Ateho  Elekma

Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"

  • 11 Vastauksia
  • 10677 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Dodiih... nyt auto on seissy 2 päivää :)

Akku ei anna mitään virtaa.
mutta onhan se kohta vuoden vanha :)

Ja vielä 70Ah akku siniseltä.

Jännite oli 11.7v
tunti myöhemmin 6ah latauksella akku oli lataajan mukaan täynä  :o
Jännite mukamas 13.7 (laturi kiinni)

Eli mitäs tuumaatte. onkos tässä nyt Kennooikosulku?

Jaksoihan se akku kierrättää moottoria puoli kierrosta aamulla.
Ollut hyvä akku melkein vuoden mutta väsymisen merkkejä oli 2-3 päivää ja sit ei enää jaksa mitään..
 :'(

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #1 : 05.01.2011, 20:36:14 »
Takuuhan tuossa on !
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #2 : 05.01.2011, 20:50:39 »
Takuuhan tuossa on !

Kiitos, heti kun kirjoitit tuon niin auto lähti käyntiin!
Miks en heti ajatellu tuota!

TAI sitten yritän selvitellä onko mulla virtavuotoa, laturi rikki tai akussa vikaa, muu vika...

Kun en ala heti epäillä alle vuoden vanhaa akkua joka toimi viime talvena aivan loistavasti...
Ja kovemmilla pakkasilla nyt joulun ja uudenvuoden aikoina.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #3 : 05.01.2011, 20:55:41 »
Lisää Faktatietoa.

rasitustesti:
sisäflekti + radio + valot = jännite laski 1-2V

virtavuoto vahvistimelle: Ei

Ruotsista saatu tieto.

normaali virrankäyttö "lepotilassa" noin 20mA
jos CAN auto niin kestää hetken ennenkuin menee virtasäästötilaan.

kohta ulos taas mittamaan (tällä kertaa koko plus kaapeli virrankulutus)
-20 ulkona joten tuo mun edellinen kommenttin "tunnetila" johtuu osittain siitä...  :hello:


Poissa Maunus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #4 : 05.01.2011, 21:09:28 »
Mikset vaan ois heti kokeillu uutta akkua? Mulla vaihettiin Mondeoon akku merkkihuollossa 30.11, ja 24.12 oli ihan kuollu. Yhden pvän seisonnan jälkeen.. Ei ne akutkaan aina ole tasalaatuisia, on niissäkin maanantaikappaleensa.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #5 : 05.01.2011, 21:19:01 »
Mikset vaan ois heti kokeillu uutta akkua? Mulla vaihettiin Mondeoon akku merkkihuollossa 30.11, ja 24.12 oli ihan kuollu. Yhden pvän seisonnan jälkeen.. Ei ne akutkaan aina ole tasalaatuisia, on niissäkin maanantaikappaleensa.

Mun työpäivät on ollu tuosta 7-17 nyt pari päivää joten ajanpuute.

Ja tällä tavalla oppii jotain, En suostu "varaosavaihtajaksi" :) haluan ennemmin oppia miten tutkia ongelman ja etsiä vikaa ja sitten korjata.

Tässä mun mittaustulokset.

virta "lepotilassa" noin 70mA, eli mulla ei ole virtavuotoa missään. (kulutus n. 1,5 Ah/VRK.. eli tyhjenee 35 VRK)
kun sisävalot on päällä niin virta oli noin +1.3Ah lisää.

Rasitetestin voi periaatteessa suorittaa mittamalla jänniteen (radio, etuvalot ja stereo jossa vahvistin). Jännite kun nämä on päällä niin ei saisi laskea 1-2V niin kun mulla nyt laskee.

ja jos akku on laturin mukaan täynä tunnin latauksen jälkeen (6Ah) niin sit jotain mättää.

lainattu akku odottaa tallissa ja se menee autoon huomenna.
silloin auto käynnissä jännite pitäisi olla lähempää 14V

Muuta. Kun mittaa virran jos kaapeli irti niin kytketessä auto kuluttaa hetkellisesti yli 1Ah jolloin mA alueen sulakee pitää palaa :)

Eli A alueella kannataa mitata, tai
kaapeli irti niin että se koskettaa napaa, mittari kiinni ja työnna mittarin "kynällä" kaapeli irti navasta. silloin vältää "piikin" ja mA alueella voi mitata.

eli näköjöään akussa on kenno irti tai sitten siinä on oikosulku.

Jos huomenna ei laturissa löydy vikaa niin akku menee takuuvaihtoon.

-K
« Viimeksi muokattu: 05.01.2011, 21:30:46 kirjoittanut ZuluR »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #6 : 05.01.2011, 21:56:00 »
Paljonko on jännite navoissa kun tyhjäkäynti ja kaikki lämmittimet ja valot päällä mitä löytyy?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #7 : 05.01.2011, 22:04:43 »
Paljonko on jännite navoissa kun tyhjäkäynti ja kaikki lämmittimet ja valot päällä mitä löytyy?

Selviää huomenna kun "glykooli" on poistunu kehosta ja auton saa suomen lain mukaan käynnistää syyllistymättä rikokseen.

Siihen saakka, mikä se pitäisi olla?
Niin tiedän sitten huomenna aamulla :)

ps. Kiitos etukäteen

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #8 : 05.01.2011, 22:40:50 »
Kun mittaa virran jos kaapeli irti niin kytketessä auto kuluttaa hetkellisesti yli 1Ah jolloin mA alueen sulakee pitää palaa :)

Mikä auto sulla on?  (70mA kulutus kuulostaa siltä, että auto lienee jotain viimevuosituhannelta?)

Tohon sulakkeen palamiseen vähän puutun vain nyt, en muuhun.
Ilmeisesti sulla on perus yleismittari, jossa virtaa mitatessa on + johdolle yksi paikka, mA ja A alue valitaan sitten siitä valitsimesta.
Näin siis kaikissa mihin itse olen törmännyt.
Jos näin, niin ei ole mA puolelle omaa sulaketta vaan se virta kulkee sen yhden ja saman sulakkeen kautta, mittasi kummalla puolella tahansa, valitsimesta vain muutetaan mittausaluetta, eli muutetaan diginäytön näyttämää tarkkuutta.  Se sulake lie jotain 10-15A väliltä

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #9 : 05.01.2011, 22:50:37 »
Mikä auto sulla on?  (70mA kulutus kuulostaa siltä, että auto lienee jotain viimevuosituhannelta?)

Tohon sulakkeen palamiseen vähän puutun vain nyt, en muuhun.
Ilmeisesti sulla on perus yleismittari, jossa virtaa mitatessa on + johdolle yksi paikka, mA ja A alue valitaan sitten siitä valitsimesta.
Näin siis kaikissa mihin itse olen törmännyt.
Jos näin, niin ei ole mA puolelle omaa sulaketta vaan se virta kulkee sen yhden ja saman sulakkeen kautta, mittasi kummalla puolella tahansa, valitsimesta vain muutetaan mittausaluetta, eli muutetaan diginäytön näyttämää tarkkuutta.  Se sulake lie jotain 10-15A väliltä

Hupsista.. :) Auto jäi kokonaan kertomatta.

Auto on 855R -96 jossa jälkiasennus Carguard hälytys.

mun yleismittarissa on kaksi A aluetta jossa toisessa ei ole sulaketta ja on vielä ehjä ;)
Maksoi jopa 5€ kun ostin sen...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #10 : 06.01.2011, 21:07:49 »
Selviää huomenna kun "glykooli" on poistunu kehosta ja auton saa suomen lain mukaan käynnistää syyllistymättä rikokseen.

Siihen saakka, mikä se pitäisi olla?
Niin tiedän sitten huomenna aamulla :)

ps. Kiitos etukäteen
Joku vähän vaille 14 on ihan OK kuormitettuna, sähköhimmelit pois päältä pitäs olla yli 14.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa yvk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Melkein vuoden vanha 70ah akku täysin "kuollut"
« Vastaus #11 : 07.01.2011, 12:12:46 »
Akku ei anna mitään virtaa.
mutta onhan se kohta vuoden vanha :)

Jännite oli 11.7v
tunti myöhemmin 6ah latauksella akku oli lataajan mukaan täynä  :o
Jännite mukamas 13.7 (laturi kiinni)

Ollut hyvä akku melkein vuoden mutta väsymisen merkkejä oli 2-3 päivää ja sit ei enää jaksa mitään..
 :'(
Joskus kovin tyhjäksi mennyt akku käyttäytyy noin. Silloin ei auta muu, kuin ladata vanhanaikaisella laturilla riittävän kauan, vrk tai pari. Tosin se akku on silloin jo kärsinyt.

Akku saattaa purkautua hissukseen, jos lataussysteemi ei ole kunnossa. Itsellä on kahdessakin Volvossa (V70) ollut huono kontakti generaattorilta akulle menevässä linjassa. Toisessa oli +-navan kaapelikengän ja johdon välinen liitos hapettunut. Näytti hyvältä, mutta latauksessa oli reippaasti ylimenovastusta. Toisessa oli heikko kontakti siinä noin puolivälissä olevassa jatkospisteessä moottorin alaosan nurkilla. Olikohan se startti tai joku muu piste, jossa oli muistaakseni 13mm mutteri. Mittaamalla generaattorin ja akun plusnavan lyijyn välinen jännite auton käydessä tuollainen vika löytyy. Itse laturikin voi olla heikossa kunnossa, se selviää usein jännitteestä.

rasitustesti:
sisäflekti + radio + valot = jännite laski 1-2V

Mistä mihin. Jos heti latauksen jälkeisestä 13,7 voltista 12,5 volttiin niin ok. Jos laski alle 12V, niin kaputt tai varaamaton.

 

Samppasport  Futurez