Elekma  Autoracing

B230 sytytysennakko

  • 2 Vastauksia
  • 4827 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pentahemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
B230 sytytysennakko
« : 04.11.2018, 21:08:00 »
Virranjakaja menee uusiksi talven aikana, ajatuksena laittaa 123 Ingnition ohjelmoitavalla käyrällä. Kone on veneessä, mutta on B230, 531 kansi portattuna, r-seetit, isommat pakoventtiilit, puristussuhde n. 10.5, k-nokka, tupla Fajs 45, omatekele vesijäähdytetty 4-2-1 HST pakosarja (38mm - 44mm - 56mm). Vanha jakaka oli modattu siten, että perusennakko oli 15 astetta ja maksimi noin 29 astetta. Mitä ennakkoja ja millä kierroksilla suosittelette ko. kokoonpanoon ?
Esim. laitanko 15 astetta perusennakoksi ja 1500-3500 rpm nousu 29 asteeseen ! Ainakin kiinnostaisi millä kierroksilla "täydet" ennakot uskaltaa laittaa. Veneessä ei juurikaan mökän yli kuule nakutusta tms..

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B230 sytytysennakko
« Vastaus #1 : 01.12.2018, 01:41:29 »
Voin kertoa että sen nakutuksen kyllä kuulee ihan selvästi vaikka miten olisi meteliä vaparikoneessa!

Remppasin tässä pari viikkoa sitten about kymmenennen AQ151 koneen (se vakio vika et 4.pytyn pakokanava hapertuu), ja nakkasin romut takaisin. Tottakai edellinen hihnanvaihtaja oli laittanut taas hampaan pieleen ja korjannut jakajalla... Ja nakutus oli 7m kabiini veneessäkin ihan selkeä, ei tarvinnut sitä asiaa montaa sekuntia miettiä kun painoi kaasua. 3200-3500rpm ja ennakkoa taisi olla lähemmäs 50 astetta. Eli se on ainakin liikaa. Säädin takaisin sen 33 asteeseen. Kone oli muuten ihan sairaan pirteä ja TOSI ärhäkkä kovalla ennakolla!

AQ151 perusennakko taisi olla 8ast, mutta kaikki 8-20 väliltä toimii. Nyt vedän hatusta kun en ole tallilla missä kone palasina (taas yksi työn alla), mutta 4400rpm ainakin on ilmoitettu mutta muistelisin että32-36 astetta. 29 astetta on ainakin liian vähän jos haluat potkua siitä irti. Miksi sinne on muuten vaihdettu K-nokka? Alkuperäinenhän on V (aika samat speksithän niissä kylläkin on).

Pitäis ittekkin tekaista vapari pakosarja (on jo AQ151 ja AQ171 turbot veneissä). Laita kuvaa jos viitsit!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Pentahemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 sytytysennakko
« Vastaus #2 : 03.12.2018, 21:58:38 »
Tämä mun oli aikanaan B230 (AQ131), laitoin öljynlauhduttimen, k-nokan, puristukset nostettu noin 10.5, pakoventtiilit 3 mm isommat jne..
Selvittelinkin jo sytysennakkoa kannen tekijältä (Kansiset, suuret kiitokset taas mielenkiintoisesta keskustelutuokiosta), turvallinen olisi perusennakko 20ast, 2000 rpm 23ast, 2500 rpm 26ast, 3000 rpm 29 ast, noin 4000 rpm 32ast (maksimi). Riippuu moottorin muusta kunnosta ja lämpötilasta, niin voi kokeilla enmmänkin ennakkoa. Taidan hommata talven aikana 123 Ignitionin ja lähteä liikkeelle em. käyrällä. Ilmanotto on jo putkella konehuoneen ulkopuolelta raittiista ilmasta.

Muutama kuva pakosarjasta, materiaali AISI 316 L (haponkestävä), mulla on tohon konepajakuvatkin. Laskennallisesti putkien pituus olisi pitänyt olla n. 1100 mm (4500 rpm laskettuna), tohon sai 750 mm (kaikki 4 saman mittaisia) -> saattaa olla vähän ylävireinen, mutta koko kierrosalueella roimasti enempi tehoa kun Pentan valurautamöntillä. Putkikoot sisähalk. 38 mm, 43 mm ja 56 mm (4-2-1).






 

Futurez  Kulkukoira