Samppasport  Futurez

V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa

  • 22 Vastauksia
  • 10347 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
« Vastaus #15 : 22.12.2020, 13:19:21 »
Kiitos kommenteista! Sopiva rengaskoko riippuu käyttäjän tarpeista ja meidän perheessä valinta on mukavuuspainotteinen. Juuri siksi kysyinkin tuota pienintä mahdollista vanteen kokoa.

Hessun V90 D3 AWD näyttää olevan juuri se, joka on meidänkin ostoslistallamme yhtenä vaihtoehtona, joten käyttökokemukset kiinnostavat.
Ostin uutena ja nyt on 64 tkm mittarissa. Eipä tuossa ole ollut paljon muuta kuin ajella menemään. Kun oikein yrittää muistella vikoja, niin takaoven lukko on ollut joskus jäässä, mutta alkanut toimimaan ihan omia aikojaan. Yhden etuoven kaiuttimista olen vaihtanut, koska se alkoi pörisemään puheäänillä. Takuu oli tuossa kohtaa ummessa, joten katsoin pienimmäksi riesaksi tilata käytetyn kaiuttimen Latviasta ja ruuvasin sen itse kiinni. Tankkauskaukalon vedenpoisto menee vähän välillä tukkoon ja sen joutuu rassaamaan puhtaaksi rautalangalla tai paineilmalla.

Kulkupuoli on vakiona rauhalliseen ajoon sopiva, mutta uudella ohjelmalla löytyi menohaluja ja ohittaminenkin on vaivatonta. 
Minun ajossa kulutus pyörii 6-7 litran välillä. Pitkän matkan ajossa pääsee kesällä alle vitosen, nurkkapyörityksessä kaupungissa ollaan lähempänä 10 l/100 km. Nyt taitaa ajotietokone väittää keskulutukseksi 6,3 l/100 km, joka on hivenen kaunisteltu tulos.

Rengasmelu on tässä autossa mielipiteitä jakava asia. Mitä suurempi vannekoko, niin sitä enemmän se häiritsee minua. Siksi 17" on minusta paras vanne tähän autoon. Vaimo ei taas kiinnitä meluun mitään huomiota 18" kesärenkailla, joten jossain määrin melu on subjektiivinen asia. Desibelimittarilla mitattuna V90 on hiljainen, jos vertaa vaikka talouden toiseen autoon V40:een. Silti karkealla tien pinnalla V90 kuulostaa minun korvaan kamalammalta.

Kokonaisuutena olen tähän autoon erittäin tyytyväinen ja tarkoitus olisi ajaa tällä vielä kauan. Sitä silmällä pitäen olen tehnyt automaattilaatikon ja haldexin öljynvaihdot 60 tkm kohdalla. Vaihteiston osalta en tiedä, oliko vielä vastaavaa hyötyä. Haldex pumpun sihti taasen oli jo ihan tukossa ja oikeastaan ryhdyin vaihtamaan öljyjä siksi, että veneen nostossa sain etupyörän sutaisemaan. Tiedä sitten, oliko vain hiekkaa pyörän alla, mutta normaalisti tämä lähtee liikkeelle aina kaikkien pyörien saattelemana ja sutimaan tämän saa vain tosissaan yrittämällä. Haldexin öljyn vaihdon jälkeen sutimista ei ole taas havaittu, myöskään venerampilla. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
« Vastaus #16 : 22.12.2020, 14:13:52 »
Kiitos kommenteista. Takaluukun lukoista ilmeisesti onkin parannettu versio jaossa, joten sen ongelman voisi kuvitella poistuvan kertakäynnillä, jos asia alkaa vaivata?

V70 keskustelussa on paljon puhetta saman nelisylinterisen dieselin aiempien vuosikertojen suuresta öljynkulutuksesta, mutta ymmärsin öljyrenkaan rakenteen parantamisen korjanneen tilanteen. Tarviiko V90 koneeseen lisätä öljyä huoltovälillä?

Millainen virisofta autossasi on ja huomasitko sen vaikuttavan kulutukseen?

Tuo neljällä vetävällä pyörällä lähtö on esipaineistetun Haldexin hyvä puoli ja sattuneesta syystä sain pari viikkoa sitten demon myös siitä, että myös Volvo on osannut ohjelmoida sähköisen poikittaislukituksen jarruilla oikein hyvin. Osuimme mökkitiellä ulosajopaikalle ja pienten lapiosulkeisten jälkeen ehdin jo sitoa oman autoni narulla kiinni ojassa lepäävän vetokuulaan mainostaen jo etukäteen, ettei tästä takavetoisesta kyllä kenenkään vetäjäksi ole, kun paikalle tuli sattumalta XC60. Säästyimme hinausauton kutsulta, kun tavallisin katurenkain varustettu (talvirenkaat toki) XC nyppäsi etuvetoisen luisupulkan ylös ojasta.

Siksi täällä kyselenkin kaikenlaista, kun alun perin oli ideana vain ostaa Rouvalle minun E-sarjalaiseni seuraaja, joten Volvon teknistä kehitystä en ole seurannut vuosikymmeneen. Mutta kun valintaseulaan lisätään neliveto, Mersun hinnasto pompsahtaa aika lailla. Volvoon paluu nousi kiinnostavaksi vaihtoehdoksi, kun on AWD malleja on tarjolla hyvin ja kohtuuhintaan.

Rengasmelu on kaikissa tämän genren autoissa vallitseva osa melua, koska muuta melua ei juuri ole. Joskus Eemelillä raskasta kärryä vetäessäni huomasin, että Rahtari-80 maantienopeudella ei kahden vaihteen pakkovaihtoa alas erota korvalla ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2020, 14:18:17 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
« Vastaus #17 : 22.12.2020, 15:05:00 »
Mulla on nimimerkin "volvotdi" eli lisäätehoa.fi -softa. Pyysin suunnilleen D5 koneen tehoja ajatuksella, että kulkua tulee lisää, mutta ei kestävyyden kustannuksella. Autohan muuttui aivan eriluonteiseksi, mutta vain positiivisessa mielessä. Vääntöä on julmetusti ja tehoakin riittävästi. Tuota ei penkitetty, mutta kiihtyvyyden perusteella saattaa irrota yli 200 heppaa. Mikä parasta, teho siirtyy tiehen eikä nastojen irrotteluun.

Siitä kulutuksesta... kulutus ei ole noussut, mutta minusta se ei myöskään laskenut. Toki olen myös ulosmitannut tehoreserviä. Jos ajelisi yhtä rauhallisesti kuin vakiolla, niin ehkä kulutus saattaisi olla pari desiä pienempi. Minun ajossa ei kuitenkaan saavuteta volvotdi:n mainostamaa ja taksareiden suulla kehuttua 0,6-0,8 litran pienennystä. En silti epäile, etteikö kaupunkipyörityksessä näin voisi olla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa VolSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
« Vastaus #18 : 15.01.2021, 18:43:20 »
Hep,

itselläni ollut nyt vuoden ajan v90 d3 awd R-design vm 2018. Ostettaessa oli 31tkm ja nyt mittarissa 67tkm. Moottori vakio ja keskikulutus mitattuna tältä ajalta 6,53l/100km (todellinen). Rengastus: talvella 225/55/17” ja kesällä 245/45/18”, kumpaankin settiin olen ollut tyytyväinen. Pitoa riittää ja tosiaan awd:ssä kahdeksan portainen automaatti, joka vaihtaa nätisti ja siten tuo vaatimaton tehokin on riittänyt omiin tarpeisiin. Laatikkoöljyt vaihdettu 60tkm, haldexin öljyjä ei kuulemma tarvitse..  :o

Muutama ärsyttävä tyyppivika, jotka osuneet omalle kohdalle: takavalo vaihdettiin SELEKT takuuseen kun pimeni täysin. Takaovet jäätyy ja niihin vaihdettu jo kerran lukot edellisen omistajan aikana. Nyt lukot avattiin, kuivattiin, puhdistettiin, uudet rasvat ja lisäksi asennettiin muoviset suojat jotta vesi ei pääsisi niihin. Talviauto... not, tältä osin. Toivottavasti ovet nyt toimivat, muuten pitää etsiä auto jossa on myös takaovet.

Näitä ” ominaisuuksia” lukuunottamatta onhan tuo mahtava auto ajaa. Hyvät tilat, turvallisuus, varusteet, modernit ja selkeät mittaristot&valikot. High full beam led valot (tjsp), suosittelen! Omassani myös autopilot jota ei tule käytettyä, adaptiivinen vakkari ja kaistavahti ovat riittäneet.

- ex. Volvo s40 2.0dA -09 R-design, nyt v40 D3 Autom summum -13 -

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
« Vastaus #19 : 16.01.2021, 11:32:29 »
Hep,

itselläni ollut nyt vuoden ajan v90 d3 awd R-design vm 2018. Ostettaessa oli 31tkm ja nyt mittarissa 67tkm. Moottori vakio ja keskikulutus mitattuna tältä ajalta 6,53l/100km (todellinen). Rengastus: talvella 225/55/17” ja kesällä 245/45/18”, kumpaankin settiin olen ollut tyytyväinen. Pitoa riittää ja tosiaan awd:ssä kahdeksan portainen automaatti, joka vaihtaa nätisti ja siten tuo vaatimaton tehokin on riittänyt omiin tarpeisiin. Laatikkoöljyt vaihdettu 60tkm, haldexin öljyjä ei kuulemma tarvitse..  :o

Muutama ärsyttävä tyyppivika, jotka osuneet omalle kohdalle: takavalo vaihdettiin SELEKT takuuseen kun pimeni täysin. Takaovet jäätyy ja niihin vaihdettu jo kerran lukot edellisen omistajan aikana. Nyt lukot avattiin, kuivattiin, puhdistettiin, uudet rasvat ja lisäksi asennettiin muoviset suojat jotta vesi ei pääsisi niihin. Talviauto... not, tältä osin. Toivottavasti ovet nyt toimivat, muuten pitää etsiä auto jossa on myös takaovet.

Näitä ” ominaisuuksia” lukuunottamatta onhan tuo mahtava auto ajaa. Hyvät tilat, turvallisuus, varusteet, modernit ja selkeät mittaristot&valikot. High full beam led valot (tjsp), suosittelen! Omassani myös autopilot jota ei tule käytettyä, adaptiivinen vakkari ja kaistavahti ovat riittäneet.

"haldexin öljyjä ei kuulemma tarvitse..  :o" -> Vaihdata ehdottomasti ne kohtapuoleen, jos meinaat pitää autoa yhtään pidempään. Siis samaan rysäykseen kulmavaihde, perä sekä tuon haldexin öljyt. Mitä olen omista noin 80tkm kohdalla vaihdattanut nämä aina, niin haldexin sihti ollut jo täysin tukossa (kitkapinnoista lähtee materiaalia öljyn joukkoon), eli sen sihdin putsaus samalla. Toimii nimittäin sen jälkeen huomattavasti herkemmin ja nätimmin veto takanakin ja hintaluokka on koko toimenpiteelle noin 150-200€ muualla kuin merkkiliikkeessä.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2021, 11:37:47 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
« Vastaus #20 : 16.01.2021, 19:06:51 »
Komppaan edellistä, kuuluu minulla aina ensimmäisiin toimenpiteisiin auton vaihdon jälkeen. Kaikki Haldexit ovat olleet tukossa siitä sihdistä...
S80 Executive D5 AWD

Poissa VolSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
« Vastaus #21 : 24.01.2021, 11:11:32 »
okei.. no ihmettelin kyllä tätä vastausta. Pitääpä kysellä Öljypisteeltä vaihtoa.
- ex. Volvo s40 2.0dA -09 R-design, nyt v40 D3 Autom summum -13 -

Poissa VolSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
« Vastaus #22 : 01.02.2021, 18:04:13 »
Nyt on vaihdatettu öljyt voimansiirtoon. Haldex pumpun sihti oli kuulemma aivan tukossa, kuten epäilittekin.  :o
- ex. Volvo s40 2.0dA -09 R-design, nyt v40 D3 Autom summum -13 -

 

Samppasport  Futurez