Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: aylitokola - 14.10.2013, 09:29:59
-
Onkohan kukaan törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan Bi-xenonien kanssa, kyseessä V50 2009 malli.
Vaikuttaa ettei tuo automaattinen valojen korkeussäätö toimi. Sytytysvirran kun kääntää päälle niin valojenhan pitäs tehdä "ylös-alas" liike, omassa koslassa tuota ei tapahdu. Umpiosta kyllä kuuluu "surinaa" että yrittää jotain säätää mutta valot eivät nouse eikä laske vaan pysyvät paikallaan. Ja tämän tuloksena valot näyttävät mielestäni aivan liian alas. Sama ongelma siis molemmilla puolilla.
Lueskelin juttua ulkomailta ja sieltä pongasin juttua sensoreista jotka määrittää auton asennon ja sen perusteella säätävät valojen tason.
Jos noissa sensoreissa olisi ongelmaa niin voiko se vaikuttaa myös tuohon testaukseen mikä tapahtuu aina kun sytytysvirta kytketään päälle?
Sivulla 25 kuvattuna tuo sensori:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Electrical.pdf
-
Onko pyörien laakeraita vaihettu? tulee ekaks mieleen valojen säätö anturit tai mitkä ne onkaan, että ovatko paikallaan
-
Tai sitten on kalibrointi jostain syystä hävinnyt. Ilman kalibrointiahan valot näyttävät todella alas.
-
Laakereita ei ole vaihdettu, mutta madallusjouset tuli keväällä vaihdettua, oliskohan siinä hommassa tapahtunut noille sensoreille jotain. Pitääpä viikonloppuna tarkistaa onko sensorit kunnolla paikallaan.
-
Jep. Aattelin ku mulla autossa näytti alas valot nyt syksyllä eikä tehnyt tarkistusta. Sellainen syy löytyi, että oli ne sensorit/anturit laitettu väärinpäin nii ei siks toiminut. Kyse oli auton etupään oikean pyörän kohilta kun laakerihommia oli tehty.
-
Taisi olla niin että valot jää ala-asentoon jos siihen liittyvissä osissa havaitaan jotain vikaa. Ja samaten tuo ettei saa sitä testiä tehtyä käynnistettäessä viittaa jonkinmoiseen vikaan... :)
-
No niin
Mulla vaihettiin eilen oik vetarin suojakumi ja nyt valot jää alas...
Eli vaikkuttas syyn löytyvän samasta kö tässä viestiketjussa ilmenee...
-
Mulla v50 -10 valot näyttää aivan alas, vikakoodi luettu ja näyttää asentoanturin vikaa. Koodi ei vain kerro sitä onko edessä vai takana oleva anturi, kuinkahan tuon selvittäisi?
-
Vaikuttais olevan tuo etuakselilla oleva anturi, koska vipu jostain syystä virheasennossa. Eli pitäisi olla taaksepäin tuo vipu ja oli eteenpäin. Nyt kun löytäisi jostain vielä ehjän anturin.
-
Kandee kokeilla laittaa se vipu oikein päin eli taakse päin, jolloin se vaarsikin tulee suoraan. Anturi ei välttämättä ole rikki. Mukka on kakhedsti (2) "korjaamon"jäliltä ollu tuo anturinvipu väärin laitettu takaisin (viim. eilen) sekä vetarin suojakumin vaihdon jäljiltä ja että laakerinvaihdon jäljiltä. Sittekn kun ne laitto sen oikein eli vipu taaksepäimn niin alako toimimaan normaalisesti