Samppasport  Futurez

V50 2.0D -08 320tkm täristys kiihdyttäessä

  • 4 Vastauksia
  • 1678 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jrok

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
V50 2.0D -08 320tkm täristys kiihdyttäessä
« : 03.06.2019, 11:02:22 »
Tervehdys,

Rupeaa itseltä loppumaan ideat, jotta mikä autoa vaivaa..

Ongelmana on siis tuo täristäminen kiihdyttäessä, joka ei ole mitään pientä vapinaa. Tuo tärinä ilmenee siis vain silloin kun veto on päällä. Vaihteella ei niin ole väliä, mutta matalilla kierroksilla tärinä on voimakkaampaa kuin korkeilla. Tärinän voimakkuus myös vaihtelee välillä: joskus tärinä on hieman maltillisempaa ja välillä meinaa hampaat tippua suusta. Tämä on nyt jatkunut jo yli vuoden päivät.

Tähän mennessä on vaihdettu seuraavia osia ilman tulosta:

- Kaksoismassa + kytkinpaketti
- Vetareita pariin kertaan molemmille puolille
- Vanteet
- Renkaat

Autossa on jonkinsortin madallussarja, saattaisikö tämä aiheuttaa ongelmaa, koska vetarit eivät ainakaan ole oikeassa kulmassa? Mitä muita ideoita arvon foorumilaisilla tulee mieleen?

Sattuisiko PK-seudulla olemaan ketään ammattilaista, jolla kannattaisi käydä näyttämässä?

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 320tkm täristys kiihdyttäessä
« Vastaus #1 : 03.06.2019, 13:21:35 »
- Kaksoismassa + kytkinpaketti
- Vetareita pariin kertaan molemmille puolille
- Vanteet
- Renkaat

-Alatukivarret ja varsinkin niiden takapuslat. Löystyvät ajanmittaan ja loppupuolella murtuvat. Joku +100tkm on jo hyvät kilsat näille.
-Moottorin kumityynyt unohtamatta vaihdelaatikon "torque linkkiä".
-kone käy ja vetää kaikilla pytyillä kunnolla? Ei "hytky" tai tärisytä rattia tyhjäkäynnillä?
-Täysin loput pyöränlaakerit tai tolpan ylälaakerit, nämä kyllä olisi jo huomattu varmaan...

Alustasarja ei ainakaan paranna tilannetta....

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 320tkm täristys kiihdyttäessä
« Vastaus #2 : 03.06.2019, 17:23:07 »
Kuluvatko eturenkaat tasaisesti? Entä saatko tärinän esiin myös kovalla jarrutuksella moottoritienopeudesta?

Jos rengaskuluma keskittyy joko ulko- tai sisäreunoihin epäilys alatukivarsien puslien loppumisesta vahvistuu. Samoin jos jarrutuksessakin tärinää tulee esiin. Itse huomasin omassa autossa jarruoireet aikanaan autobahnilla Saksassa mutta siitä meni yli vuosi ennen kuin hoksasin vaihdattaa alatukivarret. Suomen maantienopeuksissa jarruongelma ei tule ensimmäisenä esiin tai sitä luullaan helposti kieroista/epätasaisista levyistä johtuvaksi.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Jrok

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 320tkm täristys kiihdyttäessä
« Vastaus #3 : 05.06.2019, 08:32:45 »
-Alatukivarret ja varsinkin niiden takapuslat. Löystyvät ajanmittaan ja loppupuolella murtuvat. Joku +100tkm on jo hyvät kilsat näille.
-Moottorin kumityynyt unohtamatta vaihdelaatikon "torque linkkiä".
-kone käy ja vetää kaikilla pytyillä kunnolla? Ei "hytky" tai tärisytä rattia tyhjäkäynnillä?
-Täysin loput pyöränlaakerit tai tolpan ylälaakerit, nämä kyllä olisi jo huomattu varmaan...

Alustasarja ei ainakaan paranna tilannetta....

Kiitos vastauksesta!

Täytyy kokeilla vaihtaa nuo alatukivarren puslat. Laatikon puolen tyyny vaihdettiin samalla kun kaksoimassa vaihdettiin. Tärinää ja hytkymistä ei ole tyhjäkäynnillä, kone käy kyllä hyvin. Myöskään pyöränlaakerit ovat ok.

Kuluvatko eturenkaat tasaisesti? Entä saatko tärinän esiin myös kovalla jarrutuksella moottoritienopeudesta?

Jos rengaskuluma keskittyy joko ulko- tai sisäreunoihin epäilys alatukivarsien puslien loppumisesta vahvistuu. Samoin jos jarrutuksessakin tärinää tulee esiin. Itse huomasin omassa autossa jarruoireet aikanaan autobahnilla Saksassa mutta siitä meni yli vuosi ennen kuin hoksasin vaihdattaa alatukivarret. Suomen maantienopeuksissa jarruongelma ei tule ensimmäisenä esiin tai sitä luullaan helposti kieroista/epätasaisista levyistä johtuvaksi.

Kiitoksia vastauksesta!

Eturenkaat kuluvat kyllä tasaisesti, mutta toki aivan sisäkulmasta tuon alustan takia. Olen yrittänyt jarrutella, kiihdytellä ja rullailla, mutta jarrutuksessa ei tuota tärinää synny. Toki voisin käydä vielä kokeilemassa uudemman kerran.

Varmaan täytyy aloittaa siitä, että vaihtaa autoon vakio alusta ja nuo alatukivarsien puslat.

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D -08 320tkm täristys kiihdyttäessä
« Vastaus #4 : 05.06.2019, 20:56:54 »
Väitänpä että vetoakselit.
Nämä menivät tänään (myöskin madalletun) Focus ST alle ja tutinat vedättäessä tipotiessään: https://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FOCUS-2-5-ST-DRIVE-SHAFT-SET-MODIFIED-UPRATED-FOR-LOWERED-REMAPPED-CARS/173234083846?hash=item28558e5806:g:WtYAAOSwc~5a2cV-&frcectupt=true#shpCntId
Muistikuva on jotta kuukkeloin tilatessa että passaisivat myös tiettyihin manuaalilaatikoilla oleviin V50 malleihinkin.
V50 ja Focus ovat serkkuja...
« Viimeksi muokattu: 05.06.2019, 21:00:49 kirjoittanut TKG »
Ajossa: S60 T5 AWD '20, V60 T4 '20, V40 2,0 '04 (myös Kona EV '23, 944tbo '86)
Ex. V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

 

KL-varaosat  Race.fi