Autoracing  KL-varaosat

V50 2.4 moottorista värinä 2000 rpm paikkeilla

  • 8 Vastauksia
  • 2325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa daZ

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Terve, uusi Volvokuski ilmoittautuu!

Huomasin tuossa, että auton ollessa paikallaan ja vapaakäynnillä, tuntuu noin 2000 rpm paikkeilla kuskin penkkiin asti värinää. Ajossa värinää ei huomaa ja sekään ei vaikuta asiaan onko kytkin alhaalla vai ylhäällä. Sen verran selailin threadeja, että samansuuntaista ongelmaa on esiintynyt muillakin, mutta mitään yhtä tiettyä varmaa syytä asiaan en löytänyt. Saattaa olla moottorin/vaihteiston tukikumeista kyse, mutta voi olla myös kaksoismassavauhtipyörä. Toivottavasti ei kuitenkaan tulisi kytkimen seudulta; kytkinpaketti, vauhtipyörä yms on vaihdettu autoon vajaa pari tuhatta km sitten.

Onko tällainen ongelma tutun kuuloista muille ja onko siihen löytynyt syytä?

Poissa Charlotta--

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: V50 2.4 moottorista värinä 2000 rpm paikkeilla
« Vastaus #1 : 18.06.2019, 20:05:54 »
Minulla oli aikoinaan V50 samalla moottorilla ja samoilla oireilla. Moottori täristi vähän yli 2000 kierroksen kohdalla ja parin autokorjaamon mielipide oli kaksoismassapyörä, joten auto lähti vaihtoon. Minulla tosin moottori jytkytti selkeästi myös reippaissa kiihdytyksissä samalla kierrosalueella ja se tuntui ratissa asti.

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 moottorista värinä 2000 rpm paikkeilla
« Vastaus #2 : 22.06.2019, 14:45:46 »
No mulla vaihdettiin kytkin ja kaksoismassa, 100tkm kohdalla, kun ostin auton. Ei ollut vaikutusta tuohon 2000rpm olevaan värinään tai kiihdytyksessä tuntuvaan nypytykseen. Nyt on molemmat vetarit vaihdettu 200tkm kohdalla ja edelleen nypyttää ja värisee. Mutta auto on kulkenut 100tkm kuitenkin ja ollut 6-vuotta melkeinpä pelkästään kaupunki ajossa mitä nyt vuoden matka-ajossa.

Olis kyllä mielenkiintoinen tietää millä nämä värinät ja nypytykset on saatu pois? Kun ei näillä perinteisesti ilmoitetuilla konsteilla ole kadonneet.

Edit:
Mä en kyllä tekis mitään, jos ei ole varmaa tietoa mistä ongelma johtuu. Se on ihan hukkaan heitettyä rahaa. Jos hajoaa joku niin sittenpä tuon tietää mikä oli rikki.  ;D
« Viimeksi muokattu: 22.06.2019, 14:49:06 kirjoittanut zemex »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 2.4 moottorista värinä 2000 rpm paikkeilla
« Vastaus #3 : 22.06.2019, 17:49:24 »
Jonkun verran 5 sylinteristä johtuenhan nämä tutisevat, vai onko tämä jotenkin paha tärinä?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: V50 2.4 moottorista värinä 2000 rpm paikkeilla
« Vastaus #4 : 22.06.2019, 18:16:46 »
Jonkun verran 5 sylinteristä johtuenhan nämä tutisevat, vai onko tämä jotenkin paha tärinä?

Oma seitenkymppinen 2.5T ei tutise/tärise ollenkaan verrattuna S40 T5. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa daZ

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 moottorista värinä 2000 rpm paikkeilla
« Vastaus #5 : 22.06.2019, 18:27:53 »
Ei ole mikään paha tärinä. 2000 rpm on vaan sellainen kierrosluku, että aika useinkin tulee ajettua juuri sillä kierrosluvulla. Sitä miettii, että saattaakohan pitkässä juoksussa ylimääräinen värinä rasittaa esim. laakereita. Oletko zemex tietoinen missä kunnossa autosi moottorin/vaihteiston tukikumit ovat?

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 moottorista värinä 2000 rpm paikkeilla
« Vastaus #6 : 23.06.2019, 02:41:50 »
Ei ole mikään paha tärinä. 2000 rpm on vaan sellainen kierrosluku, että aika useinkin tulee ajettua juuri sillä kierrosluvulla. Sitä miettii, että saattaakohan pitkässä juoksussa ylimääräinen värinä rasittaa esim. laakereita. Oletko zemex tietoinen missä kunnossa autosi moottorin/vaihteiston tukikumit ovat?

Monta kertaa ollut tarkoitus nuo kumit tutkituttaa mutta on sitten aina jäänyt. Joskus luin swedespeedin sivuilta, että akun alapuolinen tukikumi aiheuttais levottomuutta kiihdytyksissä..

Paikalla ollessa tuo värinä tuntuu selvästi ratissa tuolla kierosalueella. Ajossa en ole sitä huomannut vaikka oltais kyseisellä kierosalueella. Jostain syystä 2 ja 3 vaihteella tuntee rauhallisessa kiihdytyksessä tuon tutinan parhaiten.. En sitten tiedä miksi ei esim. 1 ja 4 vaihteella sitä tunne..  :idiot2:

Nyt kun sais mahdollisimman monen vitos koneella olevan s40/v50 omistajan tai omistaneen kertomaan onko saanut jollakin tuon ongelman poistettua niin sais tämänkin mysteerin ratkaistua.  ;D Melko moni on vaihtanut kytkimen, vauhtipyörän, vetarit, ym mutta ei ole sitten kertonut millä korjaantu..

Minä olen vaihdattanut reilu 100tkm sitten kytkimen, painelaakerin ja kaksoismassan.
Muutama kuukausi takaperin vaihdatin molemmat vetoakselit, kun suojakumit oli riekaleina. Etupyöränlaakerit on kans vaihdettu. Kaikki alustan osat on alkuperäiset paitsi yks koiranluu on vaihdettu.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 moottorista värinä 2000 rpm paikkeilla
« Vastaus #7 : 23.06.2019, 11:35:35 »
Minun T5:llä (manuaali, etuveto) on ajettu nyt noin 315 tkm ja tärinöitä ei pahemmin ole. Autossa oli samankaltaisia oireita ja ne olivat usean tekijän summa. Ensin alkoivat alatukivarsien puslat antaa periksi ja samoihin aikoihin myös oikeanpuoleisen vetoakselin nivel ja kannatinlaakeri alkoivat oireilla, Lopulta havaitsin että lämpimänä tyhjäkäyntiä käydessä moottori heiluu selvästi.

Autoon uusittiin suhteellisen pienen ajan sisällä alatukivarret eteen, oikeanpuoleinen vetoakseli kannatinlaakereineen ja kaikki moottorin tukikumit. Erityisesti jakopään puoleinen tukikumi oli heikossa hapessa mutta muidenkin uusiminen oli selvästi hyvä juttu. Vasen vetoakseli on vielä alkuperäinen ja nyt reilu n. 140 tkm jälkeen alatukivarsien vaihdosta huomaa että kohta ne pitää vaihtaa uudelleen, Auto nimittäin on alkanut hieman vedellä kovemmissa kiihdytyksissä ja se on minusta ja myös autoa pitkään huoltaneesta mekaanikosta oire puslien löystymisestä.

Eli jos lämpimänä auton käydessä tyhjäkäyntiä tai hieman isommilla kierroksilla (kokeile 2000 rpm) moottori vatkaa selvästi niin tukikumit vaihtoon. Jos noilla kilometreillä ei ole ikinä uusittu alatuksivarsia eteen niin nekin samantien vaihtoon. Kokeilisin Lemförderiä tilalle. Minun autoon laitettiin muistaakseni Febi/Bilstein osat ja niiden kesto on kohtuullinen mutta voisi olla parempikin.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa daZ

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 moottorista värinä 2000 rpm paikkeilla
« Vastaus #8 : 27.06.2019, 20:44:46 »
Kiitos vastanneille tähän asti tulleista vinkeistä! Ensimmäisenä täytyy nyt tutustua moottorin tukikumien kuntoon ja miettiä niiden vaihtamista.

 

KL-varaosat  Race.fi