Ateho  Elekma

V50 2.0D hiukkassuodatin

  • 228 Vastauksia
  • 138179 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NickHalden

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #195 : 02.01.2018, 19:39:00 »
Antaako auto mitään vikakoodeja jos hiukkassuodatin on menossa/ tukossa? Itsellä kulutus ehkä hieman noussut ja öljytikkua katsoin niin ehkä vähän öljyn pinta noussut. Hankala muutenkin lukea koko öljytikkua kun tuntuu olevan tosi laajasti öljyinen. Mittarissa  karvan verran yli 160tkm ja 160tkm huolto tehty viime alkukesästä.

Huoltokirjassa 100tkm huolto tehty 100tkm huoltona mutta seuraava huolto on 130tkm kohdalla essential huoltona, joten tuskin on hiukkassuodatinta enään silloin vaihdettu.

Kysymys onkin että kannattaako nyt viedä jonnekkin vikakoodien lukuun jotta asia selviää vai onko suodatin otettava kouraan ja katsottava fyysisesti että onko se tukossa?

EDIT: Autona siis -09 S40 2.0D mutta sillä ei liene merkitystä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #196 : 02.01.2018, 20:00:18 »
Hyvin suurella todennäköisyydellä vikakoodeja ei ole ja jos pöntön irrottaa ja katsoo sen kuntoa niin siinä ei ole mitään vikaa. Moottorin ohjainlaitteen ohjelma vaan on jäänyt pyörimään ympyrää ja ei pääse siitä pois ennenkuin DPF poistetaan tai itse ohjainlaite uusitaan. Tuossa on valitettavasti ne vaihtoehdot.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa dracid

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #197 : 20.03.2018, 22:35:31 »
Terve!

Piti tulla täältä kyselemään kun ei meinaa oikein selvitä, että mikä on volvossa vikana.

Kyseessä siis 2009vm V50 1.6Drive. Noin vuosi sitten ostettu ja myyjä kertoi että edellinen omistaja on käyttänyt auton egr:n tulppauksessa ja dpf:n poistossa ja myös tehty ohjelmointi. Itselle nuo asiat ei niin tuttuja kun aiemmat autot olleet bensakäyttöisiä. Päättelin kuitenkin netin perusteella, että ihan hyvä juttu että on poistettu. Autolla oli silloin ajettu n. 260tkm. Eilen sitten syttyi sitten punainen kolmio ja ilmoitus Moottorijärj. Huolla heti. Kävin luetuttamassa vikakoodit ja ilmoitus tulee siitä että hiukkassuodattimen lisäaine on loppu (ADM?). Mittarissa on nyt 330tkm. Miksi tuollainen ilmoitus tulee ? Onko ohjelmointi tehty virheellisesti ? Meneekö siis sitä lisäainetta vaikka dpf on poistettu ?
Korjauksena ilmeisesti olis se että lisää sen aineen tai sitten ohjelmoidaan se ADM pois.

Hieman olen hukassa näiden kanssa joten saiskohan täältä jotain vinkkiä mitä tehdä?


Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6871
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #198 : 20.03.2018, 22:45:55 »
Kävin luetuttamassa vikakoodit ja ilmoitus tulee siitä että hiukkassuodattimen lisäaine on loppu (ADM?). Mittarissa on nyt 330tkm. Miksi tuollainen ilmoitus tulee ? Onko ohjelmointi tehty virheellisesti ? Meneekö siis sitä lisäainetta vaikka dpf on poistettu ?
Korjauksena ilmeisesti olis se että lisää sen aineen tai sitten ohjelmoidaan se ADM pois.

Hieman olen hukassa näiden kanssa joten saiskohan täältä jotain vinkkiä mitä tehdä?

Veikkaan että olet jäljillä, lisäainetta mitä ilmeisemmin kuluu edelleen.

DPF poisto yms. työt tehty tod. näk. halvalla. Ei varmaan ole mitään tietoa missä työ tehty?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #199 : 21.03.2018, 00:21:02 »
Lisäainetta tuskin enää ruiskutetaan. Lisäainetankissa ei ole tasoanturia vaan laskuri, joka on nyt laskenut tankin olevan tyhjä. Testerillä laskurin nollaus niin taas mennään 100tkm.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #200 : 21.03.2018, 09:04:11 »
Lisäainetta tuskin enää ruiskutetaan. Lisäainetankissa ei ole tasoanturia vaan laskuri, joka on nyt laskenut tankin olevan tyhjä. Testerillä laskurin nollaus niin taas mennään 100tkm.

Mites sulla, miten toi on toteutettu sun koodaamassa autossa? Tarviiko siellä nollata laskuria?

Poissa dracid

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #201 : 21.03.2018, 10:23:23 »
Lisäainetta tuskin enää ruiskutetaan. Lisäainetankissa ei ole tasoanturia vaan laskuri, joka on nyt laskenut tankin olevan tyhjä. Testerillä laskurin nollaus niin taas mennään 100tkm.

Yritettiin nollata boschin laitteella ja sitten ihan volvon omalla. Ei antanut nollata. Muut vikakoodit mitä oli nollaantu, mutta tuo herja jäi.

Eikä ole tietoa missä ohjelmointi on tehty.


Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #202 : 21.03.2018, 10:34:51 »
Mites sulla, miten toi on toteutettu sun koodaamassa autossa? Tarviiko siellä nollata laskuria?

Itselle ei ole tullut takaisin noita eli riippuu miten se koko hoito tehdään. Itse laskuri ei ole moottorinohjaimessa eli sitä ei pysty tappamaan, mutta se miten moottorinohjaimelle kerrotaan polttotarpeesta on tärkeä, jos näennäisiä polttoja pyydetään niin laskurikin toimii normaalisti. Tuohon on monta tapaa tehdä. Itse en käytä näennäisiä polttoja hämäämään ohjelmaa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa dracid

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #203 : 29.03.2018, 00:26:58 »
Lisäainetta tuskin enää ruiskutetaan. Lisäainetankissa ei ole tasoanturia vaan laskuri, joka on nyt laskenut tankin olevan tyhjä. Testerillä laskurin nollaus niin taas mennään 100tkm.

Terve!

Niin, onnistuuko teillä tuo resetointi ? Ei saatu tosiaan boschilla eikä vidalla nollattua. Vai voisiko saada nollattua jopa akun irroittamalla ?

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #204 : 04.10.2018, 21:25:14 »
Huomasin tuossa, että omani ainakin polttelee hiukkassuodatinta myös tyhjäkäynnillä, sekä moottorin vikavalon/vikatilan ollessa päällä.

Itselläni ongelmia EGR:n kanssa joten sen piuha on irti ja tämä aiheuttaa vikavalon syttymisen. Kuvittelin kuitenkin tämän estävän poltot, mutta tänään yhytin tuon polttelemasta kun kotiin saavuin. Katselin OBD palikalla pumpun paineita niin tyhjäkäynnillä ne oli nyt polton aikaa 320bar, kun ilman polttoa mennään jossain reilussa 200bar.

Kuvittelin että tuo homma keskeytyisi kun auton pysäyttää, mutta näemmä se loppui vasta kun sammutin auton.

Poissa Jaho78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #205 : 30.05.2019, 15:42:15 »
Nostetaas tätä vanhaa ketjua...

Meillä on V50 vm -07. Siinä on hiukkassuodatin, joka pitää vaihtaa 120 000 km välein.

Tuo suodattimen vaihto maksoi aikanaan Käyttöautolla noin 800 €, joten ajattein tehdä itse ja säästää  ;D

Tilasin uuden hiukkassuodattimen Saksasta ja vaihdoin sen itse.

Nyt autolla on jo ajettu reilusti yli 30 000 pöntön vaihdon jälkeen, mutta se herjailee edelleen koodia p2584. Paine-ero anturi on myös vaihdettu.

Olisiko tuon hiukkassuodattimen vaihdon jälkeen pitänyt kuitata auton järjestelmään, että hiukkassuodatin on vaihdettu? Vai olisiko sinne pitänyt jo silloin lisätä tuota lisä-ainetta?

Eli siis johtuukohan tuo vikakoodi siitä, että tietokoneelle ei ole ilmoitettu, että hiukkassuodatin on vaihdettu vai tuosta nesteen puutoksesta?

Kiitoksia vastauksista.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #206 : 30.05.2019, 17:04:44 »
Johtuu juuri siitä. Kuittaa testerillä vaihdetuksi alkaa toimiin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jaho78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #207 : 30.05.2019, 17:33:06 »
Johtuu juuri siitä. Kuittaa testerillä vaihdetuksi alkaa toimiin.

Kiitoksia vastauksesta!

Osaisko joku suositella missä täällä Pirkanmaalla saisi edukkaasti tuon kuitattua?

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #208 : 30.05.2019, 18:28:47 »
Johtuu juuri siitä. Kuittaa testerillä vaihdetuksi alkaa toimiin.

Toki jos se lisäaine on loppu niin se pitää lisätä myös.

Poissa Jaho78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #209 : 30.05.2019, 19:56:21 »
Toki jos se lisäaine on loppu niin se pitää lisätä myös.

Tässä on tosiaan se hiukkassuodatin, joka vaihdetaan 120 000 km välein. Olen ollut siinä uskossa, että tässä ei ole mitään säiliötä mihin ainetta lisätään, vaan sitä ainetta laitetaan huollon yhteydessä tuonne hiukkassuodattimeen.

Olenko nyt väärässä tämän suhteen? Auto on tosiaan 2007 vuosimallia.

 

RallyBaron  Samppasport