Autoracing  KL-varaosat

Tupla-SU säädöt

  • 22 Vastauksia
  • 13618 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vilperi12

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Tupla-SU säädöt
« : 09.10.2011, 22:01:51 »
Sellainen ongelma vaivaa B20 konetta, jossa vanhemman malliset tupla-SU:t (HS 6), että normaalilämpöiseksi ajettuna tyhjäkäyntikierrokset jäävät pitkäksi aikaa ylös 2000 -2500 rpm. Kaasarit on purettu ja puhdistettu, mitään epänormaalia en löytänyt. Jos koneen antaa käydä pitempään kierrokset pikkuhiljaa laskevat. Myös kiertämällä vaimenninmännät auki ja painamalla niillä sitä "alipainemäntää", joka muuttaa kurkun kokoa, alas laskee kierrokset heti. Eli viittaa siihen, että nuo "alipainemännät jäisivät vähän ylös ja pikku hiljaa putoavat alas. Koneen ollessa seis ja sormin nostettaessa ne kuitenkin laskevat herkästi alas eivätkä takertele. Missähän olisi syy tähän käytökseen.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #1 : 10.10.2011, 07:26:59 »
Onko sulla oikea määrä vaimenninöljyä niiden korkkien alla?

hevonen

  • Vieras
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #2 : 10.10.2011, 09:54:49 »
Onko sulla oikea määrä vaimenninöljyä niiden korkkien alla?
Eikä ole liian paksua se öljy?

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #3 : 12.10.2011, 13:27:29 »
Tuon tyyppisen oireen tekee myös virranjakaja eli joko jouset on löystyneet tai keskipakosäädin takertelee.Käyttäytyy juuri noin jos jakaja jättää ennakkoa päälle. Kannattaa tarkastaa strobolla millä kierroksilla alkaa antamaan keskipakoennakkoa ja minkä verran. Keskipakosäätimen liikematka on tosi pieni jolloin 1 mm kuluma jousen kiinnityspaikoissa muuttaa keskipakoennakot minne sattuu ja aiheuttaa juuri sen ettei palauta ennakoita kuin jossain alle 1000 rpm.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa vilperi12

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #4 : 18.10.2011, 21:26:46 »
Jep, pitää nuo jakajan keskipakosäätimen jouset tsekata. Kaasareiden vaimentimissa on kyllä oikea määrä oikeaa öljyä. Syttyennakko menee kyllä yli 40 asteen pelkällä keskipakosäätimelläkin, jos perusennakko on korjaamokäsikirjan arvoissa. Auto on muuten 1 ryhmän historic-kilpuri (siis vakiokone). Viime viikonlopun Kaakkois-Rallissa käynti sekosi ihan totaalisesti kun konetta pätkillä kierrätti vähän reilummin. Maaliin tulon jälkeen ei tyhjäkäyntiä ollut käytännössä ollenkaan. Heti sammui kun jalan nosti kaasulta. Yleensä hetken kuluttua käynti parani, mutta ei ole lähelläkään tasaista, vähän kuin ryyppy päällä röpeltää. Kierroksilla +4000 toimii kyllä. Kotona ei tahtonut trailerilta saada pois kun ei suostunut käymään kunnolla.

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #5 : 21.10.2011, 09:49:29 »
Kuvailemasi oireet viittaisi joko takertelevaan luistiin tai tulvivaan neulaventtiiliin.Su kaasuttimen luistin yläpuolella olevia jousia on ainakin kahta eri jäykkyyttä ja polttoaine neuloja huomattavasti enemmän. Muutamia tunteja vakioluokan Volvon kanssa on tullut jarrupenkissä aikaa vietettyä muistaakseni kyseiseen moottoriin osui parhaiten merkinnällä KD olevat neulat.Eihän alkuperäinen alipaine säätö eli B 20 B koneessa myöhästävä ole käytössä? Jos moottorissa on luokitustodistuken mittojen mukaan tehty kireämpi nokka se vaatii kyllä ehdottomasti enemmän kuin vakio perusennakko toimiakseen pienillä kierroksilla siedettävästi,erikoiskokeella sillä ei ole merkitystä koska siellä mennään koko ajan sellaisilla kierroksilla että ennakot on maksimissa.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #6 : 21.10.2011, 22:06:59 »
Mulla myös takelteleva luisti aiheutti vastaavaa. Vika on helppo todeta kun ottaa ilmasuodattimet pois ja liikuttaa luistia sormella, luistin liikkeessä ei saa tuntua minkäänlaista pykimistä ja ylös nostetun luistin pitää palata alas täysin vapaasti, se suorastaan kilahtaa osuessaan säätöruuvin päähän. (testi tehdään koneen ollessa sammuksissa).
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #7 : 22.10.2011, 13:54:27 »
Vilperi on nuo luistit testannu, eikä takeltele. Onkohan läppäakselit kuinka kuluneet? Joskus joutu laittamaan ylimääräiset o-renkaat akselin päihin vivustujen alle, jotta sai vuodot kuriin. Joku virittäjävelho sanoi joskus, että vaimennin öljyä ei tarvi KISAKÄYTÖSSÄ juuri ollenkaan. Nousee luisti nopeemmin ylös. Onko kukaan muu kuullu moisesta? Ainakin pintakaasulla ajaessa luisti pomppii itekseen!

Poissa vilperi12

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #8 : 27.10.2011, 20:46:47 »
No niin, useampi tunti penkissä vietetty. Käynti parani huomattavasti, tähän tarkoitukseen jopa riittävästi. Ralli B 20:sen tiedot/arvaukset oli aika nappiin. Esitöinä ennen penkitystä rajoitin keskipakolimppujen liikerataa, jotta maksimiennakko (nyt n. 34 astetta) saatiin järjellisiin arvoihin. Samalla perusennakkoa lisättiin tehtaan arvoon verrattuna, koska kyseessä on todellakin luokkarin mukainen teetetty nokka-akseli (tosin ostin sen valmiina). Lisäksi penkityksen yhteydessä otettiin jakaja kerran irti ja kiristettiin keskipakosäätimen jousien esikiristystä, koska jakaja jätti "ennakot päälle". Noilla konsteilla parani huomattavasti. Lisäksi todettiin tosiaan, että luistin neuloja on monenlaisia kun oli mukana toiset samanlaisessa vakioluokan kilpurissa olleet kaasuttimet, joista kokeiltiin toisia luisteja ja niiden neuloja ja huomattiin samalla, että niissä oli ehkä hieman jäykemmät jouset. Ei sanottavaa muutosta käytökseen, seokset joutui kyllä säätämään ihan eri asentoon koska neulatkin oli erilaiset. Lopulta havaittiin, että koneen lämmetessä riittävästi bensa alkoi varsinkin takimmaisessa kaasarissa kiehumaan ja suorastaan suihkusi kaasuttimen kurkkuun suuttimesta. Kohokammioiden ulkopuolelta mitattu lämpötilaero etummaisen ja takimmaisen kaasarin välillä 25 astetta. Neulojen korkeutta luistiin nähden muutettiin vähän ja lopulta saatiin käymään yläkierroksilla sopivalla seoksella ja jonkinlainen tyhjäkäyntikin löytyi. Vielä on tarkoitus asentaa bakeliittiset välilaipat imusarjan ja kaasareiden väliin kaasareiden viilentämiseksi. Kiinni olevista neuloista ei saanut selvää niiden tyypistä, mutta hyvä tietää nuo KD neulat. Mistähän niitä vielä saisi kun alkaa olla katoavaa kansanperinnettä nämä kaasarit ja niiden osat? Kaasuttimet sinänsä tuntuisivat olevan aika hyväkuntoiset ja tosiaan pistetty atomeiksi ja puhdistettu huolella.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2011, 20:49:36 kirjoittanut vilperi12 »

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #9 : 29.10.2011, 12:03:57 »
http://www.ilmailutekniikka.fi/9
Tekee mun muistaaksen myös suuttimia ja neuloja.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #10 : 29.10.2011, 17:08:46 »
Neuloja voi sorvailla myös kunnon "Kelloseppä", jos sattuu olemaan autoilun ystävä /kaveripiirissä ,niin voi saada todella edullisesti
Tuli joskus teetettyä minin kaasareihin useempia ei ollu kalliita :)
Taitaa olla vaan nykyään vanhanajan kellosepät hakusassa :(
 
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #11 : 29.10.2011, 20:12:43 »
Neuloja löytyy ainakin Ruotsista mm förgasarteknik ja cvi automotive. Itse myös tullut viilattua neuloja kun kaikki muu oli kunnossa mutta ihan yläkierroksilla oli hiukan laihalla,ei tarvinnut muuta kuin hiukan viilata neulojen alapäitä ohuemmaksi niin korjaantui.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa vilperi12

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #12 : 31.10.2011, 19:55:42 »
Neulasta onkin helpompi "sorvata" pois, mutta nyt on seokset yläkierroksilla kohdillaan, alakierroksilla jäi vähän rikkaalle eli pitäisi paksuntaa neuloja yläpäästään, eiks joo? Pääasia, että käyttöalueella on seokset kohdallaan ja tyhjäkäyntikin kohtuullinen. Ehkäpä seuraava evoluutio joskus voisi olla vaikka kevyt II-ryhmän viritys eli SU:t nurkkaan ja kaksi vaakaweberiä tms. koneen kylkeen. Tietysti vähän muutakin pitäis sitten laittaa, mutta aika näyttää. Nyt mennään näillä. Autonkin laitoin talviunille ainakin vuodenvaihteeseen asti. Saa nähdä, jos vaikka tammikuussa jossain pikku kisassa kävisi ajelemassa kun on parit piikkipyörätkin valmiina (ei uudet, mutta ihan hyvät). Kiitos kaikille vinkeistä.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #13 : 28.01.2014, 01:38:30 »
Onko kellään kokemusta miedosta ylipaineistamisesta kyseisillä kapistuksilla?

Ajatuksena 940 vakio mitsu (13c) tuohon b20 kylkeen väätöä tuomaan, joku 0,5bar toisi jo kummasti eloa.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tupla-SU säädöt
« Vastaus #14 : 28.01.2014, 17:07:47 »
Strömpereitä ainakin käytetään turbojen kanssa niin miksei se onnistuisi SU'utareilla?

 

Samppasport  Futurez