Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: Osxu - 10.03.2019, 23:50:38

Otsikko: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 10.03.2019, 23:50:38
Nyt kun tänne ollaan saatu myös vääränmerkkisille esittely osio niin voisi tuosta omasta autostakin jotain kertoa. Allekirjoituksesta pääsee saabclubin foorumille, jossa on enemmän tekstiä autosta.

Jep eli -02 S60 tuli ajettua muutama vuosi kunnes tuli sellainen olo, että voisin päivittää uudempaan ja ehkä tehokkaampaankin autoon. Koska ei ollut mikään pakko vaihtaa niin aika tarkoilla kriteereillä hain pääasiassa S80 mk2 mallisia autoja. Nettiauto tarjosi eioota, saksasta ja ruotsistakaan ei löytynyt mieluisaa. Ne autot jotka muuten olisivat olleet sopivia, oli varustettu työkoneen moottorilla. Mulla oli talviautona ollut 960 johon tankkailin 50/50 suhteella RE85:sta. Siinä sitten muistelin niitä pumppuhintoja ja joku mielenhäiriö johti siihen, että nettiauton hakuun valikoitui merkiksi SAAB ja polttoaine kohtaan "bensiini/etanoli." Isoilta pojilta olin kuullut, että niillä on ajeltu etanolilla jo vaikka miten kauan ja vanhemmatkin saa sille muutettua.

Hämmästyksen määrä oli suuri kun huomasin miten halvalla suht tuoreita ja järkevillä kilsoilla olevia SAABeja myydään. Sieltä bongasin tämän yksilön ja jäin sitä miettimään. Oltiin sitten yhtenä heinäkuun perjantaina kaverien kanssa veneilemässä ja puhuin autosta ja näytin ilmoituksen. Siitä kun oli enimmät "saabismi on sairautta" yms. läpät oli heitetty niin todettiin että kyllähän tuota kannattaa käydä ajamassa. Lauantaina kun rantauduttiin, soittelinkin jo aamupäivästä koeajosta. Sehän kävi heti sunnuntaille.

Auto oli ilmoituksen mukainen ja myyjä kertoi kaikki viat autosta.  Kuulemma oli hermot mennyt koko autoon kun remppaa joutui kokoajan tekemään. Siksi myi halvalla kun halusi äkkiä vaan eroon. Jälkeenpäinkään ei ole tullut ylläreitä, rehellisen myyjän kanssa on mukava tehdä kauppaa. Sovimme auton varatuksi minulle tiistaihin asti kun keskiviikkona on tulossa seuraava ostajaehdokas. Maanantaina jo soittelin milloin voin sen hakea.

Annoin käteistä sisältävän kirjekuoren ja vaihdossa sain avaimet. Myyjä huokaisi helpotuksesta kun pääsi tästä eroon ja puhui että ostaa Corollan kun vaimollakin on sellainen eikä paljoa muuta tarvitse kuin tankkausta ja kovaa ajoa. Kävi sen verta huono tuuri, että lukkopulttien avainta ei ollut matkassa vaan jouduin hakemaan sen vielä syksyllä. Pihaan kun pääsin niin siellä olikin Corolla ja sen vieressä 9-3 Aero :2funny: Kuulemma pari viikkoa jaksoi Corollaa etsiä kunnes totesi, että pakko sitä on kunnon autolla ajaa.

Perustietoa autosta:
- Vuosimallia 2008, otettu käyttöön Ruotsissa 06.12.2007, tuotu Suomeen syksyllä 2015. Mies keneltä ostin tämän oli sen tuonut.
- Varustelutaso "Vector" lisäksi ruksittu sport-paketti, eli penkit ja alusta erilaiset.
- Alkuperäinen tehtaan BioPower, eli flexifueliksi tehty. Jotkut osat poikkeaa "tavallisista" bensa-autoista
-2.3t (235E) BioPower moottori. Vakiona tehoa 185/280 bensalla ja 210/310 etanolilla. Nyt JCarlsonin softa+3" putkisto noin 255/420.
-Manuaalilaatikko, näissä BioPowereissa voimansiirto on Aeroa vastaava. Eli isompaa kytkintä yms.
- Sisustassa mustaa ja tummanharmaata muovia. Ovista joku on teipannut listat hiilikuitulook-teipillä. Penkit mustaa nahkaa.
- Audiojärjestelmä on vakio, kuuden levyn vaihtajalla ja AUX-portilla. HARMAN KARDON vahvistin, kajarit x7 ja subwoofer.
- Ulkokuoren väri on Jet black, värikoodi 298. Sisältää vaikka minkälaista hilettä.
Listaa tehdyistä muutoksista/rempoista. Ei tarkka.
Uudet sumuvaloumpiot
D2 coiloverit
Koiranluut uusittu
3" JT Superflow putkisto (oli joskus, nyt suurin osa on omaa käsialaa)
Pakoputkea korjailtu (miljoona kertaa)
Lohkolämppärin piuha
Ajovaloumpiot hiottu
Rattipainikkeet uusittu
Vaihdelaatikon momenttivarren pusla
Alatukivarret PU-puslilla
RT-päät
Rotiform BLQ 8,5x19 (ei enää)
Konehuonetta hiposteltu
Maptun vaihtajan pronssi-puslat
Maptun by-pass
Maptun Strut brace
Speedpartsin huohotusletkut, osa vielä laittamatta
Speedparts ahtomittari
Speedparts uritetut jarrulevyt
Black Diamond Predator jarrupalat
Seat Cupra R-etulippa
Comfort lighting-sisävalaistut
Veemann FS29R 9,5x19 , Achilles ATR Sport2 235/35/19
Volvo Titan 17", Continental IceContact2 215/45/17
3x 7" LED-lisävalot


Kuvia autosta vaiheittain:

Kotimatkalla oston jälkeen

(https://ozmm5q.am.files.1drv.com/y4mra-q0Vd6wgzbNpXvZR1E1SsJvvxEPjsnZXf2cFLouj-Rwej50FGbd1VaLaGKx7pAsNJ107SEJsihcLO4a4MobXSCn46t8hH34Owq4h38NAxDk-IEP9s1eCW-OtfllYK-9SFCKZmXGO2bv-nHjsS8zlyLUub4uJYrbXQqlhnRJJc62--7-KN3GtMhLVA3JCZco_tFkCFLft4dsPI2esONRA?width=3840&height=2160&cropmode=none)

Maalipinta laitettu kuntoon

(https://b4kxsw.am.files.1drv.com/y4mk2ulzrx9XLA5bhWTMLW7sGQ241BORvAwopVxavwZxl25I1xL9evUe2s1oyUIjILBjfvTc3tVSERlb9gxPusqrUrWoN382oLQUjCMJN-qaP789sp5tSZgFKEvYWaCR9dAbBarvK2I9hWHJ8OIpTljRLFl5qedcn4NfK-EfD5PQ9QRFRzHYu0p8q-jjB713i-cCKPqeybRUMG6lM3nGhyuOQ?width=3840&height=2160&cropmode=none)

Jep, se näyttää mustalta mutta ei ole

(https://oznj4g.am.files.1drv.com/y4m1yUxBxN_r-3Bvnra3-ayi4JbXd5y-39JvPp-UperpT-NV4mXq5Il2Fh-0DbBsfqPegPykuGORpneKP_sofDsxy46dlftfxiPTmkmc02GUfNLjLEogR4sqnQ87i2sf18rO7sYivLsvQmbgkqbD5dPZhzSr9P4zKGMR9PMGXMGZiTP2CqBKFN24ELUZKYce5qYinhnl0nkUnUlHidsMIaJdQ?width=2160&height=3840&cropmode=none)

Tässä vaiheessa oli eksynyt Maptunin madallusjouset alle
(https://wq1ioa.am.files.1drv.com/y4mclPHrZys6hKO3dl-pvFs0KsbVJbzDJ5R2LmAa2OlbgLhSs8zNc5XLyAdwkDfe8VhZxixQMbDvuKsHKBNi5guTbav9h5x3Odk0ZRREOxxXNtcTlxzJlWtD_OL7nNPL68Y8qVlj6fO-DL6HGgRdACZ-zTnsWsb_QEKkLwOPelpeKLkGxaREX_SSw16GKIQfkNn1Hl_Pk8oSDj81zw5Yxm_bA?width=5984&height=3366&cropmode=none)

Tässä vaiheessa alusta on vaihtunut D2 street:iin ja Ebayn kumilippa laitettu keulille

(https://nirjzg.am.files.1drv.com/y4m8eLQazj9uQr4yiGcTPhxUCOA1gKKj50OHOU62xK1zFR9X9J1erzniaaqCTW6hPPEEF8EmCpEBbEoL_h_Sp2mnR6XZRYlBh3DuDbYDL2jhUWh9_yFMHls69oZ9TwqpubY2fzo5Z_wte8AbRfaYoS4NJzefpLg4e3Q21bOrStJKRfT0KhbJ1YXeElGyj-V1tD7uNITGe-3UNCsZdbozcfdPw?width=3052&height=1717&cropmode=none)

Vanteet vaihtui Rotiformin BLQ mallisiin ja Ebay-lippa n.2 laitettu

(https://nisuwq.am.files.1drv.com/y4msZqlBgxi8YRSnyn9YoMzVWz96NQNcKkVzXL8faUXacDuVVjMxNRNQIG2PcJQcpRuDcwpR4hul8Tt7kSY9yhep0TUXwHVbq_WZ34xT5mhDBVMtH3puMtYgAu_a5aIIIwYFfKuAQ38V3wwptIU7CfqTIIxR_L3KlU7X6GqPwhzPMWkmi3eUGJcajTqV7cGrORBVo6STk8IuFGzzKmhEYw6Yg?width=1024&height=1024&cropmode=none)

Keulan kromit mustattu, lisävalot keulilla ja Cupran lippa asennettu
(https://mlkkqa.am.files.1drv.com/y4mBScPyJdwagWb39sMRlcTn4pb0hvdXmvipUgXuldscJXxttA7XrYUgvKtlqW8bb9bJllNORAgc0fnYxDRcS01ept-yriCTYVDYT2SN2yofSyXlHL4AdDrk1i_wSLwa-nsHw88ct5lcfpJvmZvwu4QfRAfKySIsh73BGff3MdWveKGrLRsH1t4DmwV9ST__HxbVEjRDFzGwpe-9ykRMRHj_w?width=5520&height=4140&cropmode=none)

Rotiformit myyty ja uudet vanteet tilattu. Valitettavasti niiden valmistaminen venyi, joten ostin 9-3 Aeron ALU50 vanteet kumeineen. Noista tulisi sitten ens talven talvivanteet ja Titanit jäis eläkkeelle.

(https://zcycqq.am.files.1drv.com/y4mzXk19hM4W8lBz179gGCbCE8ILmp4drTn0CoU7rv_sg26qxGclyerntabGn1rHtQ9KefVyRd9m6Ey-Pb13HuBewccesmLThgIpbp2SQjUPaXIBhXuPnmHyJ_wvqm8n2pLvaCw9iDOR1ZngT4UTH19SFEVGqU4G5Hfwqd_9REMwZ--DbZ22Ay-Im5_YzuGSfMEG9C8pcsLoHsj9-1gPjNV1g?width=3264&height=2448&cropmode=none)

Tollaset pornovanteet tuli(joo kuva on vääristynyt, ei oo epäkeskot oikeasti ;D )

(https://zczewa.am.files.1drv.com/y4mSXLcO0tEb1sL9V0kls4lf7y9zblWSh-LG8lVtQVvEM4TZI98n-Iuu2e8j9HY1Z7G2DMmvWl8Y5-TBW-pwnSfVxslqK_-NrwiuC-x_D0Xndx3HrJ96Z_ELoVY6y_VH7xWqvWkDoAIZpzpcc4Bfzcv7YRcv2pHpk_xSFsJeBMEyHPKjCrEuEyPTATbtvrGNTWmmimFYknXyBCQKeMgwPc88w?width=3264&height=2448&cropmode=none)

Tuossa on joku todiste siitä kun vanteet ovat alla

(https://a7ctnq.am.files.1drv.com/y4myodDwHgxoE7d_Rpd1OLrZH-lwqRMruPxgpNbWgOuCx3wuAYYDNzMknsOCp07Deo8Y9SObG0r_MbCKmImmm13sF4gDqOVHrGopyWjYPlvFB-RW0bYFfOIylBdnLwspkynBLl2i9x8ZxY-1fPQH5GpMyEyoGTC09zuZGBCczbg1ogVw8sBu3d4mxMOA1iXmiPDRxO2-d8P35yzNhJgd4aMIA?width=5504&height=3096&cropmode=none)
(https://advzqq.am.files.1drv.com/y4msHgwgvaP9IDSWlT1-_nWyRPB0Ku3Oxz5A6Dkc-KFkuuIT4-68bB4tBr_0YNpBXb_aGydUBdeReh5qP8bOdQBy_RzKC5ewUNho8HbFYiBfDX4ImjaI4n7uR_MAuGBw4zFYCo9EyNp4jl0sNzUmpdeTopXodhcAXyHwBqyA5-ffcEOEyf31s7vjs-hg5jDtHZIGhAHc-ZE81R3FRO0NxGBbQ?width=1536&height=2048&cropmode=none)
(https://advenw.am.files.1drv.com/y4mtRqdhiwI6cp_2cE0MzhirgJWCLOmUZUqw47JyxZdwZIWVzbNGLB4ou2kvwJDDdvpqhFZLBZr_UJXgVRFFPxmot48vSWvB6Go4_mMjyG2Eoull2eYpg7i_oXEmXjRYPDJUDGFamlQ4jKGt5tpl2y9u23EiFLUJGE7PjfdAYeOVXLwHu16NOYYsWce3emaWSClyarO2XXPuj1H45vJchSacQ?width=1536&height=2048&cropmode=none)

Loppuun voin todeta, että ei kaduta ostaminen. Hyvä auto ajaa pitkää matkaa ja kaupungissakaan muuta vikaa ole kuin alustan jäykkyys pienissä nopeuksissa. Kuudenkympin jälkeen pehmenee. Kyllähän tuo päitäkin kääntää missä vaan ajelee. Ja jalkoihinkaan ei jää. Teksti on vähän sekavaa kun työn ohessa kirjotellut pätkissä, mutta kai siitä selvää saa.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: dneproshin - 11.03.2019, 10:09:02
Onks tää nyt se "Dame Edna" -keula? Tuleehan tuosta ihan siedettävä, jopa hienohko tuolla kromien mustaamisella :)
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Taavi.H - 11.03.2019, 10:37:38
Hämmästyksen määrä oli suuri kun huomasin miten halvalla suht tuoreita ja järkevillä kilsoilla olevia SAABeja myydään.

Tämän topicin innostamana päädyin selailemaan nettiautoa ja samanlainen hämmästys iski täälläkin. Kun tuo S60 kauppakassin uusinta tulee kohta ajankohtaiseksi, niin pitää oikeasti ottaa harkintaan viinasaabbi.

Noista punaisista vanteista vois varmaan käyttää sitä härski-nimitystä! :D
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Ribbe - 11.03.2019, 10:41:08
Tämän topicin innostamana päädyin selailemaan nettiautoa ja samanlainen hämmästys iski täälläkin. Kun tuo S60 kauppakassin uusinta tulee kohta ajankohtaiseksi, niin pitää oikeasti ottaa harkintaan viinasaabbi.

Noista punaisista vanteista vois varmaan käyttää sitä härski-nimitystä! :D
Itseä ei tuo dame edna nappaa, mutta sitä edeltävä versio oli nätti. Aikoinaan kun ekaa S70 katselin niin 9-5 oli myös vaihtoehto.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 11.03.2019, 17:09:58
Onks tää nyt se "Dame Edna" -keula? Tuleehan tuosta ihan siedettävä, jopa hienohko tuolla kromien mustaamisella :)
Kyllä tää on just se. Omasta mielestä valkoiseen autoon ne kromit istuu, muissa väreissä nuo mustat on paremmat. Kyllähän se aika tuiman näköiseksi muuttuu tuolla muutoksella.

Tämän topicin innostamana päädyin selailemaan nettiautoa ja samanlainen hämmästys iski täälläkin. Kun tuo S60 kauppakassin uusinta tulee kohta ajankohtaiseksi, niin pitää oikeasti ottaa harkintaan viinasaabbi.

Noista punaisista vanteista vois varmaan käyttää sitä härski-nimitystä! :D
Nuo hinnat on kyllä ihmeen alhaisia. Ostajan markkinat ;D Näissähän muuten tavallinen etanolisoftauksen hinta on 200€ jos kuitille tekee. Siihen vielä muutoskatsastus ~60€ ja muutostuki 200€ melkein kuittaa tuon. Ei voi isosta rahasta puhua jos saa etanolimuutoksen jolla voi ajaa millä vaan seoksella ja lisää tehoa kympeillä. Näin vinkkinä jos alat joku päivä tosissaan katselemaan näitä.
Härskithän ne vanteet on S*

Itseä ei tuo dame edna nappaa, mutta sitä edeltävä versio oli nätti. Aikoinaan kun ekaa S70 katselin niin 9-5 oli myös vaihtoehto.
Edeltävässä keulassa ei ole mitään vikaa, hieno sekin on. Omaan silmään tämän uudemman faceliftin takavalot on paljon paremman näköiset. Varmaan parhaan näköinen olisi kun yhdistäisi sen keulan ja tämän takavalot.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Tuplakontti - 19.09.2019, 18:24:50
Pitääpä hiukan jakaa lyhyesti kokemuksia. Itsellä ollut 2 kappaletta vanhempi koppaista 9-3:sta. Vm 2002 ja 2003, sekä vuoden 2004 9-5 farmari. Kaikki manuaaleja ja 150 heppaisella b205e koneella. Eka 9-3 pelasi hyvin, mutta meni lunastukseen. Seuraava oli ihan toivoton tapaus. Meni vuoden sisään kannetiiviste, nokkaketju (laahain hajosi ja oli pakko purkaa), sytytyskasetti, pikselit hävisi näytöstä kokonaan. Vaihdelaatikosta alkoi vuotamaan öljyt siitä mistä vetari menee sisään. Ysiviitonen ei ollut yhtään parempi, siitä meni turbo, kaasuläppäkotelo, sytkäkasetti ja jotain muutakin mitä en muista. Nuohan on vähän kaikki sellaisia tyyppivikoja. Kyllästyin noihin ongelmiin (juuri samalla tavalla kuin ketjun aloittajalle autonsa myynyt kaveri) ja ostin ykköskoppaisen V70 140 heppaisella nuhapumpulla. Toiseen ysikolmoseen ja ysiviitoseen tuli tehtyä e85 softaus ja Stage 1. Volvon myötä muuttui kulku aika "leppoisaksi" kaikin puolin.

Hyvinä puolina sanoisin, että Saabin penkit loistavat ja hieno matka-auto siinä missä Volvokin. Kulku on softauksen jälkeen hymyä huulille nostattavaa. kahdeksasta kympistä kolmonen sisään ja laatta lattiaan, niin melkein mikä vaan jää taakse.Sanottakoon, että vakioalustalla kyllä vetelee aika hirvittävästi.

Toki tämäkin nyt tällainen parin auton otanta, mutta minusta tällaisen ostajalla kannataa olla hiukan harjaantumista ropaamiseen, saattaa tulla muuten kalliiksi. Kuullut näitä juttuja muiltakin, tosin on joillain kai kestänyt ihan loistavastikin. Väittäisin kuitenkin, että Volvot on keskimäärin varmempia pelejä. Mutta jotain omaperäistä ja houkuttavaa noissa Saabeissa on ja pidän niistä kyllä ongelmista huolimatta. Saa nähdä vieläkö sortuu tuolalaiseen kun alkaa kaikki suorakylkisen 140 heppaa tylsistyttämään...
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 28.09.2019, 02:00:21
Pitääpä hiukan jakaa lyhyesti kokemuksia. Itsellä ollut 2 kappaletta vanhempi koppaista 9-3:sta. Vm 2002 ja 2003, sekä vuoden 2004 9-5 farmari. Kaikki manuaaleja ja 150 heppaisella b205e koneella. Eka 9-3 pelasi hyvin, mutta meni lunastukseen. Seuraava oli ihan toivoton tapaus. Meni vuoden sisään kannetiiviste, nokkaketju (laahain hajosi ja oli pakko purkaa), sytytyskasetti, pikselit hävisi näytöstä kokonaan. Vaihdelaatikosta alkoi vuotamaan öljyt siitä mistä vetari menee sisään. Ysiviitonen ei ollut yhtään parempi, siitä meni turbo, kaasuläppäkotelo, sytkäkasetti ja jotain muutakin mitä en muista. Nuohan on vähän kaikki sellaisia tyyppivikoja. Kyllästyin noihin ongelmiin (juuri samalla tavalla kuin ketjun aloittajalle autonsa myynyt kaveri) ja ostin ykköskoppaisen V70 140 heppaisella nuhapumpulla. Toiseen ysikolmoseen ja ysiviitoseen tuli tehtyä e85 softaus ja Stage 1. Volvon myötä muuttui kulku aika "leppoisaksi" kaikin puolin.

Hyvinä puolina sanoisin, että Saabin penkit loistavat ja hieno matka-auto siinä missä Volvokin. Kulku on softauksen jälkeen hymyä huulille nostattavaa. kahdeksasta kympistä kolmonen sisään ja laatta lattiaan, niin melkein mikä vaan jää taakse.Sanottakoon, että vakioalustalla kyllä vetelee aika hirvittävästi.

Toki tämäkin nyt tällainen parin auton otanta, mutta minusta tällaisen ostajalla kannataa olla hiukan harjaantumista ropaamiseen, saattaa tulla muuten kalliiksi. Kuullut näitä juttuja muiltakin, tosin on joillain kai kestänyt ihan loistavastikin. Väittäisin kuitenkin, että Volvot on keskimäärin varmempia pelejä. Mutta jotain omaperäistä ja houkuttavaa noissa Saabeissa on ja pidän niistä kyllä ongelmista huolimatta. Saa nähdä vieläkö sortuu tuolalaiseen kun alkaa kaikki suorakylkisen 140 heppaa tylsistyttämään...

Joo näissä kyllä tuppaa olemaan vähän kaikenlaista pientä kivaa, mutta missäpä autossa ei olisi "ominaisuuksia." Kolmonen on tosiaan se menovaihde. Rampista lähtiessä ei viitti kakkosella edes hirveän pitkälle vinguttaa vaan mielummin laittaa ajoissa kolmosta. Sen isomman ahtimen kun saisi aikaiseksi niin kulkisi vähintään riittävästi. Nyt on ihan pieni puutumisen tunne yläkierroksilla. On tosin tärkeämpiä huolto/korjaus toimia tehtävä ennen sitä.

Penkit on ainakin itselle just eikä melkeen tehty. Aiemman S60 jälkeen ajattelin etten parempia penkkejä löydä mutta kyllä nuo on. Talvella tämä on vakaampi etenemään, siinä missä S60 lähti puskemaan tämä tarjoaa perää vähän irti. Oikeastaan en muista että olisi ikinä puskenut samalla tavalla kuin S60
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: sofronieva - 01.10.2019, 10:00:14
Vaikka itse olen välttynyt Saabismilta sen kaikissa muodoissaan niin kyllähän tämä on hieno auto. Ja kerrassaan hienoa harrastamista ja huolellista työtä jolla on autosta on pidetty huolta tavalla että se pysyy liikenteessä vielä pitkään. Tuli kuokkailtua myös tuolla Saab foorumilla. Olihan siellä jos jonkinlaista kiinnostavaa projektia ja vaikka itse tässä toisessa ruotsalaisessa merkissä pysynkin, niin mukava oli niitäkin lukea.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 08.10.2019, 16:11:01
Vaikka itse olen välttynyt Saabismilta sen kaikissa muodoissaan niin kyllähän tämä on hieno auto. Ja kerrassaan hienoa harrastamista ja huolellista työtä jolla on autosta on pidetty huolta tavalla että se pysyy liikenteessä vielä pitkään. Tuli kuokkailtua myös tuolla Saab foorumilla. Olihan siellä jos jonkinlaista kiinnostavaa projektia ja vaikka itse tässä toisessa ruotsalaisessa merkissä pysynkin, niin mukava oli niitäkin lukea.
  -H-
Yritetään pitää kunnossa tätä, ei näitäkään turhan usein tule vastaan liikenteessä.
Perusajatus siitä miten auto tehdään, tuntuu olevan molemmilla merkeillä hyvinkin samanlainen. Jotkut ratkaisut ovat toisessa parempia kuin toisessa ja vaihtelee molempiin suuntiin.

Jos olisi paikka jossa ropailla tätä enemmän, niin ottaisin auton alustan aivan osiin, putsaisin ja maalaisin tukivarret yms. ja puslittaisin uusiksi. Näissä on pari tiettyä kohtaa josta lähtee mätimään niin ne fiksaisin samalla viimeisen päälle.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 08.10.2019, 16:34:17
En ole jaksanut hirveästi tänne kirjotella, kesälomalla piti mutta runosuoni ei lähtenyt sykkimään. Kokeillaan jos nyt sykähtelisi.

Palataan ajassa äitienpäivään, jolloin ajoin vanteen kanttariin. Tilannehan meni niin, että olin menossa vanhempien luokse ja heidän taloyhtiön pihaan ajaessa kanttari on todella korkea ja vaatii tarkkaavaisuutta+auton pitää olla oikeassa asennossa ettei vanteet kärsi. Hyvin meni mutta vieraspaikat oli varattuna joten jouduin ajamaan läheisen vapaakirkon tms. yksityiselle luvanvaraiselle hiekkaparkille. "Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on" hyräilin mielessäni vaikka olen uskonnoton. Siinä ei ole minkäänlaista loivennusta vaan suunnilleen täyskorkuinen kivetys mistä piti ajaa yli. Lopputulos selviää alta. Ei paha jälki mutta tuossa noin klo 11 kohdalla.


(https://ozmeng.am.files.1drv.com/y4mt4WRZshZstBGUgKE_3XnMnWFro7JIRM2sJcfPUkKbDWtInRmfPJ_L1x4SULI-tZf9ml1jOFenYchNlDnN8SrvPBJjl00zMEGYdb3cs1l3CwuUy9N-h7bqYam9DiM7lBYuj8qS3KBdkb3IoNjwy14cX2GGIhSEAn4SvGQENJQe391Icua_sfCd_8vFtTLlyf_zZyVuL-rLZdKvq1bUG85NA?width=3792&height=5056&cropmode=none)

Ajan kysymys tuo vaan oli milloin tulee jälkeä. Hirveät venythän noissa ei ole ja tarkoituksella otin vähän isommalla profiililla kumit jotta suojaavat vannetta.

(https://ozml5q.am.files.1drv.com/y4mD4ujdEvISxhFdfK8SmUILoMHIBHI4EoquzKOefucbMeGJXsEyB-0aPmQ4ZurJuMP6f_UjAW20cTQlNJ_bYGUtldA5VOnrCkieCifx4kBlaQYgWD3X_Axx6_PJlgAAza3c_MLAEvDaPHKXIsD5Pft6ut6jZewoPExClQwKTKAj8Z1-L9PQkxli6cu6Mj2ad6CdvLLN8ScuOrPLAW68mLpig?width=3792&height=5056&cropmode=none)
(https://oznwca.am.files.1drv.com/y4mX3SreGC25K5ALK4grz-4NruiAlMu1wYlFb4-Lyj5X7m-4IuTwEgLQCRwp9QjN8o6PikU3gj-tTf5poHCogX1uk4Q0zPt-S8bxn8eJG0tTJATDaX3Qem3ReVHVDih825LadLvzBwCvgHvbXlsEdsOhEgYu_a1UvJ74sg0gSmDEMjPxyI96DI4MJ5vjOn4Z-2J7fCWJrNzfNcwMqbqN8x8Pw?width=3792&height=5056&cropmode=none)

Vielä olisi muutama juttu mistä raapustella, nämä ovat vasta pari kuukautta vanhoja ;D Pitää lähteä kohta pelaamaan sulkapalloa enkä ole varma jaksanko lisää raapustella ennen huomista
Jätän tähän kuitenkin ns. cliffhangerin. Huomenna pitäisi käydä vaihtamassa seteleitä hyvin SAAB-henkisiin talvivanteisiin.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 06.11.2019, 20:47:25
Joo tuli ne talvivanteet haettua silloin joskus ja vietyä rengasliikkeeseen kumien vaihtoon. Kumit on tänäkin talvena Continental Icecontact2. Ens talvesta en osaa sanoa, katsotaan miltä kumit näyttää keväällä. Tänään tuli kiekot pyöräytettyä alle. Vanne on SAABin ALU28.

(https://1a3vea.am.files.1drv.com/y4mTXbWFZ9JgOyq-sbePuTBng83lesG-kSjgRGBzSGnfYuqagPOoAZM3_mprk1kiHdbS8AZiekv5Yk5Z2Vqcp4uU_wG9k5GaVKAXmhbxT0Tm9PKjnE9X2v729AtN_PJjROVWJRA69HURSifKUOsVlccIJ0XOHZnR5FUznKJFMv3aEfIzZeABlgokHJSmLKuEXWepPbpU4Q6rDqaqf0lwquNQQ?width=3792&height=3792&cropmode=none)

Sitten vanhempaa asiaa, palataan ajassa kesälomalle, 27.7.-2.9. väliselle ajalle. En muista tarkkaa ajankohtaa. Tässä oli ostettaessa nelosvaihde vähän huono menemään sisään. Jäi ikäänkuin vapaalle vaikka keppi oli nelospykälässä tai saattoi sen sylkäistä ulos rutinan kanssa kytkintä nostaessa. Ajan kanssa pakki rupesi menemään huonosti silmään ja samaten kakkonen piti laittaa ensin sisään ja sitten työntää keppiä hantinpenkkiä kohti niin meni sisään. Siihen tuli kokeiltua eräiden puslien vaihtoa jotka kuluvat mutta eivät auttaneet vaan vaihto ongelma jäi päälle.
Briteistä Neo-brothersilta bongasin uuden orkkis vaihteensiirtäjän vivuston naurettavaan hintaan niin tuli se tilattua ja vuoden melkeen odotti asennusta. Vanhasta otin ne paremmat puslat pois ja asensin uuden suoraan niiden kanssa niin joskus vuosienkin päästä vaihteet osuu kunnolla. Vaihteensiirtäjähän on kivasti moottorin ja tulipellin välissä, imusarjan alla ja hammastangon päällä joten siinä on oma työmaansa kun alkaa vaihtamaan. Vaatii myös "erikoistyökalut" joilla kohdistetaan kepin nelonen ja laatikon nelonen. Siihenkin on oma prosessinsa mutta pari kertaa oon tuon irroittanut ja kasannut niin menee vaihto vaikka silmät kiinni.  Alla orkkispuslat vs. Maptunin pronssipuslat

(https://nisgyw.am.files.1drv.com/y4mkOFIXE-uG34XV3WA5qYakCl-iSQXWHEaj7P-F6X045JWzUrWDpAlO3kLV4DWioVUPPq_CLdQXMCGlY8EdFzZ3Dcj8lBhjelNLjpJZtjVZniRkoZy6lGWnh7DmVnOUPO0v9QsAm8bk8yNs-uJG2tyJ2XGr5x0PcWVoaUCe9k5hX580GI1qVg02gM_Sxd8VxM9-gvksBvzgAC6ydWZRX0P0A?width=2592&height=4608&cropmode=none)

Lippatuninkia tuli samalla harrastettua kun vaihdoin Cupra-lipan maukkaampaan NG9-3 TurboX "juhlavuoden malliin." Ostin sen käytettynä ja ihan mutkalle ajettuna, jos haluaa kaivaa niin tuolta saabclubin puolelta löytyy enemmän kuvia. Tuosta on hankala ottaa kuvaa niin laitan tähän alle sekalaisen sarjan kuvia. Jos jotain siitä muokkaisin niin millin pari ottaisin sisäänpäin. Hyvä se on noinkin.

Tässä auto on pienessä ylämäessä eikä tasamaalla
(https://niq7qa.am.files.1drv.com/y4mwRjXuP9VCDG5r5MhNT02cR3_Uw90zFhIjdohNrqch0aaMj_H7mqyXvM622GzOJ_BtG6gRQSNYQkQVvrQpX5WzjUUp8NzcBxTGE_Jotj2UpUSfNUxBktYWPiXIlFuHAB0PuWSNVFpKLxPbsqzTCwr_7iIqQFOswzQXVbx_DAobrOIz1a_BVo3ty0I2NqvXr2Ogqec-TVeLbvbaqTFMnnpxw?width=5056&height=3792&cropmode=none)

(https://ozni4g.am.files.1drv.com/y4mkK0oiuTz_N8YlAUHzaQxT9Jobs7b8TrXPM7s7dl58sax0NC1RLmIsGFBsgKPX-mfRuQ0c4q3aDSkHXuWeFndmP_W7MipuohYhOLHze8n7QCGR0-bDpH_pp0U7GHBwOOD1aZwVhG2yHxa-oxo8IfU2upzACR6QnjRoALkJKxda7LeqlLCcqOlOKwS-2Agq7jdM5TepgnGfvoiqnHUsCDu4w?width=4721&height=3540&cropmode=none)

(https://ozlvqa.am.files.1drv.com/y4m09XLCg87qtBeufXuXh52wqQgtnQ9NPEIVEJr8IFncXp7GnA3G8HWBG7u9j9XvnxukFbIVgoKq8kXUkeH5k8_efBZn9bN1bNA3Qqf52Ce2wECr9hdRtggtQojV9nsalXsLDrKZ8cVMxjF4LP0S9XVrwZTDg6L5F2PSgR1jv8aS9eXD9nDQFEzENKzPsjeK6SxwljpxbZ7fqD9HSJUgYmEEg?width=3790&height=2843&cropmode=none)
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: B30A - 08.11.2019, 09:44:48
Talvirenkaiden vanteet...  O0
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: TPK1980 - 08.11.2019, 10:03:03

(https://ozlvqa.am.files.1drv.com/y4m09XLCg87qtBeufXuXh52wqQgtnQ9NPEIVEJr8IFncXp7GnA3G8HWBG7u9j9XvnxukFbIVgoKq8kXUkeH5k8_efBZn9bN1bNA3Qqf52Ce2wECr9hdRtggtQojV9nsalXsLDrKZ8cVMxjF4LP0S9XVrwZTDg6L5F2PSgR1jv8aS9eXD9nDQFEzENKzPsjeK6SxwljpxbZ7fqD9HSJUgYmEEg?width=3790&height=2843&cropmode=none)

Muuten kiva, mutta noi lisävalot :-X ja sitten tuo kulkineen merkki :joonas:

;D

Talvirenkaiden vanteet...  O0

80-luku pyysi vanteitaan takaisin :2funny:
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Ribbe - 08.11.2019, 11:18:41
80-luku pyysi vanteitaan takaisin :2funny:
Nuo tuli Saabeihin 90-luvulla  :nuhtelu
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 08.11.2019, 19:25:11
Talvirenkaiden vanteet...  O0
Kolme puolaa, kaikki kuolaa ;D

Muuten kiva, mutta noi lisävalot :-X ja sitten tuo kulkineen merkki :joonas:

;D

80-luku pyysi vanteitaan takaisin :2funny:
Lisävaloihin on muuten erilainen ratkaisu suunniteltu. Suunnitelma sisältää led barin yhessä jännässä paikassa. Noi valot sain niin halvalla ettei voinut kieltäytyä, mukava lisä kuitenkin pimeällä ajaessa.

Nämä vanteethan ovat olleet saatavilla vain ensimmäisten vuosimallien aeroihin elikkäs ovat milleniumin kuuminta hottia 8) Makuasioita, makuasioita... Jotenkin SAAB on ainoa merkki johon noita kolmepuolia voi edes harkita. Ja nuokin vielä sain halvalla kun työkaverin 9-5 rupesi sekoittelemaan ns. puuroja ja vellejä.

Nuo tuli Saabeihin 90-luvulla  :nuhtelu
Varhaisimmat taitaa olla jo 80-luvun puolelta, en sano varmaksi. Mutta joo ei oo ollut mikään hetken mielijohde että tehdääs tälläiset. Alla olevassa yhdistelmässä on vaan sitä jotain S*

(https://i.pinimg.com/originals/49/fa/19/49fa1960752e43454810de9b109d7c7c.jpg)

Katosiko muiltakin näkyvistä toi talvirengas-kuva vai onko vika minun päässäni?
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: HD-Volvo - 09.11.2019, 19:57:50
Ei näy täälläkään tuo talvirengaskuva.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 09.11.2019, 20:24:12
Jaa a, onpa jännä. Jos Onedrivellä joku botti on sen estänyt, liian eroottisena sisältönä ;D
(https://i.ibb.co/Hnpdmp3/LRM-EXPORT-1243046718491944-20191106-195917721.jpg) (https://ibb.co/Hnpdmp3)
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Ribbe - 10.11.2019, 11:40:39
Kolme puolaa, kaikki kuolaa ;D
Lisävaloihin on muuten erilainen ratkaisu suunniteltu. Suunnitelma sisältää led barin yhessä jännässä paikassa. Noi valot sain niin halvalla ettei voinut kieltäytyä, mukava lisä kuitenkin pimeällä ajaessa.

Nämä vanteethan ovat olleet saatavilla vain ensimmäisten vuosimallien aeroihin elikkäs ovat milleniumin kuuminta hottia 8) Makuasioita, makuasioita... Jotenkin SAAB on ainoa merkki johon noita kolmepuolia voi edes harkita. Ja nuokin vielä sain halvalla kun työkaverin 9-5 rupesi sekoittelemaan ns. puuroja ja vellejä.
Varhaisimmat taitaa olla jo 80-luvun puolelta, en sano varmaksi. Mutta joo ei oo ollut mikään hetken mielijohde että tehdääs tälläiset. Alla olevassa yhdistelmässä on vaan sitä jotain S*

(https://i.pinimg.com/originals/49/fa/19/49fa1960752e43454810de9b109d7c7c.jpg)

Katosiko muiltakin näkyvistä toi talvirengas-kuva vai onko vika minun päässäni?
Joo 3 puolaisia ollut Saabeissa 80-luvulta, mutta tarkoitin lähinnä tuota sinun vannetta. Se on 9-5 Aerosta joka taisi tullua -98 vuonna.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.11.2019, 13:05:23
Ei näy talvivanne kuvia.
Piti googlettaa.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 10.11.2019, 13:19:14
Joo 3 puolaisia ollut Saabeissa 80-luvulta, mutta tarkoitin lähinnä tuota sinun vannetta. Se on 9-5 Aerosta joka taisi tullua -98 vuonna.
Minä oon lukenu omiani ::)

Ei näy talvivanne kuvia.
Piti googlettaa.
Kuva on mennyt "rikki" tuolla pilvessä. Upoti  imgbb kautta tuohon ylemmäs saman kuvan, siinä varmaan näkyy. Ainakin mulla
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 29.11.2019, 21:10:35
Meille kaikille käy virheitä, myös katsureille.
(https://b4i4bw.am.files.1drv.com/y4mI6TrvkqmZPX_2eDnjnAjZ-8cPCH0I3NGBNuGYyWyAUwF16-ZdqnlG5I5QJOv8Vtm68-lIIxyPAuOv4mDA4SgG_4XBiugDquQKHpmTslKcQBaUDMRQE3U0yzRqVIdSZIPTnZEu4HBeKfY1pQSlpSj9LGAWEoj1BPRF-JOYlWv8iRXzoUv9hXHcpOtUU09SRF8XDSxepm_S4OGjTzIv_JbiA?width=576&height=1024&cropmode=none)

Oma virheeni tänään oli kokeilla kiinanxenoneita apuhalogeenien tilalle. Lopputulos selviää alta :2funny:

https://youtu.be/Yer4jQkyLbY

Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 03.12.2019, 15:22:02
Käytiin veljen kanssa Kuopion Matkuksessa ja alkumatkasta kuuntelin kun taas pulu pellin alla. Pari kiihdytysta reilulla kaasulla niin sain vanhan tutun vika koodin näkyviin ja vikavalon palamaan. Takaisin tullessa pässi sihahteli ihan normaalisti eikä koodia tullut. On tuo mystinen. Kesällä uusin letkut jotka tuohon pässiin vaikuttaa niin pitänee oma työnjälki vielä tarkastaa onko letkuja irti tai paikallaan.


(https://i.ibb.co/TY990X3/DSC-0150.jpg) (https://ibb.co/TY990X3)
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 17.12.2019, 14:41:16
Edellä mainittu koodi lähti kuittaamalla eikä ole näkynyt eikä kuulunut pulu ääniäkään. Mikä lie tilapäinen häiriö. Auto oli taas sen viikon ollut ajamatta, oisko siihen liittyvää.

Tuossa ylempänä mainitsin, että on suunnitelmia lisävalojen suhteen. No nyt ne on askeleen lähempänä toteutumista kun tuli löydettyä itselle mieluinen ledbar. Puoleen hintaan sai Lumiselta C-bright challenger ulta slim curved-pötkylän. Nimi on kuin telkkarilla, mutta katotaan onko mistään kotoisin.



(https://i.ibb.co/St49xDJ/IMG-20191217-WA0004.jpg) (https://ibb.co/St49xDJ)

(https://i.ibb.co/kJySrR6/DSC-0176.jpg) (https://ibb.co/kJySrR6)

(https://i.ibb.co/0nhchLF/DSC-0175.jpg) (https://ibb.co/0nhchLF)

Vaatimukset oli mataluus, kurvikkuus ja ~500mm leveyttä. Varmasti parempia ja tehokkaampia yms jne lamppuja löytyy mutta tuollainen nyt tuli. Alla kuva ihan vaan raakasovituksesta ja sen alla vielä että minkälaista lopputulosta haetaan.
(https://i.ibb.co/HNH2Mh6/DSC-0174.jpg) (https://ibb.co/HNH2Mh6)

(https://i.ibb.co/3v5n5J0/Ledipaneeli4.jpg) (https://ibb.co/3v5n5J0)
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 20.01.2020, 13:03:12
Voisin tähän vähän jotain yhteenvetoa raapustella viime vuodesta. Huoltokulut viime vuodelle oli muutaman kymmentä euroa, kun vaihteensiirtäjä yms. mitä tuli laiteltua oli jo aiemmin ostettuja. Eli lähinnä öljynvaihto vermeet ja tulpat. Muita kuluja sitten kertyi vanteista, menovedestä, pissapojan nesteistä ja verot+vakuutukset.


(https://i.ibb.co/HrMHZ6H/20200119-015132.jpg) (https://ibb.co/HrMHZ6H) Klikkaa kuva auki niin näkyy kokonaisuudessaan.
Muutaman(?) kerran jouduin pakon edessä tankkailemaan 98 bensaa niin se nostaa tuota polttoaineen keskihintaa tuossa kuvassa. Softaaja suositteli välillä ajamaan bensalla tai käyttämään stp:n putsausainetta etanolin seassa, niin noilla välttämättömillä bensatankkauksilla  on nekin "putsaukset" tehty. On muuten inhottava ajaa bensalla, kun kaasusta lähtee herkkyys kokonaan ja tuntuu että joutuu painamaan sitä syvemmälle. Tähän vielä ympäristövaikutukset päälle, hyi. Viinalla voi ajella "sukkasillaan" ja tuntuisi jaksavan paremmin sillä.
 

Eipä ole autolla paljoa ajoa nyt niin laitoin seisontaan. Täällä tuppukylässä pärjään pyörällä ihan hyvin mitä tarvitsee liikkua. Autolla ajaminen on vaan laiskuutta tai niinkun laiskat sanoo niin se on "mukavuudenhalua."
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: TPK1980 - 20.01.2020, 21:10:16
Voisin tähän vähän jotain yhteenvetoa raapustella viime vuodesta. Huoltokulut viime vuodelle oli muutaman kymmentä euroa, kun vaihteensiirtäjä yms. mitä tuli laiteltua oli jo aiemmin ostettuja. Eli lähinnä öljynvaihto vermeet ja tulpat. Muita kuluja sitten kertyi vanteista, menovedestä, pissapojan nesteistä ja verot+vakuutukset.


(https://i.ibb.co/HrMHZ6H/20200119-015132.jpg) (https://ibb.co/HrMHZ6H) Klikkaa kuva auki niin näkyy kokonaisuudessaan.
Muutaman(?) kerran jouduin pakon edessä tankkailemaan 98 bensaa niin se nostaa tuota polttoaineen keskihintaa tuossa kuvassa. Softaaja suositteli välillä ajamaan bensalla tai käyttämään stp:n putsausainetta etanolin seassa, niin noilla välttämättömillä bensatankkauksilla  on nekin "putsaukset" tehty. On muuten inhottava ajaa bensalla, kun kaasusta lähtee herkkyys kokonaan ja tuntuu että joutuu painamaan sitä syvemmälle. Tähän vielä ympäristövaikutukset päälle, hyi. Viinalla voi ajella "sukkasillaan" ja tuntuisi jaksavan paremmin sillä.
 

Ei toi viinailu sit niin "edullista" ole mitä kaikki väittää :P
Tosin C70 T5 verrattuna halpaa, kun se söis saman verran 98:a satkulla. :D
Varsovanliiton arkkupakastin on vienyt dieseliä reilussa vuodessa 27tkm matkalla 9,31€/100km. Tosin sitä rankaistaan vielä sillä noin 610€:n dieselverolla. Tehoa noin 220hp/440Nm.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: B30A - 21.01.2020, 11:25:26
On muuten inhottava ajaa bensalla, kun kaasusta lähtee herkkyys kokonaan ja tuntuu että joutuu painamaan sitä syvemmälle. Tähän vielä ympäristövaikutukset päälle, hyi. Viinalla voi ajella "sukkasillaan" ja tuntuisi jaksavan paremmin sillä.

Viina piristää tota Rangeakin. Se juo RE85 menovettä ilman mitään muutoksia, tämmöisellä matalaviritteisellä maamoottorilla ajetaan matalilla kierroksilla ja juuri tuolla käyttöaluella 1250-2500rpm kone on selkeästi virkeämpi kuin perusbensalla. Kulutuskaan ei näppituntumalla nouse ollenkaan niin kesällä tuota viinaa käyttää mielellään, harmi vaan kun ajoreittien varrella on huonosti viinatarjoilua eikä sen perässä kovin sivuun viitsi ajaa.
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 21.01.2020, 11:57:13
Ei toi viinailu sit niin "edullista" ole mitä kaikki väittää :P
Tosin C70 T5 verrattuna halpaa, kun se söis saman verran 98:a satkulla. :D
Varsovanliiton arkkupakastin on vienyt dieseliä reilussa vuodessa 27tkm matkalla 9,31€/100km. Tosin sitä rankaistaan vielä sillä noin 610€:n dieselverolla. Tehoa noin 220hp/440Nm.

Taitaa olla jonkun verran halvempaa mitä bensalla ajelu vielä kuitenkin ja auto ja ajotyyli vaikuttaa paljon. Itse ajelen käytännössä aina vakkari päällä ja jos joutuu ohittamaan niin se tehdään reilulla kaasulla ;) Tässä on vaihdelaatikon välitykset tehty selvästi pienempien teiden ajoon ja oikeasti saisi olla kuudes vaihde. Maantiellä 100kmh on maksimi minkä pääsee vielä järkevällä kulutuksella, mutta jos ajelen kotipaikkaan niin Heinola-Mäntsälä väli motarivauhdilla tuo ihan järjettömän kulutuksen.

Pienillä vuotuisilla kilsoilla mä oon perustellut, että voin ajaa tällä enkä jollain järkevällä autolla :D

Viina piristää tota Rangeakin. Se juo RE85 menovettä ilman mitään muutoksia, tämmöisellä matalaviritteisellä maamoottorilla ajetaan matalilla kierroksilla ja juuri tuolla käyttöaluella 1250-2500rpm kone on selkeästi virkeämpi kuin perusbensalla. Kulutuskaan ei näppituntumalla nouse ollenkaan niin kesällä tuota viinaa käyttää mielellään, harmi vaan kun ajoreittien varrella on huonosti viinatarjoilua eikä sen perässä kovin sivuun viitsi ajaa.
960 kun mulla oli jossain vaiheessa niin sitä tuli tankattua suunnilleen 50/50 re85 ja 95 bensalla. Siinä huomasin saman, että alakierroksilla piristyi vähän ja kulutus pysyi samassa ~15L/100km kuin pelkällä bensalla. Pienen säästön sillä teki. Minulla sama ongelma saatavuuden kanssa, lähin viinapumppu löytyy Pieksämäeltä +30km päästä. Joutuu aina vähän suunnittelemaan tankkauksia riippuen siitä mihin menossa. Kaveri kyllä höpötti, että kunhan meille uusi prisma nousee niin sitten saisi etanolit ihan Varkaudestakin. Menemättä politiikkaan sen enempää, luulisi että näitäkin pumppuja rupeaisi tulemaan enemmän ympäri suomenmaata nykyisen ilmastokeskeisen päätöksenteon aikana. Tosin taitaa olla päättäjillä Gasumiin kytköksiä kun kaasuautoilua aina hehkutetaan ja viinailu jää taka-alalle ;)
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 28.03.2020, 05:14:31
Täällä ei ole tarvinnut mitään ihmeellistä tehdä. Tankkailtu tankkia ja pissapojan säiliötä. Kilsoja tälle vuodelle kertynyt ~800km. Autokuumetta kun on aina niin kävin pesemässä ja vähän räpsimässä kuvia. Kuvat julkaistaan mitä todennäkoisimmin Nettiautossa ::)

Tässä nyt kumminkin yksi maistiainen

(https://b4iqtg.am.files.1drv.com/y4mApPRH2d-yRXazS3ISVV1a-tj8GsDqhQbMctfnMKiMERXsMw2gWsMo3RCSg4LJDyQjXIGPFT9G8aB9Z1I1bkpMBuL0oGVoWXOPKXdm8-8FyPp5fT649g5_EnNMmIsf0RKZPNYIHIkrq_yd0DHdUO8kcO4txMNbz8EvxCYrYL_7ShB1W4yQ2sUPlyhZWvfbvH4wXsaQ2Ga9H7I36k9IMAtxA?width=3882&height=2912&cropmode=none)

Kesärenkaiden vaihtoa voisi ruveta suunnittelemaan pikkuhiljaa...
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 07.08.2020, 10:29:32
Jaa a, enpähän oo jaksanut myyntiin edes laittaa tätä kun pakoputki rupes vuotamaan dp:n jälkeisestä joustosta. Pitäs tän kuun lopussa hitsuutella siihen uusi tilalle ja käyttää leimalla. Ennakoivasti muutaman alustan osasen tilailin etupäähän jos niitä joutuu vaihtelemaan. Tuntuisi vähän edestä muljuavan, mutta tuleeko leimalla mitään niin aika näyttää. Muuten ei juurikaan oo kun ajeltu ja sitäkin hyvin vähän. ~3500km kertynyt tälle vuodelle ajoa. Tulpat tulee samassa paketissa muiden osieb kanssa ja öljyt täytyy samalla vaihdella.


Kävin vähän reissussa ja suunnilleen puhtaasta autosta otin ajankuluksi pari kuvaa. Perä on vähän montussa...
(https://wq0dxa.am.files.1drv.com/y4mttVuqlDckm609SQcQxreF3aIZJ2nr0gMdlVmagaIFGtUTKCTnZMmoGnzUIVy6rrs9OKqVb5RPDaBCVSgyL9gy1r29VMe6dahE2zkoeEp-yOB3EvhFFnNLyee2UgkBIjJ4Yqb7rTf8VoArgc1LsqQxG-PqTGF1ZvdseOYbYwXfSXLPSTp4890MscmDOdRuoCt9IjdjIwdceQsNH7RIWSjlQ?width=4032&height=2268&cropmode=none)

(https://wq2e0a.am.files.1drv.com/y4msMQHE0mmcT2ru_wizYrQxH4NwFnvrf68OpTWP_s5V3e4UT8EGOmawhK7FlboYHEprVp0OUlDLyZusNDDMQvFSXGhvg7e_XWCEm8GVr28WF2sRojEVOsWX3U1yccaFKPbPct7i-ek3RIjGvGBKnuwbZZTtELhmZrEGMNqcaAf7bz1_lm_LV-ptgDDHxriJLkN3MkwMrxsgn_0thz8KaKL_w?width=4032&height=2268&cropmode=none)

(https://b4kwsw.am.files.1drv.com/y4mu813wMf5BQjrxKlHvcEAeePbyKPPhvBpt140Fxy7dY9rpOQbnmf4IKDWmLtuGz_Nbxwjr42WYkDB0YT4RXSyiC4uCzaKgC8U3VQu9HMewvxlCtTJbv3dMLXOJhlvmoxsk7Pa511kGvhPJTztKLqS_Odnevr53fLjDaXYFeAobes79H-mYYaeIA9maSQaNeYsBuYW-sDr2NObKDD8ZLBdzw?width=4032&height=2268&cropmode=none)

(https://wq1o5w.am.files.1drv.com/y4myxzCEC9Im9VDL4dyG05MdbYwYnRIMPeaYtKtyb7CNHgpo0xSxNMt-DwbmJToe2QFZBuUNZlrjb0G2eR6M93VMyGVM1JV02LYYNYvc-k10WhwuuNw9Fjh7fb9sdXxFqhwgqQZxy3rJgF_3CEAYTlvDeIl63AxsxAibwvwpn_M0rotfDBh5P8s4X7snrMfEaSNG_CKdvNPok9KoRo3t2ijgA?width=4032&height=2268&cropmode=none)
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 14.10.2020, 18:44:58
https://m.nettiauto.com/saab/9-5/11686727
Otsikko: Vs: SAAB 9-5 BioPower
Kirjoitti: Osxu - 24.10.2020, 13:51:19
Tää lähti eilen uudelle omistajalle. Tampereen suunnilla voi jatkossa bongata.