Race.fi  Puotilan autokorjaamo

ama -70 b20

  • 38 Vastauksia
  • 12603 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #15 : 08.10.2012, 16:30:07 »
Käsijarrun merkkivalo.
Tuosta sun töötistä puuttuu osa osista mielestäni.

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #16 : 08.10.2012, 16:35:48 »
joo tuota käsijarrua itekkin mietin mutta sinne tuntuu tulevan kokoajan jännite ja maa mutta se on hoidettavissa.
vetäsee vaan uuden maapiuhan käsijarru katkasimelle.

sitä minäkin että jotakin tosta töötistä puuttuu, tietäsvaa mikä. noh pitää ruveta tutkaileen pusseja että löytyskö mitää uusia osia.

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #17 : 08.10.2012, 22:37:59 »
Jos et löydä niin mulla on noita tööttejä ja ratteja.

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #18 : 09.10.2012, 14:39:43 »
mitäs minä näille oikeen teen. pitäskö yrittää päällystää? vai vejänkö vaa kilikolia tai jotakin muuta väriä ;D

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #19 : 09.10.2012, 14:50:24 »
päällystämisen kanssa saattaa tulla hankaluuksia tuon käsinojan kanssa, ehkä vinyylimaalilla nuo saisi maalattua  :P

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #20 : 09.10.2012, 15:12:25 »
Toinen pahvihan on hyvä, koita vaihtaa jonkun kanssa mustiin vastaaviin? Mullekin kelpaisi tuo ehjä sininen, muttei ole mustia antaa tilalle. Tai on mulla, mutta se musta sisustus on kokonainen vielä.

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #21 : 09.10.2012, 15:29:00 »
vois kokeilla päällystää eka ihan ilman liimaa että onnistuisko. kahdella palasella suunnittelin että vois onnistua.

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #22 : 09.10.2012, 16:27:41 »
meinasitko keinonahalla päällystää? Yhdellä palalla saattaa selvitä, kunhan sitä nahkaa lämmittää, venyttää ja muotoilee. Vaatii kyllä hyviä hermoja  ;D

Poissa Shikaka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 218
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #23 : 09.10.2012, 20:18:53 »
Päällystää kannattaa, kun kerta alotit etuovienki :D niksit luulisi löytyvän joltaki joka osaa ommella. Meidän punasesta amazonista oli plyyshillä päällystetty nuo. Pitäisi tarkistaa että miten se on toteutettu, että onko käsinojankohdalta vedetty langalla pahvin läpi taakse. Ei roiku tai mitää ja näyttää liianki hyviltä. Ja pitääkö olla saumuri vai riittääkö ompelukone?  Seuraan tätä projektia :hello:

Poissa jajopi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #24 : 10.10.2012, 13:13:42 »
mitäs minä näille oikeen teen. pitäskö yrittää päällystää?
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Verhoiltavaksi ovat selvästi haastavammat, kuin esim. edellä tekemäsi etuovien verhoilut. Eivät toki mahdottomat toteutettavat nuo takapahvit, mutta vaatii selvästi enemmän tekijältään.

Suoraan voin sanoa, ettei kannata yrittää yhdenpalan taktiikkaa. Yleisohjeena voisi sanoa, että kun puhutaan monimuotoisen kappaleen verhoilusta, niin sitä paremman näköinen (pitkäikäisesti) lopputulos saadan tekemällä verhoilusta (kangas/nahka/keinonahka) mahdollisimman hyvin verhoiltavan rungon muotoja mukaileva.

Eli kaavoitetaan saumoilla ja rakenteilla verhoilu sen runkoon mahdollisimman sopivaksi, tyyliin "sopii kuin hanska käteen". Tällöin ei tarvitse materiaalia pakottaa lämmittämällä, venyttämällä tai pitää muotoa pelkän liimauksen varassa, niin lopputulos kiittää tekijäänsä. eivät nuo edellä mainitut keinot ole tokikaan kiellettyjen listalla, mutta käyttöalue voisi olla enemmän tuolla viimeistelyn puolella/apukeinoina.

Itse kohteeseen, eli nuohin takapahveihin verhoilun voisi toteuttaa ilman ompelukonetta seuraavasti:

¤ Pahveista vanhat verhoilut pois
¤ Tarvittaessa pahvien korjaus (etenkin nurkat usein murtuneet/pehmenneet)
¤ Pahveihin liimalla ohut vaahtomuovilaminaatti 3-5 mm
¤ Kaavat verhoilulle esim. ohuesta muovista (ns. suoja/raksamuovi), keinonahasta tai purkaantumattomasta kankaasta (tukeva/tiivis). Lisää kohdistusmerkkejä kaavaan+pahviin
¤ Keinonahasta kaavojen mukaisten palojen leikkaus, muista kääntövarat
¤ Verhoilun kiinnitys pahviin, liimataan vain reunat (lisäksi mahdollisesti niittaus)

Tuon käsinojasyvennyksen saumakohdan voisi ilman ommelsaumaa toteuttaa ns. kääntösaumana. Ensin verhoillaan pahvin alaosa, nostaen keinonahka hieman saumakohdan yli (alla kuva). Tämän jälkeen tuo yläosa liitettäisiin käsinojasyvennykseen kääntäen keinonahka kiinnityslistan avulla. Listan kiinnitys pahvin muotoja mukaillen liimalla (ja) tai mekaanisesti, myös vetopisteet pahvin taustalle ok.

Kuva, joka mahdollisesti selventää asiaa:


Sellainen tarina, jos tästä on lukijalle apua ja löytää itselleen vinkkejä, niin se on hieno homma. Lisää aiheesta saa toki kysyä ja kirjoittelen sitten uutta juttua tarpeen mukaan.

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #25 : 11.10.2012, 14:14:14 »
jotakuinkin nuin kahdella palasella suunnittelin eka että tuon toteutan, mutta kokeilinpa maalata nuo ja tuli kyllä ihan hyvä.
oon vähä  koitellut hangata mutta ei se maali siitä mihinkää lähde. (lakka päällä) tuhkakuppi ei ole musta vaikka sille näyttääkin.



Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #26 : 15.10.2012, 19:57:28 »
nyt tuli vähän säädettyä kaasaria kun rupes tulvimaan. eli kohoja vähän vääntelin ja lisäsin öljyä siihen putkeen. nyt käykin paremmin. lueskelin nuita juttuja niin kaasarinpohjassa oleva iso tasapäällä pyöritettävä messinki "tulppa" on joku seoksen säätö? minä kun luulin että vaan pohjaroppu. eli voisko joku selventää että mikä se on ja millä kikalla saa alimman takalasin listan paikoilleen? kenties narulla? vai raottaa sitä listan reunaa senverran että menee paikoilleen helpommin. nyt ei ole kuvaa kyseisestä listasta mutta jospa joku tietää mitä tarkoitan.

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #27 : 01.11.2012, 16:06:05 »
nyt tuli räpöstettyä listoja vähän paikoilleen ja kokeiltua eri vanteita. taidan ehkä jättää laittamatta ikkunan ylälistat.
15tuumainen

16tuumainen


ja takapenkkiäkin sovittelin paikoilleen. nuo ovat tosi hyväkuntoiset mutta siniset ;D valkomusta olis minun mielestä aika hyvä väri nuille jos joskus joku nuo päällystäisi

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #28 : 01.11.2012, 18:45:54 »
nyt tuli vähän säädettyä kaasaria kun rupes tulvimaan. eli kohoja vähän vääntelin ja lisäsin öljyä siihen putkeen. nyt käykin paremmin. lueskelin nuita juttuja niin kaasarinpohjassa oleva iso tasapäällä pyöritettävä messinki "tulppa" on joku seoksen säätö? minä kun luulin että vaan pohjaroppu. eli voisko joku selventää että mikä se on ja millä kikalla saa alimman takalasin listan paikoilleen? kenties narulla? vai raottaa sitä listan reunaa senverran että menee paikoilleen helpommin. nyt ei ole kuvaa kyseisestä listasta mutta jospa joku tietää mitä tarkoitan.
Ei ole vielä aman listan laitosta kokemusta mutta 190 eemelin takalasin listat meni parhaiten paikalleen kun lasi oli vielä irti. Eli lasi paikalleen listojen kera  :)
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: ama -70 b20
« Vastaus #29 : 01.11.2012, 19:00:18 »
Se meni sillee paikoilleen että aukasin vähän enempi sitä reunaa mikä menee siihen tiivisteen uraan ja luikastetta väliin jaa vasaralla hellästi sinne sen pieksin ;D mutta oli siinä välillä vähä hermo kireellä kun pomppasi toiselta puolen aina ylös >:( eli kaverin kanssa olis ollut vähän helpompi homma.

 

KL-varaosat  Race.fi