Tässä öljynvaihtoväli-kysymyksessä pitää muistaa se fakta, että pitkät välit eivät ole tulleet öljyjen kehittymisen ansiosta, vaan öljyt ovat kehittyneet pitkien vaihtovälien pakottamana, siinä on suuri ero. Kuinka paljon/tarpeeksi ne ovat kehittyneet "kestävyyden" suhteen, on melko vaikeaa kuluttajan analysoida.
Paskan määrä, joka öljyihin sitoutuu, ei ole juurikaan moottoreissa vähentynyt, vaan öljyjä on pakotettu sietämään sitä enemmän, ainakin teoriassa.
Silti olen melkoisen vakuutunut, että esim. osaa moottorimalleja vaivaava männänrenkaiden jumiutuminen ja siitä syystä sylinteriputkien soikeaksi kuluminen olisi vähäisempää, jos samoilla öljyillä ajettaisiin 28tkm. sijaan esim. 12tkm.
Suurin vaikutin pidentyneisiin väleihin on ehkä kuitenkin, öljyjen ylivertaisuuden sijaan uuden auton ostajaa kiinnostava huolto-ohjelman kustannusvaikutus ja sen aiheuttama kilpailu.