RallyBaron  Samppasport

Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020

  • 26 Vastauksia
  • 1701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #15 : 21.11.2023, 11:20:15 »
Pointti mulla olikin että miksi ihmeessä se pisin väli on se jossa kuski hyvissä olosuhteissa kenties onnistuu jarruttamaan ?
Minulla tuo toimii niin, että tarvittaessa auto jarruttaa, eikä kuskin tarvi sen kummemmin huolestua :).

Niissä olosuhteissa, joissa jarrutusmatkan riittävyys epäilyttää, on syytä itse varmistaa riittävä etäisyys edellä ajavaan. Ohjekirjakin muistuttaa avustimien ominaisuuksista ja rajoituksista.

Jos auto joskus päättää suorittaa omatoimisen hätäjarrutuksen, todennäköisesti hämmästyt sen tehosta ELK.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #16 : 21.11.2023, 11:45:17 »
Minulla tuo toimii niin, että tarvittaessa auto jarruttaa, eikä kuskin tarvi sen kummemmin huolestua :).

Niissä olosuhteissa, joissa jarrutusmatkan riittävyys epäilyttää, on syytä itse varmistaa riittävä etäisyys edellä ajavaan. Ohjekirjakin muistuttaa avustimien ominaisuuksista ja rajoituksista.

Jos auto joskus päättää suorittaa omatoimisen hätäjarrutuksen, todennäköisesti hämmästyt sen tehosta ELK.
Niin haluaisinkin itse säätää sitä etäisyyttä pidemmäksi, kuitenkin säilyttäen adaptiivisen toiminnon ( kuten useassa muussa merkissä voin).

Ilmeisesti ainoa oikea totuus on että Volvo on tehnyt täydellisen adaptiivisen vakkarin ja sitä ei saa verrata muiden valmistajien ehkä järkevämpiin toteutuksiin :) Volvo kuitenkin on turvallisuudellaan maineensa hankkinut ja nyt sitten ei anna edes säätää itselle turvallista väliä ? ( Varmaankin esteenä tekninen kyvykkyys/ tekninen toteutus niinkuin tuossa jo joku aiemmin epäili)

En välttämättä haluaisi jättää turvallisuuttani sen hätäjarrutuksen varaan ja arpoa toimisiko se tänään.

Mistä se hätäjarrutus muuten tietää olosuhteen ja tienpinnan liukkauden ? Niin just, ei ihan mistään , laskee jarrutuksen just sen kiinanlaisen tai intialaisen koodarin päättämän "riittävän" matkan mukaan. Ja sitten kun se laskee että " Ei perkele, eihän tää riitä" niin väistää ilmeisesti ?  Oikealle ojarumpuun vai vasemmalle sen tukkirekan eteen jota ei nähnytkään kun oli auto edessä ? Tässä parin kk:n omistuksen aikana ilmenny muutama "hassu" bugi auton softissa ja toiminnoissa (tai ehkä ne on uusien Volvojen ominaisuuksia) , että en turvallisuutta tuon koodin varaan laskisi :)

Goolella hakusanoilla " Volvo emergency braking failure"
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #17 : 21.11.2023, 12:03:12 »
Goolella hakusanoilla " Volvo emergency braking failure"
Ainoa virallinen ongelma joka löytyi koski 2023 mallin takaisin kutsua.

Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #18 : 21.11.2023, 12:18:22 »
Ainoa virallinen ongelma joka löytyi koski 2023 mallin takaisin kutsua.
No höpsis, noita takaisinkutsuja on ollu 2019, 2020 malleihin jne.

Ihan nyt melkein eka haku: ( en jaksa enempää nyt penkoa, pointtina on että näissä on / voi olla vikoja ja ei kannata ihan sokeasti niiden varassa ajella)

KAMPANJAKOODI   R10120
KAMPANJAN TILA   Päätetty
VIAN KUVAUS   Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2020 ja 2021 V60, XC60 ja S/V90-autoja. Volvo Cars on todennut, että hydrauliikkayksikön vikaantumisen vuoksi voi jarrujen hätäavustustoiminnot lakata toimimasta. Korjauksena hydrauliikkayksikön uusinta.
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #19 : 21.11.2023, 14:21:04 »
Ilmeisesti ainoa oikea totuus on että Volvo on tehnyt täydellisen adaptiivisen vakkarin ja sitä ei saa verrata muiden valmistajien ehkä järkevämpiin toteutuksiin :)
Ainakin oman Volvon ”tutkapaketti” tuulilasin yläreunassa vaikuttaa alihankitulta. Samanlaisia on muillakin merkeillä. Markkinoilla on myös huomattavasti huonommin toimivia ratkaisuja, ja mikä tärkeintä, Volvossa näitä ei raksita lisävarustelistalta.

Oma yksilöni on toiminut sangen tyydyttävästi usean vuoden ja melkoisen kilometrimäärän. Kaikki oikut on raportoitu tälle palstalle :).

Android aikakauden autoon en enää luottaisi. Sonyn telkkaritkin toimivat iät ja ajat ongelmitta, kunnes viimeisin käynnistyy Androidin voimin -ja oikut ovat alkaneet.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #20 : 21.11.2023, 15:07:38 »
Ainakin oman Volvon ”tutkapaketti” tuulilasin yläreunassa vaikuttaa alihankitulta. Samanlaisia on muillakin merkeillä. Markkinoilla on myös huomattavasti huonommin toimivia ratkaisuja, ja mikä tärkeintä, Volvossa näitä ei raksita lisävarustelistalta.
Monella valmistajalla tutkat on muualla. Edellisen S90 kohdalla yhdessä lumimyrskyssä totesin että toimii todella hyvin. Todella monesti auto näki edellä menevät vaikka kuski ei.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • O.V.L.O.V.
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #21 : 21.11.2023, 16:30:27 »
Onnittelut, olet ymmärtänyt kaasupolkimen käytön. Tässä keskusteltiin adaptiivisesta vakionopeussäätimestä. Nyt kun olet keksinyt kaasupolkimen tarkoituksen niin tutustu seuraavaksi  vakkariin  :D

Minä vaan ihimettelen kauhiast paljo miten tuost joku vaivaa näkköö mokomasta turhakkeesta kuin adaptiivinen vakkari.

PS: Olen sitä mieltä että jos kuski ei ite hallitte autoo niin vahva suositus on silloin joukkoliikenne. (ajokouluttajien vihaama keksintö tuokin) :nohnoh
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #22 : 21.11.2023, 16:48:35 »
Mjaa, epäillen tuli suhtauduttua, aluksi.
Mutku kauppamatkat on sen vajaa 50 km suuntaansa,
honasin kuinka rentouttavaa on ajella adaptiivisella.
Kuskin vastuutahan se ei tietenkään milloinkaan poista.

Tiiä sitten, onko jotain vikaa tutukan kalibroinnissa tai muussa,
mutta pisin asetettu etäisyys toteuttaa Ensio Itkosen säännön:
tur-val-li-suus-väli eli lienee juurikin sen kolmisen sekuntia.

Kolmisen sekuntia vaan tuntuu liukkailla keleillä sekin aikas lyhyeltä
ajalta ehtiä reagoimaan yhtään mihinkään..

p.s. tullut siihen ikään, että väliin puskevalle riittää pirunmoiset sadattelut
ja aika usein tulee ajeltua letkan nopeimpana :))

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #23 : 21.11.2023, 19:07:25 »
Minä vaan ihimettelen kauhiast paljo miten tuost joku vaivaa näkköö mokomasta turhakkeesta kuin adaptiivinen vakkari.

PS: Olen sitä mieltä että jos kuski ei ite hallitte autoo niin vahva suositus on silloin joukkoliikenne. (ajokouluttajien vihaama keksintö tuokin) :nohnoh

Ja minä taas Ihmettelen niin kauhian paljon miks joku roikkuu ja aukoo päätään ketjussa joka ei yhtään kiinnosta ???  Auton hallinnastahan tässä just onki kysymys ? Mullon ollu/on Volvoja -70, -80 -90 luvulta ja tältä kuluvalta vuosituhannelta ja -80 luvulla näillä eka kerran auton ajoa opettelin. Suurinpiirtein tiefä polkimien ja hallintalaitteiden paikat. Tää on eka jossa tommonen härpäke on ja se on toiminnaltaan huonompi kuin muut vastaavat joita muilta merkeiltä olen ajanut ( ja joita olen hyvänä apuna pitänyt), siksi sitä alunperin ihmettelin.
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #24 : 22.11.2023, 08:44:44 »
Kolmisen sekuntia vaan tuntuu liukkailla keleillä sekin aikas lyhyeltä
ajalta ehtiä reagoimaan yhtään mihinkään..
Ei tuota ole tarkoitettukaan liukkaan kelin käyttöön, ainakin oman käyttöopas ottaa kantaa asiaan.

No, pahimmat kolarisumat nähdään vuodesta toiseen alueilla, joilla autokanta on uusinta ja avustimet sitä tasoa, että luistoon saaminen on lähes mahdottomuus.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #25 : 22.11.2023, 09:17:18 »

No, pahimmat kolarisumat nähdään vuodesta toiseen alueilla, joilla autokanta on uusinta ja avustimet sitä tasoa, että luistoon saaminen on lähes mahdottomuus.

Liikennemäärillähän ei varmaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa V:>

Omassakin tulee pidettyä etäisyys maksimissa ja silloinkin se on mielestäni nipin napin riittävä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
« Vastaus #26 : 23.11.2023, 08:57:16 »
Liikennemäärillähän ei varmaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa V:>
Sananlaskun mukaan Joukossa tyhmyys tiivistyy :).

Turvaväli ei nähdäkseni lyhene, jos edessä on yhden auton sijaan monta autoa.

 

Carcom Oy  Ateho