Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: v90r - 28.01.2011, 21:38:08
-
elikkä olisiko kenelläkään tietoa mistä löytäisi KUNNOLLISET koiranluut v90.pi volleen? vaihdoin molemmat noin 4kk sit ja nyt jo vasen puoli paskana. ajattelin myös jos tekisi uniball nivelestä uudet itse.
-
En tiedä miten porukat noita särkee ja millä maileilla? Jotkut vannoo alkuperäisten nimeen, ite oon saanut tarvikkeetkin kestämään kun olen avannut suojakumit ja laittanut kunnolla sinne niveliin rasvaa. En tosin v90:ssä vaan etuvedoissa mutta kyllä ne niissäkin on vähintään yhtä lujilla.
Uniballihan vois olla hyvä mutta sekin pitää saada pysymään hyvin rasvassa.
-
Meillä on laitettu ihan vaan motonettiläisiä eikä JOPA siskokaan oo saanu kahdessa vuodessa niitä paskaks vaikka hän ei aina pysty käsittämään että 960 Volvo ei ole sama asia kun aavikko-kilpurit Euro-Sportilla. ;)
-
Kun olisi rasvanipat niin voisi rasvailla ja pidentää niiden kestoikää :)
-
reilu vuosi sitten vaihdoin dieselin keulille uudet motonettiläiset ja hyvin ovat pelanneet 25tkm.
Hinnaltaan ovat tosin kyllä niin halvat ja helpot vaihtaa ettei harmittaisi vaikka joka toinen vuosi joutuisi ne vaihtamaankin :)
Sinisen hinnasta tai laadusta ei ole kokemuksia..
-
motonettiläiset minäkin vaihdoin viime syyskuussa ja joulukuun lopulla alkas klapina kuulumaan. kilometrejä ei oo ajettu juuri mitään. noihin unibaleihin saa kyllä suojakumeja myös.
-
pytevay, mitäs tuumaavat leimalla noista uniballeista..? ???
-
en usko että edes huomaavat niitä jos ne asentaa suoja kumien kera. unibalien välitangoksi ajattelin kierretankoa ja sen päälle kutistesukka niin avot hyvä tulee!
-
Juu mutta tarkoitinkin jos huomaavat.
-
en usko että edes huomaavat niitä jos ne asentaa suoja kumien kera. unibalien välitangoksi ajattelin kierretankoa ja sen päälle kutistesukka niin avot hyvä tulee!
Jos meinaat ihan rautakaupan kierretankoa, on kyllä aika meltoa tavaraa.
En tiedä, mutta mielestäni ei pitäisi olla mitään ongelmaa katsastuksessa, eikös ole pääasia että ei ole väljää. Noh Voyagerissa ei haittaa väljätkään katsastuksessa, ikään kuin kuuluu auton ominaisuuksiin.
Laita sitten rosteri uniballit, muuten äkkiä ruosteessa.
-
ajattelin hommata 10.9 kierretankoa ja unibaleihin suojakumit päälle ja vaseliiniä täyteen niin eiköhän ala pelittämään. palaa lakki jos noita luita pitää vaihtaa vähä väliä!
-
Yks tarvikemyyjä kauppas kerran volvoon vahvempaa koiranluuta, oli jostain muusta automerkistä. Laitoin kerran edelliseen etuvetoon ja kesti hyvin. En nyt muista mistä tuo oli mutta otan selvää. Oli muistaakseni johonkin ranskikseen tarkoitettu.
Kertoilen tähän joskus ens viikolla kun poikkeen tuon hurjan juttusilla. :facepalm:
-
Ei ole katsastusmies valitellut luista mutta kulutustavaraa ne on aina ollut... vois melkein määräaikaishuolloissa vaihtaa ;)
Mikäli jostain sais kestävämmät mallit (S60) niin sehän olis aina plussaa! Äkkipäätä muistelen, että jossain ulkomaisessa volvon tuuninkikaupassa myydään normaalia paksumpia ja vahvempia luita...
-
Ei ole katsastusmies valitellut luista mutta kulutustavaraa ne on aina ollut... vois melkein määräaikaishuolloissa vaihtaa ;)
Mikäli jostain sais kestävämmät mallit (S60) niin sehän olis aina plussaa! Äkkipäätä muistelen, että jossain ulkomaisessa volvon tuuninkikaupassa myydään normaalia paksumpia ja vahvempia luita...
Motonet: (Juu, ei sovi S60)
18-3526 Ei kuvaa
Etuvakaajatanko Volvo 850 HD(Heavy duty)
* 850/70-s ->00 Etuvakaajan yhdystanko HD-vaihtoehto [1991-2000]
24.90 €
Ei oo kokemusta mikä noissa on heavy duty...
Se tangon paksuus ei kyllä ratkaise nivelen kestävyyttä, päinvastoin.
-
löysin iternetin ihmeellisestä maailmasta aika monta vaihtoehtoa tehdä luita. onko tietoa sopiiko etuvedon luut "aitoon" volvoon?
-
Tuolta löytyy "Heavy Duty" koiranluut:
http://www.partsforvolvosonline.com/default.php?cPath=2_536
Seuraavanlaista lupailevat:
"Top quality German manufactured aftermarket part. Designed to match or exceed original equipment specifications, even supplied with a two year warranty.
Feature a larger than standard ball joint and slightly thicker diameter rod.
Recommended to be installed as a pair"
-
löysin iternetin ihmeellisestä maailmasta aika monta vaihtoehtoa tehdä luita. onko tietoa sopiiko etuvedon luut "aitoon" volvoon?
Nii, ei ne sovi, niissä takavedon luissa nivelet on toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa, etuvedossa 180 asteessa.
-
löysin iternetin ihmeellisestä maailmasta aika monta vaihtoehtoa tehdä luita. onko tietoa sopiiko etuvedon luut "aitoon" volvoon?
Ainakaan S60/V70N/S80 2000-2008 EI sovi uusikeulaiseen takapotkuun (960/x90 1995-1998), etuvedoissa on 180º eri asennossa pallot, kun takapotkussa eroa on jotain 120º.
40tkm luokkaa omassa S90 kestäneet noi kolinoitta, kuskinpuolella rupeaa AINA mekkaloimaan ekana... 150tkm aikana tainut 2-3 kertaa vaihtaa, kuskinpuoli pitänyt pientä ääntä jo 30tkm, en ole jaksanut vaihtaa nyt enää :P
-
no niin,tänään löysin edulliset merkki unibalit,piti tilata. täytyy vielä hommata kierretanko ja suojakumit niveliin niin pääsee rakentamaan "koiranluut". mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kolina jossain tai kun pakoputki vuotaa,tahtoo lakki palaa jos on ylimääräisiä ääniä!
-
Mutta eikös tosiaan sitten niinkun tuolla aiemminkin taisi joku mainita niin täytyy sitten olla jotain kovempaa kun 8,8 pulttiainesta. Vääntö on aika kova ja alkuperäiset on ainakin varmaan vähintään jotain 10,8 kovuutta noin niinkun kipinäsuihkusta kun on kattellu kun on joskus joutunu rälläkällä katkoon noita. On meinaten melko kirkas tuo kipuna.
-
juu,siihen tulee 10.9 tai 12.9 10mm kierretankoa. kyllä ton luulis kestävän ku orginaali on 8mm tankoa.
-
No VOT!!! Kyllä pitäs kestää. :)
-
Yks tarvikemyyjä kauppas kerran volvoon vahvempaa koiranluuta, oli jostain muusta automerkistä. Laitoin kerran edelliseen etuvetoon ja kesti hyvin. En nyt muista mistä tuo oli mutta otan selvää. Oli muistaakseni johonkin ranskikseen tarkoitettu.
Kertoilen tähän joskus ens viikolla kun poikkeen tuon hurjan juttusilla. :facepalm:
Juu, juttelin hätäseen tuon myyjän kanssa. Sano jotta sitikan, olikohan xantian, koiranluut saksalaisversiona ovat lopettaneet monen koiranluuhuolet.
Niissä on sitten varmaan tehty jotain erilailla kuin volvoon tarkoitetuissa sakemanniversioissa? En tiiä mutta muistaakseni aikanaan kehui niiden olevan eri numerollakin... :o
-
Öyh... tänään vaihdettu taas vaihteeksi yksi halpis koiranluu(made in eu, eli siis italyosa) kun ei parempia nurkissa ollut.
Tuttu tarina, ei millään vanhan mutskuja auki ja avainote muljas sieltä takaa. No, Makita hoiti homman.
Pannaan varmaan taas uus ennen kesänloppua.
Tää onkin mulla muistissa ja huoltokirjassa, katotaan paljon toi rimpula oikeesti kestää. Epäilen ettei kauaa. Toinen nivel oli vähän parempi, toinen oli uudessa jo valmiiksi löysä, ei sohlo mutta liian löysä uudeksi.
-
no niin. nyt on tarviikkeet koossa,eli ei muuta kun rakentamaan.
-
Tuo itse tekeminen voi olla vifty sixty jos setä konttorin sen huomaa. Voisin varmistaa asiaa...
Tuumailin porata noihin motonettilaisiin rasvanipat ja aina syksyisin tempasta uudet vaseliinit niihin, jos vaikka kestäisivät 80tkm :)
-
Koiran jalka vaihdettu S80:een. Siniseltä edulliseen 80€ hintaan.
-
Koiran jalka vaihdettu S80:een. Siniseltä edulliseen 80€ hintaan.
Pelkkä osan hinta vai vaihtotöineen?
-
Pelkkä osan hinta vai vaihtotöineen?
Oma työ 0€ :)
-
Oma työ 0€ :)
Ohoh! Yksi koiranluu 80 €... elämä on ja sinisen hinnat :D
-
Ohoh! Yksi koiranluu 80 €... elämä on ja sinisen hinnat :D
Se on kato sitä parempaa laatua. ;)
-
Se on kato sitä parempaa laatua. ;)
Niinhän ne tuppaa olemaan ;D Onhan se orkkis monesti varmempi valinta kuin tarvike...
-
nyt on omatekoiset luut kumisuojien kera tehty/asennettu. suojiin painoin vaseliiniä täyteen asennuksen jälkeen et ei ainakaan kuivana mene. noista luista tuli kyllä sen näköiset et ihmettelen jos katastaja huomaa jotain. nivelet ja muut tarvikkeet tuli maksamaan 68,15e työ 0e. täytyy nyt kuunnella ja seurata kuinka kauan toimii ja ilmoittelen täälä viimeistään syksyllä katastuksen jälkeen kuinka äijän kävi. tuolla sinisellä on kyllä sairaat hinnat ja en usko että nuo osat on niin super paljon parempia kuin esim. laadukkaat tarvike osat. paitsi tuntuu että hankit koiranluut mistä hyvänsä niin ne ei kuitenkaan kestä pitkään.
-
Öyh... tänään vaihdettu taas vaihteeksi yksi halpis koiranluu(made in eu, eli siis italyosa) kun ei parempia nurkissa ollut.
Tuttu tarina, ei millään vanhan mutskuja auki ja avainote muljas sieltä takaa. No, Makita hoiti homman.
Pannaan varmaan taas uus ennen kesänloppua.
Tää onkin mulla muistissa ja huoltokirjassa, katotaan paljon toi rimpula oikeesti kestää. Epäilen ettei kauaa. Toinen nivel oli vähän parempi, toinen oli uudessa jo valmiiksi löysä, ei sohlo mutta liian löysä uudeksi.
Mistä olit tuon ostanut, ei sentään siniseltä? Italiaano-osiahan noissa piisaa (ETM), vaikka yksikin on jo liikaa!
Makita hoitaa aina homman O0
-
Oottenko törmänny tällaiseen et toi luu mitä motonet myy ysisataseen on ihan väärä. Eli niil on toises pääs lenkki ja tää mun vaatis sekä ylös et alas tappi pään. Saako volvolta tällaisen ku ainakin myös koivunen tuntee vain tämän lenkkipäisen osan. Oikea puoli on kevyesti salaman muotoinen ja vasen suora. Näin tuskin kuuluu olla?
-
Volvolta saa varmaan, tääkin sopii varmaan? http://www.skruvat.fi/Vakaajasarja-P13089.aspx laadusta ei sitten mitään tietoa.
-
Hyvältä näyttää. Rek nro lla väittää et ei mut kyl se toi on
-
Rek numeroihin et tossa kannata luottaa, näyttää vähän mitä sattuu.
-
Joo sieltä tilasin. Volvolta jostain klassik sarjasta olis löytynyt ja toimitusaika pari viikkoa ja 60€ per puoli. tuolta 40€ both sides. Jenkki malli tää niin ei löytynyt volvon koneelta kun kaivamalla ajoneuvo.