Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: V70/V90 - 07.01.2021, 18:02:55

Otsikko: Akun vaihto
Kirjoitti: V70/V90 - 07.01.2021, 18:02:55
Akku meni uuteen puuhun,
Pitääkö käyttää tietokoneessa vaihdon jälkeen?
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Juuso Muhonen - 16.01.2021, 10:28:30
Vaatii akkuvahdin resetoinnin, eli kyllä.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Niclashki - 16.01.2021, 11:26:47
Akusta puheenollen, mistä tuohon uskaltaa antaa ns. ylläpitolatausta, ettei mene akkuvahti sekaisin? Onko oikea paikka konehuoneesta, kuten antaisi apuvirtaa ohjeen mukaan? Näin pakkasilla voisi olla hyvä pitää välillä ctekkiä kiinni tuossa varmistaen akun toimintakunnon.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Juuso Muhonen - 17.01.2021, 01:11:55
Akusta puheenollen, mistä tuohon uskaltaa antaa ns. ylläpitolatausta, ettei mene akkuvahti sekaisin? Onko oikea paikka konehuoneesta, kuten antaisi apuvirtaa ohjeen mukaan? Näin pakkasilla voisi olla hyvä pitää välillä ctekkiä kiinni tuossa varmistaen akun toimintakunnon.

Pikkuakulle voi syöttää virtaa, kuvan kohdasta. Kuva on Volvon omasta ylläpitolaturin asennusohjeesta.
Pikkuakku siis konehuoneessa kuskin puolella ja siinä muovinen kansi päällä ja kannen alla navat.

(https://i.ibb.co/DwVqNZF/4d.jpg) (https://ibb.co/DwVqNZF)
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Jolli86 - 17.01.2021, 09:42:37
V90 2017 d3 S&S alkuperäiset akut

Hei, asensin omaani edellisessä viestissä olevan kuvan ohjeen mukaisesti ylläpitolaturin alkutalvesta kun alkoi jo syksyllä herjailla ettei webastoa voi varauksen vuoksi käyttää.
(paitsi miinus johdon laitoin erikohtaan konehuoneessa)

Nyt kun alkoi nämä pakkaset niin Webasto ei suostu lähtemään käyntiin akun varauksen takia vaikka laturi näyttää että akku täynnä.
Kokeilin toisella laturilla ladata taka akkua akkuvahdin plusnavasta ja miinus runkoon.
Alkoi ladata tehokkaasti ja aamulla näytti että myös sekin akku on täynnä.

 Mutta siltikään Webasto ei suostu lähtemään käyntiin akun varauksen takia  :o
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Jolli86 - 17.01.2021, 09:49:38
Onko mitään mitä voisin kokeilla vai akkutesteriin tai akkuvahdin resetointiin?
Eli keulan kauttako ei pysty taka akkua lataamaan? Vai olisiko miinus kuulunut laittaa sinne rengaskoteloon ohjeen mukaisesti (onko miinuspaikkan akkuvahti jotenkin kytköksissä?) :o
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Gazza - 17.01.2021, 09:58:26
Onko mitään mitä voisin kokeilla vai akkutesteriin tai akkuvahdin resetointiin?
Eli keulan kauttako ei pysty taka akkua lataamaan? Vai olisiko miinus kuulunut laittaa sinne rengaskoteloon ohjeen mukaisesti (onko miinuspaikkan akkuvahti jotenkin kytköksissä?) :o

Itselläni ilmoitti kanssa kerran, että varaus liian alhainen, kun ei lämppäri lähde käyntiin. Niin minulla ainakin pelitti sen jälkeen, kun laitoin plusnapaan ja miinuksen runkoon (kuten itsekin olit ladannut). Nyt on taas viikon toiminut sen jälkeen ongelmitta.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Jolli86 - 17.01.2021, 10:02:42
Latasitko konehuoneesta vai takakontista? Onko sinulla start &stop ja se 10ah lisäakku konehuoneessa? :)
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Scraab - 17.01.2021, 13:13:08
Onko mitään mitä voisin kokeilla vai akkutesteriin tai akkuvahdin resetointiin?
Eli keulan kauttako ei pysty taka akkua lataamaan? Vai olisiko miinus kuulunut laittaa sinne rengaskoteloon ohjeen mukaisesti (onko miinuspaikkan akkuvahti jotenkin kytköksissä?) :o

Suosittelen lämpimästi avaamaan käyttöohjeen. Vuosimallissa -17 sivut ovat 528 ja -9.
Ainoa oikea latauspiste löytyy konehuoneesta yhdellä silmäyksellä, jos ohjeen luku tuntuu ylivoimaiselta. Plussa löytyy punaisen kannen alta ja miinus on se maalaamaton "ruuvi" siinä lähellä, oikealla puolella.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: hessu80 - 17.01.2021, 19:43:16
Moottoritilassa olevat nastat ovat lähinnä apuvirtakaapeleiden kytkemistä varten.

Itsellä alkoi kanssa herjailemaan "akun varaustila matala" ja auto oli lähtiessä kylmä. -15 oli pakkasta ja auto lähti kuin palmun alta käyntiin. Ei siis ainakaan kovin tyhjä akku.

Nollasin akkuvahdin ja sen jälkeen on pari kertaa onnistunut lämmittää. Saa nähdä, hoituiko tuolla vai pääseekö akkukaupoille.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Jolli86 - 17.01.2021, 19:49:18
Scraabille: Ohjekirjoja on tavattu väsymykseen asti.
Niin siis ongelmahan oli se että kiinteästi konehuoneeseen asennetusta ylläpitolaturista ei mennyt virta taka-akulle ja webastoa ei voinut käyttää.

Epäilin että voisiko johtua siitä että virallisesti maajohto on ohjeistettu asentamaan rengaskoteloon eikä sinne konehuoneeseen. Sotkisiko jotenkin akun valvontaa.

Mutta vaihdoin äsken uuden akun taakse ja nyt menee virta perille asti. Eli vanha taka-akku ei enää ottanut virtaa tarpeeksi vastaan.
(https://i.ibb.co/6mkZ6BR/Screenshot-20210117-194216.jpg) (https://ibb.co/6mkZ6BR)
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Scraab - 18.01.2021, 08:47:52
Minulle ohjekirja opastaa:

Auton akun negatiivistä napaa ei koskaan saa käyttää ulkoisen käynnistysakun tai akkulaturin kytkemiseen - vain auton negatiivista latauskohtaa saa käyttää maadoituskohtana. (sivu 529)

Sivulla 528 lukee: Yhdistettäessä ulkoinen käynnistysakku tai akkulaturi käytetään auton latauskohtia moottoritilassa. Tavaratilassa olevan auton käynnistysakun napoja ei saa käyttää.

"Virallisesti" maajohtoa ei siis ohjeistettu asentamaan "rengaskoteloon", vaan se nimenomaan kielletään :nohnoh.



Kiinteän ylläpitolaturin asennus on eri asia ja siihen löytyy oma ohje.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: hessu80 - 18.01.2021, 11:15:26
Minulle ohjekirja opastaa:

Auton akun negatiivistä napaa ei koskaan saa käyttää ulkoisen käynnistysakun tai akkulaturin kytkemiseen - vain auton negatiivista latauskohtaa saa käyttää maadoituskohtana. (sivu 529)

Sivulla 528 lukee: Yhdistettäessä ulkoinen käynnistysakku tai akkulaturi käytetään auton latauskohtia moottoritilassa. Tavaratilassa olevan auton käynnistysakun napoja ei saa käyttää.

"Virallisesti" maajohtoa ei siis ohjeistettu asentamaan "rengaskoteloon", vaan se nimenomaan kielletään :nohnoh.



Kiinteän ylläpitolaturin asennus on eri asia ja siihen löytyy oma ohje.
Ohje kieltää kytkemästä laturia suoraan akun napaan. Tarkoitetaan miinusnapaa. Tämä siksi, että akkuvahti pysyisi asioista kartalla.

Miinus siis aina runkoon niin hyvä tulee.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Sumperi - 26.02.2021, 15:50:58
Mites tuo itse akun vaihto V90:een tapahtuu? Voiko akun ottaa normaalisti irti ja laittaa uuden paikalleen vai täytyykö olla piuhan päässä kiinni? Akkuvahti pitää resetoida, mutta eikös tuokin pitänyt onnistua ilman että pitää koneessa autoa käyttää?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Metpe - 16.03.2021, 12:45:48
Kannattaa muuten kysellä akkuhintoja, hintahaitari on aika suuri. Vaihdatin tänään ja kysyin kolmesta paikasta hintoja: Tunnettu akkuliike Tampereella: 80 Ah AGM akku 300,- vaihdettuna, Volvolla akku 270 € + vaihto 60 €. Puolen kilometrin päässä akkuliike: 240 € vaihdettuna ja piuhan päässä käytettynä Excide 2v takuulla.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Säppo - 05.01.2022, 22:39:40
Osaisittekos valaista minua hieman SPA-alustaisen Volvon akkuvahdin toimintatavasta.

Mulla on autossa (V90) uusi akku ja akkuvahti nollattiin vaihdon yhteydessä. Mutta akkuhan ei varmasti ollut täysi kun se autoon laitettiin. En tiedä saako muutenkaan korjaamoilta ja liikkeistä normaalisti täysiä akkuja, harvoin noissa ainakin näyttäisi olevan ostajaa odottamassa akkuja ylläpitolaturissa. Tämä akku otettiin joka tapauksessa suoraan hyllystä.

Toisesta ketjusta opin, että akkuvahdin nollauksen jälkeen akkuvahti olettaa akun olevan täysi. Eli akkuvahti olisi sitten ollut pihalla akun todellisesta varaustasosta. Kuitenkin latasin akun parin päivän päästä laturilla, oikeaoppisesti pellin alta ja niin täyteen, että laturi oli siirtynyt ylläpitolataussykliin.

Jos auto akun vaihdon ja akkuvahdin nollauksen jälkeen luuli, että 80 Ah akku on täysi, mutta oikeasti varausta oli, sanotaan vaikka 30 Ah. Niin jos minä nyt latasin akkuun "puuttuvat" 50 Ah laturilla ja akkuvahti on saanut tästä tiedon koska lataus on tehty oikeasta paikasta, niin kaiken logiikan mukaan akkuvahdin pitäisi ainakin sen verran tajuta, että akun pitäisi nyt olla täysi koska sinne on tuupattu virtaa enemmän kuin olisi pitänyt edes mahtua.

Vai onko odotettavissa, että tuo ei nyt kuitenkaan ilman uutta akkuvahdin nollausta tajua missä mennään ja lopputuloksena käytän akun joku pakkasaamu kuivaksi webastolla kun alhaisesta varaustilasta ei tule impulssia, tai jotain?  ???
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Kassu69 - 06.01.2022, 08:32:57
Kannattaa muuten kysellä akkuhintoja, hintahaitari on aika suuri. Vaihdatin tänään ja kysyin kolmesta paikasta hintoja: Tunnettu akkuliike Tampereella: 80 Ah AGM akku 300,- vaihdettuna, Volvolla akku 270 € + vaihto 60 €. Puolen kilometrin päässä akkuliike: 240 € vaihdettuna ja piuhan päässä käytettynä Excide 2v takuulla.

Tästä puolen km päässä olevasta liikkeestä, olen kanssa ostanut akkuja perheen autoihin  :).
Asiantunteva palvelu ja pikku odottelulla, asiat on aina hoitunut yhdellä käynnillä.

Omaan -19 V60 laitettiin ylläpitolaturi, juurikin tuon herjailun takia. Paljon pätkä-ajoa ja webaston käyttöä. Latausvirta juurikin keskimmäiseen napaan ja maa runkoon.
Loppui herjaamiset vähäisestä varauksesta. weba pöhisee talvella varmasti 2krt päivässä sen 30min ja sähkö ei ole loppunut kertaakaan. Sähkössä aina yöt kotona.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: hessu80 - 06.01.2022, 09:29:28
Osaisittekos valaista minua hieman SPA-alustaisen Volvon akkuvahdin toimintatavasta.

Mulla on autossa (V90) uusi akku ja akkuvahti nollattiin vaihdon yhteydessä. Mutta akkuhan ei varmasti ollut täysi kun se autoon laitettiin. En tiedä saako muutenkaan korjaamoilta ja liikkeistä normaalisti täysiä akkuja, harvoin noissa ainakin näyttäisi olevan ostajaa odottamassa akkuja ylläpitolaturissa. Tämä akku otettiin joka tapauksessa suoraan hyllystä.

Toisesta ketjusta opin, että akkuvahdin nollauksen jälkeen akkuvahti olettaa akun olevan täysi. Eli akkuvahti olisi sitten ollut pihalla akun todellisesta varaustasosta. Kuitenkin latasin akun parin päivän päästä laturilla, oikeaoppisesti pellin alta ja niin täyteen, että laturi oli siirtynyt ylläpitolataussykliin.

Jos auto akun vaihdon ja akkuvahdin nollauksen jälkeen luuli, että 80 Ah akku on täysi, mutta oikeasti varausta oli, sanotaan vaikka 30 Ah. Niin jos minä nyt latasin akkuun "puuttuvat" 50 Ah laturilla ja akkuvahti on saanut tästä tiedon koska lataus on tehty oikeasta paikasta, niin kaiken logiikan mukaan akkuvahdin pitäisi ainakin sen verran tajuta, että akun pitäisi nyt olla täysi koska sinne on tuupattu virtaa enemmän kuin olisi pitänyt edes mahtua.

Vai onko odotettavissa, että tuo ei nyt kuitenkaan ilman uutta akkuvahdin nollausta tajua missä mennään ja lopputuloksena käytän akun joku pakkasaamu kuivaksi webastolla kun alhaisesta varaustilasta ei tule impulssia, tai jotain?  ???
Asia ei ole ihan noin mustavalkoinen. Akkuvahti mittaa tulevia ja meneviä virtoja ja oppii hyvät lataussyklit ajan kanssa. Normaali oppiminen kestää kuitenkin ainakin päiviä tai useita lataussyklejä.

Jos herja alhaisesta varauksesta on näytössä ja vaihdetaan uusi akku nollaamatta akkuvahtia, herja säilyy näytössä vielä jonkin aikaa. Omistaja on tällöin ihmeissään, että autossa on joku vika ja siksikin akkuvahti pitäisi nollata akun vaihdon yhteydessä. Se oppii kyllä tavoille, vaikka akku olisi hieman vajaa.

Kun akku on jo vanha ja auto herjaa alhaista varausta (webasto ei toimi), ongelmasta pääsee hetkeksi eroon nollaamalla akkuvahdin. Huonon akun ja alhaisen varauksen yhteisvaikutus voi johtaa tilanteeseen, että auto ei edes lopulta käynnisty. Siksi on varminta ensin ladata akku täyteen ja vasta sitten nollata akkuvahti.

Ainakin oma V90 kaipaa akkuvahdin nollauksen ensimmäisten pakkasten aikaan tai muuten webasto ei toimi.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Säppo - 06.01.2022, 23:09:19
Asia ei ole ihan noin mustavalkoinen. Akkuvahti mittaa tulevia ja meneviä virtoja ja oppii hyvät lataussyklit ajan kanssa. Normaali oppiminen kestää kuitenkin ainakin päiviä tai useita lataussyklejä.

Jos herja alhaisesta varauksesta on näytössä ja vaihdetaan uusi akku nollaamatta akkuvahtia, herja säilyy näytössä vielä jonkin aikaa. Omistaja on tällöin ihmeissään, että autossa on joku vika ja siksikin akkuvahti pitäisi nollata akun vaihdon yhteydessä. Se oppii kyllä tavoille, vaikka akku olisi hieman vajaa.

Kun akku on jo vanha ja auto herjaa alhaista varausta (webasto ei toimi), ongelmasta pääsee hetkeksi eroon nollaamalla akkuvahdin. Huonon akun ja alhaisen varauksen yhteisvaikutus voi johtaa tilanteeseen, että auto ei edes lopulta käynnisty. Siksi on varminta ensin ladata akku täyteen ja vasta sitten nollata akkuvahti.

Ainakin oma V90 kaipaa akkuvahdin nollauksen ensimmäisten pakkasten aikaan tai muuten webasto ei toimi.

Kiitos! Mielessäni toivoin, että akkuvahti olisi fiksumpi kuin vain purkua ja latausta yhteen- ja vähennyslaskeva, mutta pessimistinä ja varmaankin lukemiani juttuja väärin tulkiten epäilin pahinta. Hyvä jos tuo oppii ja omaksuu oikeille tavoille omatoimisesti.

Hyvä vinkki tulevaisuutta ajatellen, että kannattaa talven tullen nollata akkuvahti. Vähän sellainen fiilis tullut, että V90:n akkuvahti on herkempi kuin mitä se oli edellisen sukupolven Volvossa, joten viisain ojentaa sitä jatkossa vuosittain.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Taonen - 10.01.2023, 20:07:20
Kiitos! Mielessäni toivoin, että akkuvahti olisi fiksumpi kuin vain purkua ja latausta yhteen- ja vähennyslaskeva, mutta pessimistinä ja varmaankin lukemiani juttuja väärin tulkiten epäilin pahinta. Hyvä jos tuo oppii ja omaksuu oikeille tavoille omatoimisesti.

Hyvä vinkki tulevaisuutta ajatellen, että kannattaa talven tullen nollata akkuvahti. Vähän sellainen fiilis tullut, että V90:n akkuvahti on herkempi kuin mitä se oli edellisen sukupolven Volvossa, joten viisain ojentaa sitä jatkossa vuosittain.

Vanhaa ketjua, mutta kun olen akkua vaihtamassa ja jäänyt hieman epäselväksi tuo akkuvahdin resetointi. Riittääkö se, että uusi akku asennetaan täyteen ladattuna paikoilleen. Laitetaan auto käyntiin ja  seuraavaksi irroitetaan hetkeksi se vahdin piuha? Joku tuolla aiemmin sanoi, että vaatisi kompuutterilla resetoinnin, mutta vaatiiko todellakin. Vaihdon ajaksi ajattelin laittaa toisen akun kaapeleilla kiinni konehuoneeseen latauspiteisiin, niin ei mene virrat poikki.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: hessu80 - 10.01.2023, 22:08:04
Vanhaa ketjua, mutta kun olen akkua vaihtamassa ja jäänyt hieman epäselväksi tuo akkuvahdin resetointi. Riittääkö se, että uusi akku asennetaan täyteen ladattuna paikoilleen. Laitetaan auto käyntiin ja  seuraavaksi irroitetaan hetkeksi se vahdin piuha? Joku tuolla aiemmin sanoi, että vaatisi kompuutterilla resetoinnin, mutta vaatiiko todellakin. Vaihdon ajaksi ajattelin laittaa toisen akun kaapeleilla kiinni konehuoneeseen latauspiteisiin, niin ei mene virrat poikki.
Olen nollannut akkuvahdin molempia tapoja käyttäen eli tietokoneella ja irrottamalla piuhan. Minusta lopputulos on ollut täysin sama. SoC eli akun varaustila on 100 % operaation jälkeen. Samaan lopputulokseen pääsee myös lataamalla akun autossa täyteen ulkopuolisella laturilla.

En varmuudella tiedä, nollaako tietokone jotakin muutakin kuin SoC:in, mutta käytännössä en ole tosiaan huomannut eroa.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Moottoripää - 15.01.2023, 23:28:39
Vanhaa ketjua, mutta kun olen akkua vaihtamassa ja jäänyt hieman epäselväksi tuo akkuvahdin resetointi. Riittääkö se, että uusi akku asennetaan täyteen ladattuna paikoilleen. Laitetaan auto käyntiin ja  seuraavaksi irroitetaan hetkeksi se vahdin piuha? Joku tuolla aiemmin sanoi, että vaatisi kompuutterilla resetoinnin, mutta vaatiiko todellakin. Vaihdon ajaksi ajattelin laittaa toisen akun kaapeleilla kiinni konehuoneeseen latauspiteisiin, niin ei mene virrat poikki.
Onnistuiko vaihto hyvin ja miten nollasit akkuvahdin? Oliko kyseessä V90 ja hybridi vai tavallinen? Itsellä on Vdash ja palikka, eli sillä varmaan saa akkuvahdin nollattua. Kiinnostaisi vaan tietää , paljonko säästää itse vaihtaen. Motonetissa 95 Ah AGM akku maksaa noin 230 €, paljonko lie Volvolla töineen?
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 16.01.2023, 08:07:08
Onnistuiko vaihto hyvin ja miten nollasit akkuvahdin? Oliko kyseessä V90 ja hybridi vai tavallinen? Itsellä on Vdash ja palikka, eli sillä varmaan saa akkuvahdin nollattua. Kiinnostaisi vaan tietää , paljonko säästää itse vaihtaen. Motonetissa 95 Ah AGM akku maksaa noin 230 €, paljonko lie Volvolla töineen?
SAH:lla oli vaihdettuna n. 250€.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Taonen - 16.01.2023, 15:01:48
Olen nollannut akkuvahdin molempia tapoja käyttäen eli tietokoneella ja irrottamalla piuhan. Minusta lopputulos on ollut täysin sama. SoC eli akun varaustila on 100 % operaation jälkeen. Samaan lopputulokseen pääsee myös lataamalla akun autossa täyteen ulkopuolisella laturilla.

En varmuudella tiedä, nollaako tietokone jotakin muutakin kuin SoC:in, mutta käytännössä en ole tosiaan huomannut eroa.

Kiitokset tiedosta!
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Taonen - 16.01.2023, 15:16:32
Onnistuiko vaihto hyvin ja miten nollasit akkuvahdin? Oliko kyseessä V90 ja hybridi vai tavallinen? Itsellä on Vdash ja palikka, eli sillä varmaan saa akkuvahdin nollattua. Kiinnostaisi vaan tietää , paljonko säästää itse vaihtaen. Motonetissa 95 Ah AGM akku maksaa noin 230 €, paljonko lie Volvolla töineen?

En ole vielä vaihtanut kun se ei ole tullut. Tilasin Tokmannilta kun siellä oli tarjouksessa "Käynnistysakku Varta Silver Dynamic AGM, 95 Ah" hintaan 210€. Sinisen "hintatarjous" vaihdettuna olisi ollut 365€ ja pelkän akun hinta olisi ollut 283€. Luulisinpa vielä, että se tarjous olisi ollut sille pienemmälle 80 Ah akulle? Toivottavasti tuo isompikin käy S90 2017? Ohjekirjassahan 2017 mallille näyttää olevan ainoastaan H7 AGM (80Ah) ja sitten 2018 mallille myös tämä isompi H8 AGM (95Ah). Lieneekö jokin este etteikö mahtuisi?
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Moottoripää - 16.01.2023, 15:22:01
No jos satasenkin on työn osuus niin kannattaahan se itse vaihtaa.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Moottoripää - 16.01.2023, 17:03:54
Tokmannilla on nyt näköjään tarjous Woima 95 Ah AGM-akku 189€. Mutta onko kellään kokemuksia, onko tuo akku kelvollinen?
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: hessu80 - 16.01.2023, 18:18:04
Tokmannilla on nyt näköjään tarjous Woima 95 Ah AGM-akku 189€. Mutta onko kellään kokemuksia, onko tuo akku kelvollinen?
Eipä tuon merkin taida olla niin väliä, samaten ne toimii. Jos haluaa pitkän takuun, niin Bilteman vaihtoehto on myös hyvä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/agm-akut/kaynnistysakku-agm-12-v-95-ah--2000029894
Vähän pienempi Bilteman AGM on ollut V40:ssä jo muutaman vuoden ja hyvin jaksaa Eberi pauhata aamuin illoin läpi talven, vaikka ajoaika on vain noin 10-13 min suuntaansa.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Moottoripää - 16.01.2023, 20:24:06
Eipä tuon merkin taida olla niin väliä, samaten ne toimii. Jos haluaa pitkän takuun, niin Bilteman vaihtoehto on myös hyvä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/agm-akut/kaynnistysakku-agm-12-v-95-ah--2000029894
Vähän pienempi Bilteman AGM on ollut V40:ssä jo muutaman vuoden ja hyvin jaksaa Eberi pauhata aamuin illoin läpi talven, vaikka ajoaika on vain noin 10-13 min suuntaansa.
Olikin hieno homma tuon Tokmanin tarjous. Akkua on ainoastaan Tornion myymälässä :D Mutta Biltemasta taidan käydä hakemassa. Kävin katsomassa auton akkua. Alkuperäinen , eli navassa leima vuodelta 2017. Lienee aika vaihtaa. Akun päällä on jotain ihme lisäräpellyksiä , jotka saattaa vähän hidastaa vaihtohommaa. Tässä kuva.
(https://i.ibb.co/z2kZnxX/akku.jpg) (https://ibb.co/z2kZnxX)
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Taonen - 16.01.2023, 21:39:12
Olikin hieno homma tuon Tokmanin tarjous. Akkua on ainoastaan Tornion myymälässä :D Mutta Biltemasta taidan käydä hakemassa. Kävin katsomassa auton akkua. Alkuperäinen , eli navassa leima vuodelta 2017. Lienee aika vaihtaa. Akun päällä on jotain ihme lisäräpellyksiä , jotka saattaa vähän hidastaa vaihtohommaa. Tässä kuva.
(https://i.ibb.co/z2kZnxX/akku.jpg) (https://ibb.co/z2kZnxX)

Tilasin Tokmannin verkkokaupasta ja se tuli oman kylän toimipisteeseen kolmessa arkipäivässä. Kävin juuri hakemassa ja laitoin yöksi laturiin. Huomenna meinasin vaihtaa tuon jenkkijarnan xc90:n ohjeiden mukaan. https://www.youtube.com/watch?v=GQ1SGYY0lUE En kyllä tiedä tarvitseeko tuota toista akkua kaapeleilla laittaa, koska tässähän on jo se toinen pieni akku siellä konehuoneessa? Taidan kuitenkin laittaa. Sitten vaihdon jälkeen vielä se nollaus, jota papparainen ei tainnut videolla mainita.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 17.01.2023, 08:01:35
En ole vielä vaihtanut kun se ei ole tullut. Tilasin Tokmannilta kun siellä oli tarjouksessa "Käynnistysakku Varta Silver Dynamic AGM, 95 Ah" hintaan 210€. Sinisen "hintatarjous" vaihdettuna olisi ollut 365€ ja pelkän akun hinta olisi ollut 283€. Luulisinpa vielä, että se tarjous olisi ollut sille pienemmälle 80 Ah akulle? Toivottavasti tuo isompikin käy S90 2017? Ohjekirjassahan 2017 mallille näyttää olevan ainoastaan H7 AGM (80Ah) ja sitten 2018 mallille myös tämä isompi H8 AGM (95Ah). Lieneekö jokin este etteikö mahtuisi?
Missä Volvon liikkeessä noin kallis? Itsellä oli Suomen autohuollossa minusta sen 250€. Tai no piti maksaa 300€ mutta siinä oli sijaisauto kun samalla vaihtoivat lukot.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Taonen - 17.01.2023, 21:17:45
Missä Volvon liikkeessä noin kallis? Itsellä oli Suomen autohuollossa minusta sen 250€. Tai no piti maksaa 300€ mutta siinä oli sijaisauto kun samalla vaihtoivat lukot.

Auto-Kilta
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Moottoripää - 24.01.2023, 20:20:09
Vaihdoin akun ja sen jälkeen Vdashilla nollaamaan akkuvahtia. Mutta eihän sitä voinut nollata, BMS :ssä luki vaan jotain että "ei ole toimintoja". Onkohan sitten autossa jossain joku johto , jonka irrottamalla akkuvahti nollautuu?
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Scraab - 25.01.2023, 10:09:21
Vaihdoin akun ja sen jälkeen Vdashilla nollaamaan akkuvahtia. Mutta eihän sitä voinut nollata, BMS :ssä luki vaan jotain että "ei ole toimintoja". Onkohan sitten autossa jossain joku johto , jonka irrottamalla akkuvahti nollautuu?
Vdash tukee melko kevyesti näitä SPA-alustaisia. Vidalla ja esimerkiksi iCarsoftilla nollaus onnistuu.
Akkuvahdin johto löytyy sieltä akun tuntumasta: " Akun päällä on jotain ihme lisäräpellyksiä , jotka saattaa vähän hidastaa vaihtohommaa" :).
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Moottoripää - 25.01.2023, 11:56:52
Vdash tukee melko kevyesti näitä SPA-alustaisia. Vidalla ja esimerkiksi iCarsoftilla nollaus onnistuu.
Akkuvahdin johto löytyy sieltä akun tuntumasta: " Akun päällä on jotain ihme lisäräpellyksiä , jotka saattaa vähän hidastaa vaihtohommaa" :).
Joo, miinusnavassa on tuommoinen pikku kappale, jossa + ja - -johto. Täytyy kai käyttää sitä + johtoa irti auton ollessa käynnissä. Tosin mitään ongelmaa ei ole akun vaihdon jälkeen ollut. Alussa kylläkin ilmoitus matalasta varauksesta ja virransäästöstä.
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: kestosippi - 20.12.2023, 12:16:40
Vaihdoin uuden akun mun V70 2,4d vm. 2010 autoon.
Onkohan tässä jotain tarvetta resetoida akkuvahtia? Ja miten se tapahtuisi?

Mulla on iCarsoft VOL2 laite missä on BMS-osiokin mutta en tajunnut miten se tehtäisiin sillä. Ei ollut selkeää reset-toimintoa.
Mulla myös ylläpitolaturikin kiinteänä. Pitäisikö akku olla ladattuna täpötäyteen sitten kun akkuvahti mahdollisesti resetoitaisiin?
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: jmny - 07.02.2024, 17:15:28
Vaihdoin uuden akun mun V70 2,4d vm. 2010 autoon.
Onkohan tässä jotain tarvetta resetoida akkuvahtia? Ja miten se tapahtuisi?

Mulla on iCarsoft VOL2 laite missä on BMS-osiokin mutta en tajunnut miten se tehtäisiin sillä. Ei ollut selkeää reset-toimintoa.
Mulla myös ylläpitolaturikin kiinteänä. Pitäisikö akku olla ladattuna täpötäyteen sitten kun akkuvahti mahdollisesti resetoitaisiin?

Olen miettinyt samaa. Icarsoft vol2 itselläkin käytössä. onko kenelläkään tietoa?
Otsikko: Vs: Akun vaihto
Kirjoitti: Säppo - 11.02.2024, 10:47:31
Olen miettinyt samaa. Icarsoft vol2 itselläkin käytössä. onko kenelläkään tietoa?

Jos puhe noista vanhemman mallisista Volvoista, niin omana kokemuksena edellinen autoni oli vm 2011 V70 D3 ja viimeisimmän akun vaihdatin perus akkuliikkeessä, jossa ei nollattu akkuvahtia jos autossa sellainen edes oli. Ei ollut mitään ongelmia akun kanssa.