Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Niclashki - 11.08.2020, 16:04:44
-
Huomasin tehdessäni väliöljynvaihtoa V90 2018 D5 kotteroon, että pohjapanssari oli kostea öljystä. Ihmettelin ns. rakoa ahtopaineputken liitoksessa mikä näkyy kuvassa. Onko normaalia, vai eikö tuo ole kunnolla paikallaan? Vaikka kuinka heiluttelin, niin putki ei irronnut tai mennyt syvemmälle ns. Viimeiseen näkyvään uraan.
(https://i.ibb.co/wY7s27D/242-B1-BBF-C3-D4-4377-8-E19-178872367640.jpg) (https://ibb.co/wY7s27D)
-
Tuon mallisissa liitoksissa on o-rengastiivistys ja vanhemmiten sieltä hikoilee huohotusöljyä, vaikka varsinaisesti ilmavuotoa ei olisikaan. Tosin kuvan perusteella hakisin öljyn lähdettä ylempää, alumiini on öljyisen näköinen.
-
Tuosta ahtopaineputken välistä se on tuon ns. öljysumun ampunut. Selkeästi näkee, mistä suunnasta tuo on tullut.
-
Tuo on yhden sortin pikaliitin. Musta muovi naksautetaan pois paikaltaan ja sitten putki irtoaa ihan pienellä voimalla. Siellä on muistaakseni sellainen kalvotiiviste, ei varsinainen o-rengas.
On kokonaan toinen asia, pitäisikö tuossa putkessa olla öljyä. Minun mielestä ei.
-
Tuo on yhden sortin pikaliitin. Musta muovi naksautetaan pois paikaltaan ja sitten putki irtoaa ihan pienellä voimalla. Siellä on muistaakseni sellainen kalvotiiviste, ei varsinainen o-rengas.
On kokonaan toinen asia, pitäisikö tuossa putkessa olla öljyä. Minun mielestä ei.
Aina noissa turbon jälkeisissä putkissa on ollut kosteutta, joka autossa ainakin mitä mulla on ollut. Ahtimet aina vähän ”fuskaa”.
-
Ihan normaali, se on kyllä pohjassa noin.
Jos se vuotaisi ahtopainetta, vikavalo palaisi jo.
Ja mitä tuohon öljyyn tulee, määrä niin olematon että turha siihen puuttua. Jokaisessa dieselissä tuota enemmän tai vähemmän.
-
Ihan normaali, se on kyllä pohjassa noin.
Jos se vuotaisi ahtopainetta, vikavalo palaisi jo.
Ja mitä tuohon öljyyn tulee, määrä niin olematon että turha siihen puuttua. Jokaisessa dieselissä tuota enemmän tai vähemmän.
Hyvä kuulla, eli muillakin näyttää moottorin takaosa tuolle? Aikaisemmissakin on ollut tuota kosteutta lähellä ahtopaine putkia, arvelinkin, että tuskin tämä laatikko on poikkeus.