Elekma  Autoracing

Camber kit (takasäätöjä vailla)

  • 41 Vastauksia
  • 22783 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #31 : 31.01.2018, 11:03:32 »
Moro!

Vanhaa toppiccia ylös hilaten!

Onko todella näin että 2004 volvo 2.0D v50 ei ole lainkaan taka-akselilla camber säätöä?!

Auraus ja haritus on tietenkin jo saatu auki säädettäväksi.

Että sen saa ainoastaan hankkimalla erikseen siihen pultit?

Itsellä vasuri takarengas keltasella ja 3 astetta perseellään. Oikuri tulee vielä ohjearvoissa.

Ja kiirehän asian kanssa on tietenkin kun auto on nostimella.

Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa cooler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi

Poissa Gego

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #33 : 19.08.2019, 21:18:44 »
Nostellaan taas vanhaa topicia.

V50 -06 aj. 240 tkm. En ole käynyt mittaamassa kulmia, mutta selvästi kallellaan ovat ja syö kumia sisäreunasta. Mulla ei ole madallussarjaa, mutta pohdin silti riittäisikö epäkeskopulteissa https://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8247 säätövara, vai pitäisikö vain investoida kalliimpiin säädettäviin ylätukivarsiin. Mieluummin tekisin tietysti mahdollisimman edullisen korjauksen. Etualatukivarren kumit on jo vaihdettu kun aloin epäilemään olisiko niilläkin ollut vaikutusta sisäreunojen kulumiseen, koska kilometrejä ei tule kovin paljoa ja olen kierrättänyt renkaita takaa eteen.

Pohdin myös sitä mikä vaikutus vanhoilla takajousilla ja puslilla voi olla takapään camber-kulmiin. Minusta perä on hieman alhaalla se taitaa lisätä pyörien kallistusta.

Onko joku saanut avun epäkeskopulteista tai mistä löytyisi säädettävät ylätukivarret halvalla? Näyttävät kuluineen pyörivän 150 € tuntumassa halvimmillaankin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #34 : 20.08.2019, 22:31:18 »
Nostellaan taas vanhaa topicia.

V50 -06 aj. 240 tkm. En ole käynyt mittaamassa kulmia, mutta selvästi kallellaan ovat ja syö kumia sisäreunasta. Mulla ei ole madallussarjaa, mutta pohdin silti riittäisikö epäkeskopulteissa https://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8247 säätövara, vai pitäisikö vain investoida kalliimpiin säädettäviin ylätukivarsiin. Mieluummin tekisin tietysti mahdollisimman edullisen korjauksen. Etualatukivarren kumit on jo vaihdettu kun aloin epäilemään olisiko niilläkin ollut vaikutusta sisäreunojen kulumiseen, koska kilometrejä ei tule kovin paljoa ja olen kierrättänyt renkaita takaa eteen.

Pohdin myös sitä mikä vaikutus vanhoilla takajousilla ja puslilla voi olla takapään camber-kulmiin. Minusta perä on hieman alhaalla se taitaa lisätä pyörien kallistusta.

Onko joku saanut avun epäkeskopulteista tai mistä löytyisi säädettävät ylätukivarret halvalla? Näyttävät kuluineen pyörivän 150 € tuntumassa halvimmillaankin.

Tuntuu jokaisessa V50 olevan takapään puslat aivan täysin loppu (en tajua miksei katsurit puutu näihin), sekä pultit yleensä ruostunut pusliin. Järjetön työmaa vaihdella tukivarsia, mutta siellä varmasti syy miksi syövät renkaita. Huomannut itse saman, kuluu sisäreunat monista varsinkin enemmän ajetuista/vanhemmista yksilöistä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #35 : 20.08.2019, 23:32:01 »
Itsellä taitaisi vieläkin olla avaamattomassa pussissa Whiteline KCA394 setti taakse. Pitäs etsiä vaan, mihin on muutossa mennyt. Sähköpostista katselin, että 2014 nuo on tilattu. Mutta auto vaihtui, niin ei koskaan mennyt alle. Joku ostaa halvalla.  ???

Poissa Gego

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #36 : 21.08.2019, 10:34:38 »
Itsellä taitaisi vieläkin olla avaamattomassa pussissa Whiteline KCA394 setti taakse. Pitäs etsiä vaan, mihin on muutossa mennyt. Sähköpostista katselin, että 2014 nuo on tilattu. Mutta auto vaihtui, niin ei koskaan mennyt alle. Joku ostaa halvalla.  ???

Kyllähän nuo voisi kiinnostaa, toki säätövara ei noissa ole niin iso kuin säädettävissä varsissa olisi. Ilmeisesti nuo tulevat varren sisäpäähän?

Laittaisitko privaviestillä paljonko on halvalla?  ;)

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #37 : 23.08.2019, 22:52:51 »
Tuntuu jokaisessa V50 olevan takapään puslat aivan täysin loppu (en tajua miksei katsurit puutu näihin), sekä pultit yleensä ruostunut pusliin.
Tuleeko näitten pusliin reilusti väljää? Täällä päin katsurit hylkää välyksestä ja mikäli kumi murtunut tai revennyt kokonaan. Taka-akselilla ei taida kaikkien puslien päätyjä nähdä kunnolla niin menee tarkistus näppituntumalla ja liikettä tutkiessa retkutuspenkissä.

Tänään vaihdoin taakse paremmat renkaat, vanhoista sisäkulmat sileenä ja toisessa kumissa jokin terävä rouhassut kankaita näkösälle. Koskaan en oo raudalla saanut mitään selvää liikettä tai väljää tämän taka-akselilta esille, eikä katsastuksessakaan mitään mainintaa. Kevättalvella mittailin ja camberia 2.85° molemmin puolin. Silmämääräisesti ei ainakaan tästä ole vähentynyt, jotain tarttis tehdä.

Oisko missään listausta mitä kokoa ja montako kutakin puslaa menee tukivarsiin, vai pitääkö alkaa tutkiin kuvista ja numeroista? Spareto tarjoaa montaa kokoa ja valmistajaa. Autosta mittaaminen vaikutti ahtaalta ja työläältä, sinällään pelkät puslat tekisi mieli vaihtaa, vaikka kokonaiset tukivarretkin oli edukkaita. Prässit ja nosturi ym pensselit kun löytyy vaihtoon..

Niin paljoko taakse olisi kokemuksesta tavoteltava camber jolla renkaat säästyisi? Joku 1.5° vai?, kirjan ohjearvo kun on aika laaja.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2019, 23:02:27 kirjoittanut M141 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #38 : 24.08.2019, 13:06:00 »
Puslat repeää vulkanoinneista ja murtuu. Vähän heikkolaatusia tai sitten ei toimi vaan suolatuissa maissa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Gego

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #39 : 30.09.2019, 20:23:40 »
Nostellaan taas vanhaa topicia.

V50 -06 aj. 240 tkm. En ole käynyt mittaamassa kulmia, mutta selvästi kallellaan ovat ja syö kumia sisäreunasta. Mulla ei ole madallussarjaa, mutta pohdin silti riittäisikö epäkeskopulteissa https://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8247 säätövara, vai pitäisikö vain investoida kalliimpiin säädettäviin ylätukivarsiin. Mieluummin tekisin tietysti mahdollisimman edullisen korjauksen. Etualatukivarren kumit on jo vaihdettu kun aloin epäilemään olisiko niilläkin ollut vaikutusta sisäreunojen kulumiseen, koska kilometrejä ei tule kovin paljoa ja olen kierrättänyt renkaita takaa eteen.

Pohdin myös sitä mikä vaikutus vanhoilla takajousilla ja puslilla voi olla takapään camber-kulmiin. Minusta perä on hieman alhaalla se taitaa lisätä pyörien kallistusta.

Onko joku saanut avun epäkeskopulteista tai mistä löytyisi säädettävät ylätukivarret halvalla? Näyttävät kuluineen pyörivän 150 € tuntumassa halvimmillaankin.

Laitanpa vielä mihin päädyttiin:

Kiitos Pietilälle, häneltä löytyi Whitelinen säätöpuslat (+-1°) ylätukivarsien ulkopäihin. Sisäpäihin ostin motonetistä tavalliset Lemförderin kumipuslat.

Ennen asennusta mittailin takaa camber-kulmat, jotka olivat molemmilla puolilla n. -3°. Irroitin ylätukivarret, joiden alkuperäiset kumipuslat vaikuttivat silmämääräisesti vielä ehjiltä, mutta ehkä hieman kuluneilta. "Ruuvipenkkiprässi" toimi hyvin tässä tapauksessa, vanhat puslat lähtivät irti ja uudet sujahtivat sulavasti paikalleen. Lemförderit siis sisäpäähän ja Whitelinen säädettävät ulos. Laitoin ylätukivarret kiinni ja testasin muutokset.

Whitelinet tekevät sen minkä lupaavatkin, niiden säätöalue on todellisuudessakin melko tarkkaan +-1°. Uusilla puslilla (ja ehkä osin Whitelinen puslien jäykkyydellä) näytti olevan saman verran vaikutusta, eli +1°. Lopullinen camber-kulma oli siis molemmilla puolilla n. -1°, jonka voisi ajatella olevan renkaiden tasaisen kulumisen kannalta aika optimaalinen kulma. Pikkuhomma, mutta aikaa sai menemään kiitettävästi kun ei ole nosturia ja sisempien pulttien kanssa saa hieman jumpata. Toivotaan, että tämäkin tuli lopullisesti kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2019, 21:25:20 kirjoittanut Gego »

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #40 : 20.10.2019, 19:54:25 »
Laitanpa vielä mihin päädyttiin:

Kiitos Pietilälle, häneltä löytyi Whitelinen säätöpuslat (+-1°) ylätukivarsien ulkopäihin. Sisäpäihin ostin motonetistä tavalliset Lemförderin kumipuslat.

Ennen asennusta mittailin takaa camber-kulmat, jotka olivat molemmilla puolilla n. -3°. Irroitin ylätukivarret, joiden alkuperäiset kumipuslat vaikuttivat silmämääräisesti vielä ehjiltä, mutta ehkä hieman kuluneilta. "Ruuvipenkkiprässi" toimi hyvin tässä tapauksessa, vanhat puslat lähtivät irti ja uudet sujahtivat sulavasti paikalleen. Lemförderit siis sisäpäähän ja Whitelinen säädettävät ulos. Laitoin ylätukivarret kiinni ja testasin muutokset.

Whitelinet tekevät sen minkä lupaavatkin, niiden säätöalue on todellisuudessakin melko tarkkaan +-1°. Uusilla puslilla (ja ehkä osin Whitelinen puslien jäykkyydellä) näytti olevan saman verran vaikutusta, eli +1°. Lopullinen camber-kulma oli siis molemmilla puolilla n. -1°, jonka voisi ajatella olevan renkaiden tasaisen kulumisen kannalta aika optimaalinen kulma. Pikkuhomma, mutta aikaa sai menemään kiitettävästi kun ei ole nosturia ja sisempien pulttien kanssa saa hieman jumpata. Toivotaan, että tämäkin tuli lopullisesti kuntoon.

Eipäs mitään! Hienoa jos tuolla ratkeaa tuo ongelma. Jokunen rengassarja tuli aikonaan itekki kulutettua S40:n alla sisäreunoista.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Camber kit (takasäätöjä vailla)
« Vastaus #41 : 30.04.2020, 14:24:42 »
Paljonko vakioalustaisen takaylätukivarren reikäväli pitää muuttua yhden asteen camberin muutosta kohden?


 

Samppasport  Futurez