Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: JorKsX - 25.06.2022, 00:11:07

Otsikko: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: JorKsX - 25.06.2022, 00:11:07
V40 2.0t automaatti volvo kyseessä ja volvoista aika 0 tietämys vieläkin.
Auto siis käynnistyy 99% ajasta palmun alta, mut sit on se yks kerta ku saa sahata lähemmäs 10sekunttia ja samalla tuuppaa sinisen savun putkesta kun käynnistyy.
Tyhjäkäynti on aika vaihtelevaa myöskin. Paikallaan ollessa kone yhtäkkiä nostaa kierroksia tyhjäkäynniltä lähemmäs 2000rpm ja sitten laskee taas.
minutin aikana tekee kerran kaks tollasta ja jatkuvasti.
Myöskin ajon aikana kun vaikka tasakaasulla ajelee niin yhtäkkiä lähtee auto kiihdyttämään itsekseen ja lopettaa sit sekunnin kahden päästä.
Ilmastoinnin kompura ei tee tätä oiretta.
Purkin kliineriä suihkein konehuoneeseen ettien imuvuotoa mutta ei löytynyt mitään erikoista.

Myöskin eikös tollasen 2.0t koneen pitäis olla hieman hätäsempi, tuntuu et se on todella laiska moottori ja ohitustilanteessa saa oikeasti ottaa vauhtia ennenku lähtee ohi.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 25.06.2022, 00:42:21
Tuleeko vikavaloa? Jos tulee niin luku ja jos ei niin online dataa jos saa jollain lukijalla..vuosimalli myös hyvä tietää kun eroja on vvt / ilman ja -01> mm map anturi jne.
Käyntihäiriöt
- likainen tk- moottori, putsata / jos ei putsaannu uusia ja siinä on myös tiiviste alla.
- kaasuläppäkotelo likainen eli putsaus ja uusi tiiviste
- moottorin lämpötila-anturi pätkii välillä jolloin seokset heittää ja mm kaasuttelee itsekseen
- alipainevuotoa voi tehdå myös evapin takaiskuvenat joita on 2 kpl , omasta purin pois ja tulppasin lähdöt

Ahtopaineventtiili siinä ilmaputsarikotelon kyljessä jos ei toimi niin ei ahdakaan, tuohon venaan tulee 3 letkua joten helppo erottaa.
Hukkaportin kello näissä löystyy niin sitä voi tiukata kierretangosta

Sininen savu pitkässä startissa johtunee kun lykkää bensaa liikaa.
Omassa pitkää starttia teetti mm hajonnut moottorin lämpötila-anturi ja ilman savua bensapaineensäädin

Bensapaineensäädin myös porsivaa lajia, alipaineletku siitä menee imusarjalle ja niitäkin on ollutpoikki tai halki. Letku imusarjalta irti ja jos valuu bensaa on säätimestä kalvo rikki, samalla katsoo letkunkin kunnon ja jos halkeillut tai kovettunut uusii. Bensapaineen voi mitata tukin päädyssä olevasta venttiilistä.

Tulppien kunto kannattaa myös katsoa.

Datana seurattavia jos lukijan saat lämpötila, läppäkotelosta läpän asento, etulambda, imm.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: JorKsX - 25.06.2022, 01:23:36
Kävin äske hakemas juhannusihmisiä juhlimasta ja huomasin että lämpötila anturi näyttää vähän mitä sattuu.
suurimman osan ajasta näyttää 1/4 ja sit ykskaks voi hypätä puoleen väliin ja siitä nollille.
Emäntä sano et hän huomas saman ja samaan aikaan ku moottori oireili ni lämpömittari sekoili.
Itse en huomannut että lämpömittarin sekoilu olis käyntiin vaikuttanu, toki vauhtia oli se mitä motarilla sallitaan ja keskustassa en enää muistanut kattoa.
Motari vauhdissa ei ainakaan huomannu että moottori oireilis mutta kaupungivauhdissa jatkuvasti.

Missä tuo lämpöanturi sijaitsee? Onko näis tyyppivikana sen johtosarja vai suoraan vaan uutta anturia?
Vuosimalli oli muistaakseni 2002

Nii ja mikä tämä TK moottori on ja sijainti?
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 25.06.2022, 01:41:35
Se lämpötila-anturi sijaitsee termostaatin kopassa, jakopään puolelia konetta. Kopan joutuu irrottamaan niin samalla avauksella kannattaa uusia termostaattikin. Tuo edestakaisin heittely ja pätkiminen sotkee seoksia pahasti. Viimeksi omaan anturi juurikin uusittu  täsmälleen samojen tiedon heittelyiden takia. Motonetin kestää 6kk-2v, kyllästyin toisen tarvikkeen porsimisen jälkeen ja hommasin kunnollisen.

Tk eli tyhjäkäyntimoottori on kuskinpuolella konetta evapin muovisuojan alla bensapainesäätimen lähellä. Moottori 2002 on muistaakseni umpiversio eikä ole auki keskeltä purettava kuten omassa  jonka versio aikaisemmat 96-00.. Voi ottaa irti ja vaikka wd40 sisälle likoomaan ja liitin kiinni ajelee jonkun aikaa virroilla auki,/kiinni/ auki, uutta sisälle ja sama uudelleen muutaman kerran. Jos likainen niin mustaa mönjäå puskee heti.. Tiiviste tulee alle ja kannattaa uusia kun on paperinen.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: JorKsX - 25.06.2022, 13:51:34
Kiitoksia.
Heti ku kelit höllii ni lähtee putsaus niille vaikka vika onkin vaan lämpötila anturissa.
Tänään tossa keskustassa kattelin et kone lähti kiihdyttämään ja samaan aikaan lämpömittari nousi melkein tappiin asti, samantien ku koneen veto loppu normaaliin ni lämpömittari lähti laskemaan.
Eli siinä on melko varma vika sitten se lämpötila anturi.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 25.06.2022, 14:10:42
Vika kyllä anturissa.
Flekti saa samalta anturilta lämpötilasta myös nopean pyörinnän ohjauksen niin kone kuumana  kannattaa seurata näillä helteillä.Sekoilee varmasti myös tuon neulan näytönkin täysin kuuma/ puoliväli/ kylmä aikana.

Ilmastointihan pyörittää vain hidasta nopeutta.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: JorKsX - 26.06.2022, 23:53:48
Joo tuo flektin kans saa tapella joka kerta ku jää parkkiin.
Virrat pois autosta ni flekti jää huutamaan, pitää joskus sen 20-30 käyttää kakkosvirroilla et saa flektin sammumaan.

Ilmastointi pelittää hienosti eikä siinä mitään oireita ole.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: Ristus - 27.06.2022, 14:08:15
Automaatti ilmastoinnilla varustetussa autossa kuumalla kelillä puhallin jääkin pyörimään kuivatakseen systeemiä, se sammuu noin 5 minutin sisään itsestään joskus kelin vaatiessä vaoi pyöriä pidempäänkin. on siis ominaisuus ei vika.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: JorKsX - 27.06.2022, 19:20:08
Automaatti ilmastoinnilla varustetussa autossa kuumalla kelillä puhallin jääkin pyörimään kuivatakseen systeemiä, se sammuu noin 5 minutin sisään itsestään joskus kelin vaatiessä vaoi pyöriä pidempäänkin. on siis ominaisuus ei vika.

Joo näinhän se oliki. Jätettii se pihalle huutamaan ja hetken päästä se sammukin.
Kaverin T4 s40 volvos oli sellanen ominaisuus et MAFfi kun kuoli eikä toiminu ni flekti huusi niinkauan et akku tyhjeni.
Uudella maffilla se flekti sammu heti. Se vehje söi alkuperäsiä ilmamassa mittareita yhden per vuoden vaik oli alkuperäsiä.

MUTTA, emäntä kävi kaupas ja oli sammuttanu kaupan pihalle normaalisti, sit ku koitti startata ni ei mitään. Sahaa ja sahaa eikä auto herää. Mä hain bensaa lisää ni lähti palmun alta.
Ajettii kotiin ja kotipihassa kierrokset ei laske alle 3000.
Sammuttaa ni sitä saa sahata sen minuutin kaks ainakin käymään. Kauheella sahauksella se yski ittensä käymään ja kierrokset samantien siin 3000 paikkeilla.
Mä lähin sit purkamaan kauheessa kiireessä, tyhjäkäyntimoottori, maffi, lämpötila anturi ja jakopään kopat.
Tarkistin jakopään se oli OK.
TK moottorin putsailin kliineril ja wd-40 monta kertaa ja takasin kasaan.
Lämpätila anturia en irti ottanut mutta kontakt kliineriä liittimiin. ja kiinni.
Maffin putsasin kans CRC maf cleaneril.

Auto lähti normaalisti palmun alta käymään ja 20km lenkillä ei oireillu ei sit kertaakaan.
Ihan niinku eri auto olis kyseessä.

Teho mua ihmetyttää vieläkin. Kaasu pohjassa ku lähtee ni siinä 3500-4000rpm kohdalla rupee tuntemaan et turbo herää eloon ja alkaa ahtamaan. Tulee sellanen piikki efekti.
Turbon ohjaus ne letkut katoin venttiilille asti ja kaikki uudenverosia.

Eikös näis 2.0t koneis ollu matalapaine turbo?
Vai muistanko ihan väärin. Se toinen volvo mitä ajoin ajat sitten oli todellakin hätäsempi pikku kierroksilla.
Tämä tuntuu vaparilta kunnes alkaa kierroksia olemaan.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: laatikkovika - 27.06.2022, 19:32:51
Joo, matalapaineturbo, T4 on se hätäsempi.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: JorKsX - 27.06.2022, 19:45:04
Joo, matalapaineturbo, T4 on se hätäsempi.

Juu t4 on hätäsempi kyllä mutta aikoinaan oli samallaine 2.0T josta muistin et on matalapaine turbo ja siihen vertasin et se oli hätäsempi liikkumaan kun tämä nykyinen 2.0T joka lähtee vasta korkeilla kierroksilla vetämään.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 27.06.2022, 21:34:13
2.0T  vääntö 1800-4500rpm ja max teho 5100rpm

Oma tuntu ostaessa lussulta ja laitoin mittarin kiinni niin ahtoi vain  0,1-0,2bar. Vika omassa tuolloin oli lukijan datalla katsottuna ahtopainesäätimessä.

Laitoin tilalle boost -tee ja säädetty 0,65bar niin ihan ok lähtee eikä riko noilla paineilla konetta.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: tormund - 27.06.2022, 21:48:51
mikäs toi boost-tee on?
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 27.06.2022, 22:20:25
Mekaanisesti toimiva säädettävä rajapainevena
https://www.race.fi/fi/product/44949a/turbosmart-bc-boostee
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: tormund - 27.06.2022, 22:43:35
aha, tää alkokin omaan 2.0T kiinnostaa. Saisi vähän lisää potkua. Mites säätö tapahtuu. Varmaan jokin mittari pitäisi olla?
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 27.06.2022, 23:10:34
Säätö tapahtuu ihan  kiertämällä ja joko mittari tai lukija millä pystyy katsomaan ahtopaine kohdalleen,
-01 eteenpäin useimmat lukijat saa ahtopainetiedonkin mutta vanhemmissa  vol fcr tai mittarilla.

Yksi letku boost tee  jätettävä pois, se joka menee imuputkeen niin sinne putken päähän tulppa ettei sotke maf mittausta
Vanha säädin jätettävä liitin kiinni tai pukkaa vikavalon.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: JorKsX - 27.06.2022, 23:37:30
Mekaanisesti toimiva säädettävä rajapainevena
https://www.race.fi/fi/product/44949a/turbosmart-bc-boostee

Omaan ex audi a4 b6 koriin 1.8t koneella laitoin kiinan turbo smart ruuvin.
Sama tuote näyttää toi olevan. VAG'eis on tyyppivikana se n75 joka on turbon ohjausventtiili. Sen tilalle turbo smart ni taas toimii.

Onko näis 2.0t volvois imusarjas jossain lähtö letkua varten vai pitääkö alkaa porailemaan imusarjaan ja kierteitä tekemää et saa lähdön mittarille?
Noita mittareita ja venttiileitä on ajan saatossa tullu jokunen varastoon ni kaipa sinne sellasen voi laitta.
Tosiaa en ole vielä tutkinu et mitä todellisuudessa ahtaa mutta lussulta vaikuttaa matalil kierroksilla.
0.65bar on sellanen turvalline raja ahtopaineelle jos mekaanisella ruuvilla lähen leikkimään? vai uskaltaako laittaa vielä lisää?


Mutta takaisin aiheeseen tai ainakin melkein. Nyt kun autol ajettu jonkin verran enemmän niin tosiaan ei oireile enää lainkaan mutta nyt lakkas ilmastointi pelittämästä.
Ennen mitään "korjaamista" se toimi vielä hienosti ja nyt on täysin sama asia onko ilmastointi päällä vai ei. Puhaltaa ulkoilmaa kylmimmäl asetuksella.
En omista enää mitään yleismallin vikakoodin luku vehkeitä. Ainoastaan vcds VAGgeille ja inpa/ista bemarille.
Joten live dataa ei ole iha just käytettävis.

Onko jotain kikka kolmosta millä testata onko kylmäaine yhtäkkiä loppunut?
Onko kompura magnettikytkimellä? Saako sen pakotettua päälle testauksen ajaksi?
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: tormund - 28.06.2022, 00:38:35
oliskohan noi käypäset ohjeet  PH2:seen? (-04, classic)
http://www.x40fin.com/index.php?topic=3426.0

Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: laatikkovika - 28.06.2022, 08:21:52
Suosin kyllä itse ihan bleed tyyppistä säädintä, mielestäni auto on paljon sivistyneemmin käyttäytyvä eikä tule rajapaineventtiilin tyyppisiä ilmiöitä. Niinkuin piikkaus sun muuta.
https://www.race.fi/fi/product/18966a/rp-bc-1

Aikanaan tuollaista rajapaineventtiiliä koitin ruuvailla mutta aika nopeesti meni mielenkiinto.

Enää ei tarvitse tuollaisia kun ohjelmat hoitaa.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 28.06.2022, 12:48:31
Ei nuo rajavenat näissä piikkailua tee jos muuten kunnossa..
12T ahtimella virisoftista hyöty aika pieni ja riski alaväännön taka isompi. Mieluummin laittaa 14T ja vakio T4 ohjelma  tai lievä softaus jossa alavääntöä on rajoitettu.
2.0 koneet muutenkin riskialttiimpia softatessa.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: tormund - 28.06.2022, 22:48:17
Mikä on ohjelma (Vida?) jolla näkee ahtopaineet PH2:sta?
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 28.06.2022, 23:45:21
Yhdestä ph2 icarsoft vol2  lukijalla olen imm ja kaasuläpän ohella ajossa katsonut.
Hyvä laite olla kun S60 ,V50 ja XC70 on jokunen lähipiirissä.
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: tormund - 01.07.2022, 08:56:13
Jos mittarilla säätää kun ph2:ssa on ylimääräinen liitäntä imusarjassa, niin voiko ilman ajoa saada oikeat paineet kohdalleen. Eli nosta vaikka kierroksia vai vaatiiko, pitää ajossa kuormittaa?
Otsikko: Vs: 2.0t käyntiongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 01.07.2022, 19:06:53
Ajossa näkee sen maksimi ahtopaineen ja katsoo mihin asti yltää.

Mekaanisella rajavenalla sitten paikoillaan ruuvaa  säätöä alas tai ylös ja taas testaa ajossa kunnes on saavutettu haluttu taso.

Sähköisellä pierburgin omalla ei säätöä ole eli joko toimii tai sitten ei.