Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: volmi - 30.04.2011, 12:27:16

Otsikko: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: volmi - 30.04.2011, 12:27:16
Tuossa jo aikaisemmin mietin asiaa toisessa otsikossa, mutta ajattelin tehdä oman otsakkeen asiasta. Eli minkälaisia vaatimuksia on museorekisterissä olevien ajoneuvojen radio vaatimuksille. Ei mahda saada laittaa mitään nykyaikaisen näköisiä Alpineja tms.? Ei ne kyllä museorekisterissä olevan auton imagoon sovikkaan. Mistähän saisi ajanhenkeen sopivia toimivia radioita? Onko tietoa, että millainen kaiutin järjestelmä on aikoinaan tuommoisessa vm74 142:ssa Volvossa ollut? Onko hattuhyllyllä takana ollu yleensä upotettavia vai pinta-asennus mallisia kaiuttimia? Edessä ei ainakaan äkikseltään näy missään virallista kaiuttimen paikkaa ovissa. Onko siinä jossain koelaudassa jemmassa kaiutin paikka?
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: AtAi - 30.04.2011, 12:37:34
Tuossa jo aikaisemmin mietin asiaa toisessa otsikossa, mutta ajattelin tehdä oman otsakkeen asiasta. Eli minkälaisia vaatimuksia on museorekisterissä olevien ajoneuvojen radio vaatimuksille. Ei mahda saada laittaa mitään nykyaikaisen näköisiä Alpineja tms.?
Ajanhengen mukainen, joko original, tai jälkiasenne.

Eli noin vanhassa vissiin joko 8raita tai pelkkä radio.
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: kimisetä - 30.04.2011, 19:55:34
Kyllä tuohon aikaan oli jo tarjolla C-kasetti stereosoittimia. Ainakin Blaupunkt ja Becker tekivät kohtuuhyviäkin soittimia. Tosin, jos vanha kasettisoitin on ollut pitkään käyttämättä niin vetohihnat ja rullat ovat voineet kulua korpuiksi.
Ehkä paras vaihtoehto on laadukas radio ja siihen joko antenniadapteri johon saa syötettyä mp3:selta tai sitten mp3/FM lähetin (jotka tuppaavat olemaan kyllä kaukana hifistä).

Tuolta löytyy uusia tai huollettuja radioita tosin aika hinnakkaita:
http://www.oldtimerradio.de/shop/

Tai:
http://www.koenigs-klassik.de/

140 sarjassa on -73 mallista lähtien kojelaudan päällä keskellä alkuperäinen kaiutinritilä ja ovipelleissä ikkunaveivin vieressä on reijät stereoasennuksia varten eli ovipahveihin pitää tehdä itse reijät.
Kovin ulkonevia kaiutinritilöitä oviin ei sitten kannata hankkia sillä muuten ei ikkunaveivi pyöri...
Hattuhyllyn pellissä on myös isoja reikiä stereoasennuksiin.

Rompetoreilla silmät auki, Huutonet, Ebay, Mobilistin ilmoitukset (siellä ilmoittelee mm. Kauhajokinen Matti Yli-Piipari jolla on paljonkin vanhoja radioita myynnissä) niin eiköhän tuohon ajanhenkinen jenkkakone löydy.

P.S Jos radio nova kuuluu suosikkeihin niin pitää muistaa, että vanhojen radioiden ULA taajuusalue loppuu usein 104 MHz:iin.
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: JoonasH - 30.04.2011, 21:47:25
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=0&valmistaja=162&tuote=2405

tommosia ois myynnissä fanatic audiolla ja tuli ite ostettua tommone amatsonii vaikka ei mikää museolaite olekkaan  :)
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: AtAi - 30.04.2011, 22:24:04
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=0&valmistaja=162&tuote=2405

tommosia ois myynnissä fanatic audiolla ja tuli ite ostettua tommone amatsonii vaikka ei mikää museolaite olekkaan  :)
Ei taida kelvata museopeliin tuo...
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: volmi - 30.04.2011, 23:19:43
Pitäisköhän sitä tuota kierrätyskeskusta testata tähänkin pulmaan jos jollain olis jääny nurkkaan lojumaan joku 70 luvun aparaatti. Tuskin ne konttorilla nyt ihan muutaman vuoden tarkkuudella vaadi noita vehkeitä.
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: Mursu - 30.04.2011, 23:22:19
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=0&valmistaja=162&tuote=2404 tommonen löyty :)
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: skebazu - 30.04.2011, 23:25:00
Pitäisköhän sitä tuota kierrätyskeskusta testata tähänkin pulmaan jos jollain olis jääny nurkkaan lojumaan joku 70 luvun aparaatti. Tuskin ne konttorilla nyt ihan muutaman vuoden tarkkuudella vaadi noita vehkeitä.

laitoin yv
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: volmi - 01.05.2011, 21:32:54
140 sarjassa on -73 mallista lähtien kojelaudan päällä keskellä alkuperäinen kaiutinritilä
Minkä kokoinen kaiutin tuohon ritilän alle menee? Ilmeisesti joku soikea koko (meniskö 6x9)?  ::)
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: mikkis83 - 02.05.2011, 08:59:29
Minkä kokoinen kaiutin tuohon ritilän alle menee? Ilmeisesti joku soikea koko (meniskö 6x9)?  ::)

4x6, epäilee muistini. Sama kuin amazonissa. Itsellä myös tuollainen Retrosound-soitin. Varsin asiallisen oloinen, joskin radiossa toivomisen varaa. Tai sitten vika onkin antennissa...
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: Mursu - 02.05.2011, 13:28:43
Minkä kokoinen kaiutin tuohon ritilän alle menee? Ilmeisesti joku soikea koko (meniskö 6x9)?  ::)
epäilen kans tota 4x6 :)
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: volmi - 02.05.2011, 21:14:12
Jaahas, että siis tuli 4x6 kajarin metsästys. Mahtanee joutua ostamaan 2 kpl, kun tuskin missään yhtä kappaletta kaiuttimia myydään :) No sitten heräsi toinen kysymys samantien, että miten on otettu sähköt radiolle 73/74 142:ssa jos haluaa saada radion toimimaan virtalukon kautta? Ei ainakaan minulla sattunut silmään ylimääräistä johtoa, joka olisi tarkoitettu radiolle. Hieman himottaisi rosvota tupakinsytkärin kyljestä, mutta paljonko tuossa tupakansytkärissä on ylikapasiteettia sulakkeen suhteen eli kestääkö laittaa radiota päälle ja painaa tupakansytkäri myös samaanaikaan lämpiämään? ??? Vai olisko jollakin parempi ehdotus, mistä napata virtalukko sähköt? :)
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: Mursu - 02.05.2011, 22:43:11
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=4&valmistaja=65&tuote=1526 korvat saattaa ottaa vastaan
-
http://www.autostudio.fi/autohifi/autokaiuttimet/4x6-paakaiuttimet.html siinon muutama mutta kaikis näyttäs olevan "korvat"
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: volmi - 02.05.2011, 23:20:55
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=4&valmistaja=65&tuote=1526 korvat saattaa ottaa vastaan
-
http://www.autostudio.fi/autohifi/autokaiuttimet/4x6-paakaiuttimet.html siinon muutama mutta kaikis näyttäs olevan "korvat"
Juu tuosta autostudion sivulta vähän mietiskelin tuota Alpinen sxe-4625. Olis edullinen, kun ei tuommosen monoradion nokkaan kantsi mitään 100€ huippukajaria laittaa. Tuota Alpinea saa näköjään myös Oulusta jj-hifiltä samaan 39€ hintaan.
Noista korvista tuli vain mieleen, että eikö ne satu samoihin kohtiin, mihin tulee se ritiläkin kiinni eli kun painaa ritilän takaisin kiinni, niin kaiutinkin tarttuu samaa kyytiä kiinni. Ritilän alta näköjään löyty kaiuttimen runkopellin vahvunen bitumilevy, joten se on sitten tarkoitettu jätettäväksi pois kun kajari tulee tilalle.
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: Mursu - 03.05.2011, 01:53:14
Juu tuosta autostudion sivulta vähän mietiskelin tuota Alpinen sxe-4625. Olis edullinen, kun ei tuommosen monoradion nokkaan kantsi mitään 100€ huippukajaria laittaa. Tuota Alpinea saa näköjään myös Oulusta jj-hifiltä samaan 39€ hintaan.
Noista korvista tuli vain mieleen, että eikö ne satu samoihin kohtiin, mihin tulee se ritiläkin kiinni eli kun painaa ritilän takaisin kiinni, niin kaiutinkin tarttuu samaa kyytiä kiinni. Ritilän alta näköjään löyty kaiuttimen runkopellin vahvunen bitumilevy, joten se on sitten tarkoitettu jätettäväksi pois kun kajari tulee tilalle.
yhtee jenkkii kattelin tommosia 4x6 mutta en löytäny sopivaa ku nämä "korvat" ei sopinu siihe aukkoo olis pitäny melkee leikkoa ne pois ja kiinnittää kajari silikonilla tms :D
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: kimisetä - 03.05.2011, 12:12:43
Olis edullinen, kun ei tuommosen monoradion nokkaan kantsi mitään 100€ huippukajaria laittaa.

Tuosta olen kyllä eri mieltä sillä kuuntelen juurikin -58 mallisella Blaupunkt Kölnillä kotosalla mp3:sta. Kaiutin on joku Mission. Soundi on varsin hyvä ja tuhtibassoinen vaikka monona tuleekin.
Toinen varsin nätisti soiva on Blaukkarin Frankfurt transistoriradio vuodelta -68.
Pari Beckeriä on myös testattu tuolla Missionilla ja soundi on niissäkin ollut varsin hyvä.
Eli hyvällä kaiuttimella saattaa saada muhevat monosoundit aikaan...

Muistanko muuten väärin vai onko sulakerasiassa valmiiksi sulake radiota varten?
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: volmi - 03.05.2011, 23:41:26
Muistanko muuten väärin vai onko sulakerasiassa valmiiksi sulake radiota varten?
Vaikuttaisi siltä, että ei ole radiolle omaa sulaketta, mutta tuo tupakan sytkäri on oiva paikka nykästä sähköt radiolle. 8A sulake ja sen takana ei tuossa autossa ole muuta. Siitä on aikojen saatossa riisuttu valonpeuritkin pois, mitkä olisivat olleet kyseisen sulakkeen takana muuten.
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: volmi - 05.05.2011, 16:35:39
epäilen kans tota 4x6 :)
4x6, epäilee muistini. Sama kuin amazonissa.
No ei sitten ollut 4x6 ja ei yleensäkään mikään muukaan standardi koko :tickedoff: Prkl Swedut, kun taas keksineet oman standardin kokoisen kajarin siihen ja lähinnä näyttäis menevän siihen joku 4x8 kajari :knuppel2: Millasenhan sovite hässäkän siihen nyt alkaa sitten rakentelemaan :-[
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: Mursu - 05.05.2011, 16:39:22
No ei sitten ollut 4x6 ja ei yleensäkään mikään muukaan standardi koko :tickedoff: Prkl Swedut, kun taas keksineet oman standardin kokoisen kajarin siihen ja lähinnä näyttäis menevän siihen joku 4x8 kajari :knuppel2: Millasenhan sovite hässäkän siihen nyt alkaa sitten rakentelemaan :-[
mikä ihmeen koko se sellanen on O.o en muistaakseni oo nähny muutaku 4x6 ja siitä seuraava 4x10 mutta onhan niitä tosiaa 11,13 ja 16" subbareita ihme välimallit :D
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: volmi - 05.05.2011, 20:58:09
Tässä tuumaillu, että pitänee tehdä adapteri 4x6:lle kajarille 5 tuuman laudasta. Kovertaa laudan keskelle kaiuttimelle kolo ja ruuvata se koelaudan alapintaan kiinni. Se muoviritilä, mikä on koelaudan päällä, niin siinähän on niiden nipsuttimien kohdalla tasaset pinnat. Tasasien pintojen kohtaa reijät ruuville ja ruuvata siitä mustilla peltiruuveilla ritilä ja kaiutin lautoineen kiinni. Taas jos jollain on parempi idea adapterin suhteen, niin ideoita otetaan vastaan. :)
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: Mursu - 05.05.2011, 21:56:44
piilota kajarit jonnekki kojelaudan sisään ja jätä alkuperänen reikä tyhjäksi tai jos sulla on se vanha kajari nii pistä se siihe mutta älä kytke mihinkää :D eikai kukaa nii tarkasti tutki :D
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: volmi - 07.05.2011, 23:28:48
No nyt on asennettu 4x6 kajari siihen koelaudalla olevan ritilän alle. Täytyy sanoa, että ensimmäinen kerta, kun tarvii auton audio asennuksissa 5 tuuman lautaa, pistosahan, taltan, sähköhöylän ja puukon :D No mutta lopputuloksesta tuli enemmän kuin hyvä ja nyt rokki soi. Mitenkähän on tuon musiikin laita saakohan museorekisterissä olevassa autossa kuunnella muuta kuin ajanhenkeen sopivaa musaa ;)
Otsikko: Vs: Museorekisterissä olevien autojen audio radio vaatimukset
Kirjoitti: jim doe - 08.05.2011, 17:03:03
saa