Elekma  Autoracing

Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta

  • 27 Vastauksia
  • 14802 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Elring ja tarvikekansipultit? Welcome to the club. Elä viittäsataa noilla. Jotkut olkoot erimieltä.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2013, 22:15:43 kirjoittanut JuHaU »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Elring ja tarvikekansipultit? Welcome to the club. Elä viittäsataa noilla. Jotkut olkoot erimieltä.

Nojoo.. Komp. ;)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Elring ja tarvikekansipultit? Welcome to the club. Elä viittäsataa noilla. Jotkut olkoot erimieltä.

Kestää kuule heittämällä seitsemättä sataa hevosta. Nakutusta ei yhtään. Tosin meillä on ollut liimattuna kupariliimalla. Jopa Motonetin nimetön ohkasilla liekkirenkailla ollut pahvi ilman liimaa käytetyillä tarvikepulteilla kesti viitisensataa heppaa viitisentoista lähtöä. Oli kyllä liikkunut ja liekkirenkaat jo aika lähellä vesikanavia.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Nakutusta ei yhtään.
Tässä taitaa olla se totuus. Eli naku tappaa koneen. Ei ne käytetytkään kannenpultit ihan pikkupaineesta antaudu.

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Tässä taitaa olla se totuus. Eli naku tappaa koneen. Ei ne käytetytkään kannenpultit ihan pikkupaineesta antaudu.

Mulla ~10e kannentiiviste ja roskiksesta kerätyt käytetyt kannenpultit. Hienosti toimii, tosin hevosvoimia on alle 500 ja ahdotkin on ajoviimapaineet ( 1.4bar).
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Tarkoitan sitä että ei se paska pahvi tee autuaaksi. En usko nakuttaneen 1,1bar paineella kun reintzin pahvilla päästiin 5tkm. Glaserin pahvilla yksi veto penkissä samalla paineella. Ja kun paffi meni, meni veivikin. Mutta oikein kiva jos muilla kestää.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
No tosiaan noi kansipultit on vielä kysymysmerkki ja saa palautettua. Otin ne vaan samaan settiin, kun tiskillä kävin. Valmistajaa en nyt muista. Kyselen niistä huomenna, mutta oon tossa yheltä luotettavalta taholta kyselly noista kansipahveista joka 144:sen kanssa samalla talliila pyörii. Lisäks yks toinenkin kaveri joka 242:sta rakentelee sano että pahvi kyllä kestää jos kestää. Elring on ainakin mulle kerrottujen kertomusten mukaan parhaimpia massapahveja.

Kyllä yhellä kaverilla superimersussa oli esim Victor Reinzin massapahvi about 400 hevosen koneessa ja 2 kesää ajo samalla pahvilla, eikä ollu pahassa kunnossa kun otti koneen nyt talveksi levälleen. Ahtopaineita sen +2 täys rähinä päällä. Plaanas vaan molemmat tasopinnat ennen pahvin laittoa ja oiskohan just kupariliimaa vielä sihen perään laittanu. Ihan kesällä käyttöautona ja kumia polttelee sillontällön. Ei ajele varttia tai muutakaan.

Vähän vissiin nääkin hommat tähtien asennoista yms kiinni..? Se kestää jos kestää. Jos ei kestä, niin sitte vaan homma uusiks. 

E: Korjailin vähän tekstiä lukukelposemmaksi :D

E2: Unohtu tosiaan kysyä, että mitkä pultit kannattaa alakerrasta vaihtaa?

E3: http://www.nettiauto.com/volvo/940/5914790#frmMdlLgn <--- Meikäläisen vanha ysilankku. Olishan tostaku ollu toki kiva tehä jotain suurempaa, mutta viime talvena mulla oli talviliukurina 740:nen ja toi 940 työn alla, niin ihastuin kovin 740:seen ja tässä ollaan.. :D Harmittaa vaan, kun annoin noi Mim Juventus vanteet yms ja sain todella paskan turbodiesel mersun tilalle.. ;D
« Viimeksi muokattu: 29.09.2013, 23:02:46 kirjoittanut migl »
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Noniin. Kansipultit oli merkkiä Payen vai Payem. Anyway kuulemma on hyvät..? Onkos muut niillä pulteilla tirvassu kannen kiinni?

Ainiin! Sain järkättyä tallin Volvolle ja kohta pääsee kunnolla touhuamaan! ;) Moottorin kasaaan kotitallissa kun se sinne on levitettykin. Laakereita venatessa.

Siniseltä tiskiltä soiteltiin mulle tänään alkuperäsistä alakerran tiivisteistä ja ei kuulemma ole saatavilla kun koko moottorin tiivistesarja + 300e... Alakerran lätyt ois ollu muistaakseni 126e, kun se jostain kataloogista selaili.. Tietääkö kukaan saako noita alakerran alkup. tiivistesarjoja mistään. Varmaan tosta länsinaapurista ainakin..
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vakio pahvilla olen ajanut kovempaa vartilla kuin kovinkaan moni muu täällä, eli aivan paska puhetta että ei kestä.  Edellisellä koneella 500-550hv 50-60 dynovetoa 50 varttilähtöä ja kone on edelleen kasassa ilman avaamatta.

Päin Vi..ua säädetyllä koneella saa pahvin rikki, laita pelti tiiviste niin saat rikki vähän muutakin.

Aikoinaan B23 lohko helppas 0.10mm kieroksi 400hv konversiolla, nakutti väärän paljeraon ja puristussuhteen takia. Vakiopahveja meni 2kpl, mäntiä 2kpl ja tosiaan lohko.  Varmaan olisi peltitiiviste pelastanut tämän koneen.

Vakio pahvilla ajoin tänä kesänä 221km/h loppuja vartilla. Koneen purun jälkeen voi sanoa että pahvi oli täysin virheetön. Käytössä oli reilu 600hv.

Jos pelkää pahvin kestävyyttä voi hifistellä dekkitasoon hitsilangalle paikan. Avuksi VHT kupari liima ja jos plaanailee pintoja niin toivoo koneistamosta karkean plaanausjäljen.

Ja tosiaan viimeisimmät kansitiivisteet maksoi alle 10€ kpl 

Oman kokemuksen mukaan noissa moottoreissa on niin monta juttua jotka vaikuttaa kestävyyteen että pahvi tiiviste on hyvä sulake ja helppo vaihtaa. Eli jos pahvi menee, jotain on metsässä. Teholla se pahvi ei mene.
 
Ai niin ja tämän vuoden kone oli kasassa roskiksesta löydetyillä vanhoilla orkkis pulteilla.
Asia kunnossa. Silti ihmetyttää kun 5tkm edellinen pahvi kesti radalla käynnit ja rääkkäykset mukaanlukien, mutta sitten tää glaser yhden vedon penkissä samoilla "säädöillä". Tavallaan ei ees sitä yhtä vetoa. Ja tasopinnat suorat. Itse en ainakaan huonoon merkkiin enää koske jos massatiivistettä käytän. Ja kun kyse ei siis ollut mistään tiivisteen sulamisesta vaan siitä että sieltä puuttu se 15-20cm pala :D Mutta joo ei kenenkään tartte herneitä vedellä nokkaan, ikävältä tuntuu semmonen. Kukin tekee tyylillään. Omassa laitan ns kynsipaffin.

ps. Ei se naulannu kyllä sen Aromaankaan korvan mukaan.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2013, 09:43:42 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Itse olen käyttänyt vain Goeze ja Elring pahveja.

Tinakoneissa Victor Reinz
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Itse en ainakaan huonoon merkkiin enää koske jos massatiivistettä käytän.

Joo, tota en itsekkään suosittele, mut punakoneeseen Goeze ja Elring ovat erinomaisia laadultaan.

Sillä Glaserin pahvilla ilman liimaa ajoin 215 loppuja vartilla ja se oli kyllä soikeareikäinen ja melkein vesitilassa. Tosin se on muutenkin ihan korppu verrattuna noihin yllämainittuihin joiden kanssa ei ole ongelmaa ikuna ollut, tosin yleensä on kupariliimalla liimattukkin. Ton piti olla vaan tilapäinen viiden lähdön ajaks ni ei liimattu. Sit tosiaan viidentoista vedon jälkeen oli jo hyvin lähellä ettei ollu pettäny.

Mut joo kukin tekee tyylillään, ei vaan kannata huudella Elringiä huonoksi merkiksi ainakaan punakoneeseen.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Joo siispä kyllähän elring kestikin kovaa käyttöä 5tkm. Victor reinz kesti naulausta puolestaan niin hyvin että suli jotain muuta, mutta joo puolestani tämä tästä :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Tarkoitan sitä että ei se paska pahvi tee autuaaksi. En usko nakuttaneen 1,1bar paineella kun reintzin pahvilla päästiin 5tkm. Glaserin pahvilla yksi veto penkissä samalla paineella. Ja kun paffi meni, meni veivikin. Mutta oikein kiva jos muilla kestää.
Joo siispä kyllähän elring kestikin kovaa käyttöä 5tkm. Victor reinz kesti naulausta puolestaan niin hyvin että suli jotain muuta, mutta joo puolestani tämä tästä :)

?

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
?
Joo nyt meni reinzit ja elringit sekasin. Siis pentassa oli reinz ja elring taasen viimeisimmässä. Ennen penkkiä kuitenkin vaihtui glaser! nyt tästä ei tämän enempää sitten enää, my bad :D

Edit. Sori Migl tästä spämmäyksestä, lupaan parantaa tapani :D
« Viimeksi muokattu: 01.10.2013, 23:39:07 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Kukin pitää moottorissa sulakkeena jos niin tahtoo.
Ps: kansipahvi kirjoitettu kampipahvi otsikossa.

 

Ateho  Elekma