Vaihdekeskustelusta, onko 'vapaa' yksi monesta vaihteesta monivaihteisessa laatikossa? Entäs P automaatissa?
Vapaa = mikään vaihde ei ole kytkettynä. Autojen vaihdelootissa on kaikissa eteenpäinvievissä vaihteissa rattaat koko ajan kiinni toisissaan, mutta jokaisen ratasparin toinen ratas pääseekin pyörmään tyhjää akselinsa ympärillä. Vaihdetta valittaessa yksi hammasratas lukitaan akseliin = ao. välityssuhde on käytössä ja muut välitykset "sutii tyhjää". Ainoastaan peruutusvaihde on (ehkä) tehty niin, että liikutellaan hammasratasta.
Periaatteessa vaihteiston voisi suunnitella niinkin, että on mahdollista kytkeä 2 erilaista välitystä (vaikka 1. vaihde ja pakki) samanaikaisesti päälle. Tämä tosin lukitsee vaihteiston paikoilleen, mutta se idea olikin - saadaan toteutettua automaateilta vaadittava pysäköintilukitus ilman erillistä salpamekanismia. Muuten hieno idea, muttei kelvannut viranomaisille, koska määräyksissä on speksattu toteutustapa (erillinen salpa) halutun lopputulokseen (auto ei liiku) sijaan. P asento ei siis ole vaihde, vaan kepukka ao. asennossa vain aktivoi lukitussalvan.
Vapaan voisi käsittää erilliseksi "vaihteeksi" lähinnä sekventiaalivaihteistoissa, joissa vaihteensiirto on rakennettu niin, että keppiä/poljinta yhteen suuntaan vemputtamalla vaihde vaihtuu 1 pykälän suuremmaksi ja toisella suunnalla 1. pienemmäksi. Tämä on luontevaa rakentaa niin, että 1. vaihteen "alla" on vapaa ja sen jälkeen vuorossa pakki. Niin, ja taitaahan isompien veneiden moottoreissakin olla tämänkaltainen järjestely suunnanvaihdon merkeissä. Jolloin eteenpäinkin kuljettaessa on valinnanvaraa vain yhden vaihteen verran.