Ateho  Elekma

Veteraanin dieselöinti

  • 59 Vastauksia
  • 25944 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #30 : 12.10.2014, 21:17:15 »
Tai sitte olet niin pro että teet kuivasumppukoneen tosta VAGinan nelosesta  :buck2:
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #31 : 12.10.2014, 21:47:38 »
Tuli tossa aikasemmin tänää kans mieleen toi kuivasumppu...

Kaikenlaisia vaihtoehtoja pitää miettiä, koska nyt on niin kova polte saada tohon amaan joku kova tdi.
Eli ideoita ilmoille vaan!

saiskohan ton VAGilaisen perään saada sovitettua M47:n?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #32 : 12.10.2014, 22:03:30 »
saiskohan ton VAGilaisen perään saada sovitettua M47:n?
Kaikenhan saa varmaan sopimaan kaikkeen kun tarpeeksi modaa, mutta väittäisin että TDI-tason väännöillä M47 ei ole järin pitkäikäinen. Juuri huonon väännönkeston takia sitä ei ikinä saanut dieseleiden eikä bensaturbojen jatkeena tehtaaltakaan. Itse ainakin miettisin jotain vähän tuoreempaa suunnittelua olevaa laatikkoa.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #33 : 12.10.2014, 22:13:36 »
väännön kestoa vähän pelkäsinkin...

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #34 : 12.10.2014, 22:31:35 »
Minkälaisia näkemyksia herättää toi MB:n 200/220 CDI?

Rupee oleen jo aika monimutkasta ja moniosaista tekniikka mutta ihmisethän senkin on alunperin kasannu ja saanu toimiin  :D

Siinä pystyis hyödyntään koneen omaa laatikkoa ja tietotaitoa sekä osia löytyis naapurikunnasta.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #35 : 14.10.2014, 23:44:56 »
Pieni askel eteenpäin...

Sovitus-sarjoja vag 4cyl dieseleiden ja esim toyotan "truck" laatikoiden väliin.

http://www.acmeadapters.com/faq.php

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #36 : 15.10.2014, 11:26:10 »
Eikö Vw 4cyl TDIssä ole ihan sama kaavelin jako kuin 5cyl ja vanhassa D24sessa? Vai onko muka eri?

Ei muuta kun m46 loota sitten jatkeeksi, tai boostilta ökybemmiloota, jos haluaa voimaa.

145sessa 3.31 perä ja bmwn 6vaihteinen zf tulee moottorin ja perän väliin, niin pitäs olla varsin taloudellinen vanhus  :pomo:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #37 : 15.10.2014, 13:46:07 »

Tuossa pari kuvaa vag:n 4cyl tdi koneiden öljypumppu ratkaisusta.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mistäs tdi:stä tuo oli? Olen siinä käsityksessä, että ensimmäisen sukupolven 4-sylinterisissä tdi-koneissa (1Z, AHU, AFN, olikohan muita?) olisi samanlainen pumppu kuin AAZ, ym. esikammiokoneissa. Siinä öljypumppu on ylempänä ja saa käyttövoimansa apuakselilta, eikä ketjuvälitteisesti. Korjatkaa, jos mutuilen omiani.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #38 : 15.10.2014, 16:46:48 »
Mistäs tdi:stä tuo oli? Olen siinä käsityksessä, että ensimmäisen sukupolven 4-sylinterisissä tdi-koneissa (1Z, AHU, AFN, olikohan muita?) olisi samanlainen pumppu kuin AAZ, ym. esikammiokoneissa. Siinä öljypumppu on ylempänä ja saa käyttövoimansa apuakselilta, eikä ketjuvälitteisesti. Korjatkaa, jos mutuilen omiani.
Näin minäkin olen omin silmin olettanut näkeväni. Epäilen että kuva on näistä uudemmista 1.9pumppusuuttimista ja 2.0 camoonraileista.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #39 : 15.10.2014, 17:28:50 »
VW:n nelosdieseleissä taitaa kyllä olla eri jako kuin vitosissa ja kutosissa.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=131238

Eikö Vw 4cyl TDIssä ole ihan sama kaavelin jako kuin 5cyl ja vanhassa D24sessa? Vai onko muka eri?

Ei muuta kun m46 loota sitten jatkeeksi, tai boostilta ökybemmiloota, jos haluaa voimaa.

145sessa 3.31 perä ja bmwn 6vaihteinen zf tulee moottorin ja perän väliin, niin pitäs olla varsin taloudellinen vanhus  :pomo:

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #40 : 15.10.2014, 21:34:12 »
Eri jakohan se taitaa olla joo.
Noita 1.9 TDI koneita on olemassa apuakselilla ja ilman, siitä johtuu tuo öljypumppu homma.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #41 : 16.10.2014, 23:32:55 »
Kuvat oli joistain näistä: AFN, AHF, ASV, AVB, AVG. Eli 81 kw, 235 Nm.

Ovat kestäviä ja voimaakin niistä saa aika hyvin ulos.

Pääsen ehkä viikonloppuna mittailemaan yhtä tuollaista konetta ni näkee että onko mitään toivoa saada mahtumaan järkevästi.
Lisäks täytys ottaa yhteyttä konttorille että miten suhtautuvat ton etupalkin muutoksiin. sikälimikäli sitä tarvii muokata. Vastaavia rakenteita on kyllä korjailtu hitsaamalla ruostevaurioiden jäljitä ja ehtona on ollut että käy hyväksyttään osan konttorilla maalaamattomana, ilman massoja, ennen asennusta.

Toi acmeadapterin sarja pitää sisällään adapterin koneen perään, muokatun toyotan vp:n, silmälaakerin, pulttisarjan ja kuvalliset ohjeet. Hintaa sille tulis 595 usd + rahti.
Ei olis ylivoimasta piirtää ite tota adapteria (kun on vaan kone ja laatikko mistä pääsee mallintaan) ja polttaa laserilla, ja toi toyotan vp:n muokkaus pitäs kans onnistua aika vähällä. Koneistuskeskuksella ilmeisesti uus pulttijako ja mahd. syvennys vag:in kampuran mukaan. Tai sitten mahdollisesti joku sovitesysteemi...
Kytkimeksi käy toyota 8-7/8" kykin ja startiks toyotan startti (en muista mallia).
Toyotan vaihteistot "1979-1994, 4 cylinder 22R style bellhousing". Löytyy monta mallia ja monenlaisia välityksiä.

Onneks tässä on hyvin aikaa suunnitella kun tuota Amazonia pitäs muutenkin käydä läpi ja päällä on talon myyntiä, muuttohommia ym...
Oon onneks vahvasti sitä mieltä että huolella suunniteltu on puoliks tehty  ;)

EDIT: 1Z mallin kanssa vois päästä helpommalla. Vaatii vaan enemmän viritystä...
« Viimeksi muokattu: 17.10.2014, 00:26:51 kirjoittanut skipi »

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #42 : 17.10.2014, 11:48:56 »
Öljypumpun rakenne AHU-lohkossa ja tttaljan projektikertomus. Tuollaisen pumpun olettaisin löytyvän myös AFN:stä. Kuvan girdle-levyä ei luonnollisestikaan vakiokoneissa ole.

Tuo projektikertomus on ihan jännää luettavaa, vaikka käsitteleekin esikammiokoneen virittämistä (jossa on kuitenkin käytetty tdi AHUn lohkoa).

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #43 : 17.10.2014, 12:27:58 »
Öljypumpun rakenne AHU-lohkossa ja tttaljan projektikertomus. Tuollaisen pumpun olettaisin löytyvän myös AFN:stä. Kuvan girdle-levyä ei luonnollisestikaan vakiokoneissa ole.

Tuo projektikertomus on ihan jännää luettavaa, vaikka käsitteleekin esikammiokoneen virittämistä (jossa on kuitenkin käytetty tdi AHUn lohkoa).

Tollasta meinasin ku pohdin että 1Z lohkon kans pääsis helpommalla. 1Z ja AHU samanlaisia. AFN ja muut saman sarjan on mielestäni noita aiemmin mainittuja jossa pumppu on koneen etupäässä.
Tähän päätelmään oon tullut omissa tutkimuksissa...

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanin dieselöinti
« Vastaus #44 : 17.10.2014, 13:11:29 »
Tollasta meinasin ku pohdin että 1Z lohkon kans pääsis helpommalla. 1Z ja AHU samanlaisia. AFN ja muut saman sarjan on mielestäni noita aiemmin mainittuja jossa pumppu on koneen etupäässä.
Tähän päätelmään oon tullut omissa tutkimuksissa...

AFN on enemmän yhteistä 1Z kanssa kuin uudempien. Apuakseli löytyy, sama jakohihna on 1Z ja AFN jne... Öljypumpun sijainnista en ole varma kuitenkaan kun  ei ole tarvinnut pohjaa aukoa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Samppasport  Futurez