Elekma  Autoracing

Diesel hiukkassuodatin tukossa

  • 54 Vastauksia
  • 85207 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #45 : 06.02.2019, 13:02:40 »
Itseä mietityttää oman DPF:n toiminta kun tulee pääosin ajettua n. 15km työmatkaa, josta puolet motaria ja puolet taajamaa. Ehtiiköhän regenointi tapahtua kunnolla tällaisen matkan aikana? Liittyyköhän jotenkin DPF:n regenerointiin, kun harvakseltaan (noin 1-2 kertaa kuussa) motarin jälkeen liikennevaloihin pysähtyessä moottorin kierrosluku jotenkin heilahtaa hetkeksi tyhjäkäynnillä ollessaan. Aivan kuin jalalla hipaisi kaasupoljinta. Kierrosluku muuttuu hyvin vähän alle sekunnin ajaksi. Olisiko generointi mennyt päälle / pois?

On kyllä huono systeemi, miksi se ei voi ilmoittaa kun tekee regenerointia, niin voisi ajaa motaria hieman pitemmän lenkin jotta generointi tapahtuisi kokonaan.

Poissa Lumikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #46 : 14.02.2019, 12:44:39 »
Olisi kyllä hyvä, jos joku merkkivalo palaisi kun poltto käynnissä. Mutta polttotapahtuman huomaa kyllä hetkellisen kulutuksen näytöstä. Esimerkiksi tänään aamulla töihin ajaessa (matkaa noin 25km suunta ja oikeastaan koko matka maantietä) huomasi kulutuksesta, että poltto päällä 5 kilometrin ajon jälkeen. Normaalisti kulutus pyörii näillä talvinopeusrajotuksilla 6 litran molemmin puolin, mutta nyt kulutus oli 9 litran molemmin puolin ja jos kaasun nosti niin kulutus tippui alimmillaan 1,5 litraan, kun normaalisti se on 0. Tällä matkalla poltto ei kerennyt loppua vaan piti ajella vielä vajaa 10km ohi töistä ennenku loppu. Joten väittäisin, että 15km työmatkalla ei kerkeä poltto loppua vaikkakin osa matkasta olisikin motaria.

Parashan olisi, jos saisi itse jostain valikosta aktivoitua polton sillon kun polton aika lähenee. Kun eilenkin työmatkaa ajoin 125km suunta niin siinä olisi voinut ite aktivoida niin olisi tämän aamuinen extralenkki jäänyt väliin.

Poissa Jormaaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #47 : 19.11.2023, 15:39:43 »
Auto s80 2.0 diesel 405000km hiukkasloukku (tarvike) vaihdettu 30tkm sitten. Ainakin joihinkin Fordeihin ja Opelin oli tehty regeneroinnin ilmaisin liittämällä johdolla Led lämmitettävään sivupeilin lämpövastukseen. Tein saman omaan Volvooni ja kaskas homma pelittää. Idea on siinä,kun regenerointi käynnistyy niin takalasin lämmitin ja lämmitettävät sivupeilit kytkeytyvät päälle, vaikka takalasin lämmitin valo ei palaakaan. Led kuitekin nyt syttyy..Lisääntynyt virran tarve auttaa moottoria lämpenemään enemmän. Varsinaista tarvettaan tuolla ilmaisimella ei ole muuta kuin, että tietää milloin regenerointi on menossa, jottei sitä keskeytä turhaan, mikä taas osaltaan vaikuttanee siihen, että  öljymäärä moottorissa  ei lisäänny. Alussa en seurannut ollenkaan öljymäärää ja jossain kohdassa tuli ilmoitus huollon tarpeesta vaikka se oli vasta tehty. Tarkistin öljyt ja sitä oli reilusti yli ylämerkin. Tästä viisastuneena seuraan öljyn määrää.

Toinen vaihtoehto olisi liittää lämpömittarin anturi vaikka pakoputkeen hukkasloukun lähelle ja vetää piuhat sisälle erilliseen lämpömittariin. Jälkimmäistä vaihtoehtoa suunnittelin ja hankin jo siihen mittarin ja anturin (30€ 30-800astetta), vaan tuo ledihomma oli sen verran helppo, että mennään sillä…
Volvoni regeneroi nykyään  normaalisti 300km välein n. 600astetta ja kestää n 15 km eli aika tiuhaan,vaan ei haittaa kun toimii..seuraavaksi testaan Nesteen My dieselin vaikutusta regenerointiin. Tähän asti olen ajanut pelkästään ABC :n dieselillä

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2275
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #48 : 23.11.2023, 06:47:01 »
Ei kannata hiukkassuodatinvermeissä ikinä täyttää öljyä ylärajaan asti, mieluummin max puoliväliin niin ei tule noita ongelmia ainakaan niin helposti.

Tiheään sulla kyllä polttaa vaikka et maininnutkaan onko psa diesel vai vitonen. Yksi hyvä keino huomata päällä oleva regenerointi on seurata hetkellisen kulutuksen mittaria. Ei mene moottorijarrutuksessakaan nollille kun poltto on päällä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2114
  • Tampere - Pori
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #49 : 24.11.2023, 23:06:58 »

Yksi hyvä keino huomata päällä oleva regenerointi on seurata hetkellisen kulutuksen mittaria. Ei mene moottorijarrutuksessakaan nollille kun poltto on päällä.

Tämä pätee vanhempiin vekottimiin. VEA moottorisessa kulutus menee nolliin mittarin mukaan moottorijarrutuksessa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2275
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #50 : 26.11.2023, 13:07:31 »
Tämä pätee vanhempiin vekottimiin. VEA moottorisessa kulutus menee nolliin mittarin mukaan moottorijarrutuksessa.

Olipas hyvä tieto, meinaan ihmetellytkin omassa kun seuraillut kulutusnäyttöä ja sen perusteella polttoa ei tunnu tapahtuvan. Tuota polton tapahtumista ei varmaan pysty siis kuski huomaamaan mistään SPA-koppaisissa?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2689
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #51 : 26.11.2023, 13:52:27 »
Olipas hyvä tieto, meinaan ihmetellytkin omassa kun seuraillut kulutusnäyttöä ja sen perusteella polttoa ei tunnu tapahtuvan. Tuota polton tapahtumista ei varmaan pysty siis kuski huomaamaan mistään SPA-koppaisissa?
En minä ainakaan huomaa muuten kuin hajusta ja kun flekti jää päälle auton sammutuksen jälkeen. Silloin on jäänyt poltto kesken. Ajossa en pysty sanomaan, että milloin polttelee.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2838
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #52 : 26.11.2023, 16:22:48 »
Jeps, haastavaa on havaita ajossa, että koska se pönttö palaa siellä. Mielestäni jäähdytysnesteen lämpötila tosin suorastaan romahtaa sinne 75-80 asteen tuntumaan, kun DPF poltto alkaa, niin siitä olen itse huomannut jos kone on ollut esim kesällä huomattavasti tätä kuumempi ennen polton alkamista.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2689
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #53 : 26.11.2023, 16:43:57 »
Paitsi, että autohan ei näytä jäähdytysnesteen lämpötilaa muuten kuin lisälaitteilla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2184
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel hiukkassuodatin tukossa
« Vastaus #54 : 26.11.2023, 17:55:59 »
TFT mittaristossa näkyy myös moottorin lämmöt. Ajossa poltosta ainoa näkyvä viite on korkea hetkellinen kulutuskin ja tyhjäkäynti kulutus joka noin tuplaantuu. Itsellä käytössä myös VDD dongle joka ilmoittelee esim poltosta rannekellossakin  ::)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron