Mun ymmärtääkseni regenerointi toimii vakiossa "passiivisesti" koko ajan pitäen pakolämmöt kohollaan ja lisäten siksi kok.kulutusta. Se selittäisikin hurjan muutoksen kulutuksessa vakioon verrattuna.
ns. passiivista regenerointia tapahtuu tietyssä olosuhteessa, mutta tällöin ei lämpötilaa nosteta lisäämällä polttoaineen ruiskutuksia, vaan sen lämpötilan noston hoitaa hapetuskatalysaattori ennen hiukkassuodatinta.
Noissa 2.0 ja 1.6 litraisissa dieseleissähän on ollut sitä hiukkassuodattimen lisäainetta, jota pitää tietyin välein lisätä erilliseen säiliöön, josta ohj.yksikkö annostelee sitä ainetta polttoainetankkiin aina tankkausten yhteydessä, tuo aine sielä polttoaineen seassa saa aikaan hiukkasten muuttumisen sellaiseksi, että ne palavat alemmassa lämpötilassa.
Näissä ei ole hapetuskatalysaattoria ja regenerointi tapahtuu vain silloin, kun ohj.yksikkö sen käynnistää niillä ylimääräisillä ruiskutuksilla, näissä ei tapahdu passiivista regenerointia.
Hapetuskatalysaattori ajaa saman asian, kuin tuo lisäaine, joskin toisinpäin, ei alenna palamislämpötilaa, vaan nostaa lämpötilaa riittävän korkealle, että palaminen tapahtuu ja tietyissä ajo-olosuhteissa palaminen tapahtuu jo pelkästään tuon avulla.
Näihin pikku dieseleihinhän tuli hapetuskatalysaattori ja sen jälkeen lisäaine jäi pois.