Autodiagnoosi  Carcom Oy

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 781087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2025 : 03.11.2019, 19:40:23 »
1x80W,2x,70W, on hybät.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2026 : 04.11.2019, 14:57:58 »
Ei muuta kun se watun tutka luulee että siinä auton edessä on jotain.

Mitä sitten?

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2027 : 04.11.2019, 16:15:04 »
Mielestäni tuo adaptiivinen vakkari on yksi parhaista keksinnöistä.
+1. Ei enää ikinä autoa ilman sitä.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2028 : 04.11.2019, 18:14:43 »
Mitä sitten?

Aika hankala ajaa jos tutka varoittaa törmäämästä johonkin kuviteltuun mörköön joka kulkee jatkuvasti siinä edellä (lisävalo).
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2029 : 04.11.2019, 19:57:08 »
Aika hankala ajaa jos tutka varoittaa törmäämästä johonkin kuviteltuun mörköön joka kulkee jatkuvasti siinä edellä (lisävalo).

Vahvasti kyllä epäilen että kyseinen tutka ei varoita mitään, tai ilmoittaa korkeintaan jostain tomintavirheestä jos siinä on parin sentin päässä jokin este.

Tutkaa käyttävät toiminnot ei tietenkään toimi, tosin käsittääkseni se tarkoittaa vain tuota adaptiivista vakkaria, törmäilyvaroittimet toimivat ainakin mun tiedon mukaan niiden tuulilasin yläreunassa olevien kameroiden avulla? Jos tuo adaptiivinen vakkari on turhake, niin ei siellä silloin pitäisi mitään ongelmaa olla. Asian testaaminen on ainakin helppoa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2030 : 07.11.2019, 07:26:52 »
Vahvasti kyllä epäilen että kyseinen tutka ei varoita mitään, tai ilmoittaa korkeintaan jostain tomintavirheestä jos siinä on parin sentin päässä jokin este.

Tutkaa käyttävät toiminnot ei tietenkään toimi, tosin käsittääkseni se tarkoittaa vain tuota adaptiivista vakkaria, törmäilyvaroittimet toimivat ainakin mun tiedon mukaan niiden tuulilasin yläreunassa olevien kameroiden avulla? Jos tuo adaptiivinen vakkari on turhake, niin ei siellä silloin pitäisi mitään ongelmaa olla. Asian testaaminen on ainakin helppoa.
Jos auto on alle 2012 vuosimallia niin ei toimi edes normi vakkari. uudemmissa saa adaptiivisuuden pois päältä. Ja kyllä käyttää tuota tutkaa myös niihin törmäysvaroittimiin. Tämä silloin kun nopeus yli 40kmh.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2031 : 08.11.2019, 20:17:06 »
Jos auto on alle 2012 vuosimallia niin ei toimi edes normi vakkari. uudemmissa saa adaptiivisuuden pois päältä. Ja kyllä käyttää tuota tutkaa myös niihin törmäysvaroittimiin. Tämä silloin kun nopeus yli 40kmh.
Ok, eli kyllähän se siinä tapauksessa estää lisävalojen asentamisen - ellei sitten aja aina pelkästään nilkalla. Tuskin ne törmäysvaroittimet kuitenkaan jatkuvasti varoittaa jos siinä tutkan edessä on jokin kiinteä este.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2032 : 15.11.2019, 06:45:16 »
Itellä taas pieni dilenma edessä.

Pöydällä olisi jotkut (ei lue valmistajaa) laadukkaan tuntuiset 6" halogen lisävalot 12.5 referenssilukemalla. Valokuvio (6V akulla kotona) testatessa on matalahko ja leveähkö viuhka. Sitten kellarissa olisi ne Bilteman 9" xenon-kannut, niihin pitäisi tilata ballasti ja mielellään uudet polttimotkin, jos asentaa ne meinaa.

Se ei vain lisävalojen ruuvaaminen kannata yhtään, jos ei auton omia valoja käy ensin läpi. Kohdeauto on 940-keulainen 960. Umpioiden pesu + 13-14V lampulle, niin pahoin pelkään jotta lisävalojen asennustarve jää siihen. :D

Ennen auton omien valojen parantamista ei minusta kannata alkaa asentelemaan lisävaloja. Minulla oli joskus -81 vuotinen Fiat 127, jossa oli jotkut Hellan "rallikannut" keulassa. Auton H4-umpioiden pitkien puoli ja nuo rallikannut oli releytetty asiallisesti, mutta lyhyille tuli se "orginaali" 11V. Oli hyvät valot, mutta lyhyille vaihtaminen oli sama kuin olisi vetänyt säkin päähänsä.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2033 : 15.11.2019, 19:45:20 »
Itellä taas pieni dilenma edessä.

Pöydällä olisi jotkut (ei lue valmistajaa) laadukkaan tuntuiset 6" halogen lisävalot 12.5 referenssilukemalla. Valokuvio (6V akulla kotona) testatessa on matalahko ja leveähkö viuhka. Sitten kellarissa olisi ne Bilteman 9" xenon-kannut, niihin pitäisi tilata ballasti ja mielellään uudet polttimotkin, jos asentaa ne meinaa.

Se ei vain lisävalojen ruuvaaminen kannata yhtään, jos ei auton omia valoja käy ensin läpi. Kohdeauto on 940-keulainen 960. Umpioiden pesu + 13-14V lampulle, niin pahoin pelkään jotta lisävalojen asennustarve jää siihen. :D

Ennen auton omien valojen parantamista ei minusta kannata alkaa asentelemaan lisävaloja. Minulla oli joskus -81 vuotinen Fiat 127, jossa oli jotkut Hellan "rallikannut" keulassa. Auton H4-umpioiden pitkien puoli ja nuo rallikannut oli releytetty asiallisesti, mutta lyhyille tuli se "orginaali" 11V. Oli hyvät valot, mutta lyhyille vaihtaminen oli sama kuin olisi vetänyt säkin päähänsä.
Noilla Xenon-Biltsuilla ei pidä paikkaansa, jollain no name-6" en osaa sanoa..

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2034 : 15.11.2019, 20:01:30 »
Noilla Xenon-Biltsuilla ei pidä paikkaansa, jollain no name-6" en osaa sanoa..
Huonosti niistä löytyy kuvia, kunhan eivät sitten ole niin yliampuvat, ettei voi pitkiä polttaa ollenkaan. :-\

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2035 : 15.11.2019, 20:29:59 »
Laitoin itse vaimon granviaan kolme halogeenivaloa keulaan uusilla 100w polttimoilla. Oli jäänyt hyllyyn yksi britaxin sinilasinen lisäpitkä, ja ostin kaksi uutta sim merkkistä sinilasista lisäksi, kun sain erittäin edullisesti nuo (molemmat alle yhden hinnalla ;D). Autoon on vaihdettu Suomeen tuotaessa uutta vastaavat hiacen umpiot, niin noilla kyllä näkee lyhyillä  hyvin noinkin, mutta ajatuksena oli vielä releyttää nuo kuitenkin. Omasta mielestä tuollaiseen vanhaan autoon sopii tuollaiset halogeni valot paremmin kuin se led paneeli  ::)

Uudemmassa kulkineessa on ledit lisävaloina ja siihen ne sopii mielestäni hyvin, mutta oli nuokin tarkoitus päivittää vähän tehokkaampiin että saa kantamaa hieman lisää.

Omassa 940 ei ollut kyllä muistaakseni mitenkään erikoisen hyvät puolivalot, vaikka nekin oli releytetty. LN110 hiluxissakin oli paremmat uusilla Bilteman umpioilla ja relesarjalla.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2036 : 15.11.2019, 21:08:27 »
Ottamatta automalliin kantaa olen huomannut, että todella monessa autossa on aika miedot lyhyet, mikäli ne säätää virallisen ohjeen mukaan.

Tietenkään en suosittele säätämään päin vastaantulijoita.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2037 : 16.11.2019, 14:37:50 »
Ottamatta automalliin kantaa olen huomannut, että todella monessa autossa on aika miedot lyhyet, mikäli ne säätää virallisen ohjeen mukaan.

Tietenkään en suosittele säätämään päin vastaantulijoita.

Autot joissa on valojen korkeudensäätönupikka sisällä tuo säätö on aika helppo, kun sen hienosäädön voi tehdä ajossa, mutta perinteiset kiinteäsäätöiset on käytännössä aina kompromissi, koska se valojen nousu kuormauksen takia on pakko ottaa huomioon.

Eikä se valojen säätö "päin vastaantulijaa" muutenkaan ole se optimaalinen tapa. useimmiten lähivaloissa on kirkkain alue heti siinä rajauksen alapuolella, ja se suuntaus kannattaa tehdä niin että sen kirkkaimman alueen näkee kokonaisuudessaan tiessä, jos sitä nostaa ylemmäs, osa siitä parhaasta valotehosta menee hukkaan, lähinnä vastaantulijoiden silmiin.

Jos autossa on sisällä se korkeudensäätö, mä otan yleensä huonossa kelissa valojen säätöä naksun alaspäin. Musta märkä asfaltti imee sen valon niin tehokkaasti, että valovoima ei riitä että sinne äärikantamaan asti riittäsi valoa, joten sen kläytettävissä olevan valomäärän kohdistaminen vähän lähemmäs hieman pienemmälle maantiepinta-alalle se valovoima neliötä kohden kasvaa hieman ja auttaa näkemään tien paremmin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2038 : 16.11.2019, 15:27:03 »
Autot joissa on valojen korkeudensäätönupikka sisällä tuo säätö on aika helppo, kun sen hienosäädön voi tehdä ajossa, mutta perinteiset kiinteäsäätöiset on käytännössä aina kompromissi, koska se valojen nousu kuormauksen takia on pakko ottaa huomioon.

Eikä se valojen säätö "päin vastaantulijaa" muutenkaan ole se optimaalinen tapa. useimmiten lähivaloissa on kirkkain alue heti siinä rajauksen alapuolella, ja se suuntaus kannattaa tehdä niin että sen kirkkaimman alueen näkee kokonaisuudessaan tiessä, jos sitä nostaa ylemmäs, osa siitä parhaasta valotehosta menee hukkaan, lähinnä vastaantulijoiden silmiin.

Jos autossa on sisällä se korkeudensäätö, mä otan yleensä huonossa kelissa valojen säätöä naksun alaspäin. Musta märkä asfaltti imee sen valon niin tehokkaasti, että valovoima ei riitä että sinne äärikantamaan asti riittäsi valoa, joten sen kläytettävissä olevan valomäärän kohdistaminen vähän lähemmäs hieman pienemmälle maantiepinta-alalle se valovoima neliötä kohden kasvaa hieman ja auttaa näkemään tien paremmin.
Joo, taas tämä sudenkuoppa.
Minua ei kiinnosta se tie. Jos se ykskaks loppuu varoittamatta, olen ajanut venäjälle.

Minua kiinnostaa tiellä oleva este, joka yleensä ikinä ei ole materialisoitunut pelkästään tien pintaan.

Tien tuijottaminen vie huomion kaikesta muusta tiellä liikkuvasta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2039 : 16.11.2019, 16:09:18 »
Joo, taas tämä sudenkuoppa.
Minua ei kiinnosta se tie. Jos se ykskaks loppuu varoittamatta, olen ajanut venäjälle.

Minua kiinnostaa tiellä oleva este, joka yleensä ikinä ei ole materialisoitunut pelkästään tien pintaan.

Tien tuijottaminen vie huomion kaikesta muusta tiellä liikkuvasta.

Jos siinä on vastaantulevan auton valot lyysäämässä silmiin, niin miten sieltä mitään esteitä näet, elleivät ne ole sitten sen vastaantulijan valojen valaisemat? Ja toisaalta, jos et näe tietä, niin miten pysyt poissa ojasta, tai omalla ajokaistalla? Tienpientareenhan valaisee hirvipiikki sen minkä se valaisee, eikä siihen pahemmin säädöillä voi vaikuttaa (ellei autossa ole jenkkivalot).

 

Autoracing  KL-varaosat