Ateho  Elekma

Diesel Volvon kulutus V70II

  • 198 Vastauksia
  • 96322 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #45 : 07.09.2011, 08:57:04 »
Niin, mittarivirheen vaikutus vielä päälle. Toinen ajaa 93km/h ja toinen 100km/h -silläkin on selvä vaikutus kulutukseen. (Omassa -05 D5:ssä ja -08 XC80:ssä mittarivirhe on n. 7 km/h satasen vauhdissa -lienee melko yleinen vakiorenkailla?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #46 : 07.09.2011, 10:42:29 »
Eihän noita voi keskenään verrata kuin karkeesti.
Ajotapoja, renkaita yms on niin paljon erilaisia.

Poissa volvo96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • Pure Jenkki!!
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #47 : 12.09.2011, 12:49:34 »
Itse viime viikolla vaihdoin takas volvo klaaniin 2 ja puolen vuoden volkkari kokeilun jälkeen...ja nyt siis  alla v70 mk2 2,5tdi koneella,ajettu 375 000km vasta :P,ja ajotietokone näyttää reilusti alle 5 litran kulutuslukemia,vaikka on saanut välillä hieman ns kenkää,ihmettelen että pitäneekö paikkansa 4,5 litran lukemat,valehteleekohan ajotietokone paljonkin sitten...niin ja manuaaliaski on.. ???
Chrysler Grand Voyager 3.3 V6 LE -96

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #48 : 12.09.2011, 13:01:10 »
Itellä kans mk2 volkkarin koneella ja ajotietokoneen mukaan sekalaisessa ajossa keskikulutus 5.7-6.1l Tankkaamalla katoin 5.7 tietokoneen mukaan ja todellinen oli 6l. EVRY päällä suurimman osan ajasta.
Ajossa: XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT
Ex volvot: 855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Showroom: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85133.msg1061174798#msg1061174798

Poissa ALa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #49 : 26.09.2011, 16:19:17 »
Tuohan on  melkein 100% lisää verrattuna käyttäjä ALa:n kokemuksiin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2929.msg163818#msg163818  :)
Ei taida ajo-olosuhteet/tavat olla samanlaisia.. Eikä autotkaan ole samasta puusta. Toinen todellista ja toinen tietokoneen, tunnetusti optimistisesta näytöstä.

Tästä "provosoituneena" sain vihdoinkin laskettua kulutuksen. Kuitteja on tallessa ja kaikkiin merkitty trippi ja kokonaismittarilukema. Otin randomilla viisi kuittia heinä-elokuulta. Matkaa ajettu noiden kuittien polttoaineilla 6102km (matkamittarin mukaan), joten jossain määrin luotettavahkona laskupohjana voinee jo pitää. Ajohan on ollut pääasiassa matka-ajoa, kuten aikasemmassa viestissäkin kirjoitin. Auto siis V70 D5 (163hp) 5-lovisella manuaalilla.

Eli numeroihin:
- matkaa 6102 km
- polttoainetta 324,81 litraa
- keskikulutus 5,323 l/100km
- suurin keskimääräinen kulutus yhdellä tankillisella 5,6 l/100km, pienin 5,13 l/100km
- ajotietokoneen lukemat (nollattu joka tankillisella) olleet 3,7 ja 4,2 välillä, eli valehtelee n. 1,5l alaspäin (joku green-eko-myyntikikka Volvolla?)

Nopeusmittarin heitto on n. 8km/h, eli 108km/h = 100km/h todellista nopeutta. Matkamittarin tarkistin joskus GPS:llä, mutta koska matka oli vain n. 50km, luotettavana tuota tarkistusta ei voine pitää, enkä kyllä muista tarkasti enää mikä oli tulos. Mutuna muistelisin, että matkamittari näyttää n. 5% liikaa. Eli jos tuon korjauksen pistäisi matkaan, olisin tosiasiassa ajanut vain 5811km ja keskikulutus nousisi lukemaan 5,59 l/100km. Mutta tuo alkaa jo menemään sen verran hifistelyksi, että voitaneen pitää lukeamia ilman matkakorjausta vertailukelpoisina, koska tuskin kukaan muukaan on lukeamiaan laskenut "todellisen" matkan mukaan, vaan matkamittarin lukeman mukaan.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2011, 16:21:12 kirjoittanut ALa »
--
aki (piste) lahtinen (at) dnainternet (piste) net
V70 -01 D5

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #50 : 27.09.2011, 20:42:26 »
Jänskä juttu noitten ajotietokoneiden lukemien kanssa. Omat kokemukseni aivan päinvastaisia, eli keskikulutus pitää paikkansa kyllä desimaalin tarkkuudella. Taas edellinen ja sitä edellinen tankillinen 9,3/100km näytössä, todellinen jotain 9,25 ja aina mittaan tuon tyhjän tankin täyttämällä.

Pienellä ne teidän dieselit silti kyllä menee, huhhuh :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #51 : 28.09.2011, 09:07:43 »
Mistä johtuu että kulutus pienenee vuosien varrella? Jotenkin tuntuu että noiden kärryjen kulutus tippuu vuosi vuodelta?

Ajotapa muuttuu vai paikat vertyy ja kuluu? Suuttimien kuluessa sama efekti kuin Rican lastulla, enemmän polttoainetta tuokin paremman taloudellisuuden?

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #52 : 28.09.2011, 09:28:58 »
Jänskä juttu noitten ajotietokoneiden lukemien kanssa. Omat kokemukseni aivan päinvastaisia, eli keskikulutus pitää paikkansa kyllä desimaalin tarkkuudella. Taas edellinen ja sitä edellinen tankillinen 9,3/100km näytössä, todellinen jotain 9,25 ja aina mittaan tuon tyhjän tankin täyttämällä.

Pienellä ne teidän dieselit silti kyllä menee, huhhuh :)

Oletkin asian ytimessa - uudessa V70:ssa ei ole enää järkevään hintaan tarjolla (Suomenssa) kuin 1.6l bensakone (T4) , bensa kuussylinterisen T6:n hinta on älytön ja diesel puolella myyntitilastoissa jyrää 2l D3 kone, D5:n hinnanlisä on liikaa... Tuo 1.6D malliin on törmännyt aika harvoin V70-sarjassa - tosin ilmoitettu keskikulutus on tällä 5l pinnassa ja D3:lla litra enemmän...
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011, 09:35:48 kirjoittanut v6omega »

Poissa Tertsunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #53 : 09.10.2011, 17:38:02 »
Kokeilin ajella vain yksi varvas pedaalilla.
Kaupunki 15%, tie 85%.
Ajotietokone valehti tällä kertaa keskikulutukseksi 4.8  :D

Poissa djabu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #54 : 04.11.2011, 10:52:16 »
Tuli tällaista postia. Ei ollut ihan aiheeton huolenaihe tuosta kulutuksesta. Siellä on vakava ohjelmointivirhe, ja nyt sitten kun olen jo ehtinyt epäillä tukkeutunutta hiukkassuodatinta ja varata tonni sen varalta [2000e meni juuri hammastanko remonttiin kaikkine hiluineen ja kesärenkaineen], niin sitten tällainen ilosanoma tulee käyttöauton puolesta! Ilmainen päivitys! Kävin kysymässä kulutuksesta tiskillä tuossa syksyllä ja puhuttiin ohjelmistopäivityksestä, joka maksaisi usean satkun. Voin sanoa että on v*tuttanut tämän auton omistaminen sen verran lujaa, kun on ollut törkeän kallista pitää sellaiset 8kk tätä farkkua.

Loppuu se 9-10l naftan kulutus satasella perkele!

Hienoa, hienoa!


Lainaus
Hyvä Volvon asiakas:

Haluamme tällä kirjeellä ilmoittaa Teille, että Volvo Car Corporation (VCC) on päättänyt suorittaa
huoltotoimenpiteen rajoitetulle määrälle Volvo XC90, V70, XC70 ja S60 -autoja (vuosimallit 2006-
2009), jotka on varustettu 5-sylinterisellä dieselmoottorilla ja dieselhiukkassuodattimella (DPF).

VCC on saanut raportteja, että moottorin öljytaso nousee ajan mittaan tai se on mittatikun
maksimitason yläpuolella. Ajotavasta riippuen poikkeama voi vakavassa tapauksessa johtaa
moottorimeluun ja pahimmassa tapauksessa sylinterin rikkoutumiseen/moottorivaurioihin.

Mitä Teidän tulee tehdä?

Koska autonne alustanumero kuuluu siihen numerosarjaan, jossa tämä vika voi esiintyä, pyydämme
teitä ystävällisesti ottamaan viipymättä yhteyttä lähimpään valtuutettuun Volvo -jälleenmyyjään
korjausajan tilaamiseksi.

Korjaustoimenpide on ECM:n (moottorinohjausyksikön) päivitys uudella ohjelmistolla, moottorin
öljytason tarkastus ja tarvittaessa säätö.
Huoltotoimi: A29101

Tämä toimenpide suoritetaan autoonne veloituksetta ja se kestää noin 0,3 tuntia.

Teidän turvallisuutenne ja tyytyväisyytenne Volvo-autoonne ja Volvo-organisaatioon on meille
hyvin tärkeätä. Olemme pahoillamme tämän asian Teille aiheuttamasta vaivasta ja arvostamme
suuresti yhteistyötänne, jotta tämä tärkeä huoltotoimenpide saadaan toteutettua mahdollisimman
nopeasti.

Jos ette ole auton omistaja tai vastuussa siitä, olkaa hyvä ja toimittakaa tämän kirjeen sisältö uudelle
omistajalle tai autosta vastuussa olevalle henkilölle.

Ystävällisin terveisin,

KÄYTTÖAUTO OY SEINÄJOKI
Pohjankaari 2
60120 SEINÄJOKI
S-Max 2.2tdci 2012
ex. -12 Skoda suberb
ex. -11 Honda Accord Tourer
ex. -07 V70 2.4D

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #55 : 04.11.2011, 11:07:34 »
Jänskä juttu noitten ajotietokoneiden lukemien kanssa. Omat kokemukseni aivan päinvastaisia, eli keskikulutus pitää paikkansa kyllä desimaalin tarkkuudella. Taas edellinen ja sitä edellinen tankillinen 9,3/100km näytössä, todellinen jotain 9,25 ja aina mittaan tuon tyhjän tankin täyttämällä.

Pienellä ne teidän dieselit silti kyllä menee, huhhuh :)
Bensoissa ne pitääkin paikkaansa toisin kuin dieseleissä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #56 : 04.11.2011, 13:42:03 »
Bensoissa ne pitääkin paikkaansa toisin kuin dieseleissä.

Näinpä. Meinaa kyllä olla hieman akuuttia autokuumetta ilmassa, tarttis vaan löytää yhtä hyväkuntoinen yksilö kuin tuo nykyinen niin sitten saattais EhkÄ alkaakin vaihtamaan. Tosin mielenkiinosta nähdä miten nuo polttoaineiden hinnat tulee muuttumaan nyt vuodenvaihteen jälkeen.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa ATK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #57 : 04.11.2011, 22:59:10 »
Tuli tällaista postia. Ei ollut ihan aiheeton huolenaihe tuosta kulutuksesta. Siellä on vakava ohjelmointivirhe, ja nyt sitten kun olen jo ehtinyt epäillä tukkeutunutta hiukkassuodatinta ja varata tonni sen varalta [2000e meni juuri hammastanko remonttiin kaikkine hiluineen ja kesärenkaineen], niin sitten tällainen ilosanoma tulee käyttöauton puolesta! Ilmainen päivitys! Kävin kysymässä kulutuksesta tiskillä tuossa syksyllä ja puhuttiin ohjelmistopäivityksestä, joka maksaisi usean satkun. Voin sanoa että on v*tuttanut tämän auton omistaminen sen verran lujaa, kun on ollut törkeän kallista pitää sellaiset 8kk tätä farkkua.

Loppuu se 9-10l naftan kulutus satasella perkele!

Hienoa, hienoa!
Minulle tuli noin kuukausi sitten vastaava kirje auton myyjältä, jolta tuon (V70 2.4D Classic -08) uutena ostin. Käytin autoni Pirkanmaan Käyttöautossa ohjelmoitavana.
Ohje on nyt öljynvaihdossa laittaa mittatikun välin 2/3 kohdalle. 5.7 litraa olen aiemminkin ohjeistanut huollossa laittamaan, joten
siinä ei muutoksia. Tuo softapäivitys tehtiin kuulemma sen takia, että kun jatkossa tulee dieselin bio-osuus kasvamaan, niin moottori ja hiukkassuodattimen
toiminta sujuisi paremmin.

Luulen,,että polttoaineen kulutukseesi tuo softapäivitys ei valitettavasti vaikuta mitään. Itselläni ei ainakaan vähentynyt, pikemminkin tuolla kohdalla
kulutus kasvoi, mutta toisaalta kelitkin kylmenivät ja oli märkää. Nyt nastarenkaisiin siirtymisen takia kulutus putosi taas normaaliin.

Poissa djabu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #58 : 09.11.2011, 15:30:47 »
Minulle tuli noin kuukausi sitten vastaava kirje auton myyjältä, jolta tuon (V70 2.4D Classic -08) uutena ostin. Käytin autoni Pirkanmaan Käyttöautossa ohjelmoitavana.
Ohje on nyt öljynvaihdossa laittaa mittatikun välin 2/3 kohdalle. 5.7 litraa olen aiemminkin ohjeistanut huollossa laittamaan, joten
siinä ei muutoksia. Tuo softapäivitys tehtiin kuulemma sen takia, että kun jatkossa tulee dieselin bio-osuus kasvamaan, niin moottori ja hiukkassuodattimen
toiminta sujuisi paremmin.

Luulen,,että polttoaineen kulutukseesi tuo softapäivitys ei valitettavasti vaikuta mitään. Itselläni ei ainakaan vähentynyt, pikemminkin tuolla kohdalla
kulutus kasvoi, mutta toisaalta kelitkin kylmenivät ja oli märkää. Nyt nastarenkaisiin siirtymisen takia kulutus putosi taas normaaliin.


Luulo ei ole tiedon väärti arvon ATK.

Käyttöautossa sanottiin että juurikin tuon regeneroinnin aiheuttama polttoaineen kulutus pitäisi saada kuriin, koska se nostaa öljytasoa moottorissa. Kaikki nafta ei pala ja menee ilmeisesti öljyn sekaan männänrenkaiden välistä tjsp. Tällä ohjelmoinnilla oli tarkoitus saada tuo DPF pelittämään tuon tietokoneen kanssa, ettei se regeneroisi jatkuvasti.

Katsotaan nyt, kuinka tuo vaikutus näkyy. Kaupunkiajossa kulutus voi olla mitä vain, matka-ajon lukemia tässä odottelen.

Jos ei kulutus laske ja regenerointi on jälleen propleemana, aiheena on sitten "DPF vittuun ja softaa tilalle".

S-Max 2.2tdci 2012
ex. -12 Skoda suberb
ex. -11 Honda Accord Tourer
ex. -07 V70 2.4D

Poissa ATK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #59 : 09.11.2011, 22:34:59 »

Luulo ei ole tiedon väärti arvon ATK.

Käyttöautossa sanottiin että juurikin tuon regeneroinnin aiheuttama polttoaineen kulutus pitäisi saada kuriin, koska se nostaa öljytasoa moottorissa. Kaikki nafta ei pala ja menee ilmeisesti öljyn sekaan männänrenkaiden välistä tjsp. Tällä ohjelmoinnilla oli tarkoitus saada tuo DPF pelittämään tuon tietokoneen kanssa, ettei se regeneroisi jatkuvasti.

Katsotaan nyt, kuinka tuo vaikutus näkyy. Kaupunkiajossa kulutus voi olla mitä vain, matka-ajon lukemia tässä odottelen.

Jos ei kulutus laske ja regenerointi on jälleen propleemana, aiheena on sitten "DPF vittuun ja softaa tilalle".

Eihän regenerointia ole tähänkään asti tehty jatkuvasti, vaan vasta kun joku anturi hiukkassuodattimessa toteaa, että tavaraa on kertynyt poltettavaksi turhan paljon. Jos tuota regeneroint väliä harvennetaan liikaa, hiukkassuodatin tukkeutuu ja sitten joko se vaihdetaan (joka on kallista) tai sitten ajetaan pakkoregenerointi. Mutta jos tuon operaation jälkeen seuraavan 5000 km
polttoaineenkulutuksesi laskee siitä, mitä oli ennen operaatiota olleen 5000 km kulutus, niin sitten uskon. Mutta ei minulla ainakaan ole laskenut. Nyt, kun piti ajaa tankki aika tyhjäksi, että
kesänaftat sai pois, niin 987 km pääsi tankillisella ennen kuin varoitusvalo syttyi. Sitten ajoin 5 km asemalle ja tankkiin meni 67 litraa. Kesällä ajoin vähän yli 1000 km tankillisella, eikä
varoitusvalo vielä syttynyt. Nyt talvella en sitten enää päästäkään tankkia paljon alle puolen välin kondenssiveden kertymisen minimoimiseksi.

Itsekin olen nykyään sitä mieltä, että oli virhe ostaa auto hiukkassuodattimella, koska siitä ei ole kuin haittaa. Nostaa kulutusta, myös ilmoitettu kulutus on suurempi (= suurempi vuotuinen vero) ja
korjauskulut nousevat. Mutta kun tuo nyt on, niin sillä sitten ajetaan. Kohta 4 vuotta takana ja 116600 km, toistaiseksi ilman vikoja. Suurin vika autossa on oikeastaan se, että kello edistää niin
paljon, että kerran kuussa pitää laittaa minuutti taaksepäin. No, xenon-polttimot pitää tänä talvena kylllä jo vaihtaa, aika lailla on teho pudonnut jo.

 

Proturbo  Autodiagnoosi