Kulkukoira  Proturbo

Volvon katsastus

  • 2254 Vastauksia
  • 607153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jussi-75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • katsuri.
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #900 : 24.01.2014, 08:11:18 »
Näin asiasta lausuu politbyroon ylin johto eli TRAFI
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja su-kupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumootto-reina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvalto-jen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mi-käli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suo-meen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoi-tettu yleiseen tieliikenteeseen.
Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehok-kaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massal-taan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.
Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % paina-vampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumootto-ria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuu-teen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, te-hokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #901 : 24.01.2014, 13:00:49 »
Kuinkas vaikeaa on muutoskatsastaa ei päästörajoitettu 240 volvo b234 koneelle? Eli 16v twincamin moottorille? Vai onnistuuko ollenkaan?
ei taida juuri toimenpiteitä muuta kun muutoskatsastaa. Vai mikäs siinä on teho kun en muista
No kun halvalla sai.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #902 : 24.01.2014, 23:59:37 »
Justkohta museoikäinen 740 tavalliseen tapaan ajettu konttorille, todettu auto erittäin hyväkuntoseks, korjattu vuodella katsastusajankohtaa ja ajettu kotio. Helppoa ja yksinkertaista.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa DumBe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • Monta exää, nyt -01 V70 2,4T
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #903 : 05.02.2014, 12:41:19 »
Melkein puolentoista vuoden seisonnan ja vasta tehdyn moottorirempan jäljiltä meni 850 läpi että heilahti!
Kolmen tuuman putkistosta ja downpipestä totesi katsuri, että "oot tainnu tuota pakoputkee vähän tuunata" ;D. Kehotti vaan laittamaan lambdanjohdolle vähän suojaa.
"Elukka on keitetty vahvassa suolavellissä"

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5878
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #904 : 06.02.2014, 12:35:02 »
TDI:tä käytetty eilen leimasedällä.
Eihän sitä tullut :(
Ei taas kuskipuoleinen kässäri juuri viisaria väräytellyt,  sekä kuskinpuolen taka iskarit yläpäässä sökö.

Onneksi ei kuitenkaan abseja kokeillut ajossa V:>  ja SRS valonkin patentti meni läpi :D
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 496
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #905 : 06.02.2014, 15:36:27 »
Tänään käytetty "leimasedän" hyppysissä 740-90 B (370476 km),puhtain paperein läpi.
Oikean puolen käsijarrukenkien säädön tein ennakkoon,kun edellisessä katsastuksessa ei ottanut ihan yhtä tehokkaasti kuin
vasen puoli.
Vähällä tekemisellä selvittiin,ajoaikaa 2.6-15 saakka.

Poissa volovo240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #906 : 07.02.2014, 12:24:01 »
Lainaus
Ässäläisellä hylyky.

Hylätty:Käsijarru
Hylätty:Takajarrulevyt ruosteessa (Johtuu seisonnasta,ei kerinnyt putsautumaan 10km matkalla)
Hylätty:Alapallonivel
Korj.Keh:Pakoputken kannake

 

Motonetin halvimmat kengät kun Boschilaisia ei ollunna hyllyssä. Hyvin pitää,1.5 kN.
Jarrulevyt hieroin puhtaiksi porakoneeseen tarkoitetulla teräsharjalla
Uusi alapallo

Leima tuli. Toki kannakkeen korjaamattomuus rumentaa papereita.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #907 : 11.02.2014, 00:55:17 »
Motonetin halvimmat kengät kun Boschilaisia ei ollunna hyllyssä. Hyvin pitää,1.5 kN.
Jarrulevyt hieroin puhtaiksi porakoneeseen tarkoitetulla teräsharjalla
Uusi alapallo

Leima tuli. Toki kannakkeen korjaamattomuus rumentaa papereita.
1,5 kN ei kyllä ole hyvin, olisi pitänyt hylky tulla jos s80 leimasit koska kokonaismassa niin raju. Toki itellä tullut vaan 1 katsuri vastaan joka oikeesti laskee paljonko käisbän tulee ottaa kiinni (kasipätkässä vajaa 2000kg kokonaismassalla minimivaatimus 3,1kN tienoilla yhteisvoima molemmilla puolilla). Katsastin ekalla kertaa niin oli 0,6kN ja 0,9kN, läpi. Viime vuonna 1,2kN molemmat puolet ja hylky  >:(

Vaatimus muistaakseni 16% kokonaisvoimasta G eli massa * putoamiskiihtyvyys. Esim. 2000kg auton kokonaismassa * 9,81 = vajaa 20000N ja siittä 16% on reilu 3000N eli 3kN.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa volovo240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #908 : 11.02.2014, 05:35:08 »
1,5 kN ei kyllä ole hyvin, olisi pitänyt hylky tulla jos s80 leimasit koska kokonaismassa niin raju. Toki itellä tullut vaan 1 katsuri vastaan joka oikeesti laskee paljonko käisbän tulee ottaa kiinni (kasipätkässä vajaa 2000kg kokonaismassalla minimivaatimus 3,1kN tienoilla yhteisvoima molemmilla puolilla). Katsastin ekalla kertaa niin oli 0,6kN ja 0,9kN, läpi. Viime vuonna 1,2kN molemmat puolet ja hylky  >:(

Vaatimus muistaakseni 16% kokonaisvoimasta G eli massa * putoamiskiihtyvyys. Esim. 2000kg auton kokonaismassa * 9,81 = vajaa 20000N ja siittä 16% on reilu 3000N eli 3kN.

Sori siis per puoli. Eli rimaa hipoenko meni?  :D Aikaisemmat lukemat oli 0.2 ja 0.3kN ja näillä hylky. Itse hikoilin odotellessa että näinköhän riittääpi omien testien perusteella mutta insenjöörin mielestä piti hienosti.

No jo ovat antaneet sulla leiman vaihtelevilla arvoilla. Kyllä olisi itse tehnyt mieli uusia kaikki osat jarruista mutta kun auto on ollut yksi rahareikä muutenkin niin ajattelin syödäkkin välillä  :D

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #909 : 11.02.2014, 10:53:58 »
Kyllähän se tolla 1,5kN:lla per puoli pitää jo hienosti, kuten myös 1,2kN:lla, mutta laki on laki  *kahvia-> Ei tässä itteäkää muu vituta ku eri konttorien eri linjat  ::) Mutta onnea leimasta !  :)
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #910 : 11.02.2014, 11:47:12 »
Emännän s80 leimattu ilman huomautuksia... :hello:
Älkää laitelko niitä pilipali tarvikejarruliinoja volvoihin, niin ei tarvi joka leimalle renata käsijarrun kanssa... ;) ite en edes kahvasta säätänyt...
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #911 : 11.02.2014, 12:54:35 »
Kaikkihan riippuu siitä lukkiutuuko rullat vai ei.

Edit kun on aikaa kirjoittaa: Eli jarruvoimia lasketaan vain silloin, kun rullat ei lukkiudu. Silloin tulee sen 16% täyttyä.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2014, 17:36:28 kirjoittanut Riikka »
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #912 : 12.02.2014, 10:46:12 »
Kaikkihan riippuu siitä lukkiutuuko rullat vai ei.

Edit kun on aikaa kirjoittaa: Eli jarruvoimia lasketaan vain silloin, kun rullat ei lukkiudu. Silloin tulee sen 16% täyttyä.
Joo, mutta ihme jos tossa 1,5kN kohtaalla jo lukkoon lyö  V:> Tai mistä sitä tietää, yleensä mitä lappuja kattellu niin menee päälle 2 kilon ennenku lukkiutuu  :) Hyvä pointti kummiski  -H-
« Viimeksi muokattu: 12.02.2014, 10:48:15 kirjoittanut NordicR »
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #913 : 12.02.2014, 14:58:54 »
Joo, mutta ihme jos tossa 1,5kN kohtaalla jo lukkoon lyö  V:> Tai mistä sitä tietää, yleensä mitä lappuja kattellu niin menee päälle 2 kilon ennenku lukkiutuu  :) Hyvä pointti kummiski  -H-
Heleposti..  :D Joillakin autoilla jo alle 1kN. Siinä 1-2,5kN välillä useimmiten, 1,5 kuulostaa keskiverrolta.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa ile2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Life's a bitch and then you fucking die.
Vs: Volvon katsastus
« Vastaus #914 : 12.02.2014, 15:03:19 »
Mulla löytyi omasta autosta huoltokirjan välistä 4 vuoden takainen kuitti kässärihihnojen vaihdosta ja samalla huomautettiin että vaijeri jumittaa, suositellaan vaihtoa mutta silloinen omistaja ei ollut antanut lupaa. Nyt viimeksi syksyllä oli leimalla kässärissä heittoa kokonaiset 3 pinnaa.  ;D
Entisessä VAG:ssa ei jarruja koskaan katsottu kun oli 4motion, mutta niissähän on aivan persiistä oleva systeemi kun kässäri toimii jarrupalan ja linkun välityksellä.

 

Carcom Oy  Ateho