Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: tj86430 - 25.03.2019, 16:36:50
-
Bilia teki tarjouksen uudesta Volvosta 28.2. silloisen hinnaston perusteella.
1.3. ilmestyi uusi kampanjahinnasto, jossa ko. auton perushinta on hieman halvempi, ja varustepaketteja on lisätty ja muutettu.
7.3. asiakas tilasi auton, tietämättä että uusi hinnasto oli julkaistu.
Kysymykset:
- olisiko myyjän pitänyt kertoa asiakkaalle uudesta hinnastosta?
- pitäisikö asiakkaan saada auto tarjouksen hinnalla ja varusteilla, vai kampanjahinnaston hinnalla ja varusteilla?
-
Bilia teki tarjouksen uudesta Volvosta 28.2. silloisen hinnaston perusteella.
1.3. ilmestyi uusi kampanjahinnasto, jossa ko. auton perushinta on hieman halvempi, ja varustepaketteja on lisätty ja muutettu.
7.3. asiakas tilasi auton, tietämättä että uusi hinnasto oli julkaistu.
Kysymykset:
- olisiko myyjän pitänyt kertoa asiakkaalle uudesta hinnastosta?
- pitäisikö asiakkaan saada auto tarjouksen hinnalla ja varusteilla, vai kampanjahinnaston hinnalla ja varusteilla?
Visaisia kysymyksiä. Moraalisesti olisi ollut oikein, jos myyjä olisi kertonut uudesta hinnastosta ja tarvittaessa päivittänyt tarjousta ennen allekirjoituksia. Juridisesti myyjä on toiminut ihan oikein maksimoidessaan voittoaan.
Auto luovutetaan asiakkaalle sopimuksen mukaisella hinnalla ja varusteilla, vaikka hinnastot olisivat muuttuneet tarjouksen tai sopimuksen tekemisen jälkeen.
-
Juridisesti myyjä on toiminut ihan oikein maksimoidessaan voittoaan.
Näin varmasti on. Kyse onkin siitä, mitä foorumilaiset pitävät "oikeana" toimintapana. Jokainen määrittelee tietysti oikean eri lähtökohdista, yhdelle se on juurikin tuo juridinen, toiselle moraalinen, kolmannelle asiakastyytyväisyys jne
-
Maksoiko asiakas autosta vanhan hinnaston mukaisen listahinnan? Jos ei niin en usko että toteutunut kauppahinta olisi ollut eri kuin nyt.
-
Maksoiko asiakas autosta vanhan hinnaston mukaisen listahinnan? Jos ei niin en usko että toteutunut kauppahinta olisi ollut eri kuin nyt.
Ei maksanut.
Erilaisen listahinnan lisäksi asiakkaan valitsemiin varustepaketteihin on uudessa hinnastossa lisätty varusteita (hinnan pysyessä ennallaan). Lisäksi uudessa hinnastossa on uusia varustepaketteja, jotka asiakas olisi voinut valita nyt valitsemiensa yksittäisten varusteiden sijaan.
-
Maksoiko asiakas autosta vanhan hinnaston mukaisen listahinnan? Jos ei niin en usko että toteutunut kauppahinta olisi ollut eri kuin nyt.
Alennukset lasketaan hinnaston mukaisesta hinnasta prosentteina, sillä autoliike tavoittelee tiettyä kateprosenttia. Jos kyseisen auton hinta on muuttunut kahden hinnaston välillä vaikka 4000 € (kuten joissakin malleissa 1.3.2019 kävi), mitkään alennukset eivät tuota eroa kompensoi.
-
Alennukset lasketaan hinnaston mukaisesta hinnasta prosentteina, sillä autoliike tavoittelee tiettyä kateprosenttia. Jos kyseisen auton hinta on muuttunut kahden hinnaston välillä vaikka 4000 € (kuten joissakin malleissa 1.3.2019 kävi), mitkään alennukset eivät tuota eroa kompensoi.
Mutta eihän 1.9 muuttunut kuin auton veron osuus? Eli autoliikkeen näkökulmasta auton hinta pysyi samana.
-
Mutta eihän 1.9 muuttunut kuin auton veron osuus? Eli autoliikkeen näkökulmasta auton hinta pysyi samana.
1.3. (ei 1.9.) tuli uusi kampanjahinnasto. Tässä tapauksessa veroton hinta laski n. 1400 euroa, ja tosiaan varustepaketteja tuli lisää/vanhoihin paketteihin tuli lisää varusteita.
-
1.3. (ei 1.9.) tuli uusi kampanjahinnasto. Tässä tapauksessa veroton hinta laski n. 1400 euroa, ja tosiaan varustepaketteja tuli lisää/vanhoihin paketteihin tuli lisää varusteita.
Itsellä meni jotenkin tässä työn ohessa lukiessa sekaisin viime vuotinen juttu.
Mutta jos kyseessä Volvo niin 1.3 voinut tulla 2020 vuosimallin hinnastot.
-
Itsellä meni jotenkin tässä työn ohessa lukiessa sekaisin viime vuotinen juttu.
Mutta jos kyseessä Volvo niin 1.3 voinut tulla 2020 vuosimallin hinnastot.
Tarjouksessa luki MYE:2 (mitä se ikinä tarkoittaakaan). 1.3. hinnastossa lukee "KAMPANJAHINNASTO / PRISLISTA MY20 1.3.2019"
Myyjä on muussa yhteydessä kertonut, että toimitettava auto on vuosimallia 2020.
-
Asia sovittiin myyjän (ja maahantuojan) kanssa. Tarjous päivitettiin uuden hinnaston mukaiseksi. Hinnasto on kuulemma todellisuudessa ilmestynyt myöhemmin, vaikka onkin päivätty 1.3.
Myyjälle pisteet asian asiallisesta hoitamisesta.
-
Asia sovittiin myyjän (ja maahantuojan) kanssa. Tarjous päivitettiin uuden hinnaston mukaiseksi. Hinnasto on kuulemma todellisuudessa ilmestynyt myöhemmin, vaikka onkin päivätty 1.3.
Myyjälle pisteet asian asiallisesta hoitamisesta.
Juridiset seikat sikseen. Tämmöisenä palvelualalla toimivana yrittäjänä muunlainen ratkaisu olisikin tuntunut aivan järjettömältä vaihtoehdolta, jos siis on kyse edes kohtuumaineisesta toimijasta. Ja tässähän oli niin. Meni kuten ilman muuta pitikin mennä.