Proturbo  Autodiagnoosi

6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!

  • 117 Vastauksia
  • 51930 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #45 : 18.02.2015, 19:09:51 »
Sitä, että ei voi ottaa turbo koneen ei vvt imunokkaa vapari kannen vvt imunokan tilalle. ei sovi mekaanisesti paikalleen.

Täytyypä tutkia sitten noita omia 5 syl kansia tarkemmin. Mulla on vaparin ja turbon kannet  (molemmissa 1 säätyvä nokka) ja olin  kyllä siinä uskossa, että nokat sopii mekaanisesti kyllä paikoilleen ihan ristiin rastiin.


Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #46 : 19.02.2015, 08:42:16 »
Itse olen purkanut vvt pyörien keskiöt ja hitsannut sisukset kiinni ja kasannut keskiöt m5 tai m4 ruuveilla.

Toisessa koneessa olen sorvannut 960 pyörän  sopimaan vvt pyörän tilalle.

Luonnollisesti ölppä painekanavat kannattaa tukkia.

Ms3 pystyy ohjaamaan vvt:tä
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa levis69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #47 : 24.02.2015, 15:33:22 »
Mulla on nyt tuossa B6304:n ja B6254:n kannet joita olen tutkiskellut niin Palotiloissa on eroja.. 2.5:n kansi on hieman pienemmillä palotiloilla,palotilan sivussa on suora osuus (90 asteen kulmassa paljealueeseen nähden) jota ei 3.0:n kannessa ole.
Lisäksi 2.5:n kannen pakokanavissa on reijät ilmeisesti saaste laitteita varten.Niistä varmaan kierrätetään pakokaasuja takaisin imusarjaan!
Lisäksi kannen päädyssä on lämpötila-anturi jota 3l kannessa ei ole..
Nuo molemmat kannet on 960:sta, Etu-vetoisten kansista en vielä tiedä!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #48 : 24.02.2015, 22:19:12 »
Lisäksi 2.5:n kannen pakokanavissa on reijät ilmeisesti saaste laitteita varten.Niistä varmaan kierrätetään pakokaasuja takaisin imusarjaan!
Lisäksi kannen päädyssä on lämpötila-anturi jota 3l kannessa ei ole..
Ilmapumppu työntää rei'istä pakokaasujen sekaan ilmaa kylmällä koneella käynnistyksen jälkeen. Tulppa kannen päällä keskellä olevaan reikään ja se on sillä hoidettu.
Kannen päässä on lämpötila-anturi Motronic 1.8:ssa, 4.4:ssä ei. Eli vuosimalliero <-95/96->.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #49 : 18.03.2015, 08:20:51 »
Noissa tinakoneissa vanhan mallin kannella (hydrauli),  ongelma on öljyn liiallinen määrä kannessa isoilla kierroksilla, sen takia kannattaa rajoitin muutenkin pitää alle 7000, jos pitkään meinaa naputella rajoitinta vasten...
   

Onko tätä ongelmaa T6 kannella, jossa siis myös hydr?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #50 : 18.03.2015, 10:02:03 »
On.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa levis69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #51 : 18.03.2015, 19:07:19 »
Onko tuolle öljy ongelmalle joku jo keksinyt lääkettä?

Nissanin RB26DETT:ssä on sama ongelma joka ratkaistu kuristamalla kanteen tulevaa öljykanavaa ja laittamalla lisä paluu letkulla kannen päästä öljypohjaan!

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #52 : 18.03.2015, 19:30:25 »
valaiskaas mitäs haittaa liiasta öljystä siellä kannessa on? vatkaako venttiilikoneisto öljyn vaahdoksi kierroksilla vai mitä? :)

Poissa levis69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #53 : 19.03.2015, 15:31:31 »
Tuossa Nissanin koneessa ainakin suoltaa huohottimeen öljyt...

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #54 : 20.03.2015, 07:44:19 »
No pää ongelma on että öljy on kannessa eikä öljypohjassa niin kun öljypumppu haluaisi.

Ja joo työntää öljyä ulos huohotin pönttöön, jos on huohotuksen letkulähtöjä kannessa.
Toisessa omassa moottorissa ongelma on melkoisen suuri kun pyöritän sitä 8000rpm ja huohotus nippoja on kannessa oikein kaksin kappalein ja on lisätty paluulinja kannen takaata suoraan öljypohjaan.  Koko setin kruunaa se että mulla on huohotin pönttö koneen takapuolella niin kiihdytyksessä tuleva g-voima vetää öljyä oikein tehostettuna huohotinpönttöön eikä valu vedon aikana takaisin. (mulla siis takaisinkierto pöntöstä koneesee)

Toisessa moottorissa ei ole minkäänlaista huohotus ongelmaa, kun rajoitin on 7000rpm ja kannesta ei ole yhtään ylimääräistä lähtöä mihinkään.

Volvon tinakoneessa on muistaakseni 7mm painekanava kanteen joka on melkoisen suuri, sitten siellä on 24 kpl nostin öljy kanavia, lisäksi t6 kannessa vielä vvt öljykanavat ja nämä kaikki vuotaa öljyä tietenkin ohitseen.


Eli suosittelen tekemään moottoriin, jolla on tarkoitus napsutella yli 6500rpm pitempiä aikoja  kuristimen (2-3mm) öljykanavaan ja tukkimaan kaikki nostin öljykanavat. Samalla siirtymään koviin nostimiin.

Kovat nostimet pystyy tekemään hyvin helposti vanhoista hydris kupeista. 
Purat nostimen, työnnät mig langan öljykanavasta sisään ja painat liipasimesta yhden kerran, hioo ylimääräiset pois ja jos haluaa hifistellä mittaa nostinkupin pyöreys operaation jälkeen.

Nostin kupin sisälle menee esim. 960 kuppiin  m12 tai m14 pultti. Eli haet esim IKH:sta pisimpiä pultteja 12.9 kovuudella siitä sitten pätkii kulmahiomakoneella sopivia pätkiä siitä suorasta osuudesta ja sorvilla sopivan mittaisiksi ja viimeinen hifistely kiven tai lasin päällä hiomapaperilla.

Itselläni oli näillä setupeilla kone kasassa yli 40 dynovetoa ja sen jälkeen purin nostimet ja tarkistin onko kulumaa, Yhdessäkään pultinpätkässä ei ollut mitään jälkeä. Eli systeemi pelaa kuin junan vessa.  Ja säätöpalat ei maksa juuri mitään ja niiden teko on yllättävän helppoa. 

Kova hifistelijä voi koneistella noita vielä kevyemmäksikin, itse sorvasin päihin pikku viisteet niin venttiilin päähän jäi muistaakseni noin 8mm suoraa pintaa.
 
 



« Viimeksi muokattu: 20.03.2015, 07:47:18 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Jamesi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #55 : 22.03.2015, 17:10:30 »
No pää ongelma on että öljy on kannessa eikä öljypohjassa niin kun öljypumppu haluaisi.

Ja joo työntää öljyä ulos huohotin pönttöön, jos on huohotuksen letkulähtöjä kannessa.
Toisessa omassa moottorissa ongelma on melkoisen suuri kun pyöritän sitä 8000rpm ja huohotus nippoja on kannessa oikein kaksin kappalein ja on lisätty paluulinja kannen takaata suoraan öljypohjaan.  Koko setin kruunaa se että mulla on huohotin pönttö koneen takapuolella niin kiihdytyksessä tuleva g-voima vetää öljyä oikein tehostettuna huohotinpönttöön eikä valu vedon aikana takaisin. (mulla siis takaisinkierto pöntöstä koneesee)

Toisessa moottorissa ei ole minkäänlaista huohotus ongelmaa, kun rajoitin on 7000rpm ja kannesta ei ole yhtään ylimääräistä lähtöä mihinkään.

Volvon tinakoneessa on muistaakseni 7mm painekanava kanteen joka on melkoisen suuri, sitten siellä on 24 kpl nostin öljy kanavia, lisäksi t6 kannessa vielä vvt öljykanavat ja nämä kaikki vuotaa öljyä tietenkin ohitseen.


Eli suosittelen tekemään moottoriin, jolla on tarkoitus napsutella yli 6500rpm pitempiä aikoja  kuristimen (2-3mm) öljykanavaan ja tukkimaan kaikki nostin öljykanavat. Samalla siirtymään koviin nostimiin.

Kovat nostimet pystyy tekemään hyvin helposti vanhoista hydris kupeista. 
Purat nostimen, työnnät mig langan öljykanavasta sisään ja painat liipasimesta yhden kerran, hioo ylimääräiset pois ja jos haluaa hifistellä mittaa nostinkupin pyöreys operaation jälkeen.

Nostin kupin sisälle menee esim. 960 kuppiin  m12 tai m14 pultti. Eli haet esim IKH:sta pisimpiä pultteja 12.9 kovuudella siitä sitten pätkii kulmahiomakoneella sopivia pätkiä siitä suorasta osuudesta ja sorvilla sopivan mittaisiksi ja viimeinen hifistely kiven tai lasin päällä hiomapaperilla.

Itselläni oli näillä setupeilla kone kasassa yli 40 dynovetoa ja sen jälkeen purin nostimet ja tarkistin onko kulumaa, Yhdessäkään pultinpätkässä ei ollut mitään jälkeä. Eli systeemi pelaa kuin junan vessa.  Ja säätöpalat ei maksa juuri mitään ja niiden teko on yllättävän helppoa. 

Kova hifistelijä voi koneistella noita vielä kevyemmäksikin, itse sorvasin päihin pikku viisteet niin venttiilin päähän jäi muistaakseni noin 8mm suoraa pintaa.
 
 





Ei sul boost satu olemaan kuvia noista nostajista. Vois ite kans väsäillä teevitoseen samanmoiset, kun menee hermot noitten hydraulisten kanssa.
Kadett C Coupe tinavitosella

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #56 : 23.03.2015, 08:05:55 »


1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #57 : 23.03.2015, 21:48:00 »
Ilmeisesti tinafemmassa on samanlaista ominaisuutta havaittavissa? Ainakin nyt on yksi tapaus joka kierrättämisen seurauksena työnsi huohottimeen öljät.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #58 : 23.03.2015, 21:53:39 »
On ihan yleistä muutenkin, ei ole mikään tinakoneiden yksinoikeus :D

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
« Vastaus #59 : 24.03.2015, 08:18:10 »
Viime vuoden gaaaaaattebiilissa  hurrit ihmetteli kun takaveto t5 koneesta meni toistamiseen kiertokangen laakereita, sanoivat että öljypohjaan on laitettu lisä loiskelevyjä yms.  Sanottiin vaan että

Ei ne loiskelevyt paljoo auta kun öljyt on kannessa.

Hurrit oli ihmeissään??? 

No siihen sitten että onko rajoitin yli 7000rpm,

Joo 7500.

Onko hydris kansi,

Joo.

Sitten ilmoitin omat testaukset moottoridynossa huohotuksesta ja olivat kiitollisia tiedosta.
Pojat vaihto laakerit koneeseen ja kyselivät seuraavana päivänä että millä he korjaa tilanteen että pääsee ajamaan, Siihen sanottiin että tiputtakaa rajoitin 6500rpm niin ei ongelmaa.   Kaippa ne sitten ajeli onnellisena auringon laskuun:) 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

 

Elekma  Autoracing