Ateho  Elekma

Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?

  • 10 Vastauksia
  • 6172 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Huomasin tuossa äsken lumisessa mäessä kun leikin nelivedolla, että Volvo XC90 2007 vetää vain kolmella renkaalla. Auto jäi siis jumiin jyrkähköön lumiseen mäkeen ja katsoin jäljistä, että vain kolmen renkaan alla oli kuopat ja peleistäkin katsoin,että vain pelkääjän puolen takarengas ruopii. Kuskinpuolen takarengas ei ollut vetänyt yhtään.

Onkohan normaalia toiminnallisuutta Volvon nelivedolle?
« Viimeksi muokattu: 24.03.2018, 20:44:45 kirjoittanut Chall »

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?
« Vastaus #1 : 25.03.2018, 14:38:18 »
Teknisesti taitaa olla 'kaksivetoinen'. Siis ei taida olla lukkoja etu/taka-akselilla?
Voi siis jäädä jumiin ristiriipuntaan=yksi rengas vetää edessä ja toinen takana.
T: Antti R.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?
« Vastaus #2 : 26.03.2018, 11:10:45 »
Teknisesti taitaa olla 'kaksivetoinen'. Siis ei taida olla lukkoja etu/taka-akselilla?
Voi siis jäädä jumiin ristiriipuntaan=yksi rengas vetää edessä ja toinen takana.
T: Antti R.
Mikäli en ihan hakoteillä ole, eikö Haldex:issa tasata renkaiden nopeuseroja jarrulla? Siis tilanteessani olisi pitäny jarruttaa pelkääjänpuoleista takarengasta, jolloin olisi enemmän voimaa siirtynyt kuskinpuoleiselle takarenkaalle?

Poissa Valkama13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?
« Vastaus #3 : 27.03.2018, 17:20:30 »
Mielestäni Volvon neliveto toimii siten ,että Haldex kytkee vedon taka-akselin tasauspyörästölle silloin kun jommalla kummalla etupyörällä on nopeuseroa takapyöriin nähden. Ainakaan vakio awd:ssä ei ole erillistä tasauspyörästön lukkoa takana eikä edessä.
Auto on siis käytännössä kaksiveto. Jos auto vetää etupyörillä ja toisella takapyörällä on etupyörillä lähes sama pito ja toisella takapyörällä parempi pito kuin tyhjää pyörivällä pyörällä . Tasauspyörästöhän siirtää voimaa ( momenttia) helpommin pyörivälle pyörälle.
Jarruilla voidaan kyllä saada renkaisiin erikseen pitoa jolloin voimaa siirtyy alustaltaan pitävämpään pyörään .

Poissa pepper2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?
« Vastaus #4 : 28.03.2018, 12:54:51 »
Normaalia kaikilla nelivedoilla joissa ei ole lukkoa, eli lähes kaikissa ns city maastureissa.

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?
« Vastaus #5 : 28.03.2018, 13:59:50 »
...
Jarruilla voidaan kyllä saada renkaisiin erikseen pitoa jolloin voimaa siirtyy alustaltaan pitävämpään pyörään .
Onko Volvon AWD:ssä siis ominaisuutta, joka osaisi jarruttaa automaattisesti vapaana pyörivää rengasta, jolloin voima siirtyisi toiselle renkaalle? Ainakin Mersun 4 Maticissa tämmöinen on?

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1692
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?
« Vastaus #6 : 28.03.2018, 14:27:03 »
Ainakin tämän mukaan uudemmat selviää riipunnasta.
https://youtu.be/Dy9k-8g7Cwc
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?
« Vastaus #8 : 03.04.2018, 20:52:47 »
Ja taas jumissa xc90:llä omaan talliin ajaessa. Aura-auto oli käynyt ja tallin oven edessä noin 50cm kinos. Otin lumilapiolla kiireessä noin 20cm matalammaksi ja eihän se millään talliin mennyt. Ei oikein vauhtiakaan saanut otettua, kun talliin käännytään pihatieltä 90 asteen kulmassa. Piti sitten ottaa rautalapion kanssa kovaksi pakkaantunut valli pois, jotta talliin pääsin.

Katsoin, kun vaimo yritti ensin ajaa, että taaskaan ei kuskin puolen takarengas vetänyt. Eikö tuo systeemi toimisi paremmin, jos olisi jarruttanut pelkääjän puolen takarengasta, jolloin vääntöä olisi siirtynyt myös kuskin puolen takarenkaalle? Ilmeisesti tämmöinen ominaisuus näistä puuttuu / on huonosti toimiva. En oikein vieläkään ole saanut ymmärrystä jarruttaako haldex vapaana pyörivää rengasta per akseli jos toinen rengas samalla akselilla sutii.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?
« Vastaus #9 : 04.04.2018, 16:32:53 »
Kyllä sen juuri pitäisi jarruttaa siyä tyhjästi pyörivää rengasta kunhan luistonesto sekä ajonhallintajärjestelmä on normaaliasennossaan eli päällä
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex neliveto - vetää kolmella pyörällä?
« Vastaus #10 : 08.05.2018, 22:22:15 »
Joo ite oon huomannu saman että varsinkin hitaassa vauhdissa tuo neliveto ei oikein hyvin pelaa(luistonesto ei tajua jarruttaa tarpeeksi aikaisin tyhjää pyöriviä renkaita) Ainakin omassa tuntuu että täytyy painaa reilummin kaasua että vetoa siirtyy myös pitävämmille pyörille.
Niin ja ilman luistonestoahan tuo on kaksivetoinen. Ihan niinku normi etuveto tai takaveto on yksivetoinen.

 

Futurez  Kulkukoira