Minä vastaan itse näin kaasarimiehenä, että osta vaikka megaruuta ja säädätä se sillä kunnolla heti kerralla.
[mainos]Mulla on kaverilla ylimääräisenä, kasattuina bokseina sekä ykönen, että kakonen, ykönen maksaisi 120+pk ja kakonen 170+pk[/mainos]
Sulla kun on F-sarjan moottori, niin siinä on ne kaikki pikkunippelit aikalailla kasassa, mitä tuommoisen asentaminen vaatii, saa samalla heitettyä ilmamassamittarin mäkeen, se on ihan turha laite, parempiakin ratkaisuja on olemassa.
Sama kaveri laittoi itse ecumasterin ja on ollut tyytyväinen, tosin nuohan kyllä jo maksaa sen auton hinnan helposti.
Eli nyt kun olen pähkinöinyt aikani vastaan että sittenkin helpoimmalla pääset vaihtamalla ruiskun tilalle strömpän, tai sitten hommaat sen turbon boksin.
Muoks, nosta se teholuokka ennemmin sinne 350 hevosen tienoille, nostat vähän nokalla kierroksia, ja laitat isolla pakopesällä olevan turbon, niin saat paljon enemmän tasaista vääntöaluetta, mitä sillä perussetillä, eli a-akselilla, kun tehoa alkaa kumminkin tuleen vasta siinä 3500rpm kohdalla, niin a-nokalla vääntömaksimi tulee 4500 ja tehomaksimi 5750:ppiin, niin tehoalueeksi muodostuu pieni klimppi kierroslukualueen yläpäässä. Jos taas laitat vaikka h-nokan , niin aikalailla samasta lähetään siis 3500rpm kohdilta, mutta vääntöpiikki on yhtälailla 4500rpm kohdilla, mutta jatkuu sinne päälle seittämään tonniin, silloin max vääntöä on paljon pitemmällä kierroslukualueella, samoiten maks teho tulee sitten jossakin 7000rpm hujakoilla, ja kiertää 7500rpm niin että tehoa vielä tulee.
Näin saat moottoristasi näppärästi arkimoottorin, silloin kun ahtoja ei ole, ja sillon kun haluat paahtaa ratapäivillä, voit aina 7000rpm kohdalla pykältää, jolloin kiekat tippuu vaan viiteen tonniin ja kohta ollaan taas siellä seittämässä tonnissa.
Tämmönen moottori on mun mielestä paljon parempi, kuin yhtälailla alhaalta väännötön, mutta sitten tulee 2000rpm tehoalue kierroslukualueen loppuun, voi käydä joillakin turbo/nokkakombinaatioilla, että -riippuu paljon dumpista- joutuu vaihdetta vaihtaessa hetkisen, eli jotain 0.3s oottaan että turbo taas spoolaa ja auto vetää, tämmöistä konetta kutsun lyhytpiikkikoneeksi, kaikki juontaa juurensa siitä, kun amerikoista ei saanut internetin alkuaikoina a-akseleita eikä vx3:sia, niin niitä ruvettiin pitämään joinakin ihme hipo -akseleina, mitä ne ei todellakaan ole, vaan molemmat ovat hyvin mietoja keppejä, jos vertaa vaikka opelin 8 venttiilisien keppeihin. Oikeat akselitkin on saatavana, eikä tarvii edes laittaa kiinteitä paininkuppeja, vaan ihan suoraan menee paikalleen, toisaalta siitä a-akselista voi hioa vaikka h-akselin jos haluaa jonkun kirjainakselin pitää, sitten joutuu vaan hieromaan lash capit venttiilien päähän, mikä ei ole mikään ongelma, riippuen minkälaista launch control/paukkusysteemiä käyttää, jos käyttää, kunhan pakopaineet on kohtuuden rajoissa.
Itselle hiotutan hieman modatun h-akselin, duraatiota tulee kummallekkin puolelle 5 astetta 0.1mm:ssä lisää, sen lisäksi nokkakulmaa ja overlappia muutetaan hieman. Nimittäin nykyään on olemassa paljon parempiakin profiileja, kun kirjainnokkien aikakaudella.