Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 | Spesiaali editioni

  • 13 Vastauksia
  • 5869 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Volvo 940 | Spesiaali editioni
« : 05.11.2017, 21:12:10 »
Pitäähän se talveks ny takaveto olla joten tälläseen tuli sorruttua, mittarissa reilu 370tkm eikä näy missää, tuttuun tyylii vx3 nokka ja 531 kansi lähteny kävelemään ajansaatossa, tarkotus laittaa vähän parempaan tikkiin talven mittaa ja levittää penkkoja,   ::)

Tiedot:
Auto: Volvo 940 SE
Vuosimalli: 1991
Moottori: B230F(B)
Mittarilukema: Ostettaessa: 370tkm

Varusteet:
Keskuslukitus
Sähköikkunat&Peilit
ABS jarrut - ei toimi

Historia:
Autosalvasta ostettu aikoinaan, Opetuspolkimet ollut joskus kiinni

Viat:
- Kuskin penkki retkahtanut
- ABSit ei toimi


Tehdyt huollot&rävellykset:

372000 - Ehjempi oikea etulokari, etuvilkut ja takakontti spoilerin kanssa vaihdettu
372000 - Mobil1 10w-40 öljyt ja Boschin suodatin vaihdettu



TO DO lista:

- Lisävalot keulalle
- Tummennukset takalaseihin
- Viat pois
- Siniset puolnahka tai nahkapenkit
- Sisusta siistimmäksi
- Uudet takajouset, vanhat väsyneet.
- Uudempi ratti,


Kuvia:












                                                                                   
Ostetaan:

- Kirkkaat takavilkut
- Siniset puolnahka tai nahkapenkit
- Ehjä vasen etulokari ruosteisen tilalle.
- Uudemman mallinen ratti

Kaikkea saa toki tarjota  8)
« Viimeksi muokattu: 05.11.2017, 21:15:21 kirjoittanut Elek »

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #1 : 06.11.2017, 17:50:50 »


Leimallehan se piti tänään viedä ja hylkyhän sieltä tuli,

- CO joutokäynnillä liian korkea (mitattu 1,2 sallittu 0,5)
- CO kierroksilla liian korkea (mitattu 0,7 sallittu 0,3
- HC joutokäynnillä liian korkea (mitattu 210 sallittu 100)
- Lambda liian korkea (mitattu 1,05, sallittu 0,97-1,03)

- Vasen alapallo
- Polttoaineletkun liitoskohta vuotaa takana

Kanssa harrastajilla vinkkejä mistä päästöt voisi johtua, käynti ei kuulosta ihan puhtaalta tyhjäkäynnillä ja välillä polttaa putkessa, korjautuukohan pelkillä tulpanjohtojen ja tulppien vaihdolla, siitä nyt lähetään ainakin liikkeelle.




Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #2 : 06.11.2017, 19:40:29 »
HC saattaa pudota sytkäosien vaihdolla mutta korkea CO taas meinaa että seos on liian rikas ja/tai katti ei toimi (toimimaton katti nostaa toki HC:ta myös)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #3 : 06.11.2017, 19:48:08 »
Jos katti on paljon ajettu, tai joku halpa tarvike jotka tuntuu toimivan melko huonosti jo ensimmäisen vuoden jälkeen, vaatii se aika reippaasti lämpöä.

Eli konetta saa pitää aika kauankin >3,000rpm alueella paikoillaan ennen kuin katti on riittävän kuuma.

Toinen on, että kuormittaa riittävästi yli 3,000rpm kierroksilla hitaalla vauhdilla esim. jarrua vasten jolloin pakolämmöt ovat paljon korkeammat kuin paikoillaan ilman kuormitusta.. periaatteessa tällöin katti lämpenee nopeammin, mut ilmavirta jäähdyttää sitä.

Helpoimmalla kuitenkin yleensä pääsee kun uusii katin.

Mitä tuossa vähän näkee päästöjä kuvasta, niin viittaa aika selkeesti kattiin..
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #4 : 06.11.2017, 19:54:39 »
Korjaa tuo bensa vuoto ja katsele sitten lisää.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #5 : 03.12.2017, 21:06:53 »
Jeesjees, tulpat, tulpanjohdot, lambda ja katalysaattorin vaihdoin (vanha katti oli tyhjätty sisältä), ens tiistaina tarkotus mennä näyttää että jos tällä kertaa, bensa vuoto tais loppua kun kiristin löysällä olleen klemmarin bensalinjasta, jos ei sillä loppunut niin pääseekö tankinlähtöön käsiksi takakontista, farmarissa ainakin pääsee?  :pupu:

Pari viikkoa sitte  vaihtu myös s60 puolnahkajakkarat lyhistyneiden sinisten kangaspenkkien tilalle, kyllä toi ajomukavuutta mukavasti lisää, ainoa miinus että uudet jakkarat on selvästi vanhoja korkeammat, parempi puolisko ei meinaa yltää polkimille mutta katsotaan jos sais vähän fiksattua.

Tänään tuli laitettua myös valoa keulaan nii näkee ajella  :sundaydriver:

3x Biltema 9" pitkät leveällä keilalla ja polttimoina 55wattiset kiina xenonit, puskurin alla ebaysta tilattu ledipalkki, relesarja biltemasta ja lisävalokytkin mallia orkkis joka jäänyt joskus hyllylle. Ei varmaan paljoa enemmän valoa voi 180€urolla saada  ELK

ja niitä kuvia!










Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #6 : 04.12.2017, 15:19:35 »
Luulisi pimeyden väistyvän tuolla patterilla. Halvalla löysit ledbarin.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #7 : 05.12.2017, 22:05:35 »
Luulisi pimeyden väistyvän tuolla patterilla. Halvalla löysit ledbarin.

Kyllä nuo nyt ainakin välttää  ::),  59€ ebaysta makso ja viikossa tuli saksasta, kyllä sitä huonomminkin voi rahat käyttää.

Tänään käytin jälkitarkastuksessa ja leimahan sielta nasahti  *taavih-> *taavih->

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #8 : 05.01.2018, 21:53:05 »
Volvo saanu kovaa ja ajoa ja vähän päivittelyä, polttoainevuoto ei kokonaan kadonnut klemmarinvaihdolla, tunkilla perä ylös ja tarkemman tutkiskelun tuloksena toinen polttoainelinja ruostunut kulmasta joten sieltä tihutti, eiku linja irti ja motonetistä sama matka kumiletkua matkaan, vanhaa letkua irroittaessa katkesi tankkilaitteesta toinen liitos, sikaflexia väliaikaisfiksiksi ja tänään käyttäjältä 20-VALVE ostin ehjän tankkilaitteen, uudenveroiset takajouset ja ehjän maskin, huomenna pitää iskeä kiinni,

Mutta nyt siihen mitä tälläviikolla tapahtui, siirsin ledipalkin riskialttiista keulasta kattotelineen päälle josta maalasin päädyt ruotsihenkeen keltaisiksi ja säädin bilteman ämpärit kunnolla, nyt kelpaa pimeellä ajella ainakin tämän talven,

Lisäksi hifit saivat päivitystä orkkishengessä, MDS:än 5,25 erkkasarja tuli eteen, ovipahviin 5,25 asennuskehykset kiinni ja stp goldia tukevoittamaan pahvia, itse oviin pistosahalla reikää alhaalta isommaksi. Diskantit kojelaudalle oikeille paikoilleen siististi piiloon ja jakosuodin kojelaudan alle piiloon.

Bassoa tuli yllättävän paljon vaikka ovea en sen suuremmin äänieristänyt, helppoa ja kivaa  8)

Takahattuhyllylle kävin motonetistä hakemassa nämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/472953/Ground-Zero-Iridium-GZIF-69X-6x9-3-tie-koaksiaalikaiutinpari
ja laitoin kiinni, jotkut suojat noille pitää vielä hommata, mieluiten volvon orkkikset, gz:n omat ei sopineet ja olivat rumat, takaovien kaiuttimista on piuhat otettu irti, kontissa pauhaa edelleen autostudion valmissubisetti.

Aika helpolla hifistyksellä sai äänenlaadun hyvälle tasolle ja kelpaa takapenkilläkin kuunnella.

Myös ebaysta aikoinaan tilattu keskuslukko/hälytinsarja tuli asennettua pienen pähkäilyn jälkeen, negative trigger asennuksella kuskinovesta tuleviin lukon piuhoihin kytkemällä sain kaukosäädön pelaamaan mallikkaasti, kokeillessa erilaisia ratkaisuja onnistuin 2 keskuslukon relettä rikkomaan mutta nää on näitä, autossa on siis ollut alunperin volvon kaukosäätöinen keskuslukitus mutta kaukosäädin puuttuu enkä onnistunut "koodaamaan" uutta, mutta nyt on hälykin samaan rahaan asennettu  8)

Nyt niitä kuvia, eikai näitä höpötyksiä muuten jaksa lukea.
















Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #9 : 06.01.2018, 12:01:44 »
Hommasitko muuten tuohon orggishälyyn ihan uuden kaukon vai? Jos niin niin saiko vielä jopa volvolta? Tai haluatko luopua kapulastas jos on ihan toimiva, 240:ssä on itelläni häly muttei nappuloita mitä painella :D

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #10 : 08.01.2018, 07:30:03 »
Hommasitko muuten tuohon orggishälyyn ihan uuden kaukon vai? Jos niin niin saiko vielä jopa volvolta? Tai haluatko luopua kapulastas jos on ihan toimiva, 240:ssä on itelläni häly muttei nappuloita mitä painella :D

En hommannut, hyllystä löytyy muutama Volvon orkkiskake mutta mielummin säästän omaan käyttöön  8)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #11 : 09.01.2018, 11:41:55 »
En hommannut, hyllystä löytyy muutama Volvon orkkiskake mutta mielummin säästän omaan käyttöön  8)

Aajuu, sitähän tuohon VGA1:n on vähän hämäävästi sitten paria mallia kaukoa, toinen toimii radiolla ja toinen infralla, tunnistaa raidasta kupeessa.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #12 : 10.01.2018, 08:04:39 »
Aajuu, sitähän tuohon VGA1:n on vähän hämäävästi sitten paria mallia kaukoa, toinen toimii radiolla ja toinen infralla, tunnistaa raidasta kupeessa.

Pitää tsekata kun pääsee tallille.

Auto tuli pestyä ensimmäistä kertaa ja vaihdoin tankkilaitteen ehjään, nyt kelpaa huristella taas, takajousetkin tuli vaihdettua uudenverosiin 944:sen turbon jousiin, yllättävän kevyesti vaihtuivat, jousen ylämutteri auki ja jousipouristimilla vanha pois ja uusi tilalle, iskariin ei tarvinnut koskea,

Takaspoilerille pitää joku päivä tehdä jotain, spoilerihan on mallia tarvike ja notkolla taaksepäin joten perä näyttää aika noh.. surulliselta, lämppärin hanakin on alkanut vuotamaan, mistähän näihin saisi pitkäikäisen hanan? Nää muoviset vissiiin hajoaa vuoden välein?
















Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 | Spesiaali editioni
« Vastaus #13 : 10.01.2018, 08:30:01 »
Minä tutkin aikani hanavaihtoehtoja (minulla myös vaijeritoiminen) ja ainoa "hyvä" oli huhupuheiden mukaan orggis.

Kysäisin paikalliselta siniseltä tuota osaa, päälle 90€ ja parin viikon toimitusaika. :buck2:

Laitoin tilalle kupariputken pätkän ja naitin hanalle menevän ja siitä lähtevän vaijerin nippusiteillä yhteen. Toimii. ::)

 

Elekma  Autoracing