Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: kowalski - 10.03.2011, 19:33:32

Otsikko: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: kowalski - 10.03.2011, 19:33:32
Asensin palalukon 1031 perään, mutta ongelma on kun rengasta pyöräyttää käsin hieman rivakammin niin lukko antaa periksi. Mistä moinen voisi johtua? Liikaa välystä?
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: Veksi - 10.03.2011, 19:39:44
Minkä tyyppinen lukko? Volvon omako?
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: kowalski - 10.03.2011, 19:48:38
Minkä tyyppinen lukko? Volvon omako?

Lock Right Richmond
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: Veksi - 10.03.2011, 19:56:54
Mulla toimii seuraavalla tavalla:

http://s176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/Vilimit/?action=view&current=P1050307.mp4

Mielestäni ihan niinkuin pitääkin. Veto päällä suoralla mennään molemmilla pyörillä mutta kaarteessa sisempi vetää. JOS ja KUN sisempi pyörä sutii ja saavuttaa ulkokaarteenpuoleisen pyörän nopeuden niin lukko kytkeytyy kaikessa ankaruudessaan eli 100%

Edit: koko tarina Volvo-Clubin foorumilla:

http://www.armbell.com/forum/viewtopic.php?t=1665&postdays=0&postorder=asc&start=0&mforum=volvoclub
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: kowalski - 10.03.2011, 21:25:28
No helkkari samallatavalla tuo minunki toimii. Ei kai siinä sitte mitää häikkää ole.
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: Turbo 242 - 15.03.2011, 06:30:02
Mulla toimii seuraavalla tavalla:

http://s176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/Vilimit/?action=view&current=P1050307.mp4

Mielestäni ihan niinkuin pitääkin. Veto päällä suoralla mennään molemmilla pyörillä mutta kaarteessa sisempi vetää. JOS ja KUN sisempi pyörä sutii ja saavuttaa ulkokaarteenpuoleisen pyörän nopeuden niin lukko kytkeytyy kaikessa ankaruudessaan eli 100%

Edit: koko tarina Volvo-Clubin foorumilla:

http://www.armbell.com/forum/viewtopic.php?t=1665&postdays=0&postorder=asc&start=0&mforum=volvoclub

Tuohan tekee ajamisen mielenkiintoiseksi. Käytös ei eroa paljoa lukottomasta joka voi saada pitoa koska vaan ja lähteä täten ihan minne sattuu. No okei, on tuo paremmin hallittavissa kun se lähtee lopulta varmasti irti sutien molemmilla pyörillä. Mutta se kuinka se yllättää...  :idiot2:
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: porko - 15.03.2011, 07:54:09
Mulla oli viime talven omassani kiinni Aussie Locker, toiminnaltaan mielestäni ihan sama kuin tuo Lock Right mutta hieman edullisempi. Toiminnaltaan se on kyllä aika looginen, koska ei luista vaan kytkee heti 100%. Eli tuon tyyppinen lukko ei osaa välittää vetoa puolelta toiselle (kuten Torsen tekee) vaan yksinkertaisesti lukitsee tasauspyörästön yhdeksi ”spooliksi” jos vetareiden välille tulee nopeus eroa.
 
Täällä lisää aiheesta ja muutamia kuviakin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=891.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=891.0)
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: Pahkis - 15.03.2011, 08:01:13
Mistäs hommasit tuon aussie lockerin?
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: porko - 15.03.2011, 08:15:09
Mistäs hommasit tuon aussie lockerin?

Kimppatilauksena AtAi:n kanssa. Hän hoiti tilauksen, joten ihan tarkkoja speksejä en tiedä. Kysäise herralta itseltään vaikka yv:llä.
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: kowalski - 15.03.2011, 08:17:23
Mulla oli viime talven omassani kiinni Aussie Locker, toiminnaltaan mielestäni ihan sama kuin tuo Lock Right mutta hieman edullisempi. Toiminnaltaan se on kyllä aika looginen, koska ei luista vaan kytkee heti 100%. Eli tuon tyyppinen lukko ei osaa välittää vetoa puolelta toiselle (kuten Torsen tekee) vaan yksinkertaisesti lukitsee tasauspyörästön yhdeksi ”spooliksi” jos vetareiden välille tulee nopeus eroa.
 
Täällä lisää aiheesta ja muutamia kuviakin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=891.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=891.0)

Eihän tuo Aussie Locker eroa millään tavalla tuosta Lock Right muutakun hinnan osalta.
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: porko - 15.03.2011, 20:07:34
Eihän tuo Aussie Locker eroa millään tavalla tuosta Lock Right muutakun hinnan osalta.

Näinhän minä mielestäni juuri totesin. Eli kuten huomaat rakenteesta, se ei "siirrä" voimaa pyörältä toiselle, vaan yksinkertaisesti yhdistää molemmat vetoakselit ja kardaanin yhdeksi puuksi. Ja tämä on mielestäni sen parhaita ominaisuuksia (niiden muutaman huonon lisäksi). Lukko lukitsee silloin kun kuski niin haluaa, eikä varmasti luista, kuten kitkalukoilla vanhemmiten voi sattua. Varmasti joku enemmän rata-ajoa harrastanut osaa puolustaa kitkaa ja torsenia, mutta hinnan huomioiden räikkämallin lukko on kyllä paras. Kempit voi jättää kelalle  :2funny:
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: HembalanD - 22.03.2011, 00:01:55
Välittääkös tuo aussie locker voiman ristitapin kautta? Tuleeko sarjassa vahvempa tappia? Ilmeisesti tuohan ei ole kovin vahvaa tekoa?
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: porko - 22.03.2011, 07:17:36
Välittääkös tuo aussie locker voiman ristitapin kautta? Tuleeko sarjassa vahvempa tappia? Ilmeisesti tuohan ei ole kovin vahvaa tekoa?

Kyllähän nuo kaikki tapilliset systeemit enemmän tai vähemmän tapin välityksellä voimaa jakaa. Niin myös tämä. Sarjassa ei tule uutta tappia, joten jos haluaa maksimoida kestävyyden, niin Summitilta saa vahvempia tappeja. Toisaalta kätevä koneistaja voi tehdä tapin itsekin, kun ei se ole käytännössä kuin suora tappi ilman mitään muotoiluja.
Otsikko: Vs: Palalukosta
Kirjoitti: HembalanD - 22.03.2011, 09:57:21
Kyllähän nuo kaikki tapilliset systeemit enemmän tai vähemmän tapin välityksellä voimaa jakaa. Niin myös tämä. Sarjassa ei tule uutta tappia, joten jos haluaa maksimoida kestävyyden, niin Summitilta saa vahvempia tappeja. Toisaalta kätevä koneistaja voi tehdä tapin itsekin, kun ei se ole käytännössä kuin suora tappi ilman mitään muotoiluja.
Ok mietin vaan kun kemppiläistä hitsattaessa puhutaan että hitsattava siten ettei voima välity tapin kautta kun ei kestä.. Minkäs hintaisia nämä tapit ovat?
Otsikko: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 16.11.2011, 23:08:06
tuollainen vakavassa harkinnassa talven lähestyessä, pistäkääs tarinaa miten on kestänyt ja onko ollu ongelmia   :hello:
myöskin kiinnostaa onko noilla merkeillä isoja eroja aussie locker, Spartan Locker ja lock right

lukko hankittu, mallia spartan.   Hyvältä vaikuttaa  armoton testaus alkaa huomenna  8)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: JuHaU - 03.12.2011, 12:36:52
Tollanen Lock Right lukko kestää enemmän kuin se tasauspyörästön kurpitsa.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: porko - 03.12.2011, 20:33:46
Se Aussie Locker jonka omastani otin pois, ja asensin kaverin kiituriin, on ainakin kestänyt täysin moitteetta koko kesän kovaa ajoa. Lankun pikkuperässä, vakio tapilla. Stripilläkin käytiin useasti, silloin tosin automaattina. Nykyisellään Getragilla, ja rotossa tehoja tuli rapiat 400hp.

Luulen siis että kyllä banjo tai vetarit pettää ennen kuin tuollainen mekaaninen lukko. Mutta toki edellyttää että on asennettu oikein, eli välykset on kohdallaan. Valitettavasti jouduin kantapään kautta kokemaan, että tuollaisessa lukossa liiallinen hammasvälys aiheuttaa voiman kohdistumisen ohjuritappeihin, jotka eivät luonnollisesti kestä sitä.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: JuHaU - 03.12.2011, 20:43:16
Ei noi ilmeisesti mitään herkkuja ole normaalissa käyttöautossa.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 03.12.2011, 20:58:24
Ei noi ilmeisesti mitään herkkuja ole normaalissa käyttöautossa.
täällä ainakin ollaan täysin tyytyväisiä valintaan, lukko ei arvo yhtään. 
ääneen kiinittää huomiota ainoastaan tiukoissa kurveissa esimerkiksi ruutuun käännyttäessä, silloinkaan se ei häiritse yhtään  8)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: JuHaU - 03.12.2011, 21:03:29
ääneen kiinittää huomiota ainoastaan tiukoissa kurveissa esimerkiksi ruutuun käännyttäessä, silloinkaan se ei häiritse yhtään  8)

Tietysti tuo on ihan käyttäjäkohtaista. Toista häiritsee jo pieni narina kojelaudasta ja toista ei. Kestäviä ne kyllä on.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 03.12.2011, 21:04:44
Tietysti tuo on ihan käyttäjäkohtaista. Toista häiritsee jo pieni narina kojelaudasta ja toista ei. Kestäviä ne kyllä on.
nimenomaan   -H-
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Kulmamies - 03.12.2011, 21:07:38
Tietysti tuo on ihan käyttäjäkohtaista. Toista häiritsee jo pieni narina kojelaudasta ja toista ei.

Vihjailetko kenties jotain ???

Nimim. 100 metriä ajanut räikkälukolla :2funny:
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: JuHaU - 03.12.2011, 21:11:30
Vihjailetko kenties jotain ???

Nimim. 100 metriä ajanut räikkälukolla :2funny:

Ai mää vai  :buck2:
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: porko - 03.12.2011, 21:13:20
Toiminnaltaan tuollainen räikkä on ihan ehdottoman hyvä, lukitsee 100% kun niin haluaa tai olosuhteet vaatii. Huono puoli nimenomaan käyttöautossa on, että kaarteessa tasakaasulla välillä lukitsee ja välillä ei. Jos vähänkin on veto päällä tai moottori jarrutus, ei tätä tee. Tämä oli se nyanssi joka itseäni alkoi riepomaan käyttiksessä.

Toisin kuin kitkalukko, mekaaninen lukko ei ole niin herkkä toispuoleisen pidon sudittelulle.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: AtAi - 08.12.2011, 08:38:14
Huono puoli nimenomaan käyttöautossa on, että kaarteessa tasakaasulla välillä lukitsee ja välillä ei.
Ei tota sitten sais hienosäädöllä pois, vai meneekö taas sitten poranteriä kaipaavaan määrään välystä jos hifisteleee?

Nimim. Edelleen lukko hyllyssä ja akseli hangessa :-[
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: porko - 11.12.2011, 20:50:48
Ei tota sitten sais hienosäädöllä pois, vai meneekö taas sitten poranteriä kaipaavaan määrään välystä jos hifisteleee?

Nimim. Edelleen lukko hyllyssä ja akseli hangessa :-[

Ei sitä kokonaan saa pois, se kun on vähän niinkuin oikeaa toimintaa. Jos kardaani pyrkii vähänkään vetämään tai jarruttamaan, niin lukko kytkeytyy. Viimeisimmän asennuksen tein todella tiukalla sovitteella, ja toimii kyllä parhaiten, eli hienosäädöllä tuon "ominaisuuden" saa vähäisimmäksi.

Ja on muuten ne poranterät edelleen paikallaan, eli kun se on oikein säädetty niin tapit kestää  V:>
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: AtAi - 13.12.2011, 09:15:05
Ei sitä kokonaan saa pois, se kun on vähän niinkuin oikeaa toimintaa. Jos kardaani pyrkii vähänkään vetämään tai jarruttamaan, niin lukko kytkeytyy. Viimeisimmän asennuksen tein todella tiukalla sovitteella, ja toimii kyllä parhaiten, eli hienosäädöllä tuon "ominaisuuden" saa vähäisimmäksi.
Asia pihvi jos vaikka sais ton viskattua paikalleen seuraavaan gtiv8 kiihytyspäivään mennessä   :buck2:
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: jokkepappa - 31.07.2012, 18:40:42
moro. onko hyviä kokemuksia räikkälukoista? meneekö ihan perus katurässäilys? jonkin verran kuitenki olis tarkotus kumppaa savutella. jotai hyviä sivuja mistä kannattaa tilata?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: porko - 31.07.2012, 20:56:18
Tuon mun entinen Aussie Locker on edelleen yli 400hp lankun perässä, ja hienosti toimii. Ja voin luvata että on saanut selkäänsä kovaa. Kahta raitaa ja kytkinpommeja on tullut paljon. Viimeisimpänä viime lauantaina Porissa, jossa tosin vetari katkesi heti lähdössä ja toinen pyörä savusi 400metriä !

Mutta siis pelkästään hyviä kokemuksia. Lukitsee pomminvarmasti 100% heti ja kestää kovaa käyttöä. Haittapuolena ehkä tuo hieman kulmikas käytös, jonka saa kylläkin oikeilla säädöillä aika hyvin eliminoitua.

Jos ei AtAi ole vielä omaansa asentanut, niin ainahan sitä voi esittää ostotarjouksia. Akuutin valuuttapulan iskiessä yllättävän moni omaan käyttöön tarkoitettu palikka onkin myynnissä (vaikkakaan ikinä ei saisi myydä mitään pois, joskus niitä voi kuitenkin tarvita)  V:>

Niitä tilauspaikkoja on varmaan tuolla aiemmin mainittu jo useita...
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: jokkepappa - 01.08.2012, 01:04:44
Mitä eroa noilla kaikilla lukkotyypeillä on? kun jotain detroid loccereita sun muita? http://www.ebay.com/itm/140468025855?item=140468025855&viewitem=&sspagename=ADME:X:RTQ:MOTORS:1123&vxp=mtr olisiko tuossa ihan käyvä peli volvon perään?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 01.08.2012, 07:04:42
Mitä eroa noilla kaikilla lukkotyypeillä on? kun jotain detroid loccereita sun muita? http://www.ebay.com/itm/140468025855?item=140468025855&viewitem=&sspagename=ADME:X:RTQ:MOTORS:1123&vxp=mtr olisiko tuossa ihan käyvä peli volvon perään?

http://www.jpmagazine.com/techarticles/drivetrain/154_0910_head_to_head_lunchbox_drop_in_locker_shootout/viewall.html

kestossa ei taida hirveää eroa olla, tuo spartan ilmeisesti viimeisin ulokas markkinoilla.
Ainakin nopee asennettava, sujahti paikoilleen ilman nopeusanturinkehään kajoamista.
http://s751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/lukko/
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: jokkepappa - 01.08.2012, 12:04:43
http://www.aussielocker.com/index.php/aussie-locker-xd-13027.html tossa vissii käyvä peli? ei hinnalla pilattu.. ei vaan toi lontoo taitu että osais tilata tuolta  :2funny:
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 01.08.2012, 15:04:44
pitäs sopia, 324e näkyy olevan hinta kotiovelle veroineen.
kimppatilauksella saa halvemmalla  :)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: HembalanD - 01.08.2012, 19:12:47
Tuon mun entinen Aussie Locker on edelleen yli 400hp lankun perässä, ja hienosti toimii. Ja voin luvata että on saanut selkäänsä kovaa. Kahta raitaa ja kytkinpommeja on tullut paljon. Viimeisimpänä viime lauantaina Porissa, jossa tosin vetari katkesi heti lähdössä ja toinen pyörä savusi 400metriä !

Mutta siis pelkästään hyviä kokemuksia. Lukitsee pomminvarmasti 100% heti ja kestää kovaa käyttöä. Haittapuolena ehkä tuo hieman kulmikas käytös, jonka saa kylläkin oikeilla säädöillä aika hyvin eliminoitua.

Jos ei AtAi ole vielä omaansa asentanut, niin ainahan sitä voi esittää ostotarjouksia. Akuutin valuuttapulan iskiessä yllättävän moni omaan käyttöön tarkoitettu palikka onkin myynnissä (vaikkakaan ikinä ei saisi myydä mitään pois, joskus niitä voi kuitenkin tarvita)  V:>

Niitä tilauspaikkoja on varmaan tuolla aiemmin mainittu jo useita...
Oliko tässä tapauksessa käytössä volvon vakio tasauspyörästön hilppeet (tappi) ja räikkälukko? Ettei perän osia oltu vaihdeltu vahvempia?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: jokkepappa - 01.08.2012, 19:36:46
Yritin tossa tilailla tuolta mutta se valittaa jotain että kuljetus vaihtoehto ei ole käytössä?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 01.08.2012, 19:55:43
Yritin tossa tilailla tuolta mutta se valittaa jotain että kuljetus vaihtoehto ei ole käytössä?
pitää rahtaukset ja tilaukset sopia s-postin kautta tuolta suomeen, näin ainakin ymmärsin tuosta
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: jokkepappa - 01.08.2012, 19:57:50
Selvä homma.. jos joku tilaamas lukkoa niin voi laittaa yv:tä itellä ei toi lontoo suju alkuunkaan niin siitä spostin lähetyksestä ei tuu mitään.. :D
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: jokkepappa - 01.08.2012, 20:00:51
Eikä suomestakaan varmaan saa mistään noin edullisesti?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 01.08.2012, 20:35:20
Eikä suomestakaan varmaan saa mistään noin edullisesti?
suomi hinnat taitaa alkaa 350e ylöspäin
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: porko - 01.08.2012, 21:22:58
Oliko tässä tapauksessa käytössä volvon vakio tasauspyörästön hilppeet (tappi) ja räikkälukko? Ettei perän osia oltu vaihdeltu vahvempia?

Molemmissa tapauksissa, siis ensin jo edesmenneessä 940:ssä sekä nykyään kaverin 240:ssä on kaikki muu vakiota paitsi itse räikkä. Eli tasauspyörästöstä otetaan "pikkurattaat" pois ja tilalla tulee räikkä, eli käytännössä kaksi hammastettua metallikiekkoa.

Epäilinkin että tuo vakio tappi olisi systeemin sulake, mutta tässä tapauksessa se tuntuu kestävän. Sen sijaan vakio vetari ei enää kestänyt katuslikseillä kiusaamista.

Luulen kyllä että kun vetarit vaihdetaan, vaihtuu myös tappi vahvempaan...
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: HembalanD - 02.08.2012, 10:02:55
Onhan se tappikin paksumpi kuin lukko versiossa mitkä hajoaa.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: reve - 02.08.2012, 10:16:46
Meillä katkes 242:sta alkukesästä ristitappi kempatusta perästä. On sillä kyllä aika monta lähtöä vedetty stripillä rättirenkailla ja kadullakin ajetaan radiaalislikseillä.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Veksi - 02.08.2012, 11:14:22
Tuosta tapista: Se on vain terästappi. Jos sitä ei halua valmistaa itse niin sen voi teettää tai ostaa valmiin. Itse maksoin valmiista tapista muistaakseni 30$. Nähty ihan tarpeeksi periä joista on vakio tappi pettänyt
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 02.08.2012, 12:44:36
paitovei uusi ristitappi tulee  spartanin mukana, en tiedä onko vielä vahvempaa ainetta mitä orggis
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: porko - 02.08.2012, 14:59:56
Tuosta tapista: Se on vain terästappi. Jos sitä ei halua valmistaa itse niin sen voi teettää tai ostaa valmiin. Itse maksoin valmiista tapista muistaakseni 30$. Nähty ihan tarpeeksi periä joista on vakio tappi pettänyt

Hyväksi mutta edulliseksi haukuttu kotimainen Karpiolan tappi n. 120-150€...ei omakohtaista kokemusta, mutta näin isot pojat ovat kertoneet.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: HembalanD - 02.08.2012, 15:32:08
Meillä katkes 242:sta alkukesästä ristitappi kempatusta perästä. On sillä kyllä aika monta lähtöä vedetty stripillä rättirenkailla ja kadullakin ajetaan radiaalislikseillä.
Väärin tehty kemppiperä jos tappi katkeaa.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Veksi - 02.08.2012, 20:42:58
Väärin tehty kemppiperä jos tappi katkeaa.

Montako lähtöä sinun kemppiperä on kestänyt ajaa pehmeillä renkailla?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: HembalanD - 02.08.2012, 21:06:06
Pellolla kestää mitä vain mutta mitä järkeä on tehdä kemppi perä siten että voima välittyy sen aina tuhoutuvan ristitapin kautta? Samalla kun rattaita ja langan pätkiä sulattelee, vetää koko tasauspyörästön yhdeksi mälliksi eli rattaat runkoon hitsaten..
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Fileman - 06.08.2012, 16:42:45
Tuosta tasakaasulla mutkissa ongelmasta.. Kun puhuitte että voi hienosäätää sitä niin tarkoitatte sillä mitä?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 06.08.2012, 17:55:02
lyödä lukon ja perän väliin säätö shimmejä ?

ei tuota spartania tarttenu kyllä säätää mihinkään suuntaan, lukon puolikkaiden väli toisistaan oli kirkkaasti toleranssien sisällä.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Fileman - 06.08.2012, 21:12:22
lyödä lukon ja perän väliin säätö shimmejä ?

ei tuota spartania tarttenu kyllä säätää mihinkään suuntaan, lukon puolikkaiden väli toisistaan oli kirkkaasti toleranssien sisällä.

näin myö ajattelin, piti tarkistaa. paljos tuo toleranssi on
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: porko - 06.08.2012, 21:24:01
Tuosta tasakaasulla mutkissa ongelmasta.. Kun puhuitte että voi hienosäätää sitä niin tarkoitatte sillä mitä?

Tarkoittaa käytännössä sitä, että miten suuri rako on lukon "puolikkaiden" välissä. Mitä suurempi rako, sitä enemmän puoliskojen (eli vetareiden) täytyy kiertyä eri suuntiin, jotta ristitappi pakottaa lukon puolikkaat kiinni toisiinsa. Aika hankala pukea sanoiksi, mutta kuva kertoisi taas enemmän.

Aussie Lockerin asennusohjeessa olevat toleranssit tuumina oli aika suuret, ja siitä johtuivat ongelmani ko. lukkotyypin kanssa. Kun sitten (3:n) kerran asensin lukkoa kaverin autoon, shimmasin raon tarkoituksella "luille". Tutumpana mitta-arvoja välykseksi tuli 2 x hammaskorkeus, eli olikohan jotain 5-6mm, ei jaksa muistaa ihan tarkkaan. Kuitenkin tällä välyksellä toimii parhaiten eikä ole niin kulmikas käytökseltään.

Shimmaukseen tarvitaan liukulevyjä, joita käytetään yleisesti vaihteistoissa ja perissä. Varmaan löytyy koneistamoista yms. alan liikkeistä. Itse käytin Mersun automaattilaatikon pääakselin shimmejä.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 06.08.2012, 22:13:46
http://s751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/lukko/?action=view&current=01122011099.jpg
siinä kuva tuosta raosta, pitää tsiikata arvot ohjeesta, kunhan tallille selviän

.145-.170 sanoo ohje  elikkä   3.68-4.3mm
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: porko - 07.08.2012, 07:09:06
No niinhän se olikin, muisti palailee pätkittäin. Ekan asennuksen tein 4mm poranteriä käyttäen välysmittana, ja se oli ainakin liikaa. Periaatteessa riittää että välys on yhden hampaan korkuinen, koska molemmat hammaskehät ei "hypi" yhtäaikaa. Varmempaa ehkä kuitenkin laittaa tuon hampaan korkeus x 2, niin eipähän ainakaan jumita sen vuoksi. Tai sillä mitalla se ainakin alkoi toimia meillä oikein.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Harri_82 - 07.08.2012, 19:52:34
Jossaki on jo varmaan vastauski mut en oo löytäny eli passaako 1041:piin sama lukko ku 1030 ja 1031:seen? Talveksi pitäs saaha 940 työntään molemmilla rattailla :D Tarkotus ois räikkälukko laittaa.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Kulmamies - 07.08.2012, 19:53:24
Jossaki on jo varmaan vastauski mut en oo löytäny eli passaako 1041:piin sama lukko ku 1030 ja 1031:seen? Talveksi pitäs saaha 940 työntään molemmilla rattailla :D Tarkotus ois räikkälukko laittaa.

Sopii, mutta 1041 on lukkoperä jo alunperinkin.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Harri_82 - 07.08.2012, 20:47:21
Sopii, mutta 1041 on lukkoperä jo alunperinkin.

Aijaa. Ei ainakaan tuossa mun 1041 oo lukkoa kun aukasin sen öljyn vaihon yhteydessä juurikin sen takia et näkee mitä se on syöny. Liekkö joskus sisuskalut vaihettu ku perässä oli tarra tallessa missä luki tuo 1041 ja 3,54 perävälitys. En muistanu kattoa onko välityskään tarran mukainen. Pitänee tarkistaa joku päivä.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: jokkepappa - 10.09.2012, 21:49:15
Tuli spartan asennettua tossa perjantaina 8) isoin homma oli tosiaan kaikki muu purkaminen :D itse lukko oli helppo vaihtaa 8) Hyvin kyllä pitää mitä on tullu sulateltua
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Arponen - 25.02.2013, 20:56:14
Pakko nostaa tätä ja tiedustella onko muilla ollu ongelmia uuden ristitapin asennuksessa räikkälukkoon ja onko vetarin rattaiden shimmien pakko olla paikoillaan? Ilmeisesti niiden verran kanittaa nuo uudet palikat ettei päästä sisällä olevia rinkuloita liikkumaan niin paljon ulos päin että menis ristitappi läpi.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 25.02.2013, 21:05:22
Ei kyllä pitäs olla tuollaista ongelmaa, otithan ne jousilevyt pois kurpitsan ja lukon välistä? ristitappi sujahtaa aika helposti paikoilleen kun tuossa asennossa pitää yläpuolista rinkulaa paikoillaan jollain meisselillä ja samaan aikaan naputtaa tappia sisään.
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/lukko/01122011093.jpg)

Eiku tosiaan ne jousi shimmit pois sieltä välistä, ne sotkee muutenkin toiminnan :)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Arponen - 27.02.2013, 09:56:15
Ei kyllä pitäs olla tuollaista ongelmaa, otithan ne jousilevyt pois kurpitsan ja lukon välistä? ristitappi sujahtaa aika helposti paikoilleen kun tuossa asennossa pitää yläpuolista rinkulaa paikoillaan jollain meisselillä ja samaan aikaan naputtaa tappia sisään.
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/lukko/01122011093.jpg)

Eiku tosiaan ne jousi shimmit pois sieltä välistä, ne sotkee muutenkin toiminnan :)

Kiitän varmistuksesta :) Ei uskaltanu ottaa pois enne ku ei tienny voiko nuo poistaa vai ei, ristitappiha sujahti paikalleen helposti, hyvä et kerkes vasaraa ees käteen ottaa :D
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Fileman - 28.02.2013, 22:32:44
kaverilla räikkälukko kiinni sen jälkeen ruvennu tekemään JÄNNÄÄ juttua.. kun vedät käkkäristä esim nyt lumella niin perä rupee paukkumaan ku mikäki hullu ja tuntuu että pomppis ne rattaat sielä ilosesti sekunnin2 ja sit lukittuu kokonaan. tekeekö teillä näin vai onko joku kussu?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Veksi - 01.03.2013, 09:33:06
tekeekö teillä näin vai onko joku kussu?

Se sun kaveris on kussu jos vetää käksää vauhdissa. Se on pysäköintiä varten
Volon käkkäri voi hajota katastus aseman jarrudynossakin. On se niin heikkoa tekoa

Tosta paukkeesta voisi päätellä että käksä ottaa toispuoleisesti
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Fileman - 01.03.2013, 10:21:22
Se sun kaveris on kussu jos vetää käksää vauhdissa. Se on pysäköintiä varten.

Jep siinähän se vika! Kiitos!

ps. Pitääsköhän ilmottaa driftinkiä harrastaville että ovat käsittäneet väärin tuon käkkärin
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 01.03.2013, 10:48:49
drifting miehillä ei taida olla puoltavaa volvon käsijarrua käytössä  ;D

ps, täällä on riittäny ihan kaasun käyttö lukon asennuksen jälkeen  ;)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Veksi - 01.03.2013, 11:15:32
Niin onko kyseessä edes volvon perä?
Hydrauli käksä?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Likonen - 01.03.2013, 13:35:54
Täällä käytetty Volvon händäriä sladdihommissa menestyksekkäästi jo vuosia. Tosin tuon painavan 945 classicin händäri ei oiken tahdo asvaltilla riittää 235leveillä pyörillä saamaan laitetta kunnolla sladiin. Mutta muuten ei ole ollut ongelmia. Kyllä jos haluaa tulla mutkaan niin että laitteet on vinossa jo kymmeniä metrejä ennen mutkaa niin on se paras händärillä liu'uttaa ja jatkaa kaasulla sitten kun mutka alkaa. Sillon kun puhutaan pitkistä kunnon sladeista, entry speedeistä ja kunnon ajolinjoista. Eikä niin että rullataan mutkaan ja mutkan loppupäässä kaasulla vedetään auto sladiin. Näin se vaan menee. Toi puoltaminenkin on asentajasta kiinni. Itse justiinsa eilen kasasin ja säädin oman volvon kässärin ja tänään leimalla tais eroa ollu joku 5% ja tehoakin aika hyvin. (käytetyillä osilla).
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Laze79 - 13.03.2013, 14:26:12
Minkä hintasia noi kolme vaihtoehtoo ovat? Ja mistä saa helpointa tietä?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 13.03.2013, 16:28:38
Minkä hintasia noi kolme vaihtoehtoo ovat? Ja mistä saa helpointa tietä?
vielä mahtuu mukaan, eiköhän tilauskin saada aikaan lähiaikoina  :hello:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22239.0
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Laze79 - 14.03.2013, 06:42:31
Vielä toistaiseks passaan, mutta kiitos ilmosta :) nyt tietää sit hintaluokan jos syksyllä sitte tilais itekki. Vai mikä on aikataulu?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: ässäarpa - 19.03.2013, 23:49:05
Vielä toistaiseks passaan, mutta kiitos ilmosta :) nyt tietää sit hintaluokan jos syksyllä sitte tilais itekki. Vai mikä on aikataulu?

Eiköhän noita lukkoja tilata aina, kun on halukkaita plus viisi.  :)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: janne81 - 20.07.2013, 16:31:39
Vanha aihe, mutta pakko kirjoitella kokemuksia kun nyt niitä on.
Tässä viikon verran lainassa ollut kaverilta 240 jossa tuo ihana spartan locker. On se kyllä aika tyly laite, ei paljoa arvo että lukitaanko vai ei  :o kivat raklatukset ja paukkeet kun kääntyy jyrkästi parkkiin.
En laittais omaan käyttöautoon mutta harrastepeliin ihan ehdoton.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Käismä - 23.08.2013, 18:56:11
Mikäli päättelin oikein tuosta käsijarru hommasta, niin lukko ilmeisesti pelaa myös moottorijarrulla? Olen ajatellut ko. lukon hankintaa mutta tämäpä on ainoa asia mikä siinä mietityttää.. Toimiiko lukot yleensäkään moottorijarrulla?  :pomo:
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 23.08.2013, 19:06:27
Mikäli päättelin oikein tuosta käsijarru hommasta, niin lukko ilmeisesti pelaa myös moottorijarrulla? Olen ajatellut ko. lukon hankintaa mutta tämäpä on ainoa asia mikä siinä mietityttää.. Toimiiko lukot yleensäkään moottorijarrulla?  :pomo:
no tottakai  8)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: puliukk0 - 23.08.2013, 20:58:26
no tottakai  8)

Mun mielestä torsen ei toimi moottorijarrulla? Tosin eihän se olekkaan "lukko".

Vähä ehkä puoliks offtopic...  :D
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 24.08.2013, 14:15:47
torsen nyt tietty saattaa vähän "luistaa", mutta kyllä se enemmän vastustaa vs avoin perä
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Uhitteleva Volvo - 26.08.2013, 15:16:16
Onkos tämä Power trax malli oikea 740:n perään?

http://www.ebay.com/itm/Power-Trax-Dana-30-27-Spline-Axles-Lock-Right-Locker-2210-LR-/261249706431?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3cd3b229bf&vxp=mtr

Jos on, niin tällaisen ajattelin tilata.

Äkkiä laskien hinnan pitäisi jäädä alle 300.


Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 26.08.2013, 17:20:29
kyllä sopii, ja hinta tosiaan alle 300e, ellei paypal rosvoa törkysiivua välistä
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: vpernu - 01.09.2013, 08:05:47
Mun mielestä torsen ei toimi moottorijarrulla? Tosin eihän se olekkaan "lukko".

Vähä ehkä puoliks offtopic...  :D

Toimii myöskin moottorijarrulla.Ihan samal taval se käyttäytyy molempii suuntii.Mulla on ainut tilanne ollu ku lukko käyny luistamaa ni toinen takapyörä ilmas ku oli lumikasan päällä jumis.Ja pien nykäsy käkärist ni taas veti molemmil pyöril.Sen verran ainaki oma lukko vastustaa että hiekalla jyrkäst kääntäes toinen pyörä piirtää viivaa.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: puliukk0 - 01.09.2013, 18:46:18
Noita true trac torseneita jenkeistä kattellut, niitä periaatteessa kolme mallia:

-Jeepin etuperän (löysä etujännitys) halpa
-Jeepin takaperän (enemmän etujännitystä) halvahko
-Volvoon suunniteltu lukko (eniten etujännitystä) kallis

"Volvon" lukko jenkkifoorumin perusteella näistä selvästi toimivin. Etuperän lukolla saa mutkissa sudittua kuin lukottomalla.

Kokemusta ei ole, mutta esijännityksissä on eroa.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: vpernu - 01.09.2013, 19:47:16
Sitä en tiiä mikä toi mun torsen on,mutta erittäin tyytyväin oon ollu.Aina piirtää molemmil yhtä paljon mustaa ja mutkissa lähtee sladii herkästi.Asfalilla jyrkissä käännöksissä antaa kuiteki sen verran periks,että ei juurika jarruta/jätä mustaa toisest pyöräst.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Veksi - 01.09.2013, 21:41:14
Talviatossa ollut tuota jeepin etuperää ja kesä autossa ihan tarkoituksen mukainen torsen

Jeepin etuperä toimii talviautossa tosi hyvin ja pystyy sillä pyörittämään kuivalla asfaltillakin rinkiä.
Talviautolla olen ajanut vain arki ajoa joten jeepin etuperän ratakäytöksestä ei ole tietoa

Kesä autossa torsen ihan tehtaan toimesta. Nopea lähtö asfaltilla ja vasen rengas piirtää tuplasti pidemmän viivan kuin oikea?
Ilmeisesti oikealla puolella(sutiva puoli jäykkä-akselisessa) oli vähemmän pitoa ja torsen siirti voimaa oikealle puolelle
Matopyörät olleet kyllä tosi kovilla sillä kulkuneuvossa on vääntöä, pitoa ja massaa kohtullisen paljon

Olikos tälle torsen keskustelulle jossain oma topici?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Divi - 01.09.2013, 22:51:21
Eikö jatketa tässä topikissa räikkälukoista, ja laitetaan jatkossa torsen asiat ja noiden eri lukkotyyppien vertailu vaikka tuonne > http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2145.0  ;)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 09.02.2014, 23:51:19
Sain minäkin nyt sitte Spartanin asennettua 945:een, ja ekat parisataa kilometriä takana. Melkoisen järkyttävä kampe. :o

Siis eihän tolla ajosta tuu kaupungissa yhtään mitään. Vapaalla kuin liu'uttaa mutkat ja risteykset niin perä naksuu ok. Yhtään kaasua/konejarrua niin nappaa kiinni ja muljuaa koko auto kun yrittää kääntää. Eli onko mulla nyt toi noiden puolikkaiden välys liian suuri, eipä tullu katottua ollenkaan asennettaessa? Ja että shimmilevyä laittamalla vetariin kiinnittyviin palikoihin tilanne jotenkin paranee kun välys pienenee? Eikö se sillon vaan lukitse vieläkin helpommin? Oon kyllä aika noviisi näiden perien kanssa.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2014, 00:29:52
Samanlainen on Spartan toiminnaltaan kuin vastaava räikkä jokunen vuosi takaperin. Ei mikään hienostunein toiminnaltaan, mutta sopii kyllä itelle käyttöautoon eikä ole sen puoleen minkäänlaisia ongelmia ajettavuuden suhteen.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 10.02.2014, 17:51:57
Niin. Tuntuu vaan että vetelee aivan saatanasti koko auto :(
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2014, 19:39:47
Helat kunnossa, erityisesti Panhardin?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 11.02.2014, 00:25:27
Nojoo... joku siellä kyllä kuitenkin mättää kun kaasua pumpatessa pääsee muljahtelemaan koko perä eessuntaassun. On ollu kyllä 100tkm sama juttu, niin kauan ku auto on mulla ollut.

Pohdiskeluja täällä:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40555.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40555.0)

Ja tässä kuva, punaisella ympyröidyt olen vaihtanut, siniset oli tarkoitus kokeilla seuraavaksi muttei saanut paikallisesta varaosaliikkeestä.

(http://i43.tinypic.com/2jf17w0.jpg)

Panhardiinkin hommasin puslat mutta jäi kotikonstein vaihtamatta kun en omista prässiä. Tosin oli ihan hyvän näköisetkin ne vielä, samaten kuten noi kaikki muutkin puslat jotka tuli kai sitten vähän turhaan vaihettua...
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Makru - 11.02.2014, 12:56:17
Panhardin akseliin tulevan puslan vaihdoin ainakin ihan ruuvipenkissä.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: ässäarpa - 16.02.2014, 23:36:15
945sessa mulla ei muljua mihikään suuntaan ja huippukampe.
145sessa taas muljahtelee kun kaasua pumppaa, mutta ehkä annan anteeksi noille n. 45 vuotta vanhoille puslille.  :2funny:
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: lakeshead - 08.04.2014, 10:24:52
en tiedä onko ihan oikea topic, mutta saako räikkälukkoa asennettua G80:n kuoriin? vai pitääköhän ettiä jostain avoin perä johon sitten laittaa räikkälukko?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 08.04.2014, 11:40:50
saako räikkälukkoa asennettua G80:n kuoriin?

Ei onnistu.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: tic740volvo - 30.05.2014, 02:33:37
mulla on spartani kiinni 745 volvossa mutta, tossa yks kerta ku lämmittelin takanakkei nii rupes jotenki hyppii yli ne hampaat ja on sitä tehny muutaman kerran  :'( eli onko mitään tehtävissä ja mitä vai onko laakista vainaa laite? :P
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 09.08.2014, 00:55:28
Mites kun tuota Spartalaista asentelin ja laitoin sen nyt akseliin kiinni ja vetarit hollille. Tuntuu olevan ihan yhtä puuta. Pitäiskö sen raksuttaa kun pyörittelee vetareita eri suuntiin inhimillisillä voimilla, vai mikä siellä nyt vois olla pielessä? Välys on aika tarkkaan 4mm siinä. Auto ei ole muuten kunnossa, niin ei voi kokeillakaan eikä viittes muutenkaan turhaan niputtaa, jos tossa nyt joku vielä mättää.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Fileman - 09.08.2014, 02:53:09
Mites kun tuota Spartalaista asentelin ja laitoin sen nyt akseliin kiinni ja vetarit hollille. Tuntuu olevan ihan yhtä puuta. Pitäiskö sen raksuttaa kun pyörittelee vetareita eri suuntiin inhimillisillä voimilla, vai mikä siellä nyt vois olla pielessä? Välys on aika tarkkaan 4mm siinä. Auto ei ole muuten kunnossa, niin ei voi kokeillakaan eikä viittes muutenkaan turhaan niputtaa, jos tossa nyt joku vielä mättää.

pyörittää rengasta ja sit nopeella liikkeelle toiseen suuntaan niin pitäs ruveta raksuttaan. voi olla aikamoinen pykälä
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 09.08.2014, 13:26:00
Kiitos, pelaahan se sentään. Helpompi testaa kun laitto pyörät paikalleen.

Hitsasin nopeusanturin kehänkin tuohon koska se on vanhan mallinen 1031, eikä ollut sille siis valmiina paikkaa, saa nähdä toimiiko.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 10.08.2014, 23:36:53
mulla on spartani kiinni 745 volvossa mutta, tossa yks kerta ku lämmittelin takanakkei nii rupes jotenki hyppii yli ne hampaat ja on sitä tehny muutaman kerran  :'( eli onko mitään tehtävissä ja mitä vai onko laakista vainaa laite? :P

Kuulostaa aika hurjalle. Joku asennusmoka käyny, eihän noi pitäs mitenkään vedossa paukkua yli. Tehon kanssa ei ainakaan pitäs olla rikottu, kun spartan löytyy myös tästä vehkeestä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14555.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14555.0), jossa yli 800nm.

Paha sanoa millaseksi hampaat mennyt jos veto päällä rutissut, eikun auki vaan.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Fileman - 11.08.2014, 00:46:26
Mulla on si markkinapaikalla myynnis kuin uus räikkå ;)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: lakeshead - 24.08.2014, 19:59:49
terve! Räikän asennus 1030:iin 3,72 välityksellä, niin ristitappi ei pääsekkään rattaan ohi. no rattaan pultteja peittää tämmönen pelti:
(http://i.imgur.com/Wg5co0a.jpg)
näyttää aivan turhalta kapistukselta eikä sitä varmaan saa ehjänä edes irti. onko tästä haittaa jos sen väkivalloin edestä poistaa? mikä on tuon pellin tarkoitus?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 24.08.2014, 20:07:08
Liekkö olevinaan joku lukite ettei pääse pultit löystymään... ite vedin dremelillä halki ja roskiin, eipä sillä kummoista virkaa siellä ole.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Kaziganth - 24.08.2014, 20:07:47
Ainakin JuhaU oli muistaakseni poistanu peltisaksilla
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: lakeshead - 24.08.2014, 20:09:53
Ainakin JuhaU oli muistaakseni poistanu peltisaksilla
Liekkö olevinaan joku lukite ettei pääse pultit löystymään... ite vedin dremelillä halki ja roskiin, eipä sillä kummoista virkaa siellä ole.
JuhaU:n ylivoimaiseen tekniseen osaamiseen luotan ja taidampa itsekin poistaa peltisaksilla :D Kiitos nopeista vastauksista!
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Kaziganth - 24.08.2014, 20:10:56
Lausunnolla ei siis mitään takuuta että Suuri Johtaja olisi oikeasti niin tehnyt, näin vain muistelen :D
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Veksi - 24.08.2014, 20:39:07
Saa pellin ehjänäkin irti poistamalla laakerin
Ei maksa vaivaa. Peltisaksilla lähtee
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: wsq´- - 26.08.2014, 22:48:11
Saako noita lukkoja 1041+g80 perämurikkaan?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: lakeshead - 26.08.2014, 23:07:38
Saako noita lukkoja 1041+g80 perämurikkaan?
eip. just eilen spartanin asensin g80:in tilalle. jostain avoin murikka johon asennat räikän, ja vaihdat koko möhkäleen. omani otin 240stä jossa harva nopeusanturin kehä, g80stä otin tiheän kehän joka sopii suoraa harvan kehän päälle. kas näin:
(http://i.imgur.com/ZsDLRve.jpg)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: JuHaU - 30.08.2014, 21:30:52
Lausunnolla ei siis mitään takuuta että Suuri Johtaja olisi oikeasti niin tehnyt, näin vain muistelen :D

Mun autossa oli siis tuo pelti tosiaan poistettu ja ihan hyvin ne pultit pysyi kiinni. :juhau:

Tais olla itseasiassa yks toinen guru, joka lukon kasas.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Kontti76 - 31.08.2014, 21:32:04
Onko tästä lukosta kokemusta? Onko kysymyksessä siis Aussie locker uudella nimellä? Hinta ei vaikuta vallan mahdottomalta rahteineen, tietty tulli ja alv päälle. Ristitappia ei näytä paketissa olevan, onko se noissa muissa lukkopaketeissa vahvempi/parempi kuin orggis?

http://lokka.com/site/

Millainen homma on asentaa 240:sen sähköiseen nopeusmittariin sopiva anturikehä vanhaan vm.76 murikkaan?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: volgaman - 07.11.2014, 18:42:28
Onkohan nyt menny jokin pieleen asennuksessa kun pumppaa kaasua niin perä tuntuu väljältä? Vähän samanlainen efekti etuvedolla ajaa jossa on väljät vetarit.. muuten lukko toimii ja oli välit toleranssien sisällä, niin ja kun ei ollu lukkoa niin en ainakaa huomannu tollasta pomppu pensalla ajelua.. :-[
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Miuzo - 08.11.2014, 09:57:48
joku taka-akselin pusla ottanut itteensä?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Lankku - 08.11.2014, 13:14:57
Aika normaalin oloinen räikkälukko jos noin tekee. Kardaanista pyörimissuuntaan eestaas nitkuttamalla voi välystä olla paljonkin ja se tulee lukosta.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Voresss - 25.06.2015, 11:29:58
Onko tommonen räikkä aivan kauhea ajaa kadulla? Hintansa puolesta kumminkin niin houkutteleva. Ja varma lukottaminen. Ja kyllähän noi aika hyvin taitavat kestääkkin? :D
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 25.06.2015, 11:40:17
Onko tommonen räikkä aivan kauhea ajaa kadulla?

On nuo melkoisen kauheita kaupunkiajossa... Maantiellä et tosin huomaa mitään, parkkipaikalla taas ihmiset tulee kyselemään onko perä rikki kun kolisee. Sitteku sattuu jämähtämään lukkoon on koko auto niin kankea ku on olla ja voi, sitte jossaa kohtaa aukeaa valtavan pamauksen saattelemana. Ei silti, toinen kesä spartanin kanssa menossa, 50tkm vuoteen.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Voresss - 25.06.2015, 11:47:50
On nuo melkoisen kauheita kaupunkiajossa... Maantiellä et tosin huomaa mitään, parkkipaikalla taas ihmiset tulee kyselemään onko perä rikki kun kolisee. Sitteku sattuu jämähtämään lukkoon on koko auto niin kankea ku on olla ja voi, sitte jossaa kohtaa aukeaa valtavan pamauksen saattelemana. Ei silti, toinen kesä spartanin kanssa menossa, 50tkm vuoteen.
itseäni ei tuommoiset paukahdukset haittaa eikä jos tuo jumiutuminen on vaan silloin tällöin tapahtuvaa.

Mutta tuo yllättäen lukkiutuminen mitä tässä topicissa nyt on myös todettu, se huolestuttaa hiukan ettei joskus talvella/märällä kelillä vedä yllättäen lukkoon jossain motarin rampissa ja sitten ollaan mettässä.

Vai pitääkö räikällä opetellla ajamaan vain ;)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 25.06.2015, 12:01:34
Joo siis ei se yllättäen lukkiudu kesken luisun jos sitä meinasit, heti on lukossa kun vaan on veto päällä. Vaan kun veto häviää, lukonhan pitäisi aueta ja kolista pyörien nopeuseron mukana. Aina tätä ei käy, ja sitten se tuntuu kankeutena parkkiksilla ja mutkissa. Ja kun sitten jossain kohtaa aukeaa, pamahtaa kunnolla. Tähän liittyy jonkinlainen auton heilahtaminenkin kun hieman kiertyneet vetarit palaavat tavalliseen tilaansa.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Voresss - 25.06.2015, 12:10:46
Joo siis ei se yllättäen lukkiudu kesken luisun jos sitä meinasit, heti on lukossa kun vaan on veto päällä. Vaan kun veto häviää, lukonhan pitäisi aueta ja kolista pyörien nopeuseron mukana. Aina tätä ei käy, ja sitten se tuntuu kankeutena parkkiksilla ja mutkissa. Ja kun sitten jossain kohtaa aukeaa, pamahtaa kunnolla. Tähän liittyy jonkinlainen auton heilahtaminenkin kun hieman kiertyneet vetarit palaavat tavalliseen tilaansa.
mutta siis lukottaa myös moottorijarrutuksessa koko ajan eikä lyö yllättäen lukkoon jos nyt olen oikein ymmärtänyt?

Luulisi että vetarit väsyisi sitten jos yrittää niitä vääntää vähän väliä ja sitten taas palautta, mutta ei ilmeisesti näin ole?

Täytyypi funtsailla jos tämmöiseen panostaisi taikka sitten torseniin ???
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 25.06.2015, 12:15:27
Joo moottorijarrutuksessa samalla tavalla lukossa kuin kiihdytyksessä.

Vetareita en oo kuullu että kukaan pelkällä räikällä ois poikki saanu, vääntyyhän ne kiihdytyksessäkin jos on yhtään enempää tehoa... Eriasia jos niissä oisi nivelet.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Vulvomiäs - 18.02.2016, 16:37:18
Linkkailkaas hyväksi todettuja lukkoja. Tällä hetkellä on 1041 akseli g80 lukolla,mutta ei tahdo lukiuttua kun vasta neljästäkympistä kolmos vaihteella ja sitten vauhti kiihtyy järjettömäksi..
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: wh - 22.05.2016, 13:06:44

(http://s32.postimg.org/bet0ajfw1/IMG_20160522_113605.jpg) (http://postimg.org/image/bet0ajfw1/)

Onko normaalia että räikkälukon keskihilut eivät mahtuneet suoraan sisään vaan piti murikasta vinguttaa hiukan reunoja pois että sai menemään. Tuo nopeuskehän vääntäminen ei hyödyttänyt mitään, mutta tosiaan niin onko erikokosia räikkälukkoja ? Taikka noita murikan runkoja ?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: anone - 22.05.2016, 13:08:38
Spartan meni kyllä ihan ilman vinguttelua.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: wh - 22.05.2016, 13:25:50
Tekniikkanahan oli:
-reuna palat paikalleen
-jouset ja tapit keskipaloihin
-yhteen painettuna keskipalat paikalleen
-ristitappi paikalleen
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: lakeshead - 22.05.2016, 14:59:48
Spartan meni kyllä ihan ilman vinguttelua.
täällä kanssa kahteenkin eri murikkaan
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: jepe95 - 27.06.2016, 19:08:28
Aikamoista paukettahan tuo soartan lockerikin pitää parkkiksella, eli ekaksi saattaa kuulua pientä räikän ääntä mutta sitten yhtäkkiä kauhee pamahdus :D
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: wh - 14.08.2016, 18:07:24
noniin, nyt on räikkälukkoo koitettu shimmata paikalleen, mutta paukuttaa aivan kokoaika ylitte ??? eli pintakaasulla pystyy ajamaan, mutta kun painaa kaasun pohjaan niin alkaa paukkumaan ylitte, suoraan ajaessa kuten mutkassakin. kokeiltiin myös kytkimellä lähtöä niin auto pysyi paikallaan ja kummankin puolen räikät pomppivat ylitte, on kokeiltu 4mm välystä ja 3,25mm välystä. onko välys liian pieni vai missähän mahtaisi vika olla..

Itse itelleni vastaten niin on foorumilla myyty lukko mistä puuttuukin kaksi osaa. nyt  tarvis tietää mitat niistä keskiholkeista niin saisi sorvautettua sellaiset taikka sitten jos joku tietää saako sellasia erikseen ?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Vulvomiäs - 17.08.2016, 01:03:15
Paljonko spartanin lukon välys kuuluu olla? Aikalailla 5mm ilman mitään shimmipaloja
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: wh - 21.08.2016, 17:27:49
Paljonko spartanin lukon välys kuuluu olla? Aikalailla 5mm ilman mitään shimmipaloja
3,7mm-4,3mm muistaakseni.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: lakeshead - 21.08.2016, 22:25:06
nyt  tarvis tietää mitat niistä keskiholkeista niin saisi sorvautettua sellaiset taikka sitten jos joku tietää saako sellasia erikseen ?
pitää yrittää mittailla huomenna, laitan yv kunhan saan mitattua :)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Vulvomiäs - 21.11.2016, 08:53:17
Pääseekö spartan räikkälukolla läpi katsastuksesta? ::)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 21.11.2016, 09:14:18
Korkeintaan äänestä napisevat
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: eliäs - 31.08.2017, 23:11:58
tilasin tuomosen aussie lockerin, onko tähän perän säätöön, shimmaukseen, asennukseen olemassa kuvia, vinkkejä, ohjeita ollenkaan missään?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: jahveli - 01.09.2017, 19:56:21
Mulla anto katsuri hylsyn kun amatööri ei saanu sitä pysymään rullilla. Vähä aikaa paikan omistajalle mutisin niin laitettiin otteeseen samalla ja sai jarrut katottua. Sit vaan hylkääjä kyr... näytin lähtömerkit. Eli riippuu katsastajasta.

Suosittelen paketin mallitietojen ja netistä löytyvän kohdeluettelon mukaan konttorille ja otteeseen. Ei sen takia tule hylsyä kun katsurin ohta on ratissa
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: HembalanD - 02.09.2017, 10:15:13
Katsastuksen läpipääsyyn en ota kantaa mutta laillinenhan se ei ole kun ei siinä ole tasauspyörästöä.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Twofortti - 07.10.2017, 18:02:24
https://m.ebay.com/itm/Spartan-Locker-Dana-30-27-Spline-Fits-Wrangler-Cherokee-Front-Axle-Yukon-/192131849263?epid=192491522&hash=item2cbbf35c2f%3Ag%3AeOUAAOSwaWhZ1BNN&_trkparms=pageci%253A71dc4dbe-aa78-11e7-b3e7-74dbd1808e1d%257Cparentrq%253Af102015d15e0aa12c6a9c6d8fffea57a%257Ciid%253A7  Onko toi nyt oikea lukko 940 perään? Pakko varmistaa ennen tilausta. Mitä kaikkea muuta tässä kannattaa vaihtaa kun avaan perän?
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Jambo - 07.10.2017, 23:08:40
https://m.ebay.com/itm/Spartan-Locker-Dana-30-27-Spline-Fits-Wrangler-Cherokee-Front-Axle-Yukon-/192131849263?epid=192491522&hash=item2cbbf35c2f%3Ag%3AeOUAAOSwaWhZ1BNN&_trkparms=pageci%253A71dc4dbe-aa78-11e7-b3e7-74dbd1808e1d%257Cparentrq%253Af102015d15e0aa12c6a9c6d8fffea57a%257Ciid%253A7  Onko toi nyt oikea lukko 940 perään? Pakko varmistaa ennen tilausta. Mitä kaikkea muuta tässä kannattaa vaihtaa kun avaan perän?

Joo, kallis vaan verrattuna esim. tähän.
https://m.ebay.com/itm/Spartan-Locker-Dana-30-27-Spline-Fits-Wrangler-Cherokee-Front-Axle-Yukon-/162581615085?_trkparms=aid%253D222007%2526algo%253DSIM.MBE%2526ao%253D2%2526asc%253D20150519202348%2526meid%253D4c6e05b437e348b7bb2a7401e127e102%2526pid%253D100408%2526rk%253D1%2526rkt%253D12%2526sd%253D192131849263&_trksid=p2056116.c100408.m2460

Poskilaakerit nyt ainakin on sama uusia kun vaihtuu murikkakin...
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Ari E - 08.10.2017, 11:41:22
Joo, kallis vaan verrattuna esim. tähän.
https://m.ebay.com/itm/Spartan-Locker-Dana-30-27-Spline-Fits-Wrangler-Cherokee-Front-Axle-Yukon-/162581615085?_trkparms=aid%253D222007%2526algo%253DSIM.MBE%2526ao%253D2%2526asc%253D20150519202348%2526meid%253D4c6e05b437e348b7bb2a7401e127e102%2526pid%253D100408%2526rk%253D1%2526rkt%253D12%2526sd%253D192131849263&_trksid=p2056116.c100408.m2460

Poskilaakerit nyt ainakin on sama uusia kun vaihtuu murikkakin...
Eihän murikka vaihdu, jos asennetaan paikallaan olevaan avoimeen perään ;)
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Jambo - 08.10.2017, 15:17:03
Eihän murikka vaihdu, jos asennetaan paikallaan olevaan avoimeen perään ;)

Eikun sori  :-[ Vissiin ollu pikkusen liikaa häkää päässä. Torsenin kanssa meni nyt ajatukset sekaisin  :buck2:
Mutta eihän se toki laakereitten uusiminen huonoa tee jos paljon ajettu/rääkkiä luvassa...
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: HembalanD - 08.10.2017, 18:12:39
Eikun sori  :-[ Vissiin ollu pikkusen liikaa häkää päässä. Torsenin kanssa meni nyt ajatukset sekaisin  :buck2:
Mutta eihän se toki laakereitten uusiminen huonoa tee jos paljon ajettu/rääkkiä luvassa...
Noo se räikkä tuhoo kuitenkin hetken ajolla kaikki takatuennan puslat ja katkoo vetarit, laakerit varmaan viimesenä perästä antautuu  :D

Ellei sitten ajele vain talvella... 
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Jambo - 08.10.2017, 22:37:11
Noo se räikkä tuhoo kuitenkin hetken ajolla kaikki takatuennan puslat ja katkoo vetarit, laakerit varmaan viimesenä perästä antautuu  :D

Ellei sitten ajele vain talvella... 

Tjaa kyllä ainakin polyuretaaniset puslat on kestäny eikä vielä 215 kapeilla ole vetarit antautunu  :P
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: HembalanD - 09.10.2017, 08:38:14
Tjaa kyllä ainakin polyuretaaniset puslat on kestäny eikä vielä 215 kapeilla ole vetarit antautunu  :P
Niin, tullaan tähän että vahvistetaan pikkuhiljaa puslia ja tuentaa myöten kaikki.

Käytännössä toi lukkohan toimii parkkipaikkakääntelyssä kuin kemppi, eli pahimmillaan asvaltilla tiukkaan käännettäessä.
Otsikko: Vs: Räikkälukot kokemuksia kesto etc.
Kirjoitti: Jambo - 09.10.2017, 12:38:37
Niin, tullaan tähän että vahvistetaan pikkuhiljaa puslia ja tuentaa myöten kaikki.

Käytännössä toi lukkohan toimii parkkipaikkakääntelyssä kuin kemppi, eli pahimmillaan asvaltilla tiukkaan käännettäessä.

Niin eikai kukaan tollasta käytä daily driverissa, kaasulla kääntää tollaset  ;D