Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V40 vikakoodien tulkinta

  • 26 Vastauksia
  • 24192 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
V40 vikakoodien tulkinta
« : 20.12.2011, 10:56:20 »
Hei,

Laitoin aiheen sillä perusteella, että tänne voisi kerätä ongelmia ja niihin ratkaisuja. yritin kahlata eri aiheita läpi ilman että löysin omaan ongelmaani ratkaisua.

Volvo v40 2001 2.0t, automaatti

Ongelmani on seuraavanlainen. Moottorin vikavalo palaa... jo ties monetta kertaa. Autoon on korjaamolla vaihdettu 3-4 kertaa moottorin lämpötila-anturi ja viime keväänä lambda-anturi.

Nyt valo palaa taas ja ilmoittaa p0110 ... eli air temperature sensor # 1circuit ... toinen ohjelma ilmoitii p0118 eli Engine Coolant Temp Circuit High Input
Katsoin vikakoodin lukijalla...

Ajossa auto saattaa tehdä sitä, että se antaa itsekseen kaasua. Jolloin joutuu painamaan vastaan jarrua... hieman epämiellyttävä ajaa kun ei luota autoon.
Ei viitsisi viedä autoa taaaas huoltoon ja maksaa siitä että vaihtavat osan eikä korjaa vikaa...


Ehdotuksia? Tietoja?

s73

  • Vieras
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #1 : 20.12.2011, 19:22:22 »
Hei,

Laitoin aiheen sillä perusteella, että tänne voisi kerätä ongelmia ja niihin ratkaisuja. yritin kahlata eri aiheita läpi ilman että löysin omaan ongelmaani ratkaisua.

Volvo v40 2001 2.0t, automaatti

Ongelmani on seuraavanlainen. Moottorin vikavalo palaa... jo ties monetta kertaa. Autoon on korjaamolla vaihdettu 3-4 kertaa moottorin lämpötila-anturi ja viime keväänä lambda-anturi.

Nyt valo palaa taas ja ilmoittaa p0110 ... eli air temperature sensor # 1circuit ... toinen ohjelma ilmoitii p0118 eli Engine Coolant Temp Circuit High Input
Katsoin vikakoodin lukijalla...

Ajossa auto saattaa tehdä sitä, että se antaa itsekseen kaasua. Jolloin joutuu painamaan vastaan jarrua... hieman epämiellyttävä ajaa kun ei luota autoon.
Ei viitsisi viedä autoa taaaas huoltoon ja maksaa siitä että vaihtavat osan eikä korjaa vikaa...


Ehdotuksia? Tietoja? 
oletko käynyt sinisellä luetuttamassa koodeja, lukulaitteissa on eroja? Eihän ole thyyninki ilmanputsaria? Voisi olla imm-anturi.  Tarvikkeena osat ei välttämättä kestä. (Tässä ei autossa ei ilmeisesti ole imm-anturia) koskas termari vaihettu ym. Muut huollot tehty?
« Viimeksi muokattu: 20.12.2011, 19:32:28 kirjoittanut s73 »

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #2 : 21.12.2011, 15:42:27 »
Koodit on Debilissä ja Autoserviassa luettu + itselläni on lukija. Tässä tuoreimmassa tapauksessa olen itse vain lukenut, mutta aikaisemmissa tapauksissa. Autosssa on kaikki vakiona. Ei tuning osia. Määräaikaishuollot on kyllä tehty...

Sama ongelma siis ainakin oireiden perusteella on ollut aikaisemmin ja korjaamojen ehdotuksena on ollut nuo lämpötila ja lambda anturien vaihdot. --> lambda oli bosch ja lämpötila-antureista en tiedä.

s73

  • Vieras
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #3 : 22.12.2011, 06:14:30 »
käytä autosähkärillä jos ei nuo kyseiset pajat ole niitä tai sinisellä koodit lukemassa ja  tarvittavat orggis osat sinne. 

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #4 : 22.12.2011, 12:20:01 »
joo rahallahan nuosta kaikista ehkä päästäisiin... mutta siinä se ongelma onkin. Varsinkin ketuttaa, kun ei ole ensimmäistä kertaa tuo sama ongelma. On vuosien varrella syönyt vähän liikaa kuluja.

On noissa sähkärit ollu autoa tutkimassa... jos tietäisikin oikeasti jonkun pätevän, eikä tarvitsisi taas vuoden ajoista maksaa v...tusti todetakseen, että taas vie tie korjaamolle. Kivahan se olisi jos menisi vielä jotenkin takuun piikkiin, kun justiinsa keväällä auto oli autoservialla ko ongelman takia.

s73

  • Vieras
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #5 : 22.12.2011, 18:11:04 »
mikä on tuo toinen vika suomeksi tarkalleen ottaen?

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #6 : 24.12.2011, 17:50:28 »
Mulla on semmoinen kutina, että tässä tapauksessa mahtaa kiusata virhe ECM ohjelmistossa. Niin tutulta tämä kuulostaa. Joskus aiheesta oli mun mielestä huoltotiedotekin jossa ohjeena oli ajaa sisään päivitetty ohjelmaversio.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2011, 07:59:01 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #7 : 27.12.2011, 13:02:13 »
Tuolta löytyy hyvin nuo suomeksi:

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/36530/stadia-1197370206-8.pdf?sequence=1
Vikakoodiluettelo P0-koodeille (valmistajasta riippumattomat)

1 ohjelma ilmoitti:
P0110 Imuilman lämpötunnistin Toimintahäiriö
2 ohjelma ilmoitti
P0118 Jäähdytysnesteen lämpötunnistin Signaali liian korkea

Minulla on elm327 lukija --> onko siihen hyvää softaa millä voisi aukaista tuota tai miten tuommoista kannattaisi testata?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #8 : 27.12.2011, 18:01:54 »
Tuossa aiemmin s73 kysyi, että koska termari on vaihdettu, itse kysyn myös samaa.
Moottori käynnistetään -> ilman ja jäähdytysnesteen lähtölämpötilat  -> Tietty aika, jäähdytysnesteen lämpötilan täytyy ylittää tietty laskennallinen kynnysarvo -> Jos ei ylity, niin oletuksena jäähdytysnesteen lämpötila ei ole luotettava ja syntyy vikakoodi sitä mittaavasta anturista, eli jäähdytysnesteen lämpötila-anturista ja moottorijärjestelmän vikavalo syttyy.
Nämä toimenpiteet siksi, että kuljettajalle ilmoitetaan mahdollisesta ylikuumenemisvaarasta, koska lämpötilamittarin arvo ei välttämättä ole luotettava.

Vika voi olla lämpötila-anturissa, mutta myös siinä, että jäähdytysneste ei oikeasti lämpene riittävän nopeasti ja sen voi tehdä sitten avoimeksi jumiutunut termostaatti, eli termostaatti nyt ensimmäisenä vaihtoon.


Vianetsinnällisesti noi obd-koodit vaikeuttaa asiaa, koska ne vain ovat vailla tarkempaa selitystä, volvon testerillä kun luetaan koodit, löytyy volvolta jokaista koodia vastaamaan myös mahdolliset vian aiheuttajat ja suurelle osalle vikakoodeista löytyy ihan suora vaihe vaiheelta vianetsintä ohje.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 18:03:58 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #9 : 30.12.2011, 10:40:39 »
Hei,

Termari vaihdettiin alkutalvesta ja lambda keväällä. Mahdollistahan, että vaihdettu termari on viallinen, mutta se on vaihdettu jo aikaisemminkin. Olisikohan vika jossain muualla...

Voisiko vika olla myös imuilman tunnistimessa... kävin hakemassa uuden kun oli 20,-
Kun auton kierrokset saattavat heittelehtiä itsekseen...

-Kim

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #10 : 30.12.2011, 10:41:47 »
Imuilman anturi ja termasi on siis erikseen.

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #11 : 03.01.2012, 09:28:45 »
Vielä kiire on estänyt korjaustoimenpityeet.

Eilen ilmestyi uusi vika.
Auto ei meinannut lähteä uudestaan käyntiin lyhyen matkan ajamisen jälkeen.
Eli kun koneen lämpöisenä käynnistin. Sama kierrosten itsekseen seilailu jatkaa.

Tällä viikolla olisi tarkoitus vaihtaa ect sensori




Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #12 : 04.01.2012, 12:40:26 »
Huoltohistoriaa... tapaukseen liittyen

Lämpötila-anturi 9/2008
Termostaatti 5/2009
Termostaatti 8/2009
Lämpötila-anturi 3/2011
Lambda-anturi 8/2011

Kokeillaan nyt vaihtaa ensin se imuilman anturi ja sitten pitää katsoa josko vaihtaisi lämpötila-anturin ja termarin.

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #13 : 11.01.2012, 09:58:33 »
Lämpötila-anturi vaihdettu
Termari vaihdettu
Tulpat vaihdettu
Imuilman anturi vaihdettu

Valo hävisi ja ongelmat katosi...katsotaan kuinka tällä kertaa käy.

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vikakoodien tulkinta
« Vastaus #14 : 16.01.2012, 07:37:44 »
Moottorin vikavalo kerran nollattiin huollossa, syy nokka-akselin anturi tms. Ei vaihdettu mitään osia. Sen jälkeen (n.1v) vikavalo syttyi koska moottoriöljy vähissä, sammui öljyn lisäämisen jälkeen parin päivän päästä.
Nyt vikavalo taas palaa, mutta öljyä on tikun puoliväliin asti. Voi olla että on päässyt mutkassa hörppäämään ilmaa öljykanavaan ja hetkellisen painehäiriön takia on vikavalo syttynyt?
Auto on joka kerralla kun vikavalo syttynyt, toiminut normaalisti.
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

 

Ateho  Elekma