Volvon hankinnan jälkeen (V70 2.0D se Ford psa kone) tullut katseltua mitä öljyä kannattaisi laittaa seuraavassa vaihdossa ja aloin pohtimaan miksi pitäisi käyttää Fordin tai A5/B5 specsin öljyä, joka on keihitetty polttoainetta säästäväksi ja sen myötä ohutta ja tuskin kovin hyvää ainakaan enemmän ajaettuihin.
Kysyin Teboililta, koska sieltä on usein vastattu selkeästi ja järkevin vastauksin ja nyt siis Ford /PSA koneisen V70 öljyistä, eli kone se 2.0D (2.0TDCI/2.0HDI, PSA DW10 sukuinen...)
Kysymykseni oli tiivistettynä:
"Volvo V70 2.0D rek XXX-XXX valmistaja = Volvo suosittaa 5W-30 FORD WSS-M2C913-B, Voiko moottorissa käyttää TB Diamond diesel 5W-40 öljyä, koska esim Peugeot suosittaa sitä yhtenä vaihtoehtona ja siinä on huomioitu hiukkassuodatin C3-luokituksen kautta. Tarkoitus on hakea öljyä jossa suurempi kuumaviskositetti ja leikkauskestävyys"
Vastaus:
Kiitos kyselystäsi. Olet tehnyt aivan oikean havainnon, monilla auto/moottorivalmistajilla tosiaan saattaa olla toisistaan enemmän tai vähemmän poikkeavia vaatimuksia moottoriöljyjen suhteen vaikka ajoneuvoissaan käytetyt moottorit olisivatkin joko samoja tai hyvin läheisessä sukulaissuhteessa toisiinsa nähden.
Useimmissa Volvoissa on kuitenkin vuosimallien 2005-2013 välillä vaatimuksena ACEA A5/B5 pohjainen 0W-30 öljy, jonka lisäksi myös osassa tuon aikakauden Volvoja on suositeltu edellisen lisäksi ACEA A5/B5 5W-30 öljyä. Tuo Fordin 913-C ja myös 913-D luokituksen mukaiset öljyt tosiaan ovat 5W-30 viskositeetilla olevia öljyjä, jotka pohjautuvat ACEA A5/B5 luokitukseen.
ACEA A/B, kuten myös Ford 913-C ja 913-D luokat eivät ole ns. dieselpartikkelisuodattimien vaatimuksia huomioon ottavia luokituksia. Näiden luokitusten mukaisia öljyjä toki jotkin auto/moottorivalmistajat suosittelevat tietyissä tapauksissa käytettäväksi myös niissä moottoreissa, jotka ovat varustettuja partikkelisuodattimin, mutta yleensä näissä tapauksissa partikkelisuodattimen vaihto on mukana huolto-ohjelmassa tietyssä kohtaa.
ACEA C-luokituksissa on otettu huomioon partikkelisuodattimien asettamat vaatimukset ja ACEA C-kategorian öljyt auttavatkin maksimoimaan partikkelisuodattimien toiminnan ja käyttöiän. ACEA C3-luokituksessa ei kuitenkaan ole mukana polttoaineen säästövaatimusta, kuten on esim. ACEA A5/B5-luokassa.
Teknisesti ottaen siis ACEA C3-luokan, kuten Diamond Diesel 5W-40, öljyn käyttäminen on mahdollista myös tuollaisessa moottorissa, jossa vaatimuksena on ACEA A5/B5 –luokituksen mukainen öljy. Mainittavimpana erona tässä kohtaa saattaa ilmetä hieman kohonnut polttoaineenkulutus, koska ACEA C3 –luokan öljyillä on korkeampi HTHS viskositeetti kuin ACEA A5/B5 öljyillä.
Tästä kun alkaa pohtimaan niin onkohan mitään syytä käyttää FORD-M2C913-B tai ACEA A5/B5 öljyä kun se tuskin näkyy polttoaineenkulutuksessa mitenkään. Vasrinkaan kun Niin FORD kuin tuo A5/B5 luokitus ei edes huomioi hiukkassuodatinta ja ovat vielä varsin ohuita jolloin niitä myös helpommin palaa moottorissa, jolloin sitä tuhkaa muodostuu hiukkassuodattimeen, jos öljyn kulutusta ei ole niin tuskin merkitystä. Mutta enemään ajettuun = kuluneeseen koneeseen varmaan varsin "väärät" luokitukset, niin itse moottorin kuin hiukkaspöntön kannalta.
Tällä perusteella vaihtelen omaan Volvooni öljyksi jotkin tunnetun valmistajan öljyt joissa C3 luokitus ja muuten paremmat ominaisuudet voitelun kannalta, sekä sopiva viskositeetti vaikka ihan yleinen 5W-40 jolla löytyy hyvä valikoima tai 0W-40 kun kylmäkäynnistyksiäkin tulee. Myöskään A3/B3/B4 tuskin huono olisi, varsinkin jos DPF:n meinaa tyhjäntää tai se on jo tehty.
Hyllyssä on yksi Shell helix ultra ECT C2/C3 ECT 0W-30 VAG jäänne joka myös menisi tuolla C3 speksillä. Kyseisessä on 20% korkeampi kuumaviskositeetti kuin noissa A5/B5 tai Ford öljyissä, vaikka ollaan samassa SAE30 luokassa.
VAG 2.0 TDI CR koneeseen tuo oli sopivan tuntuinen ja poisti yhden yllättävänkin ongelma joka liittyi "kaasu/sammutusläpän" tahmaamiseen auki, saman VW504/507 luokituksen Castrol ja Mobil öljyillä joutui noin 5-10tkm välein putsata, tuolla Shell öljyllä ei kertaakaan siihen siirtymisen jälkeen, molemmilla vaihtoehdoilla mentiin niin pitkään että ihan sattumaa ei ollut ja läpälle kertyvä töhnä oli paljon pehmeämpääkin kun se kerran tuli katseltua.