Kulkukoira  Proturbo

Erilainen yhdistelmä vol.2

  • 59 Vastauksia
  • 6435 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #30 : 09.12.2023, 19:55:09 »
Okei. Se on kyllä eri siistiä. Täytyy varmaan tulevaisuuden projekteja varten joskus hommata kans.

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #31 : 23.12.2023, 17:45:02 »
Jaahas... taas tovi vierähti eikä nyt kummia ole tälle tapahtunut mut jotain pientä taas kuitenkin. Kaikki osat, ne viimeisetkin sai tällä viikolla viimoiset lakat päälleen ja näin ollen maalaus hommat olisi saatu päätökseen ja saa jonkun aikaa kuivua ennen kuin rupeaa kasailemaan. Kerkesin jopa kotelonsuoja-aineet vetäistä puskureihin ja aisaan ym mitkä oli jo aiemmin maalattu ja siis jo ennen pintavärjäystä uitettu epoksilla myös sieltä sisäpuoleltakin. Takavaloja vähän tuli kasailtua ja niihin jotain johdotuksia mitä nyt pystyi ja sisäpuolen "kulmalistoja" tuli kanssa verhoiltua keinoeläimestä nyljetyllä nahalla, muutama kuva niistä.

takavaloja










kulmalistoja
















Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #32 : 02.01.2024, 11:58:30 »
On kyllä hieno yhdistelmä tulossa!

Kaveri teki kovasti saman näköisen kärryn moottoripyörän perään muutamia vuosia taaksepäin.
Hänen projektinsa akselisto toteutui siten että jäykkään palkkiin kiinnitetyt peräkärryn navat oli asetettu nolla asteeseen aurauksen/harituksen suhteen.
Tämä aiheutti ajossa ongelmia, jos kärryssä oli kuormaa. Ehdoton maksiminopeus oli 85 km/h, tällöin alkoi hillitön kasvava vispaaminen/woblaus, joka siirtyi myös veturiin ja kaatuminen oli pariin otteeseen tosi lähellä. Perässä ajaneena voin sanoa että sen näkeminen kauhistutti! Vasta nopeuden pudotus rauhoitti vatkauksen.

Ei toki yhdistelmällä kovempaa saisikaan ajaa, mutta ohitustilanteetkin on suoritettava turvallisesti.
Renkaat oli luonnollisesti tasapainotettu ja iskunvaimentimia kokeiltu säätää ja jopa asennettu rinnalle toiset (olivat ehkä maastopyörästä?)
Asia korjaantui vasta kääntämällä renkaisiin aurausta.
Jäykän rakenteen vuoksi tuo säätö oli tehty vetämällä akselipalkkiin migillä saumaa, jonka lämpö sai aikaan kaareutumisen.
En muista enää paljonko aurausta tuli, mutta ongelma ratkesi sillä. Juurisyy voi toki olla joku muukin.

Ehkä nämä asiat ovat jo tiedossa ja huomioitu, mutta kirjoitinpa kuitenkin varuilta.

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #33 : 02.01.2024, 19:11:03 »
On kyllä hieno yhdistelmä tulossa!

Kaveri teki kovasti saman näköisen kärryn moottoripyörän perään muutamia vuosia taaksepäin.
Hänen projektinsa akselisto toteutui siten että jäykkään palkkiin kiinnitetyt peräkärryn navat oli asetettu nolla asteeseen aurauksen/harituksen suhteen.
Tämä aiheutti ajossa ongelmia, jos kärryssä oli kuormaa. Ehdoton maksiminopeus oli 85 km/h, tällöin alkoi hillitön kasvava vispaaminen/woblaus, joka siirtyi myös veturiin ja kaatuminen oli pariin otteeseen tosi lähellä. Perässä ajaneena voin sanoa että sen näkeminen kauhistutti! Vasta nopeuden pudotus rauhoitti vatkauksen.

Ei toki yhdistelmällä kovempaa saisikaan ajaa, mutta ohitustilanteetkin on suoritettava turvallisesti.
Renkaat oli luonnollisesti tasapainotettu ja iskunvaimentimia kokeiltu säätää ja jopa asennettu rinnalle toiset (olivat ehkä maastopyörästä?)
Asia korjaantui vasta kääntämällä renkaisiin aurausta.
Jäykän rakenteen vuoksi tuo säätö oli tehty vetämällä akselipalkkiin migillä saumaa, jonka lämpö sai aikaan kaareutumisen.
En muista enää paljonko aurausta tuli, mutta ongelma ratkesi sillä. Juurisyy voi toki olla joku muukin.

Ehkä nämä asiat ovat jo tiedossa ja huomioitu, mutta kirjoitinpa kuitenkin varuilta.
Kiitos ja kiitos hyvästä kommentista O0. Sehän näissä omavalmisteissa on aina vähän jännittävää/hankalaa tietää ennakkoon että miten mikäkin käytännössä käyttäytyy. Joku insinöörihän sen tietysti osaisi ennakkoon suunnitella(tai sitten ei) miten se pitäisi rakentaa/mitoittaa mutta kun on tällainen tavan taaplaaja niin joutuu menemään niin sanotusti perse edellä puuhun ja kuuntelemaan sitä ainoaa opettajaa joka on läsnä eli omaa kantapäätä. Sitten kun on vielä tämmöisestä kaksipyöräisestä kysymys niin se suunnittelemattomuus saattaa pahimmassa tapauksessa sattua niin s....nasti kun käy se kuuluisa hupsista ..eiku. No mutta.... tähän sitä aurausta tuli kyllä jo tehdessä vähän katseltua että pitäisi olla kyllä reilu milli ja on siihen myös jätetty se optio että pystyy säätämään tarvittaessa lisää tai vähempi jos tarve vaatii( tietää sitten varmaksi kun pääsee oikein tienpäälle vetelemään). Kokeiltu tätä tosin jo on suljetulla alueella siinä vaiheessa kun ei ollut vasta kuin pohjavärit päällä niin tuntui kyllä tulevan lähes huomaamattomasti vaikka alusta ei ollut mikään tasaisempia ja vauhtiakin sai ainakin hetkellisesti sen 80km/h. Mutta juu.. oikeassa olet siinä että ensimmäiset kilometrit/kymmenet/sadat saa olla varuillaan että miten sitten tuolla tien päällä, liikenteen seassa oikeasti kulkee. Sitä jäin tuosta tarinastasi myös miettimään että millaiset renkaat siinä kaverisi kärryssä on kun kirjoitit että siinä oli peräkärryn navat? Laitetaan vielä pari kuvaa kun on aisa paikoillaan ja toinen tukivarsi vähän "hahmollaan"




Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #34 : 03.01.2024, 13:23:00 »
Tuo kommentointi toisten projektitopikkiin voi joskus olla vähän arveluttavaa. Hyvä että ymmärsit tarkoitukseni.
Navat oli Bilteman kärrynavat, vanteina jotkut auton aluvanteet, ehkä 14 tuumaiset.
Renkaat myöskin jonkin pikkuauton, mahdollisesti 155-14.
Pyörään tehty itse normaali koukku ja aisanpäähän kärryn vetolaite/lukko, nekin Bilsusta
Kärry on myyty eteenpäin jo vuosia sitten, joten muistikuvatkin on haalistuneet.
En sotki mainiota topikkiasi enempää.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #35 : 03.01.2024, 16:54:42 »


Tää on kyl jotain ihan hitokseen hienoa!


Tässä oiva video tuosta voblaamisesta. Painonjakaumalla ainakin on merkitystä ja varmasti myös pyöränkulmilla.

https://www.youtube.com/watch?v=6mW_gzdh6to

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #36 : 03.01.2024, 17:46:50 »
Tuo kommentointi toisten projektitopikkiin voi joskus olla vähän arveluttavaa. Hyvä että ymmärsit tarkoitukseni.
Navat oli Bilteman kärrynavat, vanteina jotkut auton aluvanteet, ehkä 14 tuumaiset.
Renkaat myöskin jonkin pikkuauton, mahdollisesti 155-14.
Pyörään tehty itse normaali koukku ja aisanpäähän kärryn vetolaite/lukko, nekin Bilsusta
Kärry on myyty eteenpäin jo vuosia sitten, joten muistikuvatkin on haalistuneet.
En sotki mainiota topikkiasi enempää.
Et toki mitään topikkia sotke, kaikki kommentit ovat tervetulleita ja monesti joku toinen joka seuraa vierestä jonkun tekemistä, huomaa sellaisia asioita mitä ei itse tekijä siinä touhun innossaan osaa ajatella/katsoa ja siksi on juuri hyvä että tuodaan kaikkia mahdollisia ongelmiakin esille mitä touhuun voi liittyä. O0
Tää on kyl jotain ihan hitokseen hienoa!


Tässä oiva video tuosta voblaamisesta. Painonjakaumalla ainakin on merkitystä ja varmasti myös pyöränkulmilla.

https://www.youtube.com/watch?v=6mW_gzdh6to
Tuon samaisen videon olen kanssa itsekin bongannut kun katselin moottoripyörän perävaunuihin liittyviä juttuja. Tuolla kuormaamisella on todellakin suuri merkitys että ei saa missään nimessä olla ainakaan takapainoinen ihan niin kuin autojenkin kärryissä. :)

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #37 : 11.01.2024, 19:01:47 »
Jatkuu..... Tänään oli sitten se päivä kun "kori kohtasi rungon" vai miten se nyt sitten pitäisi tämän kanssa ilmaista :idiot2:. Toisen takavalonkin laitoin vähän "hahmolle" niin pääsi siihen tekemään johdotuksia kun nuo valon johdot on vielä tekemäti. Joku kuva loppuun kun niitä on aina jännä kummastella.




Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #38 : 12.01.2024, 19:12:35 »
Sehän on vetokunnossa, kun kevätaurinko sulattaa tiet 8)

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #39 : 13.01.2024, 16:25:12 »
Sehän on vetokunnossa, kun kevätaurinko sulattaa tiet 8)

Päivät pitenee ja kevätaurinko hiipii horisontista mut monta ruuvia sun muuta on vielä laittamatta ja ihan kaikkia juttuja ei ole vielä edes aloitettu :buck2:
Noh.. tänään oli ihan hyvä päivä tämän suhteen. Pohjalevyn alapuoli olisi valmis eli loputkin sähköjohdot tuli tehtyä ja kaikki valot jopa palaa *taavih->.
Kopan sain kanssa ruuvattua lopullisesti pohjalevyyn kiinni ja jousi/iskari sydeemit ja pyörät myös paikoilleen. Seuraavaksi siihen pitäisi varmaan ruveta ruuvaamaan lokasuojia paikoilleen ja niihin tiivisteeksi väliin tuli hommailtu mustaa terenauhaa vähän samaan tyyliin kuin kupla volkkareissa oli .
 Joku kuva loppuun... *W->






Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #40 : 16.01.2024, 18:40:25 »
Juu.... Huijasin itteenikin viime päivityksessä kun ei tullutkaan vielä lokasuojia paikalleen vaan piti laittaa puskimet vähän hahmolleen niin näkee niitä kohdistaa paremmin tai helpommin kun laittaa lokarit vasta niiden jälkeen.  :P

Laadun tarkkailija työssään..... ei kuulemma hyvä


Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #41 : 17.01.2024, 18:07:56 »
Tänään tuli toinen lokasuoja paikoilleen.. tai noh.. ei sekään nyt lopullisesti kiinni ole mutta sen verran että saa noita puskureita kohdistettua sitten kun laittaa toisen lokarin myös paikoilleen. Tuo kävi aika mukavasti tuo terenauha tuohon lokasuojan ja korin saumaan vaikka itse sanonkin. Roiskeläpän kiinnikkeitäkin pitäisi vielä suunnitella paikoilleen....








Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #42 : 17.01.2024, 18:17:17 »
Kyl tule hiano! Tuohon vielä kaikki kiiltävät osat kiinni, niin pois alta :D

Pitääkö tällainen jotenkin rekisteröidä?

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #43 : 18.01.2024, 18:38:33 »
Kyl tule hiano! Tuohon vielä kaikki kiiltävät osat kiinni, niin pois alta :D

Pitääkö tällainen jotenkin rekisteröidä?

Ei tarvitse rekisteröidä/katsastaa kun on L1-Luokan ajoneuvon perävaunu niin se luokitellaan ajoneuvon lisälaitteeksi tai joksikin sellaiseksi. Kilpi on hyvä kuitenkin olla kun peittää pyörän oman kilven niin pyörän rekkari  siis myös kärryn perään. Tänään eksy toinenkin lokasuoja paikoilleen ja takapuskuri sai myös lopullisen kiinnityksensä ja koristeensa paikoilleen, siitä muutama räpsy.

Puskurin ja riman keskikiinnike



Kiinnitys tarpeet




Puskuri paikoillaan













Takavalosta puuttuu linssi kun tänään kerkesi vasta käydä hakemassa niihin tiivisteet niin pitää ne askarrella viikonloppuna valmiiksi

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4084
  • www.vrcf.fi
Vs: Erilainen yhdistelmä vol.2
« Vastaus #44 : 18.01.2024, 21:02:00 »
Silmäkarkkia syntyy kyllä S*
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

 

Kulkukoira  Proturbo