Autoracing  KL-varaosat

D5 viritysvinkkejä

  • 342 Vastauksia
  • 139255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #45 : 05.06.2013, 12:09:08 »
Mullahan tämä D5 on takavetoisessa ja cooleri on -98 mallisesta 940:stä. Tiedä sitä sitten kuinka paljon se ahdistaa, kun yleisestihän bensakoneessa liikkuu dieseliä vähemmän ilmaa.

Onko tietoa paljonko eri lastuttajien ohjelmissa on ahtopainetta? Mulla ahdot pyörii nyt 1,4 paikkeilla ja tuntuisi, että enemmänkin varmaan uskaltaisi laittaa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #46 : 05.06.2013, 12:26:19 »
Mullahan tämä D5 on takavetoisessa ja cooleri on -98 mallisesta 940:stä. Tiedä sitä sitten kuinka paljon se ahdistaa, kun yleisestihän bensakoneessa liikkuu dieseliä vähemmän ilmaa.

Onko tietoa paljonko eri lastuttajien ohjelmissa on ahtopainetta? Mulla ahdot pyörii nyt 1,4 paikkeilla ja tuntuisi, että enemmänkin varmaan uskaltaisi laittaa.

1.6-1.7 ja tuosta enempää ei ole järkevää kun ilmamäärä ei enää suurene vaikka painetta kasvatetaan!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #47 : 05.06.2013, 14:04:37 »
Mullahan tämä D5 on takavetoisessa ja cooleri on -98 mallisesta 940:stä. Tiedä sitä sitten kuinka paljon se ahdistaa, kun yleisestihän bensakoneessa liikkuu dieseliä vähemmän ilmaa.

Onko tietoa paljonko eri lastuttajien ohjelmissa on ahtopainetta? Mulla ahdot pyörii nyt 1,4 paikkeilla ja tuntuisi, että enemmänkin varmaan uskaltaisi laittaa.

Mulla on 1,5bar ja turbo lopun edellä..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #48 : 05.06.2013, 17:09:19 »
Mulla on 1,5bar ja turbo lopun edellä..

Älä vaivu synkkyyteen, saattaahan tuo putsaamalla vielä elpyä. Ei 400tkm ole paha saavutus vakiohyrrälle. :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

KKK

  • Vieras
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #49 : 11.06.2013, 12:47:39 »
Kuka laittoi KKK sulle softan ja mihin hintaan?
Itsellänikin on tuo optimointi mielessä taas kevään kynnyksellä.

Oulussa Power Flash ja 490e. Samalla nopeuden rajoitin(210km/h) poistettiin ja EGR poistettiin toiminnasta, olin jo valmiiksi laipannut. Samaan rahaan teki koko homman.

Olipa unohtua siitä ohjelmoinnista, autom.loota ku on niin väänö rajoitettiin 1. ja 2. vaihteilla n. 360nm ja 3-5 vaihteet antaa sen n. 420nm(turpiini lukittuu). Tämä ihan sillä, koska nesteen varassa pyörii 1. ja 2. niin turhaan siihen sitä energiaa hukkaa ja laatikkoa rasittaa.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2013, 16:18:24 kirjoittanut KKK »

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #50 : 11.06.2013, 13:57:28 »
Älä vaivu synkkyyteen, saattaahan tuo putsaamalla vielä elpyä. Ei 400tkm ole paha saavutus vakiohyrrälle. :)

Ehkä saattaa elpyä. Pitää yrittää ennen kesämiittiä saada vähän paremmin pelaamaan. Alkaa nuo ahtopiikit jo oikeasti pelottamaan :-\
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

mikkis76

  • Vieras
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #51 : 12.06.2013, 20:08:30 »
OT, sillä ei mitään vinkkejä, mutta konetta kysymys koskee. Onko kuinka normaalia että tulee valkeaa savua/höyryä pakoputkesta kylmällä koneella, tai kun auto on ollut sammuksissa jonkun aikaa. Ja siis nimenomaan näillä keleillä. Tuossa löin auton käyntiin ja tyhjäkäynnillä tuli valkeaa savua ja kiihdytettäessä pölläytti sitten reilummin. Ajoin koneen lämpimäksi jonka jälkeen savua en mielestäni havainnut.

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=FeCp7QWM8do&NR=1

Tuossa about saman verran ja samannäköistä 0:25 -->

"Vireinä" tyhjä downpipe ja 2,5" catback vapaasti virtaavalla vaimentimella. Turbo viheltää selvästi kuuluvammin kuin vakioputkella, nesteitä ei katoa, minkäänmoisia vuotoja en ole havainnut ja kaikki putket näyttävät olevan kunnossa. Rullattu noin 175k

Tänään tutkailin lisää ja suuttimet eivät vuoda ohi, EGR näytti olevan putsissa (siis "putsissa"), öljy ihan ok näköistä.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2013, 20:32:13 kirjoittanut mikkis76 »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #52 : 22.06.2013, 18:06:58 »
Ei se cooleri mitään auta, uutta softaa pellin alle niin johan piristyy yläpääkin!
Aika mielenkiintoinen kommentti...
Kaikki moottorin toimintaperiaatteesta vähääkään ymmärtävät tietävät, että yksinkertaistettuna enemmän ilmaa koneeseen -> enemmän tehoa ja ilmahan menee tiiviimmäksi viileämpänä. Eli cooleri parantaa koneen hyötysuhdetta.

Vakiocoolerit on mitoitettu varmasti vain sille vakioteholle, eli jäähdytysteho ei välttämättä ole enää hyvä kun ilmaa ajetaan enemmän kennon läpi.

Dieselissä tuo cooleri on vielä oleellisemmassa osassa mitä bensakoneessa, dieselissä sitä ilmaa kun menee aika paljon enemmän siitä lävitse kokoajan. Tokihan dieselin ahtoilma on hieman viileämpää ahtimelta lähtiessään kuin bensassa...

Kaikki moottorien viritys ei vielä toistaiseksi tapahdu pelkästään piuhoja pitkin ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #53 : 22.06.2013, 19:55:44 »
Aika mielenkiintoinen kommentti...
Kaikki moottorin toimintaperiaatteesta vähääkään ymmärtävät tietävät, että yksinkertaistettuna enemmän ilmaa koneeseen -> enemmän tehoa ja ilmahan menee tiiviimmäksi viileämpänä. Eli cooleri parantaa koneen hyötysuhdetta.

Vakiocoolerit on mitoitettu varmasti vain sille vakioteholle, eli jäähdytysteho ei välttämättä ole enää hyvä kun ilmaa ajetaan enemmän kennon läpi.

Dieselissä tuo cooleri on vielä oleellisemmassa osassa mitä bensakoneessa, dieselissä sitä ilmaa kun menee aika paljon enemmän siitä lävitse kokoajan. Tokihan dieselin ahtoilma on hieman viileämpää ahtimelta lähtiessään kuin bensassa...

Kaikki moottorien viritys ei vielä toistaiseksi tapahdu pelkästään piuhoja pitkin ;)

Kyseiseen autoon jos vaihdetaan isompi cooleeri niin ei varmasti huomaa eroa kulussa! Eri asia on jos lähdetään rakentelemaan autoa enemmän esim. isompi turbo, suuttimet jne.
Ja kylmempi ilma mahdollistaa enemmän happea suhteessa ilman määrään, joka taas edesauttaa palamista. Itsellä tuo D5 oli aika rajulla softalla ja lämpöjen kanssa ei ollut ongelmia tai sen jälkeen ei ollut kun putsasin coolerin takaosan. Mb 320cdi nostelee lämmöt jo korkeahkolle jos ajaa kaasu pohjassa pidemmän aikaa, mutta aika harvoin sitä tapahtuu kun vauhtia kertyy pitkälle yli 200
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #54 : 04.07.2013, 23:18:06 »
Nyt kun tuo vauhtipyörä + kytkin tulee vaihdettua vahvempaan 185hp malliin, niin tulee ajankohtaiseksi käydä lastulla. Aattelin jos ajelis tuonne sercapille auton.
Mitäs tästä D5:stä kannattaa ottaa vääntöä uudella kytkimellä ja vauhtipyörällä turvallisesti, ilman että välijäähy alkaa repeilemään? Vai saako edes repeämään vakioturbolla?
Kannattaisiko suoraan pistää isompi välijäähy? Ruåttin puolelta 300€ 45mm jäähy, vakio taisi olla 30 mm.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #55 : 05.07.2013, 07:46:52 »
Tuota cooleria itsekin olen suunnitellut ostella...  ::)

Onhan noita vakionakin joitakin revennyt. Oman autoni vakiocooleri on kestänyt 1,7-1,8 maximiahtoja hybridiahtimella jo vuoden päivät, eli ei se ihan heikko ole. Isoilla ahdoilla (1,7bar) jäähdytysteho alkaa kesäkeleillä (+20) loppumaan kesken.

Oma autoni ei ole ihan vertailukelpoinen tähän tilanteeseen muuten kuin kytkimen ja vp:n osalta, joka on täysin vakio. Vakio paketilla omastani on otettu 545Nm @ 3000rpm.

Kyllä sieltä siis vääntöä saa, mutta järjen kanssa kun auto on muutoin vakiokunnossa.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2013, 07:50:22 kirjoittanut jp_olli »
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #56 : 05.07.2013, 11:51:16 »
Jos jollain on ehjä vakio turbo ja haluaa luopua siitä erittäin halvalla niin saa tarjota yv:llä.
Ei tullu puhistamisella kuntoon, kauheaa sakkailua ja piikkejä vieläkin...
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #57 : 05.07.2013, 18:51:20 »
Nyt kun tuo vauhtipyörä + kytkin tulee vaihdettua vahvempaan 185hp malliin, niin tulee ajankohtaiseksi käydä lastulla. Aattelin jos ajelis tuonne sercapille auton.
Mitäs tästä D5:stä kannattaa ottaa vääntöä uudella kytkimellä ja vauhtipyörällä turvallisesti, ilman että välijäähy alkaa repeilemään? Vai saako edes repeämään vakioturbolla?
Kannattaisiko suoraan pistää isompi välijäähy? Ruåttin puolelta 300€ 45mm jäähy, vakio taisi olla 30 mm.
Mulla repesi ihan huolella vakiona, tilalle tuli juuri tuo Kl-racingin 45mm versio. Seuraavaksi Samppa Sportilta otetaan pitävämpi kytkinpaketti. Mitähän tuommoisesta vanhemmasta D5:sta tulee vääntöjä jos niitä ei tarvitse rajoittaa? ...tai näin voisi olettaa tuolla uusi vauhtipyörä+kytkinpaketilla jos uutta vakio vauhtipyörää uskaltaa kuormittaa?
Putkiston voisi ehkä vielä päivittää mutta suurempia ei (pitäisi olla) tulossa.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #58 : 10.07.2013, 06:57:45 »
Eilen tuli kyhäiltyä 2,5" suora putki vakion tilalle turbolta lähtien. Pelkän kovan äänen lisäksi pakopaineet ovat selkeästi alemmat, herää aiemmin ja vetää pirteämmin ylhäällä.  :)

Putken rakenne on dp -> jousto -> katin kuoret putken ympärillä -> suoraa putkea loppuun asti. Eli yksi katti on kokonaan poistettu.

Jännä juttu,  miten pelkällä downpipellä ääni oli hiljaisempi kuin täysimittaisella putkistolla. Tykkään tosin jollain tavalla tästä "putkivahvistimesta".  :D Yhdelle vaimentimelle pitää kuitenkin tehdä tilaa.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #59 : 10.07.2013, 16:25:25 »
Eilen tuli kyhäiltyä 2,5" suora putki vakion tilalle turbolta lähtien. Pelkän kovan äänen lisäksi pakopaineet ovat selkeästi alemmat, herää aiemmin ja vetää pirteämmin ylhäällä.  :)

Putken rakenne on dp -> jousto -> katin kuoret putken ympärillä -> suoraa putkea loppuun asti. Eli yksi katti on kokonaan poistettu.

Jännä juttu,  miten pelkällä downpipellä ääni oli hiljaisempi kuin täysimittaisella putkistolla. Tykkään tosin jollain tavalla tästä "putkivahvistimesta".  :D Yhdelle vaimentimelle pitää kuitenkin tehdä tilaa.

Tuosta tulee kyllä kivat 5-syl äänet ja turbonkin olemassa olon kuulee! Mihin meinasit laittaa pöntön? Katin tilalle?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Elekma  Autoracing