RallyBaron  Samppasport

Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"

  • 11 Vastauksia
  • 5644 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« : 26.06.2019, 16:58:14 »
Laitetaanpas tännekin jotain tarinaa.
Autonahan on 340 vm -83, alkujaan b14.4 koneella ulkoisesti hyvinkin vakionoloinen kulkine. Moottori oli aiemmin 360, josta sai siirtyä tähän uuden moottorin tieltä.

Tekniikkana palvelee b230fk:n pohjalle tehty paketti, jota on hieman alkuperäisestä piristetty.

Moottori:
-B230fk:n lohko, kampura ja männät, kaikki pyörivät painotettu
-H-veivit
-Kansi 531 46/38, kansisetin käsialaa, K-nenä, tuplajouset
-HX40 62.45/64 #18 pakopesällä
-60mm hukkis
-Plenum-imusarja
-Pulssipakosarja
-3,5" putki alusta loppuun 1 vaimentimella
-600x300x76 cooleri

Polttoaine&sytytys
-2200cc ev14
-2kpl 044 bosch
-1/2 linjat, 2l keruusäiliö
-IGN 1A puolat+accelin johdot
-ATdriveboard (MS3) moottorinohjaus
-AEM-laajakaista
-E85

Voimansiirto:
-ZF 5v laatikko siirrettynä eteen
-typ 188 lukkoperä, 3.15 välityksellä
-765sre+massalevy+PO.metal vauhtipyörä
-e28 bmw:n vetarit+sisänivelet+orkkis ulkopäät
-e34 525 kardaani lyhennettynä

Alusta:
-Gaz-säädettävät iskarit joka nurkassa
-Jämymmät jouset, takana tuplalehdet( jouset asentamatta vielä)
-PU-puslat

Jarrut(vielä tekeillä)
-edessä 280mm jäähdytetyt levyt+ 240-turbon 4-mäntäset satulat
-takana 260mm levyt+opelin takasatulat

Tuottaa katusäädöllä 136,1hp/178nm@0,5bar , suljetulla alueella 594hp/650nm @2bar

Auto näyttää nykykunnossaan suunnilleen tältä, lukuun ottamatta vanteita jotka ovat vaihtuneet ajanhengen mukaiseksi, sekä cooleri on nykyisellään musta.


Pannuhuone(pölyinen ja johtoja piilottamatta vielä kuvassa)



Tällä hetkellä alustan osien vaihto/jarrujen sovitus on käynnissä

Olen melko surkea päiväkirjan pitäjä,mutta pyrin päivittelemään ainakin isompia hommia. Laittelen myöhemmin kuvia

Saa kysyä vapaasti, mikäli kysymyksiä ilmenee.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2019, 19:01:09 kirjoittanut 360volvo »

Poissa rande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #1 : 30.06.2019, 20:21:12 »
Mitä tehty voimansiirrolle? Mites öljypumppu ja öljypohja vai käykö suoraan tosta fk moottorista? Itellä jonkunlainen räpellys rakenteilla ja vähän hakusessa jotkut jutut... :idiot2:

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #2 : 30.06.2019, 21:38:45 »
Onko tästä tarkoitus tehdä tieliikenne kelpoinen laite?
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #3 : 01.07.2019, 00:22:30 »
Mitä tehty voimansiirrolle? Mites öljypumppu ja öljypohja vai käykö suoraan tosta fk moottorista? Itellä jonkunlainen räpellys rakenteilla ja vähän hakusessa jotkut jutut... :idiot2:
Öljypumppu on uusi ft:n suurempituottoinen pumppu, 360 b200 öljypumpunjalka lyhennettynä ja 360 b200 öljypohja. Öljypohja on 300 sarjassa erilainen, ja ft:n/fk:n pumppua ei suoraan voi käyttää ilman jalan muokkausta, koska tulee liian lähelle öljypohjaa. Matalampi vinokoneen pumppu menee kun vaihtaa jalan.
Voimansiirto on eritelty tuolla ylempänä, mutta siis bmw 5v zf siirrettynä eteen, e34 bmwn kardaani sovitettu, sekä perä typ188 lukolla. Vetarit myös bmw:stä, ulkonivelet vakiot.
Tavoitteenahan on pitää auto tieliikennekelpoisena mutta saa nähdä.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #5 : 22.07.2019, 15:58:28 »
Kardaanitunnelin laajennusta




Tuli tehtyä melko runsaalla kädellä lisätilaa, niin sai myös dp:n vedettyä kätevästi samassa laajennuksessa. Polkimia joutui muokkaamaa jonkin verran, ja on siellä edelleen ahdasta, mutta pystyy hyvin vielä ajamaan,kun ei kovin leveitä tennareita käytä.

Etujarrut:

Uudet levyt vs. vanhat


Luulisi jarrutehon parantuvan, etulevyt on keskiön muutoksessa, kunhan ne saa takaisin pääsee kasaamaan etupään osat takaisin nippuun.

Taka-akselista oli päättänyt pyöräntuenta vääntyä vasemmalta, ilmeisesti ei ole ihan tälle teholle suunniteltu tuo alkuperäinen taka-akselirakenne. Tällähetkellä alle on menossa 1031 perä, truetrack lukolla. Pääsee samalla noista uivista vetareista eroon, ja saa levyjarrut myös taakse suoraan ilman adaptereita.

Edit. Kuvalinkkejä korjattu, näkyyköhän nyt myös muilla?
« Viimeksi muokattu: 22.07.2019, 19:10:09 kirjoittanut 360volvo »

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #6 : 24.07.2019, 12:39:27 »
Kyllä näkyy.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta vehkeeltä, ainakin liikkuu tuo koppa aika ripeästi  :D

Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #7 : 24.07.2019, 14:16:03 »
e28 bmw:n vetarit+sisänivelet+orkkis ulkopäät

Sopiko nuo orkkis ulkopäät muka suoraan bmw:n vetarin keppiin? Mites nuo eroaa esim 960 vetarien ulkopäistä, boorit yms? Mietittiin HenkkaJ:n kanssa tuommoista yhdistelmää, jossa olisi teettänyt kepin bmw ja volvon booreilla, mutta itse kepille olisi tullut hintaa jo lähemmäs 400e kipale  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #8 : 24.07.2019, 14:36:31 »
Sopiko nuo orkkis ulkopäät muka suoraan bmw:n vetarin keppiin? Mites nuo eroaa esim 960 vetarien ulkopäistä, boorit yms? Mietittiin HenkkaJ:n kanssa tuommoista yhdistelmää, jossa olisi teettänyt kepin bmw ja volvon booreilla, mutta itse kepille olisi tullut hintaa jo lähemmäs 400e kipale  ::)
Juu e28 520 ruiskukoneesta oli noi vetarit, (typ 188 perällä oleva) 340/360 isommat vakionivelet on samalla boorilla ja halkaisijalla noiden vetareiden kanssa niin menee ihan suoraan. Tosin nyt noi jää ylimääräseks ku vaihtuu koko akseli.
Olikos 960 vetareiden kiinnitys napaan pulteilla? Tässähän on ihan perus 6 pulltinen kiinnitys tuolla ulkopäässä

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #9 : 24.07.2019, 14:52:07 »
Tässähän on ihan perus 6 pulltinen kiinnitys tuolla ulkopäässä

Jaa tämä selittäneekin tuon sopivuuden, 960 napaan vetari tulee ulkopuolisella boorituksella läpi navasta ja yhdellä isolla pultilla  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #10 : 12.04.2020, 03:03:24 »
Ehtoota pirttiin

Näyttää tämä päivitystahti ihan täyttävän päiväkirjan määritelmän. Käyttöauton kanssa projektointia ja tuntuu tuo kelkkailu vievän talvelta kaiken liikenevän vapaa-ajan, mutta olen tämänkin kanssa yrittänyt jotakin välistä värkätä.

Asustasta purin etuakseliston kokonaisuudessaan pois, ja puhaltelin osat puhtaiksi maalausta varten. Osan olen jo kerinnyt maalatakkin, osa vielä maalia vailla.

Etupäähän kerkesin jo yhdet tolpat maalata, ja kasatakkin, kunnes huomasin jousilautasien olevan liian alhaalla uusille jousille. Ei muuta kuin toisesta autosta purkamaan tolppia mittausten jälkeen ja vanhemmasta malista löytyikin sopivat aihiot. En muistanutkaan että näissä on eroja, nimittäin 360 tolpassa oli jousilautanen alempana kuin 340.

Jarrujen osalta etulevyt on sorvattu keskireiältään sopivaksi, ja pulttijako tehty uusiksi. Pultteja odotellaan maailman ääristä, niin saa ruuvata napoihin kiinni ja kasattua navat paikalleen niin pääsee mallintamaan adapteria satulalle. Kokoonpano etujarrujen osalta on 280mm levyt ja 240 nelimäntäiset satulat.

Taka-akseliksi vaihtuu 940 peräisin oleva 1031, 3.54 välityksellä ja truetrack lukolla. Takapään jarruissa ajattelin pysyä 940 vakioissa. Katsotaan tilannetta uudelleen jos jarrut tuntuvat loppuvan kesken.

Etusatuloihin sutaisin tänään maalin pintaan, ja puhaltelin apurungon maalausta varten valmiiksi. Etutukivarsiin tuli uusittua alapallot, ja raidetangonpäät uusin samalla. Maalaus tuli tehtyä jo aiemmin talvella, ja painelin silloin myös uretaaniset puslat paikalleen. Muutkin alustan puslat löytyy uretaanisena, kunhan vaan saa ne aikeiseksi vaihdettua. Kallistuksen vakaajan joutuu etsimään vanhemman mallisen, kun ei tolpissa ole korvakoita ja on tuosta toisesta autosta hukkunut jonnekkin.

Taka-akseliston osalta en vielä sovitusta ole kerinnyt edes aloitella, kun pitäis vielä päättää millaisella tuennalla sen sinne laittais. 4-linkkihän se paras olisi.

Alustan osalta:
Etupäässä Gaz säädettävät iskarit, classicsweden jouset ja yläpäät. Takapäähän löytyy myös Gaz säädettävät iskarit, mutta jousitus tyyppi on vielä kysymysmerkki. Alunperinhän tässä on lehtijouset, mutta mieli tekisi hankkiutua niistä eroon. Jahka nuo toiset tolpat ja loput etuakseliston osat saa maalin päällensä, pääsee ne niputtamaan takaisin autoon.

Pyrin pitämään paremmin ajantasalla myös tätä topikkia kun autolle jotain tapahtuu.

Loppuun vielä jokunen kuva








« Viimeksi muokattu: 12.04.2020, 03:04:58 kirjoittanut 360volvo »

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #11 : 28.04.2020, 23:52:54 »
Viikonloppuna loputkin etuakseliston osat sai maalin päällensä.

Kasailin tukivarret loppuun, apurunkoon hammastangon takaisin kiinni sekä iskarit nippuun uusien yläpäiden,jousien ja laakereiden kanssa. Samalla lyhensin pohjaanlyöntikumeja hitusen.



Jarrulevyjen kiinnityspultit tuli myös ja nappasin levyt napoihin kiinni. Pääsee ihmettelemään adaptereita jarrusatuloille. Viikonlopun aikana ois tarkoitus kasata etuakselisto kokonaisuudessaan takasin autoon kiinni ja mahdollisesti alotella taka-akseliston parissa touhuiluja.

 

Futurez  Kulkukoira