupes heti v##ttaa kun näin miten se on toteutettu.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #12 : 09.01.2011, 19:27:21 »
Polkupyörän valoista sen verran, että kun nykyään hehkutetaan noita ledejä niin paljon
niin miksei mistään tahdo löytyy tollaseen Napadymoon käyvää valmista ledilamppua
on vaan jos minkälaista pattereilla tai ladattavaa lamppua, mutta dynamolle olevat loistaa poissa olollaan, eikä viittis lähtee "merta edemmäs kalaan".
Harkitsin oma rakenteluakin, mut se jäi vaan harkintaan, nyt on sellanen valmiina ostettu halogeenilamppu fillarissa
mut mun mielestä sen valokuvio on aika hanurista.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #13 : 09.01.2011, 20:21:10 »
Jos alkaisi taas omaa kuntoa huolehtimaan pyöräilemällä joka on jäänyt vähemmälle sen jälkeen kun auton sain :).

Eli fillarina toimii vanha ja luotettava armeijapyörä.

Kuvasta poiketen ei ole enää peiliä, hirveä kapistus polkupyörässä :idiot2:.

Fillari ostettiin vuonna 2005. Ajotapa on aina ollut niin nopeasti kuin mahdollista ja se näkyy. Nyt on menossa kolmas takavanne, neljäs keskiö ja toinen runko :D. Runkoa hitsattiin kahdesti ja vahvistettiin kuvassa näkyvillä levyillä mutta yläastelaisen hitsaustaidot tietäen, ei kestänyt kuin muutaman vuoden:
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/22022010329.jpg
Nykyisin olen ajanut vähän rauhallisemmin mutta silti keskimääräistä tuulipukuista suomalaista nopeammin :).

Satula on vaihtunut Bilteman malliin jonka runko on vähän taipunut 100kg kuskin alla joten uutta harkitsen. Biltemasta on myös ostettu Bastan kiinteä lukko kuvan vieterin tilalle.

Sain käsiini 28" vanteen jonka kehässä ja pinnoissa oli sanomista mutta siinä oli vähän käytetty rumpujarru. Laitatin jarrun armeijapyörän vanteeseen ja nyt on edessäkin jarru. Se oli kyllä osasyynä miksi runko meni poikki kuvassa. Jarrulla ei voi tangon yli lentää mutta lyhentää mukavasti jarrutusmatkaa ja toimii varana jos vaikka ketjut hyppäävät pois rattaalta.

Olen käynyt tällä vähän pidemmälläkin. Pisin reissu oli kesällä 2009 mökille 60km ja siellä 20km suuntaansa kauppakäynnit. Olen ajellut myös Tikkakoskelle useasti (20km) ja Uuraisille (40km) pari kertaa. Kaverin kanssa pyöräiltiin 8-9 luokilla lähes päivittäin noin 30km lenkki aivan huvikseen. Keskinopeus tälle pyörälle on hyvinkin lähellä 20km/h. Kun vauhdin saa päälle niin se myös pysyy.

Ja talvella tämä 23kg painava möhkäle on aivan parhaimmillaan. Suuret renkaat tuovat ajamiseen vakautta ja luistot ovat rauhallisia. Nastarenkaita en edes harkitse :)

Valaistus on aina ollut tärkeä minulla kun ajan joskus pimeillä metsäteillä. Aluksi minulla oli yksi lamppu johon virtaa tarjosi soliferin tehodynamo. Hetkellisesti tulin hulluksi ja laitoin 3 dynamoa ja 3 valoa eteen + yhden dynamon ja valon taakse. Kyllä muuten näkyi vaikka ajaminen olikin vähän raskaan puoleista :D.
 Nykyään minulla on alkuperäiseen umpioon sovitettu SSC P7 led. Akkuna tällä hetkellä Bilteman 6V/4.5Ah joka riittää ainakin 2h yhtäjaksoista ajoa.
http://s163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/LED/
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/S4021566.jpg

Lähiaikoina pitäisi tehdä talvihuolto. Eli puran kaikki laakerit pyörästä, putsaan vanhat rasvat pois ja uutta tilalle. Polkimiin pitää porata muutama ruuvi näin talvella että ei kengät lipsu. Mutta muuten kovaa ajoa. Kypärä pitäisi ostaa... :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #14 : 09.01.2011, 20:36:28 »
Niin ja on minulla myös "kallis ja hieno" Nishiki. http://www.b-o-cykler.dk/Nishiki/N06_MTB_Rule_Black_Silk.jpg
Sain tämän lähes ilmaiseksi vaikka oli käytännössä ajamaton pyörä. On levyjarrut jotka eivät toimi talvella, 21 vaihdetta jotka eivät toimi talvella ja edessä säädettävä jousitus joka, yllätys yllätys, ei toimi talvella. Ajoasento on järkyttävä :idiot2:. Lyhyet kammet vievät voimaa isoilta vaihteilta joten tällä pyörällä hengästyy helposti vaikka vauhti on matelevaa. Ainoa kerta kun olen ajanut tällä yli 10km, oli reissu tallille jossa vaihdoin armeijapyörään toisen rungon. Arvatkaa vaan kummalla ajoin takaisin :D.

Ja pari muuta pyörää:
-Jopo mallinen Nopsa. Löytyi roskiksesta romuna. Uudet kumit, satula ja ketjut sekä hieno metallinhohto sininen pintaan. On ihan hauska pyörä :)
-Kaverilta ostettu 90- luvun 3 vaihteinen miesten 28" Nopsa. Täysin suorat vanteet ja alkuperäis kunnossa. Tästä meni vaihteisto jumiin ja seissyt varastossa useamman vuoden. Pitäisi purkaa ja katsoa mitä hajosi.
-Oli 60- luvun täysin originelli 28" miesten Crescent jolla ajelin vain hyvinä päivinä ja rauhallisesti. Mutta joku nutipää varasti sen meidän talon pyörävarastosta. Sama kuin joku varastaisi alkuperäiskuntoisen museokilvissä olevan volvon tallista, arvatkaa ketuttiko? :knuppel2:


Ja kaverin fillari onkin vähän erikoisempi chopper-tyylinen. Satula poistettu, jopon ohjaustanko ja maalasin metallinhohto vihreällä (samalla millä maalasin moponi tankin). Tätä ajetaan tarakalta joka on pehmustettu muovipussin sisällä olevalla vaahtomuovilla ja päällystetty ilmastointiteipillä. Kaveri ajoi tällä noin 2000km/vuosi ennenkuin sai ajokortin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo