Autoracing  KL-varaosat

3 gen. Haldexin vaivat

  • 1 Vastauksia
  • 3395 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
3 gen. Haldexin vaivat
« : 01.03.2018, 12:49:05 »
S80 3.2 AWD -07 heittääntyi etuvetoiseksi. Lieneekö Haldexin pumppu vai paineanturi? Ei melua mitenkään, että tuskin mekaanista vikaa. Onko havaintoa miten hyvin merkkiliikkeissä pystyvät testerillä ajamaan toimintoja läpi, vai liekö sama tutkia itse? Hiton huonosti näistä löytyy juttua oikein mistään. Onko muuten mitään kanavaa päästä käsiksi tehtaan korjaamo-oppaisiin, vaikka sitten rahan kanssa?
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa V O L V O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: 3 gen. Haldexin vaivat
« Vastaus #1 : 02.03.2018, 20:15:57 »
Haldex-ohjausyksikössä voi olla syy.
Mutta sama tapahtui aiemmin myös kun oli viallinen pumppu.
Autoni 2006 XC90 D5. Liekö samat kilkkeet kuin sinulla.

Juuri äsken hain Matkahuollosta oman ohjausyksikköni joka kävi huollossa Elehuolto Oy:ssä Pattijoella.
Kohta menen laittamaan sen kiinni, mutta uskon jo vian korjautuneen kun Elehuollossa yksikkö avattiin ja se alkoi korjauksen jälkeen kommunikoimaan. Ja työllähän on takuu. Ohjausyksikkö oli saanut sisäänsä kosteutta ja hapettunut. On kuulemma aika tyypillistä.
 
Pari kuukautta aiemmin autoon vaihdettiin Haldex-pumppu, suodatin ja öljyt, kun siitä katosi silloin neliveto. Nyt siis sama oire mutta uusi vika.
Hyvän Volvo-korjaamon tutkittua auton kertoivat että vika on ohjausyksikössä ja itse irroitin ja toimitin huoltoon. Kun pitää auto olla sisätiloissa ajamatta korjauksen ajan niin on hieman kallista seisottaa pajalla. Oli heidän suositus että tee ite ja sain ohjeet. Kiitokset. Ei se niin mukavaa ollut ryömiä auton alla ahtaassa mutta mitäpä sitä ei rahan säästämiseksi tekisi. Jos uusi yksikkö maksaa sen verran kuin jollain keskipalkkaisella jää kuukaudessa rahaa käteen.
Vain 2 kpl 4 millin kuusiokoloruuvia ja kaksi töpsöliä irti ja osa on kädessä. Töpsölien kanssa kannattaa olla varovainen. Vain juuri ja juuri sen verran voimaa että saa klipsin pohjaan ja sitten kammettua pistokkeen auki.

Tuntematta kaikkia mahdollisia vikoja niin tämä oli oma tilanne.
Vielä tänään tiedän toimiiko neliveto varmasti kunhan saan yksikön kiinni.

Yksinkertainen ohje ohjausyksikkövian toteamiseen: Haldex- ohjausyksikön 8-pinninen liitin irti. Liittimen ykköspinniltä mitataan tuleeko sille akkujännite silloin kun vika on päällä. Eli silloin kun autossa on virrat päällä ja ajotietokoneen näytössä vikaa ilmaiseva teksti joka minulla oli Anti-skid service required. Jos siis akkuvirta tulee ykköspinnille niin se tarkoittaa että yksikkö saa virtaa mutta ei vastaa toimimalla niin kuin siltä odotetaan.

Nämä siis maallikon saamia ohjeita asiantuntijoilta ja pientä ennakkoluulottomuutta matkassa lähtee tekemään niin eipä tuo vaikeata sitten ollut.

Nyt asentamaan.

T. V O L V O

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy