Proturbo  Autodiagnoosi

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113268 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kyllästyin kasipätkään, joten ajoin sen maalle ja navetan vintille odottelemaan inspiraatiota. Herättelin 745:n käyntiin ja ajelin siirtokilvillä kotipihaan.





Hinkkasin suurinpiirtein puhtaaksi ja aloittelin katsastusfiksailuja. Tyhjäkäyntiromut ja huohotus paikoilleen:



Säädin tyhjäkäynnin erään löytämäni ohjeen mukaan kuumalla koneella ~500 rpm tyhjäkäyntiventtiilin linjasto tukittuna. Ja kaasuläpän anturin säädin naksahtamaan ohjeen mukaan, eli heti kun läppä liikahtaa lepoasennosta pois niin naksahtaa. Kuumalla koneella kävi ihan hienosti tyhjää. Luulisin että toimii siedettävästi myös kylmänä - sen näkee kun käynnistän auton seuraavan kerran, nyt on mm. boksi irrallaan hitsailujen tieltä:







Maalia päälle:







Jotain myrkkyä tuohon maailman mätäherkimpään tunkinkorvakkoon pitänee vielä keksiä. Ja kuskinpuolelle vielä samat operaatiot, josko sitten alkaisi lahkeet kestämään kuivina tällä ajellessa :P

Vakaajakin tuli laitettua paikoilleen:



Maakaapelit siirsin "oscillation damper"in kiinnitysmutterien alle, toimivat ne siinäkin. Nehän oli aikaisemmin vakaajan pulteilla kiinni (ajelin toissa talvena ilman vakaajaa...)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Tuon verran leikkasin:





Ja tuon verran paikkasin:





Työn alla:



Sisustuksen siivous:



Ei pitäisi löytyä enää kovin pahoja ruostepommeja, eli jäljellä lähinnä armotonta suojaamista, hinkkaamista ja kasaamista.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Tuo kotelo kannattaa kyllä sulkea jalkotilaankinpäin, muuten mahdollisen konepesun vedet löytyy kätevästi jalkotilasta kun runkoaisoissahan on aika paljon reikiä konehuoneessa ja auton alla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Tuo kotelo kannattaa kyllä sulkea jalkotilaankinpäin, muuten mahdollisen konepesun vedet löytyy kätevästi jalkotilasta kun runkoaisoissahan on aika paljon reikiä konehuoneessa ja auton alla...
Kiinnitin samaan huomiota kuvia selatessa, tietysti kotelonsuojausta tuo helpottaa ei tarvi mennä auton alle jos haluaa pelkän runkopalkin tervata ;D Kyllä tukkisin kanssa. Painas vaikka tuohon ylempään reikään muovitulpan jos sinne on tarve päästä jakatilasta.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
No nuo runkoaisat ovat tosiaankin täynnä reikiä, siis ihan tehtaan jäljiltäkin. Tarkoitus on tiivistää kabiinin puoli kyllä, muutenhan konehuone ja kabiini ovat periaatteessa samassa ilmatilassa, mikä ei ole hyvä asia myöskään öljykatkujen kannalta. Auton seisoessa sateessa tuolla runkopalkkien sisällä näyttää vesi virtaavan iloisesti, kiinnitin huomiota kun tässä parina päivänä on tullut vettä taivaalta :P Johtunee lähinnä konepellin takareunan tiivistyksen huonoudesta, sieltä valuu vesi konehuoneeseen ja runkopalkkien päälle. Auton asennosta riippuen saattaa tihkua vettä jalkatiloihin asti, ainakin kuskin puolen johtoläpiviennistä pissasi sisälle joskus aiemmin. Pitänee konepellin asentoa koittaa parantaa ja noita tulipellin läpivientien tiivistyksiä käydä läpi jossakin välissä.

Yhden tihkuttelijan tappelin irti autosta:



Pirrasin tuon hanan reiän isommaksi ja laitoin letkun siitä läpi ja tarvikehanan konehuoneen puolelle:





Aluksi koitin laittaa pätkän suoraa letkua, mutta siihen tuli niin tiukka mutka että meni täysin lyttyyn. Hyllyltä löytyi onneksi joku sekalainen volvolainen mutkaletku, joka oli juuri sopiva tuohon.

Vanha hana oli täysin palvellut, tihkutteli nestettä pihalle ja eipä sen sisällä mitään liikettä enää tapahtunut, vaikka vipu vielä liikkuikin hienosti. Tuo lämmönsäädön vaijerimekanismi vähän kärsi irroituksessa (inhottava paikka työskennellä tuolla)... Mekanismihan on tuossa välissä sitä alkuperäistä hanaa varten, lämmönsäätökiekolla kääntyy sekä hana että ohjausläppä tuolla lämppärikotelon sisällä. Sain tuon sätösteltyä jotakuinkin kuntoon, säätökiekon liike välittyy ohjausläpälle jollakin tavalla. Uudelle hanalle voisi vielä keksiä vaikkapa ihan oman säätövaijerin jostain - eikös ryyppyvaijerit ole "jäykkiä"? Eli sellaisia, joilla pystyy vetämään ja työntämään.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kyllä on surkea heinäkuu >:(





Rakeet veivät pressutallin katon, virittelin hätäisesti uuden eli 6x8 m pressun. Volvoakin yritin suojata sateelta pressulla, mutta eipä tuo oikein meinaa riittää... Ei oikein hommat etene kun koko ajan tuntuu satavan. Sisustuksessa olisi vähän vielä kasaamista...



Jotain kuitenkin olen saanut aikaan - penkkejä ja muita sisustuksen osia olen pessyt tekstiilipesurilla ihan tuossa kylppärissä. Oikeaan takaoveen hommasin ihan uuden ulkokahvan, vanhasta oli mennyt se liikkuva osa poikki. Kolmenkympin "Professional Parts" Motonetista, yllättävän asiallisen oloinen tuote ja onpahan nyt toimiva kahva. Takaovien jumittelevat lukkolaitteet käytin irti molemmilta puolilta ja putsasin ja rasvailin, toimivat nyt tosi herkästi.

Biltemasta hommasin 8.5 eurolla tuotteen 63-750 "SÄÄTÖVAIJERI 2.5 M":







"Ryyppyvipu" liikuttaa hanaa hienosti :) Vetämällä auki ja työntämällä kiinni.

Aiemmin mainitsemani kiusallinen vuoto kuskin jalkatilaan johtui mielestäni alemmasta läpivientikumista, joka oli käsittämättömällä tavalla silvottu, ehkä jossain jälkivarustelussa... Tuskin tehtaalla tuollaista jälkeä olisivat tehneet...



Konepellin takareunan tiiviste osoittautui lähinnä koristeeksi, funktionaalista merkitystä sillä ei näytä juurikaan olevan... Tuosta vuotavasta läpiviennistä oli viety joku piuha, joka ei ollut (enää) kummastakaan päästä kiinni missään, ja vakionopeussäätimen rojut. Koska vakkari ei ole koskaan toiminut, päätin simppelisti eliminoida koko läpiviennin. Vakkarin johtosarjan irroittelin siististi, piuhoja katkomatta. Reikä umpeen pyöreällä muovinpalalla, jonka liimasin Sika 710:lla eli "ikitahmealla" butyylimassalla:





Sateen salliessa jatkan sisustan kokoamista...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kaikkien ovien lukot on nyt käytetty irrallaan ja herkistelty ja rasvattu. Ikkunamekanismeihin laitoin vanhan kuivaneen vaseliinin tilalle uutta. Pesin ovet sisäpuolelta ja ruiskuttelin kotelosuoja-ainetta alaosiin.

Takaovista löytyi Alpinen 5.25" kaiuttimet, malli on SXE-1325S. Mitään en noista ymmärrä, mutta testasin että toimivat ja ääntä lähtee reilusti enemmän kuin entisistä Bilteman nelituumaisista => Paikalleen vaan. Kuten kuvastakin näkyy, niin nuo hifiasennukset on meikäläisellä lähellä sydäntä ;D



Sain sisustuksen kasattua, peräkonttia lukuunottamatta. Jotakuinkin kaiken olen käynyt läpi tekstiilipesurilla tai jynssännyt rätillä puhtaaksi. Aineina Autoglymin Interior Shampoo ja perinteinen mäntysuopa.









Kylläpä kuvissa korostuu sininen väri jotenkin... Sisustushan on tuollainen iloinen sekamelska sinisen, mustan ja harmaan eri sävyjä... Puuttuvia/rikkinäisiä osia olen korvannut/korjannut mustalla roudarinteipillä, jolla verhoilin myös ovipahvien ylälevyt uusiksi - niissä oli samanlainen hieno villasukkakangas kuin penkeissä, mutta niiden liimaus oli muuttunut vajaassa 30 vuodessa aivan kamalaksi rääksi.

Ostin pari metriä mustaa käytävämattoa, josta leikkelin OEM-kumimattoja mallina käyttäen uudet matot. En oikein koskaan ole tykännyt näiden orkkismatoista, ainakaan kumisista.

Lähtökohtatilannehan oli tuontyyppinen (ja pahanhajuinen!):



Nyt on jäljellä vain pinttynein lika, ja sisustuksen hajumaailma on lähempänä mattolaituria kuin biojäteastiaa.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
flickr meinasi oikutella, mutta sainpa lopulta sinne haluamani kuvat työnnettyä. Peräpään huolto tältä erää valmis:



Tulipa mm. lisättyä roiskesuojausta:



Ja sitten etupään kimppuun:



TRW:n hammastangoista näissä näköjään menee tuo sama kohta aina:



Ehjä ZF on näillä näkymin menossa tilalle:



Epäilyttävät kohdat "avattu":





Vielä toinen puoli, sitten ruostesuojausta ja kokoamishommia...

Jarruja irroitellessa annoin lämpöä sen verran, että yksi jarruputkien muovikiinnike pääsi sulamaan muodottomaksi möykyksi ja yksi jarruletkukin repesi... Oli hiukan päässyt korroosio iskemään, aloitin lämmittelyn kyllä varovasti mutta kun ei auttanut niin meni hermo :) Putket saattoivat selvitä ehjänä, fingers crossed...

Slerbahuuli

  • Vieras
Millä putsasit tuon pyöräkotelon noin hyvin?

Itellä sama juttu menossa, masentavaa touhua. :D

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Talttapääruuvarilla ja periksiantamattomalla sitkeydellä :P Kuivuneet massat rapsahtelivat helpohkosti jotakuinkin kokonaan pois, tuoreemmista kohdista yritin vuolla lähinnä pelkän pintakerroksen pois tai en koskenut ollenkaan, jos näytti hyvältä. Vanha massa näyttäisi tuoreutuvan aika hyvin kotelosuoja-aineella - muutaman viikon muhineeseen kohtaan kun tarjosin ruuvaria, niin koko massakerros oli kauttaaltaan aivan pehmeää. Vierestä vastaava "tuoreuttamaton" kerros oli pinnastaan todella paljon jämäkämpi, sisempää vielä osittain tahmea. Joistakin kohdista massa on sitten täysin kuivunutta ja rapeaa, lohkeilee isompina lastuina ja alta paljastuu maalipinta (joissakin paikoin maalin päällä on vielä joku ohut kumimainen kelmu - alkuperäinen tehtaan kiveniskusuojaus?). Ruosteet löytyvät lähinnä saumakohdista, missä oli paksu korikitti. Hakkasin meisselin ja vasaran kanssa epäilyttävimmät saumat paljaaksi, tuo kitti on aika tiukkaa tavaraa. Hyvä niin kauan, kun ei kosteutta pääse sinne... Sitten kun jostain alkaa se ruosteen muhiminen, niin sehän etenee oikein hienosti siellä piilossa sitten.

Slerbahuuli

  • Vieras
Talttapääruuvarilla ja periksiantamattomalla sitkeydellä :P Kuivuneet massat rapsahtelivat helpohkosti jotakuinkin kokonaan pois, tuoreemmista kohdista yritin vuolla lähinnä pelkän pintakerroksen pois tai en koskenut ollenkaan, jos näytti hyvältä. Vanha massa näyttäisi tuoreutuvan aika hyvin kotelosuoja-aineella - muutaman viikon muhineeseen kohtaan kun tarjosin ruuvaria, niin koko massakerros oli kauttaaltaan aivan pehmeää. Vierestä vastaava "tuoreuttamaton" kerros oli pinnastaan todella paljon jämäkämpi, sisempää vielä osittain tahmea. Joistakin kohdista massa on sitten täysin kuivunutta ja rapeaa, lohkeilee isompina lastuina ja alta paljastuu maalipinta (joissakin paikoin maalin päällä on vielä joku ohut kumimainen kelmu - alkuperäinen tehtaan kiveniskusuojaus?). Ruosteet löytyvät lähinnä saumakohdista, missä oli paksu korikitti. Hakkasin meisselin ja vasaran kanssa epäilyttävimmät saumat paljaaksi, tuo kitti on aika tiukkaa tavaraa. Hyvä niin kauan, kun ei kosteutta pääse sinne... Sitten kun jostain alkaa se ruosteen muhiminen, niin sehän etenee oikein hienosti siellä piilossa sitten.
Vähän sama taitaa itellä olla. Korisaumojen liiman alta paljastui takakontista aika murheellisesti muhineita alueita. Tosin, onneksi näiden takavetoisten korirakenne on melko, suoraviivainen. Helpottaa korjausta sitten jossain vaiheessa. :D

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
"Suoraviivainen" todellakin :)

Vänkärin puolen sain rapsuteltua:





Palkki:



Mäskit siveltynä (Biltema liuotinvapaa kotelosuoja-aine, pärjäsi hyvin jossakin testissä aikoinaan):



Tuo aine kuivuu todella hitaasti, alkaa olla sellaista vahamaista ehkä muutaman päivän päästä. Vaatinee tuohon kohtaan vielä jotain päällensä, ettei heti huuhtoudu pois...

Vänkärin puolen etupalkki siivottuna (imurilla isoimmat roskat pois!):



Etupalkkien sisällä oli sellaiset painavat kumimetalliset värinänvaimentimet tms., puuttuu kuvista... Huomaisinkohan mitään eroa jos jättäisi pois... Kotelosuojat ruiskittuna:



Samat käsittelyt tuli tietysti myös kuskin puolelle.

Kohtaa päässee laittamaan osia kiinnipäin.


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Tuntuu tuskaisen hitaalta tuon 745:n eteneminen, liian vähän tunteja vuorokaudessa kun pitäis töissäkin jaksaa käydä :buck2: Etupuskuri on kuitenkin nyt paikoillaan (tyyliin sopivasti pikaisen ja vähemmän salonkikelpoisen fiksauksen jälkeen) ja etusisälokarit ja roiskeläpätkin sovittelin paikoilleen.

Koska etutolpat pyörivät tuossa irrallaan, niin päätin purkaa niistä vielä iskaritkin pois. Todella helposti lähtivät, vaikka kaikki aina pelottelevat sen iskarin yläpään kiinnitysmutterin jumittamisella. CRC penetrating oil vuorokaudeksi vaikuttamaan, tolppa ruuvipenkkiin, putkitongit mutterin ympärille, pari imakkaa napautusta moskalla ja nehän alkoivat pyöriä. Lie vaihdettu muutaman vuoden sisään...

Pumput olivat merkkiä "ZX", joka ei sano itselle mitään... Vastustavat liikettä eivätkä vuoda, joten saavat mennä takaisin paikoilleen. Alustapäivitystä harkitsen sitten jos joskus ilmestyy ylimääräistä rahaa jostain...

Slerbahuuli

  • Vieras
Lie vaihdettu muutaman vuoden sisään...
...Pumput olivat merkkiä "ZX", joka ei sano itselle mitään...
Motonetin tarvike, on vaihdettu ihan varmasti.

Jos näihin 700/900 sarjalaisiin meinaa ituiskareita uusia, niin viimeksi sain motonetistä kysymällä halvimmalla Bilstein B4:t, jotka ovat siis alkuperäisiskarit. Ei löydy motonetin kataloogeista, mutta osaava myyjä osaa katsoa luettelosta ja tilata. Olivat 2018 noin 5€/kpl halvemmat, kuin motonetin merkittömät tarvikkeet. :D

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kiitos vinkistä, pitää miettiä tekeekö tämän alustaan sen kummempia päivityksiä - ei varmaankaan tulevalla ajokaudella vielä. Eilen hinkuttelin tolppia ja tukivarsia, putsailin kierteet, vaihdoin alapalloihin rasvat ja yritin oikaista rutussa olevan suojakumin... Löytyipä myös laadukkaita Bilteman ja Professional Parts Swedenin osiakin paikoilleen laitettavaksi :)



Aika hyvin olivat tukivarret ja tolpat korroosiota napanneet, mutta onhan noissa tuota ainevahvuutta onneksi. Kierteiden putsaaminen ja herkistely oli melkoinen homma, mutta josko kasaaminen nyt sitten onnistuisi kohtuullisella vaivalla...

Nuo kartiopuslat olivat juuri sellaisessa kunnossa, kuin tämänikäisissä ilmeisesti pruukaavat olemaan:



Tukivarsista hakkasin paksuja ruostelastuja irti noista kartiopuslien "pesistä", jotka ovatkin näköjään melkoisia mätäpaiseen kerääjiä. Olettaisin, että uudet puslat kiristyvät tuohon silti riittävän hyvin, vaikka vähän saattoi materiaali noista tukivarsista vähentyäkin.

 

Futurez  Kulkukoira