Proturbo  Autodiagnoosi

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 604438 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1050 : 28.04.2019, 10:39:52 »
Hienosti edistyy, öljypohja sopii ilmeisesti semmosena? joutuu pikkasen työstää kannakeita kardaania sekä keppitelinettä, muuten aika bolton :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1051 : 29.04.2019, 00:24:29 »
Öljypohjalle ei tarvitse tehdä muuta kuin laikata edessä olevan johtokourun takareuna keskeltä pois. Moottorin korkeudesta ja vinokoneen vakiolla etuvakaajalla korikiinnikkeiden väliin tarvitsee noin sentin korokepalat jottei se ota kiinni imuputken pahkaan.

Tänään oli aikomus käydä vähän edistämässä valkeaa aamulla, muttei ehtinyt. Illalla kävin vaihtamassa uuden ratin ja siivoamassa nurkat.

Englantilaisella tuli ~450km maantielenkki ja paluumatkalla hajosi laturi. Ajoin ilman valoja ns. niin pitkälle kuin pääsi, otin myös toisen bensapumpun pois rasittamasta ja NBM:n tiepalvelu -H- kävi tuomassa varmuuden varalle kaksi akkua jotta pääsee töihin asti tekemään välilatauksen/mahdollisen akunvaihdon. Näköjään 8,5 voltilla vielä pystyy ajamaan loivia mäkiäkin ;D Innovate alkoi herjaamaan 9 voltin tienoilla.

Kotiin tuli hyvin toinen ajovalo kytkettynä. Muistelin että töissä ois pitänyt olla laturi, mutta joutui kotona raapasemaan purkuautosta ja laittamaan sen äsken paikalleen. Nyt lataa ja voi ajella aamulla töihin. Aloin muistelemaan menneitä ja latauksessa on tainnut olla oireita jo viime kesästä asti. Korkeilla kierroksilla ja kovassa vedossa, esim. vartilla, vaikutti siltä kuin olisi alkanut polttoaine loppumaan vaikka aiemmin ei ollut ongelmia isommallakaan teholla. Ei vaan tullut seurattua jännitettä.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2019, 00:30:06 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1052 : 29.04.2019, 23:06:27 »
Jos valkealle tai englantilaiselle ei tapahdu mitään, niin käytiin hakemassa rullaava 245 viimeinkin pois muiden pihasta.



Samoilla vauhdeilla sain sen tuohon lähelle sisälle ja nostin 965:n kontista tekniikan keulille. Yllättävän asiallisessa kunnossa, hitsattu on joitain kohtia ja muutaman joutunee tekemään uusiksi jos ja kun alkaa häiritsemään omaa silmää liikaa. Tietysti mitähän tällekin tekis sitten kun se on nipussa... :D Väri on omaan silmään ihan kiva, jo pelkästään sen takia vois pitää hallussa. Alkujaan B200F ja M47. On ohjaustehostin, keskuslukko, sähkölasit ja sähköpeilit sekä kiekkamittari.

Kuulemma keulan ja vanhan tekniikan purkamisen jälkeen sitä on työnnetty traktorilla suoraan lokasuojien päistä. Toisen lokasuojan voi saada oikastua kohtuullisella vaivalla, mutta toinen ois vaihdettava jos haluaa säästää työssä. Käsin vähän painelin jo vasenta lokasuojaa suorempaan. Puutoslistalla ei ole aiemman inventaarion perusteella tekniikan lisäksi kuin polkimet, etupenkit(ne saa valkeasta kunhan siihen tulee kupit), painepumppu, takavalot, syyläri ja ratti(laitoin valkean vanhan).



Muita otoksia tuolla.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2019, 23:11:24 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1053 : 30.04.2019, 05:59:12 »
Tosiaan vähän erilaisempi väri, tästähän saa hienon
Vapun kunniaksi ahdettu kutonen keulille ;)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1054 : 30.04.2019, 23:41:19 »
Saishan sinisestä kunhan malttais tehdä ja ois muutakin säilytystilaa kuin taivasalla. Ahdettu voi tullakin, mutta tuskin kutosta jaksaa "kaikkiin" laittaa ::)

Englantilaisesta hajosi aamulla kutosen puola ja vaihdoin sen töiden jälkeen. Ei pitkään kestänyt aito Bosch. Tulppa otti toki itseensä E85 huuhtelusta, alkoi vähitellen toimimaan kotimatkalla paremmin ja ainakin pikkupaineille asti pelaa nyt. Onhan se vaihdettava uuteen.

Punaiseen vaihdoin töiden jälkeen valkean vanhan M47:n ja kuskasin M45:n sekä valkean vanhan pakoputkiston sinisen luo.

Valkealle en ehtinyt tekemään muuta kuin vetämään sisälle ja muuttamaan kytkinpolkimen.

Sinistä kävin äsken suurpiirteisesti naputtelemassa tovin ja koesovitin osia keulaan. Näyttää jo autolta. Oikean lokasuojan joutuu irrottamaan jotta sisälokasuojannurkan saa oikeaan linjaan. Etupuskuri ei ole vielä kiinni millään, koska kaikki keulan pultit oli hukattu. Vasemmasta umpiosta on rikottu pohja yhtä kiinnityspistettä lukuunottamatta ja oikealta on heijastin irti(sekä huono). Oikea vilkunpinta on rikki, löysin hyllystä toisen kirkkaan.

Nurkat ei ole ihan niin rullalla enää.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1055 : 01.05.2019, 08:54:39 »
Onko käynyt mielessä minkään muun moottorin, kuin tuon volvon kutosen asentaminen?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1056 : 01.05.2019, 23:45:50 »
Johan yksi muukin on ollut jopa kahdessa eri kopassa :P Mutta sallittuihin rajoihin meneviä kasikoneita ei oikein ole. Vähän turha muista merkeistä katella peruskoneita kun volvolaisillakin saa sen verran tehoa mitä tarvii.

Valkeaan kävin laittamassa kytkimen kuntoon, ohjaustehostimen letkut paikalleen, johtosarjat pääpiirteittäin ja imusarjan. Johtosarjalle tein läpiviennin rattiakselin vasemmalle puolelle ja poistin vuotavan lämppärinhanan. Ei olis enää paljoa käyntikuntoon.

Sinisen työntelin illalla nosturille kun paikka oli vapaana. Laitoin pakoputkiston ja vaihteiston paikalleen. Kardaani jäi vielä pois kun unohdin etsiä tukipalkin. Poistin auton oman ohjaustehostimenpumpun ja liitin moottorissa olevan pumpun letkut. Olikin hyvä käyttää linjat auki, öljy oli aivan mustaa kuraa. Löysin oikeanpuolen ajovaloumpion jossa on ehjä heijastin ja vaihdoin koko umpion. Laitoin englantilaisen vanhan takavalon vasemmalle, etuvilkku/parkkiumpiot vaihdoin toiset, koska omistaan oli johtoja pilkottu miten sattuu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1057 : 05.05.2019, 00:22:35 »
Perjantaina työnnettiin valkea taas sisälle töiden jälkeen.
Kokosin bensapuolen ja paineistin sen, eikä vuotoja ollut. Vinokoneen korin ja tinakoneen koneen painelinjojen liittimet on molemmat urospäillä, joten joutui tekemään pieniä muutoksia. Porasin korinpuoleisen pään naaraaksi ja sovitin sen tinakoneen kiinnitysmutterin sisälle. Jatkoin vähän sähköjen kanssa ja näppäilin kaikkea pientä.

Tänään päivällä otin englantilaisesta päästöt katsastusta varten ja jatkoin valkean kanssa. Kävin ostamassa siihen pakoputkitarpeet. 2,25" etuputket, häntään 2,5" ja muuten 3". Simonssin 420 ja 500 pitkät ovaalit pöntöt tähänkin. Katiksi meinasin kokeilla korissa aiemmin ollutta pientä pönttöä. Jos vaikka sais kutosen kanssa toimimaan tarpeeksi hyvin :P

Sähköt on nyt kytketty, laitoin koneeseen öljyt ja suodattimen, tein ylävesiletkun, täytin jäähdytysjärjestelmän, tein kaasuvaijerin yhdistelemällä 700 ja 240 vaijereita, päivitin boksiin suuttimien koot ja kokeilin käyntiin. Lähti hyvin kunhan pienensi starttimäärää, E85:lle tarkoitettu oli pikkasen liikaa ::) Liikkuu myös eteen ja taakse mitä lyhyesti kokeilin. Josko huomenna sais tehtyä koeajon työpaikan pihalla.

Illalla olikin sitten sinisen vuoro.
Sain siihen viikolla polkimet ja laitoin paikalleen ne, kardaanin, kytkinvaijerin, uuden bensapumpun ja suodattimen. Bensalinja jäi vajaaksi suodattimen päästä, koska vanhat kamppeet oli otettu pois katkaisemalla linjat enkä muistanut päivällä ostaa sopivia liittimiä. Sen verran katselin perussähköjä, että valot suurinpiirtein toimii kuin myös lämppärinmoottori ja pyyhkijänmoottori. Peileissä ei ole mitään eloa ja oikea takasähkölasi ei liiku. Joku kytkentä on tehty kohilleen, koska mittariston merkkivalot syttyy myös ykkösasennossa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1058 : 06.05.2019, 00:10:26 »
Valkeaan sain pakoputken tehtyä häntää lukuunottamatta. Josko se miedontaisi ääniä riittävästi. Sen enempää ei tullut käyteltyä ja apulaitehihnakin puuttuu vielä. Nyt sai jo siirrettyä seisomaan punaisen viereen.

Sinne se muotoutui:



Konehuone tällä hetkellä:


Siniseen otin bensalinjaan sopivan liitoksen risasta suutinkiskosta ja kävin alla mönkimässä puuttuvan letkun paikalleen. LH:n virtaliitin on erilainen -90 ja -92. Liitin värit kohilleen mutta pari jäi vielä laittamatta kun ei ollut kaaviota käsillä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1059 : 06.05.2019, 20:52:15 »
Valkeassa yksi vitos tai kutospytyn nostin naputtaa hyvin railakkaasti pyttyjen välisen nokkapukin vieressä, eikä tunnu asettuvan. Joutuu ottamaan kopan auki ja vaihtamaan molemmat nostimet. "Siinä samalla" vaihdettava vähintään imupuolen ohjurinkumit, tuntuis sauhuttelevan kuitenkin sen verran. Mutta se nyt olikin tietoinen riski. Pikku jumppaa vaan ::)

Lambdaa ei ole vielä, otin bensakartasta arviolta pois 10% kerrallaan ja käynti sen kuin parani. Tässä vaiheessa lähtötilanteesta on pois yli 40%.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1060 : 08.05.2019, 23:39:25 »
Eilen otin englantilaisesta apulaitetelineen pois ja toki vitosen jalka on eri pulttijaolla lohkon puolelta. Oishan se ollut taas liian helppoa jos ois käynyt. Otin purkuautosta telineen ja tänään laikkasin sen sopimaan. Ois varmaankin hyvä tehdä vahvikehitsauksia takapuolelle vaikka siinä tavaraa vielä on.

Purkuauto sai luovuttaa myös pumpun. Takakulma on niin lähellä lämpöanturia ja ylävesiletkua, että joutui ottamaan pultinkannasta ja pumpun rungosta vähän pois. Mallasin paineletkua paikalleen ja mittasin tarvittavan hihnan pituuden. Säiliöksi on sinisen vanha ja siitä voi sovittaa letkujakin. Taas tulee lisää roinaa konehuoneeseen :( Ja tietysti öljyjäähy pitäisi lisätä tehostimellekin. Onkohan laitettava nykyinen moottoriöljyjäähy kunhan saa aikaiseksi vaihtaa uuden.



Kait se lähellä on:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1061 : 11.05.2019, 00:21:37 »
Torstaina ei ollut illalla aikaa kuin laittaa englantilaisen apulaitehihna paikalleen ja pituus on hyvä.

Tänään(tai siis eilen) illalla sain loput tehostimen osat liitettyä, öljyt sisään ja hyvin lyhyen koestuksen perusteella toimii eikä vuoda(vielä). Hammastanko on kuitenkin ollut ilman öljyä liitännät tulpattuna niin pitkään kuin kutonen on ollut keulilla. Sen verran sain käytettyä nosturilla, että otin etuhuulen pois ja pikaisesti katsoin etupään välykset. Oikea alapallo on näköjään väljä, sitä ei taida ehtiä ostamaan ja vaihtamaan ennen katsastusta. Aamulla ois käytettävä, koska maanantaina on viimeinen päivä.

Yläpäiden uniballeissa on ollut välystä jo monta vuotta ja nyt ne alkaa tuntumaan sellaisilta että ois viimeistään aika vaihtaa. Kateltava mitat ja hommattava uudet.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1062 : 11.05.2019, 23:44:08 »
Aamulla oli juuri ja juuri aikaa ostaa ja vaihtaa englantilaisen alapallo ennen katsastusta. Puhtain papereinhan siitä jälleen selvittiin. Kulmien tarkastukseen ei ollut aikaa, koska heti katsastuksen jälkeen pitikin tehdä ImportTuningin ärrään "kevyt" keväthuolto.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1063 : 13.05.2019, 21:15:12 »
Tänään vasta oli aikaa katsoa auraus englantilaisesta ja vaihtaa kutosen tulppa uuteen. Hiljalleen voi ottaa tuntumaakin ohjauksen muutokseen ja onhan se herkkä kääntyilemään. Kotona ihmettelin vähän hiljaista polttoainepumppujen ääntä ja kävin mönkimässä alla. Vanhempi pumppu on täysin mykkä, taisi ehtiä olemaan käytössä kuusi vuotta. Jarrutehostin vuotaa ja se on vaihdettava. Ihmeen vähän jos ollenkaan vaikuttaa ajeluun alipainealueella.

Jäipä aiemmin mainitsematta, että molemmat etuiskarit on vuotaneet. Ei sitä niin huomaa ulospäin, mutta kääntövarren sisälle on tullut öljyä. Josko niillä ajelee vielä kesän ja laittaa syksyllä huoltoon samalla kun uusii uniballit yläpäihin. BC Racingin tolpat houkuttelis kyllä jos on rahaa.


Sinisen 245:n sähköt selvittelin pikaisesti sunnuntaina, kaadoin bensaa tankkiin ja laitoin käyntiin. Ei ollut sen isompi vika kuin puolet johdoista väärissä paikoissa virtalukonpohjassa. Vähän ajoin hallin pihassa, jarrut pitää ilmata ja tarkastaa muutenkin. Kuskilla on toistaiseksi 242:n jakkara ja alle vaihdoin Coronat jotta on vähän siistimmän näköinen. Sähköpeileissä oli vain liittimet irrotettu napeilta.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2019, 22:41:52 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1064 : 16.05.2019, 23:47:16 »
Valkea sai tänään uusia osia. Kuskille Sparco Sprint(siirtää myöhemmin apukuskille), Innovate MTX-L laajakaista ja Ferodon DS2500 etupalat. Niiden kaveriksi Mteciltä tilatut jarrulevyt ja taakse hyllyssä pitkään pyörineet EBC YellowStuffit.



Etupalat on johonkin kilpasatuloihin tarkoitetut joten tappien reiät vaati pientä viilausta. Muuten mitat on kohdillaan. Samat palat oli vuosia sitten mattamustassa remmi-245:ssä ja toimi hyvin. Täytyy vaan hommata toiset palat katukäyttöä varten. Innovatesta jäi vielä virrat kytkemättä, muuten kaikki on paikallaan. Rasvasin etupyöränlaakerit, takapää jäi myöhemmälle kun pääsi unohtumaan. Etusatuloita on operoitava ennen Ahvenistoa, alemmat männät on jähmeät vasemmalla ja pölysuojia on rikki.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron