Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Volvettelutkuttaa - 21.06.2019, 00:59:48
-
Olen siis turbottamassa volvo 740 glt:tä b234f koneella (vm.89). Ahtimeksi on tulossa Masterpower r494-3. Tarvitseeko auto uuden lastun toimiakseen turbotettuna? Jos tarvitsee, niin mistä sellaisen voisi hankkia?
-
Moottorin mekaanisen puolen olet siis jo muuttanut toimimaan ahdettuna?
-Isommat suuttimet?
Seos-anturit ja mittarit?
Laajakaista-lambda?
Puristusten madallus?
Liekkirengas kannentiiviste?
Turbolle öljylinja ja paluu?
Ym...Ym...Ym...
Ei missään nimessä mitään lastua ellet halua heti rikkoa konetta. Säätämällä penkissä se täytyy "lastuttaa".
-
Moottorin mekaanisen puolen olet siis jo muuttanut toimimaan ahdettuna?
-Isommat suuttimet?
Seos-anturit ja mittarit?
Laajakaista-lambda?
Puristusten madallus?
Liekkirengas kannentiiviste?
Turbolle öljylinja ja paluu?
Ym...Ym...Ym...
Ei missään nimessä mitään lastua ellet halua heti rikkoa konetta. Säätämällä penkissä se täytyy "lastuttaa".
Ei tartte laskea purkkaa, eikä varsinkaan mitään erikoispahveja. Vahvat veivit sensijaan tartteisi, ja ehdottomasti tarttee lastun. Harmi vaan että ajamatta/dynossa rullaamatta semmosta ei hyvää saa.
-
Hintaero Lh:n säätämisellä kaikkine tykötarpeineen ja askarteluineen verrattuna perusmallin jälkimarkkinaruiskuun on niin vähän että en edes miettisi kumman laittaisi.
Ja varsinkin B234 saa suorasytkän helposti ja edullisesti.
-
Ei tartte laskea purkkaa, eikä varsinkaan mitään erikoispahveja. Vahvat veivit sensijaan tartteisi, ja ehdottomasti tarttee lastun. Harmi vaan että ajamatta/dynossa rullaamatta semmosta ei hyvää saa.
Isommat suuttimet, öljyletku turbolle sekä öljyn paluu ja ahtopaine, öljynpaine sekä öljynlämpö mittarit on tällähetkellä laitossa. Tarviiko enemmän mittareita? Mitä tarkoitat laajakaista-lambdalla? Hankin boschin lambda-anturin motonetistä joka sopii downpipen alapuolella oleviin kierteisiin. Mikä on perustelu sille, ettei puristuksia tarvitse madaltaa?
Haluan vielä painottaa että näin ensialkuun minulle riittää, että saan auton liikkumaan. Se että auto ylipäänsä toimii turbon kanssa ei edellytä siis "lastuttamista" Myöhemmin olen kyllä suunnitellut käyttäväni sen penkissä. Tässävaiheessa en myöskään suunnitellut paljoa lisätehoa: ~250hp
-
Hintaero Lh:n säätämisellä kaikkine tykötarpeineen ja askarteluineen verrattuna perusmallin jälkimarkkinaruiskuun on niin vähän että en edes miettisi kumman laittaisi.
Ja varsinkin B234 saa suorasytkän helposti ja edullisesti.
Eli kone ei toimi turbon kanssa ilman suorasytytystä? Tarkoitat siis, että ruiskua ei tarvitse säätää mitenkään, kunhan laittaa isommat suuttimet?
-
Kyllä sen ruiskun pitäisi vähän niinku tietää, että sinne on laitettu isommat suuttimet, mikäli haluu että se toimii.
-
Kyl kympin purkalla voi ahtaa, jos ei hae kauhian kovia ahtoja/tehoja, tai sitten siirtyy etanolille jos tahtoo. Tuo käy kyllä turbotettuna täysin vakioruiskulla, mutta huomautan sitten että sillon sen kanssa ei ajeta ahdoilla. En muista, oliko vaparin koodissa fuelcuttia ollenkaan, mutta oletusarvo on se että yksi täyskaasuveto ahdoilla ja kone rikki.
Toimii siis vakiosytkälläkin, mutta mulla esim vakio turbon puola, viinaa ja boostia niin 0.7bar loppui kipinä käytetyillä sytkäosilla. En alkanut tappelemaan vaan nakkasin hukkakipinäsetin suorilta...
-
Eli kone ei toimi turbon kanssa ilman suorasytytystä? Tarkoitat siis, että ruiskua ei tarvitse säätää mitenkään, kunhan laittaa isommat suuttimet?
Toimii ilman suorasytkää, miksi ei toimisi? Tottakai täytyy säätää, on vaan vaikeampaa säätää orgisruiskua.
-
Hintaero Lh:n säätämisellä kaikkine tykötarpeineen ja askarteluineen verrattuna perusmallin jälkimarkkinaruiskuun on niin vähän että en edes miettisi kumman laittaisi.
Ja varsinkin B234 saa suorasytkän helposti ja edullisesti.
Eli siis kannattaa ostaa tietynlainen ruiskunohjausboxi? Mistä niitä saa? Tarviiko sille tehdä mitään muuta paitsi ruuvata kiinni? Olisi kiva tietää myös, mistä tuollaisen suorasytkän saisi halvalla?
-
Viikon illat menee ruiskun asentamisessa, ammattilaisella. Toi on aika vaativa projekti, oletko varma resursseista?
-
Viikon illat menee ruiskun asentamisessa, ammattilaisella. Toi on aika vaativa projekti, oletko varma resursseista?
Tätä olen niin kauan kaavaillut ja osistakin jo maksanut niin ei tässävaiheessa tekisi mieli heittää hanskoja tiskiin. Olisikohan järkevää maksaa ammattilaiselle ruiskun asennushommasta? Mikä siitä tekee haastavan? Itse tosiaan omaan vaan perus taidot ja tietämyksen.
-
Ihan sillä ajatuksella, että jollei tahdo tehdä paljoa sähkötöitä ruiskun kanssa, ainoastaan vaihtaa immu isompaan jne, niin näen ihan täysin fiksuna tuon LH lastuttelun tommoseen sovellukseen. Voin jeesata säätöhommassa, ja siinä melko varmasti auttaa tuo pihassa oleva tiilisedani jossa on "b234ft" jonkinverran vakio pillerimitsuja isommalla mitsun ahtimella, ja se on säädetty sillai melko lähelle, siitä varmasti saa asiallisen pohjan b234 turbon lastuille. Vakiosytkä toimii tosiaan 30v vanhalla vakiolla turbon puolalla jne orggishiluilla johonkin vajaaseen 300hp, sen jälkeen on melkein helpompi soveltaa hukkakipinäsetti kun ruveta hakemaan viriviripuolaa ja uusia kaikkia sytkäosia melko taajaan...
-
Ihan sillä ajatuksella, että jollei tahdo tehdä paljoa sähkötöitä ruiskun kanssa, ainoastaan vaihtaa immu isompaan jne, niin näen ihan täysin fiksuna tuon LH lastuttelun tommoseen sovellukseen. Voin jeesata säätöhommassa, ja siinä melko varmasti auttaa tuo pihassa oleva tiilisedani jossa on "b234ft" jonkinverran vakio pillerimitsuja isommalla mitsun ahtimella, ja se on säädetty sillai melko lähelle, siitä varmasti saa asiallisen pohjan b234 turbon lastuille. Vakiosytkä toimii tosiaan 30v vanhalla vakiolla turbon puolalla jne orggishiluilla johonkin vajaaseen 300hp, sen jälkeen on melkein helpompi soveltaa hukkakipinäsetti kun ruveta hakemaan viriviripuolaa ja uusia kaikkia sytkäosia melko taajaan...
Joo, Kiitos! Apu noissa säätöhommissa olisi varmasti tervetullutta. Täytyy kuitenkin nyt vielä saada auto siihen pisteeseen, että se liikkuu