Vaatii paljon osaamista ja pitkäjänteisyyttä moottorin kehityksen osalta rakentaa tehokas kone pienellä budjetilla, joka käytännössä tarkoittaa paljon modailua.
Valitettavasti jos joutuu kyselemään ohjeita/neuvoja, niin harvemmin on kovin kummoiset mahdollisuudet toteutukseen..
Pienellä budjetilla lähtisin ite ainakin ihan heti alkuun liikkeelle 2 litraisella vinokoneella ja unohtaisin poraukset sun muut, koska ne maksaa kuitenkin jonkun verran uusine mäntineen.
530 kansi riittää, kunhan pienet vesikanavat.
Onko polttoainetta rajoitettu? Eli toisin sanottuna "pumppubensa" ainut rajoitus = myös e85 käy?
Ohjelmoitava sytkä on varsin tarpeellinen (tai joku edullinen standalone ecu, esim. meqasquirt).
Läppärungot ei maksa paljoo. Euroopan ebaysta löytyy jopa alle 80€:lla suzuki hayabusa läppärunkoja (= näiden jakoa muuttaa), jos ruiskua käyttää.
Tuo 250hp on jokatapauksessa hyvin kunnianhimoinen lukema vinokoneesta 8v kannella ja alle 2250cc tilavuudella, sekä pikku budjetilla.
Pitäisin n. 180-200hp realistisempana mihin ainakin pääsee.
Starletti on kuitenkin aika kevyt koppa, niin kovin älytöntä huipputehoa ei tarvitse.. ja muutenkin laaja vetoalue on sellainen kiva ominaisuus kilpamoottorissa.
Lyhyesti:
Kansi vaatii paljon tekemistä, monella tavalla. Joka pytylle oma läppärunko/kaasari n. 42-46mm kokoluokka ja suppiloiden pituudella hakee moottorin käyttöalueen omaan käyttöön sopivaksi, jos tilaa on konehuoneessa niin lasikuidusta tai vaikka alumiinista/pellistä kotelo (min. tilavuus 3x moottorin tilavuus) ja suodatin päähän -- jos ei niin suodattimet vaan suppiloihin (vie vähän tehoa mut pitää koneen jonkinlaisessa kunnossa kun ei kaikki hiekka pääse sinne).
Nokka saa olla suhteellisen raju, niin ventiilien aukioloajaltaan kuin profiililtaan ja konetta saa pyörittää aika kovasti myös. Kysele nokkien tekijöiltä profiilista, onko kokemuksia ja sit vielä nykyisille paininkupeille soveltuvat (ettei tule heti romua).
Huipputehon tähtää yli 7,000rpm alueelle, jonka mukaan mitoittaa pakosarjan ja imukanavan pituuden alkuun niin on hyvä lähtökohta. Pipemax on toimiva ohjelma.
Jos ei rajoittavia tekijöitä ole koneessa säätövaiheessa, lyhentämällä imukanavan pituutta voi mahdollisesti nostaa huipputehon kierroslukua hiukan..jos tarpeen ja tasoittaa mahdollisia hyppyjä vääntökäppyrässä.
Olettaen että mitoitettu 2. aallolle.. mutta arvelen ettei starlettiin saa mahtumaan kovin pitkiä suppiloita, niin 3. ja 4. aalto jää vaihtoehdoiksi (3. ensisijaisena vaihtoehtona).
Koneen kesto tai luotettavuus ei varmasti ole se ykköskriteeri, niin ihan alkuperäisillä sisuskaluilla pyörittäisin konetta.
Purat koneen, tarkastat että kaikki ok, osat pesukoneeseen jos sellaiseen mahdollisuus ja kone kasaan uusilla tiivisteillä.