Autoracing  KL-varaosat

Öljynvaihtoväli

  • 73 Vastauksia
  • 14638 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #30 : 24.01.2021, 18:29:23 »
"Vaihteiston pesu öljynvaihdon yhteydessä. Sisältää pesukemikaalin ja työn. 60 €"

Liekö tuo pesu tarpeellista? Siis jos on kutakuinkin ajallaan vaihdeltu vaihteiston öljyjä?

Mielellään sen teettää, jos sillä laatikon ikää jatkaa.

Nämä on näitä iäisyyskysymyksiä. Minkään vaihteiston huolto-ohjelmaan ei kuulu pesu, joten se on ihan vain keksitty lisäpalvelu myyntiin. Sinänsä jos on ajettu ihan liian kauan vanhoilla öljyillä, on siellä jo kaikenlaista mönjää ja irronnutta kitkapintaa mukana, joten pesu voi ehkä olla hyväksi. Mutta tuskinpa mikään toimiva vaihteisto sitä välttämättä kaipaa. Kenelläkään ei liene tuohon 100% vastausta, enempi kyse siitä mikä on arvio omasta yksilöstä ja haluaako laittaa rahaa ylimääräiseen hoitoon.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #31 : 25.01.2021, 07:55:24 »
Jatkaen tätä pesu-kysymystä. Näitä pesujahan myy eräs kaksikirjaiminen firma kaikkeen mahdolliseen: moottorin sisäpesu, imusarjan pesu, jäähdytysjärjestelmän pesu, ohjaustehostimen pesu, ja vaikka mitä. Heidän mainosmateriaaliaan lukemalla saa sen käsityksen että autot porsivat käsiin jos niiden sisuskaluja ei joka vuosi pese ja voitele heidän spezial aineillaan. Totuus kuitenkin on että esimerkiksi automaattivaihteistoja on huollettu ennen heitä puoli vuosisataa ihan vain valuttamalla puolet vanhasta öljystä pois ja laitettu toinen puolet uutta öljyä sisään, ja tämä kun on tehty tarpeeksi usein, on loota kestänyt joskus jopa isältä pojalle. Kaikki mikä on myytävänä, ei ole pakollista.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
  • V60 D4 AWD
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #32 : 04.02.2021, 19:19:00 »
Tässä öljynvaihtoväli-kysymyksessä pitää muistaa se fakta, että pitkät välit eivät ole tulleet öljyjen kehittymisen ansiosta, vaan öljyt ovat kehittyneet pitkien vaihtovälien pakottamana, siinä on suuri ero. Kuinka paljon/tarpeeksi ne ovat kehittyneet "kestävyyden" suhteen, on melko vaikeaa kuluttajan analysoida.

Paskan määrä, joka öljyihin sitoutuu, ei ole juurikaan moottoreissa vähentynyt, vaan öljyjä on pakotettu sietämään sitä enemmän, ainakin teoriassa.
Silti olen melkoisen vakuutunut, että esim. osaa moottorimalleja vaivaava männänrenkaiden jumiutuminen ja siitä syystä sylinteriputkien soikeaksi kuluminen olisi vähäisempää, jos samoilla öljyillä ajettaisiin 28tkm. sijaan esim. 12tkm.

Suurin vaikutin pidentyneisiin väleihin on ehkä kuitenkin, öljyjen ylivertaisuuden sijaan uuden auton ostajaa kiinnostava huolto-ohjelman kustannusvaikutus ja sen aiheuttama kilpailu.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #33 : 04.02.2021, 23:11:19 »
Tässä öljynvaihtoväli-kysymyksessä pitää muistaa se fakta, että pitkät välit eivät ole tulleet öljyjen kehittymisen ansiosta, vaan öljyt ovat kehittyneet pitkien vaihtovälien pakottamana, siinä on suuri ero. Kuinka paljon/tarpeeksi ne ovat kehittyneet "kestävyyden" suhteen, on melko vaikeaa kuluttajan analysoida.

Paskan määrä, joka öljyihin sitoutuu, ei ole juurikaan moottoreissa vähentynyt, vaan öljyjä on pakotettu sietämään sitä enemmän, ainakin teoriassa.
Silti olen melkoisen vakuutunut, että esim. osaa moottorimalleja vaivaava männänrenkaiden jumiutuminen ja siitä syystä sylinteriputkien soikeaksi kuluminen olisi vähäisempää, jos samoilla öljyillä ajettaisiin 28tkm. sijaan esim. 12tkm.

Suurin vaikutin pidentyneisiin väleihin on ehkä kuitenkin, öljyjen ylivertaisuuden sijaan uuden auton ostajaa kiinnostava huolto-ohjelman kustannusvaikutus ja sen aiheuttama kilpailu.

Viisaita ajatuksia! Juuri tuon takia monet menevät metsään autojen öljynvaihdoissa. Eivät ne öljyt n-i-i-n paljon parempia liene.

Vaihdatan aina moottoriöljyt 10-11 tkm:n ja automaattivaihteiston öljyt 55-65 tkm:n välein. Nyt "uudemmassa" (vm. -11) D3-moottorisessa V70 on sellainen ohjelma tulossa, että öljyt vaihtuvat moottoriin 10 tkm:n ja vaihteistoon viimeistään 60 tkm:n välein.

Saa nähdä kuinka kestää. Nyt on ajettu muistaakseni 223 tkm ja meillä ollut 214 tkm lähtien. Siinä ajassa vaihtuneet automaattiöljyt kerran ja moottoriöljyt kerran - vaikka edellinen omistaja oli vaihdattanut moottoriöljyt elokuussa 2020. Vara ei venettä kaada ja Volvoa upota!  8) 8)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #34 : 05.02.2021, 12:37:44 »
Tässä öljynvaihtoväli-kysymyksessä pitää muistaa se fakta, että pitkät välit eivät ole tulleet öljyjen kehittymisen ansiosta, vaan öljyt ovat kehittyneet pitkien vaihtovälien pakottamana, siinä on suuri ero.

Mielenkiintoinen näkemys.

Muistan, kun ensimmäisenä synteettisenä öljynä markkinoille tuli Shell TMO. Ostin uutuutta kimpassa shelliläisen kanssa tynnyrin, litrahinta oli niin suhteellisen kohtuullinen. Kukaan autonvalmistaja ei siihen mennessä puhunut mitään pidemmistä öljynvaihtoväleistä, mutta Shell lupasi muistaakseni tuplat. Varovaisena siirryin 5000 > huimat 7500 km vaihtoväleihin. Jälkikäteen harmittelin, etten tuplannut. Rohkenen siis väittää, että ainakin markkinoille kehittyneet öljyt ehtivät ennen autonvalmistajia.

S70 T5 olen noudattanut huoltoilmaisimen ohjetta ja hyvin on kestänyt yli 400000 hetkittäin reipastakin ajoa. Dee4 olen vaihtanut taksiohjelmalla, 20000 välein, enkä näe mitään syytä sitä muuttaa.

Vaativammissa voiteluissa öljy vaihdetaan nykyisin useimmiten tarpeen mukaan eli öljystä otetaan näytteeet käyntijakson edetessä. Tällä saavutetaan melkoisia säästöjä ja toisaalta vältetään myös vaurioita.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #35 : 05.02.2021, 12:59:15 »
Eikös nuo vaihtovälit ole kuitenkin pääasiassa 12kk välein? Joissakin oli jopa 24kk, mutta jos vuoden tai 32tkm välein se öljy vaihdetaan, niin tuskin pääsee ihan kamalasti nokeentumaan. Paskaa suunnittelua pelkästään.

Varsinkin jos on maantieajoa kone aina kuumana, niin ei sinne öljyyn ihan kamalasti pitäisi partikkeleita päästä sotkeentumaan. Paitsi jos moottori on niin tehty, silloin se vika on suunnittelupöydällä.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #36 : 05.02.2021, 13:02:50 »
Artikkeli "Stop changing your oils: Today's longer oil change intervals are due to:"

"One GM car Edmunds drove went 13,000 miles before the monitoring system indicated the need for an oil change. We sent a sample of that oil to a lab for analysis. The results showed that the oil could have safely delivered at least another 2,000 miles of service.

Oil experts and car manufacturers are solidly on the side of the less-frequent oil changes that these formulation changes make possible. "If customers always just stayed with the 3,000-mile recommendation, there'd be these great strides in the robustness of oil that oil companies have made [that] wouldn't be utilized," said GM's Matt Snider. Consumers, he said, would be "throwing away good oil.""


https://www.edmunds.com/car-news/tips-advice/stop-changing-your-oil.html#:~:text=Today%27s%20longer%20oil%20change%20intervals%20are%20due%20to%3A,gap%20between%20metal%20moving%20parts%29%20of%20modern%20engines

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #37 : 05.02.2021, 15:36:39 »
Artikkeli "Stop changing your oils: Today's longer oil change intervals are due to:"

"One GM car Edmunds drove went 13,000 miles before the monitoring system indicated the need for an oil change. We sent a sample of that oil to a lab for analysis. The results showed that the oil could have safely delivered at least another 2,000 miles of service.

Oil experts and car manufacturers are solidly on the side of the less-frequent oil changes that these formulation changes make possible. "If customers always just stayed with the 3,000-mile recommendation, there'd be these great strides in the robustness of oil that oil companies have made [that] wouldn't be utilized," said GM's Matt Snider. Consumers, he said, would be "throwing away good oil.""


https://www.edmunds.com/car-news/tips-advice/stop-changing-your-oil.html#:~:text=Today%27s%20longer%20oil%20change%20intervals%20are%20due%20to%3A,gap%20between%20metal%20moving%20parts%29%20of%20modern%20engines
Pöhelimellä en valitettavasti ala klikkailemaan linkkiä, mutta oliko artikkelissa mainittu ajoprofiili?

Jos moottori käy suurimman osan ajastaan tasaisella kierrosluvulla ja -rasituksella sekä on lämmin, ei öljy kulukkaan niin nopeaan. Ainakaan silmämääräisellä tutkimisella.
Kylmäajo, pätkäajo jne niitä öljyjä tuntuisi enemmän rasittavan.

Tai sitten elän illuusiossa ja kaikki näkemäni nokeentuneet ja öljyn voitelemattomuudesta kärsineet sylinterikannet ovat mielikuvituksen tuotetta.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #38 : 05.02.2021, 18:04:13 »
Lähinnä artikkelin pointti oli että on kyllä ihan tosissaan tapahtunut tuotekehitystä öljyissä. Öljy on kallis aine ja sitä on puoli vuosisataa kehitelty että on saatu se kestämään paremmin. Myös moottoriteknologia on kehittynyt, eri välykset ja toleranssit ovat nykyisissä aivan erit kuin vielä 20 vuotta sitten. Artikkelin pääpointti on että tuo kaikki miljardeilla tehty kehitys menee hukkaan jos autoilijat jollain 40 vuotta vanhalla "tiedolla" heittää hyvää kallista öljyä viemäriin.

Poissa RKJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
    • Huoltosivut
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #39 : 05.02.2021, 19:00:16 »
Lähinnä artikkelin pointti oli että on kyllä ihan tosissaan tapahtunut tuotekehitystä öljyissä. Öljy on kallis aine ja sitä on puoli vuosisataa kehitelty että on saatu se kestämään paremmin. Myös moottoriteknologia on kehittynyt, eri välykset ja toleranssit ovat nykyisissä aivan erit kuin vielä 20 vuotta sitten. Artikkelin pääpointti on että tuo kaikki miljardeilla tehty kehitys menee hukkaan jos autoilijat jollain 40 vuotta vanhalla "tiedolla" heittää hyvää kallista öljyä viemäriin.
Juuri näin! Öljyt ja moottoriteknologia ovat kehittyneet valtavasti viime vuosikymmeninä. Silti on paljon autoilijoita, jotka vaihtavat öljyt samaan tapaan kuin 80-90 -luvulla  :idiot2:  Tällöin ei monasti edes perustella sitä faktoilla, vaan ”musta tuntuu” tai ”näin on aina tehty”. Eiköhän öljyillä voi nykyään surutta ajaa ainakin 30 tkm/1v, joka on Volvollakin suositus monessa mallissa.
Volvo V50 D3 -12

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
  • V60 D4 AWD
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #40 : 05.02.2021, 19:19:08 »
Kun se moottoriteknologian kehittyminen, esim. nykyisten dieselien arkipäiväistyneet vajaan 2bar ahtopaineet ja vaikka 1,6 bensojen lähes 200hv tehot, oikeastaan vain alleviivaavat tätä pidentyneiden öljynvaihtovälien kyseenalaisuutta?

Meistä kaikki suhtautuvat näihin juttuihin eri näkökulmista, varmaankin riippuen siitä kuinka monta lastuuntunutta moottorin komponenttia on käsissään pyöritellyt jne.
Ainakin itse olen vakuuttunut, että noiden nykyisten huoltovälien puolittaminen ei ole mitenkään liioittelua.

Yksi hyvä esimerkki liian pitkälle vedetystä huoltovälistä on dieseleiden polttoainesuodattimen 60tkm.vaihtoväli. Ei ole yksi tai kaksi tapausta, kun suodatinkotelo on yli puolillaan vettä, kun se tulee vaihtoon. Tai näillä keleillä hinurilla haettava diesel, kun se suodattimen vaihto ei ole ehtinyt hommaa pelastamaan.

Sama koskee ilmansuodatinta. Niihin on alettu tällä vuosituhannella liimaamaan tehtaalla harsokangas pintaan, jotta 60tkm. vaihtovälin kärpäs ja hiekkakakku ei pääsisi niin sinne lamellejen väliin ihan niin rankasti..




Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #41 : 05.02.2021, 19:31:26 »
Eikös määräaikaishuoltoon kuulu pa-suodattimen vedenpoisto, ainakin merkkiliikkeissä. Lisäksi suodattimissa on eroja, ei ehkä kannata säästää ja ostaa sitä Autodocin, saati Alibaban halvinta.

Ja mitä esim TM kestotestissä puretaan lohko auki 60tkm jälkeen ei esim Volvo XC40:ssä näkynyt mitään kulumisen merkkejä.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2021, 19:33:39 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #42 : 05.02.2021, 19:42:50 »
En tähän hätään löytänyt lähdettä, mutta olen nähnyt videon jossa vertailtiin öljyfiltereitä ja siinä kävi selväksi että juurikin long life öljyjen kanssa ongelmaksi on muodostunut halvat suodattimet jotka eivät kestä pitkää väliä, joten suodattimen laatu on kriittinen asia.

Ja tosiaan niissä huolloissa kun sitä ei vaihdeta, sieltä poistetaan mahdolliset vesikertymät (usein huolto-ohjelmassa vain nimellä pa-suodattimen tarkistus tms). 
« Viimeksi muokattu: 05.02.2021, 19:57:21 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #43 : 05.02.2021, 19:56:46 »
En tähän hätään löytänyt lähdettä, mutta olen nähnyt videon jossa vertailtiin pa filtereitä ja siinä kävi selväksi että juurikin long life öljyjen kanssa ongelmaksi on muodostunut halvat suodattimet jotka eivät kestä pitkää väliä, joten suodattimen laatu on kriittinen asia. Ja tosiaan niissä huolloissa kun sitä ei vaihdeta, sieltä poistetaan mahdolliset vesikertymät (usein huolto-ohjelmassa vain nimellä pa-suodattimen tarkistus tms).

Hmm. Lieköhän omassa Volvossani tehty minkäänlaista polttoainesuodattimen "tarkistusta"?!

Kaksi edellistä omistajaa olivat teettäneet kaikki - siis aivan kaikki - huollot merkkihuollossa kesän 2020 viimeistä kertaa myöten. Syyskesällä ostin auton (V70 D3 vm. -11, ml. 214 tkm) ja hyvä auto onkin nyt alla.

Mutta viimeksi Sinisellä "väli"öljynvaihdossa (10 tkm edellisestä!) käydessäni selvisi, että polttoainesuodatinta EI ole vaihdettu muutamaan vuoteen ja ainakaan 50 tkm:n. Vähän arveluttavat nuo mahdolliset vesienpoistot ynnä muut.

Mulla on ollut ja on yhä edelleen vahva käsitys, että dieseleissä polttoainesuodatin vaihdetaan vuosittain.  >:( >:(


Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynvaihtoväli
« Vastaus #44 : 05.02.2021, 19:59:33 »
Hmm. Lieköhän omassa Volvossani tehty minkäänlaista polttoainesuodattimen "tarkistusta"?!

Kaksi edellistä omistajaa olivat teettäneet kaikki - siis aivan kaikki - huollot merkkihuollossa kesän 2020 viimeistä kertaa myöten. Syyskesällä ostin auton (V70 D3 vm. -11, ml. 214 tkm) ja hyvä auto onkin nyt alla.

Mutta viimeksi Sinisellä "väli"öljynvaihdossa (10 tkm edellisestä!) käydessäni selvisi, että polttoainesuodatinta EI ole vaihdettu muutamaan vuoteen ja ainakaan 50 tkm:n. Vähän arveluttavat nuo mahdolliset vesienpoistot ynnä muut.

Oikeassa määräaikaishuollossa Volvolla, ja esim Jaguarilla (ollut niitäkin) pa-suodatin vaihdetaan joka toinen vuosi. Tämän näkee jo ihan kun avaa Bilian huollon varauksen ja lyö sisään eri kilometrejä. Mutta kun ihmiset haluaa säästää ja alkaa tehdä pelkkiä essential tai öljynvaihtohuoltoja, niin siinä "säästäessä" jää nuo vaihtamatta ties kuinka pitkään. Saadaan leima kirjaan mutta on vain vaihdettu öljyt.

Käytännön esimerkki: varasin juuri ensi kuulle Bilia huollon. Autoon on 2 vuotta sitten 60tkm mittarissa vaihdettu pa-suodatin. Nyt mittarissa on 90tkm mutta koska edellisestä on 2 vuotta, se tyrkytti pa- ja ilmansuodattimen vaihdot mukaan. Toki voisin itse siitä ruksata eri huollon ja säästää, mutta se on käyttäjävika, ei huolto-ohjelman vika.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2021, 21:05:26 kirjoittanut ZimKörk »

 

Kulkukoira  Proturbo