Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hespex - 13.12.2013, 20:04:43
-
Eli saako tällaiset ( http://www.slamit.net/product/8892/volvo-s60--v70-dayline--ajovalot-musta-2001-2004-halogen - esimerkiksi, tai jotkut muut vastaavat) laitettua noitten vakio bi-xenoneitten tilalle ilman mitään johtosarjan katkomisia ja muutoksia, esim adapterilla? Korjaamolta antovat osakoodin, hohoo, pitäis muka uus etu-umpio ostaa, eikä maksa kun rapiat 1000 euroa. Muutenkin ns. thyyninki valot ollu mietinnässä jonkunaikaa.
-
Itsellä tuo 2002 S60 jossa lyhyet (halogeeni) ajovalot on todella surkeat, onko kaikissa? mahtaisiko valot parantua miten jos vaihtaisi tuollaiset uudet umpiot ja saisi samalla tietysti näyttävyyttä vähän autolle :P
-
Korjaamolta antovat osakoodin, hohoo, pitäis muka uus etu-umpio ostaa, eikä maksa kun rapiat 1000 euroa. Muutenkin ns. thyyninki valot ollu mietinnässä jonkunaikaa.
Mikä vika siihen valoon on tullut että uusi tarvittaisiin? 2001-2004 mallisiin saa lasinkin vaihdettua ja purkuosia lienee runsaasti. 2005 ja uudempiin se valaisin on ihan erilaisilla johtosarjoilla.
Valoteho menee kyllä olemattomaksi xenoneihin verrattuna, joten en oikein suosittelisi vaihtoa.
-
Nuo S60 (ja kai saman ikäiset V70 ja S80?) halogeenivalot ei oo kovin kummoset:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/19944468/TM%202001-03%20Talviauto2001%20ajovalot.jpg)
Kuva TM talviauto 2001 vertailusta
-
Pitää huomenna (tänään) soitella ja kysyä, puhelimitse vaan sano että uus umpio pitää hommata. En kyllä ihan pureskelematta tuota niele.
-
Nuo S60 (ja kai saman ikäiset V70 ja S80?) halogeenivalot ei oo kovin kummoset:
Tuli lauantai-iltana ajettua uuden V70 perässä ja kattelin että ihan kiitettävän laajalti valaisee lyhkäsillä. Pitkät ei sitten kyllä tuonnut juuri yhtään lisää valoa.
Ohittaessa laitoin omat pitkät päälle rinnalla ja näytti ~200m pidemmälle.
Ja omassa autossa (-03 V70) on kuskin puolella uusi umpio, oikealla alkuperäinen joka on kyllä ihan hiekkapuhalletun näköinen. (vaihtuu uusi viellä tällä viikolla)
Polttimot mulla kyllä sieltä parhaimasta päästä, eli kaikissa nightbreakerit.
-
Tuli lauantai-iltana ajettua uuden V70 perässä ja kattelin että ihan kiitettävän laajalti valaisee lyhkäsillä. Pitkät ei sitten kyllä tuonnut juuri yhtään lisää valoa.
Ohittaessa laitoin omat pitkät päälle rinnalla ja näytti ~200m pidemmälle.
Ja omassa autossa (-03 V70) on kuskin puolella uusi umpio, oikealla alkuperäinen joka on kyllä ihan hiekkapuhalletun näköinen. (vaihtuu uusi viellä tällä viikolla)
Polttimot mulla kyllä sieltä parhaimasta päästä, eli kaikissa nightbreakerit.
mk3 V70 on paremmat halogeenit ainakin TM:n mittaamana kuin mk2 mallissa.
-
Joo, tuo kuva on siis TM Talviauto2001 vertailusta.. editoin sen tohon alkuperäiseen viestiinkin.
Eihän nuo vanhat halogeenit pitkien osalta ole kuin ehkä hieman liian kapea, kantavuushan on ihan ok, mutta lyhkästen esitys on aika surka, joka ei tietysti tarkoita sitä etteikö sitä vieläkin heikompia tapauksia olisi liikkeellä.
-
Joo, tuo kuva on siis TM Talviauto2001 vertailusta.. editoin sen tohon alkuperäiseen viestiinkin.
Eihän nuo vanhat halogeenit pitkien osalta ole kuin ehkä hieman liian kapea, kantavuushan on ihan ok, mutta lyhkästen esitys on aika surka, joka ei tietysti tarkoita sitä etteikö sitä vieläkin heikompia tapauksia olisi liikkeellä.
Aikalailla samanlaisia nuo kaikki halogeenit tuossa kuvassa on. Siis lähivalojen osalta.
-
Tuli lauantai-iltana ajettua uuden V70 perässä ja kattelin että ihan kiitettävän laajalti valaisee lyhkäsillä. Pitkät ei sitten kyllä tuonnut juuri yhtään lisää valoa.
Ohittaessa laitoin omat pitkät päälle rinnalla ja näytti ~200m pidemmälle.
Ja omassa autossa (-03 V70) on kuskin puolella uusi umpio, oikealla alkuperäinen joka on kyllä ihan hiekkapuhalletun näköinen. (vaihtuu uusi viellä tällä viikolla)
Polttimot mulla kyllä sieltä parhaimasta päästä, eli kaikissa nightbreakerit.
Mulla on facelift 06 ja xenonit aika pahasti uupunu. Lienekö alkuperäiset (211tkm mittarissa). Mitkäs nightbrakerit tähän passaa? Pitää saada parasta vaimolle. Mun oma auto on pari vuotta vanhempi japsi jossa orggis projektorixenonit ja valoteho aivan eri luokkaa. Puolet vähemmän ajettu kyllä eikä mitään tietoa mitä poltinta siellä. Vai onko projektorixenon vain niin paljon parempi luonnostaan?
-
Mulla on facelift 06 ja xenonit aika pahasti uupunu. Lienekö alkuperäiset (211tkm mittarissa). Mitkäs nightbrakerit tähän passaa? Pitää saada parasta vaimolle. Mun oma auto on pari vuotta vanhempi japsi jossa orggis projektorixenonit ja valoteho aivan eri luokkaa. Puolet vähemmän ajettu kyllä eikä mitään tietoa mitä poltinta siellä. Vai onko projektorixenon vain niin paljon parempi luonnostaan?
Vaihdat uudet polttimot ja tarkistat suuntauksen. Perinteisesti Volvot on näyttänyt aika alas tehtaan ja huoltojenkin jäljiltä. :)
-
Ja jos kilometrejä on polttimoille vaikka 100tkm, niin varmasti on jo himmentynyt.
D2R polttimot pitäisi löytyä heijastinumpioista. Ja tosissaan suuntaus kuntoon.
Ja jos umpion muovit on harmaantunut ja kuluneet, niin varmasti heikentää valotehoakin. Muoviumpiot voi elvyttää kyllä tarvittaessa hiomalla ja lakkaamalla.
-
Umpiot on kiillotettu. Siis muovikuori. Mikä d2r poltin on the best? Night breaker?
Pelkäänpä että mulla voi olla jopa yli 100tkm ajetut polttimot
-
Philips tai Osram. Esim Motonetistä 59 e/kpl. 4300K poltin antaa eniten absoluuttista valoa. Nähtävästi 5000K olisi kaikkein valkoisin sävyltään.
Philipsiltä taitaa löytyä joku +50% ksenon-poltinkin, mutta ei ole mitään käryä onko kestävä tai minkä verran tehokkaampi.
Xenonkaupasta tampereelta saa myös polttimoita edullisemmin. Vuosi sitten ainakin oli Germany-laatuiset alkuperäispolttimot vastaavia kuin Philipsit.
-
mk3 V70 on paremmat halogeenit ainakin TM:n mittaamana kuin mk2 mallissa.
Xenonit siinä oli (ja mulla halogenit), mutta tarkoitin että vaikka siinä oli tosi hyvät lähivalot, niin kaukovalot oli surkeat.
-
Xenonit siinä oli (ja mulla halogenit), mutta tarkoitin että vaikka siinä oli tosi hyvät lähivalot, niin kaukovalot oli surkeat.
5luxin raja mittauksissa on parempi kuin sinulla. Tietty siellä voi olla jotkut paskat polttimot ja sinulla parhaat.
-
On kyllä mielenkiintoiset valot tässä omassa 02:ssa. Lyhyiden huonon kantaman takia olen ruuvannut umpiot näyttämään melko ylös, mutta sitten kaukovalot valaisevat turhan korkealle tien varren puihin. Onneksi on nyt nuo lisäpitkät, mutta lyhyet on tosiaan melko surkeat. Vaihdoin vielä jotkut nightbreaker tms polttimot ja niillä sai vähän puhtia, mutta paremmat voisivat olla kaiken kaikkiaan.
Ei kyllä tuon mk1:n valotkaan häävit olleet.
-
Vanha topicci, otsikko sopii vaikka itse keskustelu vähän eri raiteilla.
Eli, käykö halogen-umpiot xenonien tilalle? Mimmonen operaatio? Luovuttaja V70 -02 ja vastaanottaja V70 -05. Xenonit aivat finaalissa, umpiot siis ja kaikki. Ei mitään järkeä yrittääkään kiillottaa, uusiksi vaan. Mutta olis pihassa luovuttaja, missä on hyvät halogeenitm niin menisi sen suhteen ilman kuluja. Jos onnistuu. Ainakin fyysisesti nuo on saman näköiset.