KL-varaosat  Race.fi

Auton ylimaalaus

  • 33 Vastauksia
  • 23716 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #15 : 10.05.2012, 18:55:28 »
Telallakin voi saada hyvän mutta vaatii aikaa enemmän. http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html Tuossa on hyvä esimerkki kuinka hyvää jälkeä telallakin voi saada.
joo just näin. tuossakin on vissiin se hiontaväri/kerroksien määrä aika ratkaisevassa asemassa lopputuloksen kannalta.
V70 2.0T -98

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #16 : 10.05.2012, 21:29:41 »
joo just näin. tuossakin on vissiin se hiontaväri/kerroksien määrä aika ratkaisevassa asemassa lopputuloksen kannalta.

Jos nyt ajattelee että auto on vuodelta 1989, niin eikai sen ihan uutta tarvitse vastata? Itse ruiskuttelisin jotain sinkkiprayta tms kirkkaiksi hiottuihin pelteihin. Sitten sitä hiontaväriä vain niihin kohtiin kun on tarvetta. Vesihionta käsipelillä ulkona jotta uusi maali pysyy kiinni. Lopuksi ikkunoiden ym peittäminen ja maalaus ruiskulla aiemmin mainitulla työkonemaalilla vaikka useampaan kertaan. Auton voi maalata sateen jälkeen ulkona eikä silloin tule juurikaan pölyä tai pörriäisiä maalipintaan.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #17 : 14.05.2012, 23:32:40 »
Noin 200€ budjetilla itse pohjolan tallissa tehden tuli tällaista jälkeä vuosi sitten...

Kehtaa kylillä ajaa, vahattuna kiilto kohillaan, tuossa vahaamatta ja osittain pölynen/likanen.

Maalinan automaalien verkkokaupasta iso automaalipaketti eli Mipan akryyliä.
Ruisku sieltä halvasta päästä, löytyy ennenstään, tuo parisataa siis maaleihin/pakkeliin/yms. tarvikkeisiin.
Värin veti kaveri, palvelus palveluksesta periaatteella... Ei ammattimies, aiheesta kiinnostunu harrastelijam ite hoitelin pohjat yms yms.

Pohjista ei vimosen päälle suoria edes yritetty tehdä ku tuonne metsien kulkuun auto tehtiin, mutta lopputulos jopa yllätti positiivisesti.
Joten maltilla, ja oikeilla aineilla, sekä pienellä treenillä viissatasella, ja allekkin varmasti tekee tuon ikäluokan autoon aivan kelpo pinnan.
Se miten paljo tulee appelsiinia, ja paljonko valuu on ennenkaikkea maalarista kiinni, mutta puskaradion kautta varmaa löytys sopivia ruiskun heiluttelijoita.

Tuo auto muuten maalattiin tyynellä kelillä helteellä. Muuten meni hyvin, vaan tunti oltiin myöhässä eli ku värimassa saatiin levitettyä aurinko alko laskea ja ilmesty ötökät. Ei haitaksi asti, mutta muutama kärpänen ja sääski naamiointia tehostamassa. Tunti aiemmin tehtynä, eli pinta pölykuivaksi, ois lopputulos ollu niittenki osalta vielä suotuisampi.

Joten kuten jo aiemmin todettiin kyse on siitä kuinka uuden veroista pintaa halutaan. Tonnin-parin-kolmen maasturikalustoon en oo halunnu hintaa tuplata ammattimiehen kynsissä, joten ite on tehty ja harjoiteltu, sekä työkonemaalilla, että automaalikaupasta hankituilla aineilla. Resepti karkeasti: ruostekohdat aina pellille, päälle happopohjia, pakkelia, filleriä, muualta epäkeskolla pinnat mataksi, rasvanpoistot & suojaukset ja värimassaa niskaan.

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #18 : 29.04.2013, 19:37:11 »
Heitänpä tähän jatkoksi aiheeseen liittyvän kysymyksen.
Olen tekemässä autotallista (n.20m2) tilapäistä maalaamoa, että saa lokareita ja luukkuja ja muuta roinaa maalailtua, ehkä jopa loppukorinkin maalattua.
Meinasin kalvottaa seinät ja lattiat, ettei pahemmin sotkeudu. Tallin perällä sivulla on 160mm poistoilma-aukko, johon ajattelin laittaa 160mm kanavapuhaltimen puhaltamaan sisäänpäin, ilmaa jakaisi kanavapuhaltimen perään laitettava tallin levyinen 160mm peltikanava, jonka rei'itän samaan tapaan kuin tuollainen suutinkanava (esim. Climeconilta ja Fläktwoodsilta löytyy). Reikäkuvio suunnattuna siten, että puhaltaa katon suuntaisesti ja alaviistoon eli n. 50-60 asteen viuhka. Ilma poistuisi sitten oviaukon kautta, johon ajattelin muovilla tehdä sellaisen aukon, että muuten oviaukko on ummessa, mutta alareunasta on koko ovien leveydeltä n. 20cm korkea aukko. Eli tila olisi ylipaineinen ja huurut menisi sen ylipaineen voimalla ulos.
Toimisiko se noin kuin olen ajatellut vai jääkö maalisumu pyörimään ilmaan?
Kanavapuhallin ei ole atex-suojattu, mutta tarviikokaan sen olla kun puhaltaa vaan raitista ilmaa sisään? Loisteputkivalaisimet on IP65 suojattuja. Jonkinlainen suodatus olisi varmaan oltava kanavapuhaltimelle imupuolelle? Jotain muuta vinkkiä?
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #19 : 19.05.2013, 23:27:15 »
Onkos pirssi vielä alkuperäsissä väreissä?

Meinaan kun GM on käsittääkseni käyttänyt menneinä vuosikymmeninä termoplastista tms. maalia, joka vaatii eristevärin tai pois hionnan ennen ylimaalausta uudemmilla maaleilla. En tiedä koskeeko näitä nykyisiä vesivärejä, viisaammat korjatkoon.

Ja sitten tuo telamaalaus, kuuluu kategoriaan jota jokaisen on jossain vaiheessa kokeiltava, ehkä oppiakseen jotain. ::) Sillähän on mahdollista saada hyvinkin siisti pinta, mutta riippuu paljon maalista, ohennuksesta, olosuhteista ja kuun asennosta Jupiteriin nähden. Väittäisin kuitenkin, että ruiskulla epäonnistumisen riski on pienempi vaikkei oikein tietäisikään mitä on tekemässä, ja on loppujen lopuksi aika paljon kivuttomampi tapa vaikka telaus helpolta vaihtoehdolta tuntuukin.

Yleensä menee niin, että kun on tarkoitus vaan roiskaista vähän sinnepäin, tulee priimaa, mutta jos oikein yrittää saada jotenkuten siistiä, menee vituiksi kerta toisensa jälkeen, tietämättä edes miksi ;D

Nm. jokusen auton telalla maalannut ja ruiskun edut kantapään kautta oppinut. :hello:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #20 : 19.05.2013, 23:39:42 »
Heitänpä tähän jatkoksi aiheeseen liittyvän kysymyksen.
Olen tekemässä autotallista (n.20m2) tilapäistä maalaamoa, että saa lokareita ja luukkuja ja muuta roinaa maalailtua, ehkä jopa loppukorinkin maalattua.
Meinasin kalvottaa seinät ja lattiat, ettei pahemmin sotkeudu. Tallin perällä sivulla on 160mm poistoilma-aukko, johon ajattelin laittaa 160mm kanavapuhaltimen puhaltamaan sisäänpäin, ilmaa jakaisi kanavapuhaltimen perään laitettava tallin levyinen 160mm peltikanava, jonka rei'itän samaan tapaan kuin tuollainen suutinkanava (esim. Climeconilta ja Fläktwoodsilta löytyy). Reikäkuvio suunnattuna siten, että puhaltaa katon suuntaisesti ja alaviistoon eli n. 50-60 asteen viuhka. Ilma poistuisi sitten oviaukon kautta, johon ajattelin muovilla tehdä sellaisen aukon, että muuten oviaukko on ummessa, mutta alareunasta on koko ovien leveydeltä n. 20cm korkea aukko. Eli tila olisi ylipaineinen ja huurut menisi sen ylipaineen voimalla ulos.
Toimisiko se noin kuin olen ajatellut vai jääkö maalisumu pyörimään ilmaan?
Kanavapuhallin ei ole atex-suojattu, mutta tarviikokaan sen olla kun puhaltaa vaan raitista ilmaa sisään? Loisteputkivalaisimet on IP65 suojattuja. Jonkinlainen suodatus olisi varmaan oltava kanavapuhaltimelle imupuolelle? Jotain muuta vinkkiä?
Maalisumun poistoon kannattaa olla jonkinlainen poistokone, vaikka vähän pienempitehoinen kuin tuloilma niin ylipaine säilyy.

Suodattimia voi rakennella erilaisista suodatinkankaista, -vanuista ja verkoista jne.

Puhtaus ylipäätään on A ja O, paineilmalla pölyjä pois joka raosta, lattian kastelu jne. Täydellisen kliiniä kammiotahan ei kotioloissa saa aikaiseksi, mutta v*tuttaa jos onnistuneen maalauksen jälkeen tallista poistuessa oven päältä lähtee tomut liikkeelle ja laskeutuu vastamaalattuun maalipintaan...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #21 : 20.05.2013, 07:30:46 »
Niin ja kuuleman mukaan sanomalehteä ei kannata käyttää suojaukseen, kun siitä irtoaa nukkaa ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #22 : 30.05.2013, 22:00:23 »
Riittäisikö tuollaiseen kotimaalaamoon poistoksi, esim huippuimuri katolle? Paljonko normaalissa maalauskammiossa vaihtuu ilma? l/s?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #23 : 30.05.2013, 22:10:27 »
Ja sitten tuo telamaalaus, kuuluu kategoriaan jota jokaisen on jossain vaiheessa kokeiltava, ehkä oppiakseen jotain. ::) Sillähän on mahdollista saada hyvinkin siisti pinta, mutta riippuu paljon maalista, ohennuksesta, olosuhteista ja kuun asennosta Jupiteriin nähden. Väittäisin kuitenkin, että ruiskulla epäonnistumisen riski on pienempi vaikkei oikein tietäisikään mitä on tekemässä, ja on loppujen lopuksi aika paljon kivuttomampi tapa vaikka telaus helpolta vaihtoehdolta tuntuukin.
Telauksella saa aika komeeta pintaa jos vaan jaksaa tehdä.

Riittävän paksulti maalia ja sitten kunnon kuivumisen jälkeen vesihiontaa paljon ja puleeraus.


Ps. ei oo akryylillakaan helppo maalata, hienosti, appelsiiniä kantista ylöspäin ja kantista alaspäin valumia, no onneks hiekkapaperi on keksitty niin saa korjattua ruiskutuksen keilauksen.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #24 : 31.05.2013, 07:31:08 »
Telauksella saa aika komeeta pintaa jos vaan jaksaa tehdä.

Riittävän paksulti maalia ja sitten kunnon kuivumisen jälkeen vesihiontaa paljon ja puleeraus.


Ps. ei oo akryylillakaan helppo maalata, hienosti, appelsiiniä kantista ylöspäin ja kantista alaspäin valumia, no onneks hiekkapaperi on keksitty niin saa korjattua ruiskutuksen keilauksen.
Nojuu, tapojahan on monia, itsellä on vain periaatteena että onnistuneen maalauksen jälkeen ei hiota, vain silloin kun menee niin v*tuiksi että saa aloittaa alusta. ;)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #25 : 31.05.2013, 08:44:34 »
Nojuu, tapojahan on monia, itsellä on vain periaatteena että onnistuneen maalauksen jälkeen ei hiota, vain silloin kun menee niin v*tuiksi että saa aloittaa alusta. ;)

Oikeastaan nykyisillä aineilla on helpompi saada on onnistunut tulos kuin täysin pilalle mennyt maalaus. Siinä on omat sääntönsä ja mitä tarkemmin niitä noudattaa sen paremmin onnistuu :).

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #26 : 31.05.2013, 08:51:55 »

 Maalit, lakat ja ruiskut ovat ns kehittyneet valtavasti ...

 Nykyään juu paljon helpompi maalata, kuin ennen ...

 Huolellinen perehtuminen maalaamiseen, niin onnistuu aikas hyvin ... ei yks lakkavaluma tee sinusta huonoa maalaria.
 Lakkavalumia tulee myös ammattimaalareille ;)

 Parasta oppia saa, kun kysyy joltakin automaalarilta.

 itse opettelin maalaamaan maalausuunin ikkunan takaa katselemalla -90 luvun lopulla ... ekaksi "tervaisin" ralliautoja ja
 pikkuosia ... siitä se sit lähti  ELK

 EIKU rohkesti vaan jokainen kokeilemaan ... ruiskujakin saa jo nykyään sopivasti.
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #27 : 01.06.2013, 08:52:02 »
Tulipa eilen kokeiltua maalausta tuolla aikaisemmin selostamallani setupilla, oviaukon edessä ollut osittainen este sai maalisumun jäämään 80% talliin pörräämään. Heti kun sen poisti niin sumu lähti samantien eli ylipaineistus tuolla suutinkanavavalla toimii hienosti.
Pitäisi vaan keksiä miten saa sumun hallitusti pois, ettei jää ulkoilmaan leijumaan jos pitää vaan ovia auki. Naapurit ei varmaan tykkää...
Mitään poistoilmapuhallinta en mielelläni tee kun atex-puhallinta ei raati hommata ja tavan puhaltimen kautta on oma riskinsä ja sillekin pitäisi iso suodatin rakentaa+kanavointi.
Yksi pellepeloton-ratkaisu tuli mieleen, jos saisi oviaukon eteen jonkinlaisen "vesi- tai sumuverhon" joka heti sitoisi maalisumun mutta päästäisi ilman kuitenkin virtaamaan läpi. Olisiko tuollaisen rakentamiseen heittää ideoita mallia edullinen? Painepesuri töhöttämään oven yläpuolelle  ;D
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #28 : 01.06.2013, 09:46:57 »
Köyhimpien ole kuullut rakentaneen autonsähköflektistä poistopuhaltimen ja harsoa mihin maalin sumu jää loukkuun...

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Auton ylimaalaus
« Vastaus #29 : 01.06.2013, 10:19:57 »
Voishan tuotakin koittaa. Löytyykin yksi 10" flekti ja iv-koneen suodatinkangasta, jos sille tekisi kehikon toisen parioven paikalle ja akusta virtaa.

Edit: Rakentelin oviaukkoon tuon systeemin ja flektin imupuolelle n. 40x30cm aukon, johon 10x10mm silmäinen teräsverkko jonka päälle irroitettavalla kehyksellä suodatinkangas. Suodatinkangas helppo vaihtaa ja varmaan joutuukin kun suodatusala aika pieni niin menee nopeasti tukkoon. Isompaa aukkoa ei saanut tehtyä kun ei liiterin vintin "rakennustarvikkeelta" löytynyt enempää tarvikkeita :)
Flekti tuntuisi imevän aika hyvin ilmaa, pitää tehdä koemaalaus tässä joku päivä.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2013, 13:56:33 kirjoittanut Voimarauta »
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

 

RallyBaron  Samppasport