Ateho  Elekma

Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.

  • 197 Vastauksia
  • 134821 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa S-T@

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • 2x 940 b230ft m90 g80 projekti ja käyttis
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #120 : 27.02.2014, 22:07:24 »
Kertokaapas pökkelölle että missä mättää.. Laitoin ihan kokeilumielessä b230ft koneeseen forgen kaksmäntäsen dumpin, ongelma on siinä että paineet laski sieltä 0.7 johonkin 0.4-0.5 eli vakio paineisiin ja ahdot muutenkin nousee hitaammin kuin ennen. Selvästi joku meni vikaan, mutta mikä? Dumppi on lähellä kaasuläppää ja alipaineletkun siirsin bybassilta sinne.. Ajattelin ottaa pässin takasi käyttöön mutta mietiyyttää silti tuo oireilu joten pakko saada vastauksia : D
850 T5 sedan ja 850 2.5l 20v farmari osina myynnissä !

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #121 : 27.02.2014, 22:33:21 »
Bypass poistettu/tulpattu ja dumpissa tarpeeksi jäykkä jousi?

Poissa S-T@

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • 2x 940 b230ft m90 g80 projekti ja käyttis
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #122 : 27.02.2014, 22:47:26 »
Bybassista lähtevään nippaan laitoin letkunpätkän jonka tulppasin. Dumppi on tyhjäkäynnillä auki mutta heti kun laittaa kaasua niin se sulkeutuu kiinni asti
850 T5 sedan ja 850 2.5l 20v farmari osina myynnissä !

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #123 : 27.02.2014, 22:53:57 »
Bybassista lähtevään nippaan laitoin letkunpätkän jonka tulppasin. Dumppi on tyhjäkäynnillä auki mutta heti kun laittaa kaasua niin se sulkeutuu kiinni asti

Ettei kävisi niin että ahtopaine painaa by-passin kalvon auki kun toisella puolella ei ole enää imusarjan paine vastassa? Siihenhän sen toiminta perustuu. Kaasuläpän mennessä kiinni kalvon toiselta puolelta häviää ahtopaine jolloin kalvo aukeaa ja päästää ahdetun ilman kiertämään ahtimen imupuolelle.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2014, 22:56:31 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa S-T@

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • 2x 940 b230ft m90 g80 projekti ja käyttis
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #124 : 27.02.2014, 23:06:24 »
Mutta eikös silloin bybass oo käytössä jos sinne imusarjan paine tulee ja silloinhan dumbilla ei ole mitään virkaa? Vai ymmärsinkö jotain väärin? Mitä muutoksia lähetään huomenna kokeilemaan ?
850 T5 sedan ja 850 2.5l 20v farmari osina myynnissä !

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #125 : 27.02.2014, 23:29:21 »
Mutta eikös silloin bybass oo käytössä jos sinne imusarjan paine tulee ja silloinhan dumbilla ei ole mitään virkaa? Vai ymmärsinkö jotain väärin? Mitä muutoksia lähetään huomenna kokeilemaan ?

By passin kalvohan pysyy toiminnassa ollessaan ajotilanteessa kiinni kun sen molemmilla puolilla on sama paine. Toisella puolella ahtimen kompressorikotelon paine ja toisella puolella imusarjan paine. Kun kaasuläppä suljetaan niin imusarjasta tuleva ahtopaine muuttuukin alipaineeksi jolloin kalvo aukeaa. Nyt kun sulla on se imusarjasta tuleva letku siirretty dumpille niin ahtopaine pääsee vain kalvon toiselle puolelle ja työntää sen näin ollen auki kun toisella puolella ei ole riittävästi vastusta.

Joko selkeni? ;)

Ratkaisuna tähän on by passin tulppaaminen ihan siihen tarkoitetulla peitelätkällä.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2014, 23:34:51 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa S-T@

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • 2x 940 b230ft m90 g80 projekti ja käyttis
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #126 : 28.02.2014, 08:12:02 »
Joo nythä mie sen hokasin, onnistuuko jos vaihtais joittenkin letkujen paikkoja, vai pitääkö se tällee perjantain kunniaks töissä näpätä siihen se peitelevy? :D
850 T5 sedan ja 850 2.5l 20v farmari osina myynnissä !

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #127 : 28.02.2014, 08:15:07 »
Voit haaroittaa sen letkun molemmille jolloin molemmat on toiminnassa, muuten pitää laittaa peitelevy.

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #128 : 09.03.2014, 22:03:37 »
Ja bypassille menevään letkuun takaiskuventtiili.
S60 T5

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #129 : 09.03.2014, 22:23:36 »
Ja bypassille menevään letkuun takaiskuventtiili.

Mihinkäs se sitä tarvitsee?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #130 : 11.03.2014, 09:46:22 »
Mihinkäs se sitä tarvitsee?
Ei tarvi peitelevyä ja saa orkkis bypassin pois pelistä kun laittaa takaisku venttiilin bypassille menevään letkuun, kulkusuunta pässille päin. Näin vältytään tossa ylhäällä mainitulta efektiltä.
S60 T5

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #131 : 27.03.2014, 10:16:58 »
Omalla kokemuksella jos on ostanu sen motonetin 99€ maksavan dumpin niin kannattaa aukasta Se ja siistiä ja suosittelen vaihtamaan paremman jousen siihen, muuten Se jää auki aina vedätyksen jälkeen, kun päästät kaasusta ja auto kerkeää sammua koska päästää liian pitkään ahtoja ulos.
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa jukka300

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #132 : 30.03.2014, 21:15:06 »
kuinka asennetaan 940b230fk dumppi pitääkö jotain ottaa pois vai voiko asentaa ihan suoraan??

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #133 : 30.03.2014, 21:28:44 »
Lukasepa tämä ketju läpi niin vastaus löytynee muutamaankin kertaan.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #134 : 31.03.2014, 00:38:17 »

dumppi on vaan diisseli koneessa yhtä hyödyllinen kuin satelliitti sialle  :D

Tosivanhaa juttua mutta sattui silmään...

Lainattu postaus on oikeassa niin kauan kun pysytään ns. järkevissä käyttöautoissa. Mutta sen jälkeen kun aletaan liikkua kategoriassa satoja heppoja nokiöljyllä ja ahtoja 4bar niin yllättäen tilanne muuttuu, esim. vaihteen vaihto isommalle pudottaa nopeasti moottorin kierrokset ja sitä myöten läpi kulkevan ilmamäärän, vaikutus on sama kuin kaasuläppä lyötäisiin kiinni.
Muutamallakin autoaiheisella palstalla vaikuttaneen nimim: Turbiinin rakentamassa koneessa taisi parikin holsetin akselia katketa ko. ilmiön takia...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy