Ateho  Elekma

C30 "Hifipätkä"

  • 4 Vastauksia
  • 3613 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
C30 "Hifipätkä"
« : 09.01.2014, 21:24:39 »
Tervehdys foorumille tuoreelta Volvo-noviisilta! :hello:

Pikkuveli kun tätä mainosti, niin olihan se liityttävä joukkoon, terveiset Diville. ;)

Meikäläisen projekti (ja samalla ensimmäinen Volvo) on '07 C30 2.0D. Käyttöautoksi tuo ostettiin ja sellaisena saa pysyäkin, eli mitään radikaalia ei ole luvassa.
Harrasteuton virkaa toimittaa http://www.cc.puv.fi/~oh/auto/camino.jpg , mutta ei siitä enempää tällä foorumilla.

C30:n tekniikka, alusta ja ulkopuoli pysynee siis vakiona, ehkä korkeintaan jotain pikkuteippauksia, mutta tuskin sitäkään. Ajoltaanhan toi on vakionakin todella mukava ja tehokin piisaa mulle (yeah, right...) ??? Hifit on sitte toinen juttu, ja niitä tietty parannellaan reippaasti, kuten kaikissa mun autoissa reilun 20v:n ajan on tehty.

Ittestäni voisin kertoa ensin vähän taustoja. Ikää on muutamaa kuukautta vajaa 40, hifejä olen harrastanuit "aina", eka kotikaapit tein joskus yläaste-ikäisenä ja ekaan omaan autoon ('75 Taunus S*) ekat stereot ruuvattiin kaverin kanssa 17 vuotiaana. Sen jälkeen autohifi on ollut kuvioissa mukana enemmän tai vähemmän (pääosin enemmän) jatkuvasti. Soundipuoli mua on aina kiinnostanut eniten ja pakollisen bassovaiheen ohessa em. Taunus sai pikkuhiljaa sisäänsä vähän hifimmänkin kattauksen. FASCA:n äänenlaatukisat tuli mukaan kuvioihin aika pikaseen ja '95 kisasin täyden kauden, palkintona lopuksi noviisiluokan ykköspytty finaaleista. Sen jälkeen autohifin parissa useamman vuoden töissä sekä maahantuojalla, asentamossa että kivijalkakaupassa. Omat kisaamiset jäi, mutta kuuntelutuomarina pyörin  kisoissa useamman vuoden. Omissa autoissa laitteet vaihtui ja vuosien varrella varsinkin tuossa maahantuontivaiheessa autossa kävi varmaan satoja eri palikoita, pitihän niitä testata. Kun sitten lopuksi menin "aikuisten töihin", niin autohifit jäi vähän tyhjäkäynnille  (jokaiseen autoon piti tietty kuitenkin jonkinlainen setti tehdä), kunnes muutama vuosi sitten (olisko ollut '08?) vanha tuttu hifiukko Hietaharjun Tomppa houkutteli kirjoittamaan yhden testijutun Autosound-lehteen. Siitä harrastus sai taas uutta tuulta ja siitä lähtien olen Autosoundin jokaiseen numeroon muutaman jutun tehnyt + pari syrjähyppyä GTi-lehteen.
Omia projekteja ei juurikaan ole tullut dokumentoitua, mutta Corolla Verson setin sain jopa nettiin asti http://www.cc.puv.fi/~oh/Verso/ ja tuon toisen käyttiksen rakenteluvaiheita on saanut seurailla Autosoundin sivuilla ja pienimuotoisemmin Autosoundin foorumilla http://www.autosound.fi/phpbb/viewtopic.php?f=7&t=2326

C30 ei tunnu oikein asennusystävälliseltä. :( Toista viikkoa olen nyt näitä keskusteluja tällä kelannut ja esim. tuo ketju http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7474.0 on tarkkaan luettu, varsinkin Fincerin ansiokas selvitys (sitä kuitenkaan täysin ymmärtämättä :idiot2:).
Toistaiseksi suunnitelmat on aika lailla auki, hyviä vinkkejä otetaan tietysti vastaan.

Alustavia ajatuksia:
  • Vakiosoitin jää
  • Pelikolmioihin sorvataan kaapista jo löytyvät Peerlessin laajakaistat
  • Ovipaikoille kaapista löytyvät Xetecin X6:t
  • Subiksi kaapista löytyvä Seasin 8" L22RN4X/P (ei vaan ole paremmin soundaavaa tullut vastaan)
  • Täysaktiivisetti despillä
  • Takaluukusta hifeille uhrataan ainoastaan lattian alla oleva tila

Auki olevia asioita siis on enemmän kuin päätettyjä...
Oikeastaan etupäähän haluaisin Braxin Matrixit, Hybrid Audion Legatiat tms, mutta siihen ei budjetti nyt yksinkertaisesti veny, eli mennään pitkälti sillä mitä kaapista löytyy.
Suurin ongelma lienee käytössä oleva asennustila. Toi Seasin subi on itsellä soinut parhaiten lähes 30l:n suljetussa kotelossa, joten päätteille ei juuri tilaa jää kun kaiken pitäisi tosiaan mennä sinne kontin lattian alle...
Saan siis suosiosta unohtaa tallissa majailevan Rokkarin Power-sarjan lankun (se veisi jo yksinään 3/4 koko takaluukusta) ja Autostudion QuattroR:t (josta tykkäsin ihan hirveesti kun moista testasin).
Realistisin vaihtoehto päätepuolelle lienee edellisestä käyttiksestä (ja samalla lehden testiautosta) tarpeettomaksi jäävä Alpinen MRX-F65 jos sen kaveriksi ostaisi MRX-M55:n. Pitää vaan mittailla ensin, noi Alpinet kun ovat aika kookkaita vaikka d-luokassa toimivatkin.
Enemmän kiinnostaisi kunnolliset pikkuvahvarit, esim. JL Audio, mutta menee pahasti budjetista ulos. Monacorin asiallisiksi todetut Nanot ovat mahdollisia myös, samoin Focuksen pikkuiset. Todella mielenkiintoinen budjettivaihtoehto olisi Helixin PP50DSP, siinähän olisi oikein asiallinen despi samassa paketissa mutta vähän arveluttaa varsinkin tuon subikanavan teholukemat. Kaikki muut vaihtoehdot vaativat erillisdespin (luultavimmin Helixin perusdespi), mutta se näkyy ikävästi budjetissa ja vie osaltaan sitä kortilla olevaa asennustilaakin...


Että sellaista mietteissä. Vaikka hifeistä kuvittelen perusteet tietäväni, niin Volvojen ja niiden hifistämisen suhteen olen täysin noviisi. Kaikki vinkit Volvon hifistämiseen ovat todellakin tervetulleita, esim. mistä virtajohdon läpivienti ja muutkin kaapeloinnit? Sisäverhoiilujen purkuohjeet jne. Saa toki kertoa mielipiteensä kaavaillusta laitteistostakin ja tietty suositella muitankin hyviksi havaittuja kilkkeitä.

Kuvia yritän saada kunhan ehdin kuvaamaan. Tätä tehdään töiden, opiskeluiden, perheen, muiden harrastusten jne. jälkeen, eli ei kannata pidättää hengitystään päivityksiä odotellessa, mahdollisesti jotain konkreettista tapahtuu vasta kesälomilla.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2014, 21:28:00 kirjoittanut SQ »

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: C30 "Hifipätkä"
« Vastaus #1 : 12.01.2014, 19:31:36 »
Jos aloittaisi sisustan parannukset helpommasta päästä. ;)


Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: C30 "Hifipätkä"
« Vastaus #2 : 23.02.2014, 11:35:40 »
Kas kun oli tämä lipsunu silmien ohi aikasemmin, ei muutaku tervetuloa foorumille. Eiköhän tästä(kin) varsin pätevä projekti tule ajan kanssa.  O0
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Rasseli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 282
Vs: C30 "Hifipätkä"
« Vastaus #3 : 23.02.2014, 12:43:34 »
Tuossa  helixin dsp:ssä omien tuttavien käyttökokemuksista on tullu aika paljo risuja. Mm. ei tahdo pysyä päällä vaan heittelee hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla ittesä pois pelistä. Ruusupuoella ohjelmisto saa ylistyksiä.
Nyk. V60 D5 -11
Ex.  S60 2.4D -08; S60 -03; Nissan primera hb -01;Kawasaki ZX-6R 636 -06

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: C30 "Hifipätkä"
« Vastaus #4 : 15.03.2014, 19:04:42 »
Kiitos Divi. Ajan kanssa joo... Kesälomaa odotellessa... ;D

Helix (kuten muutkin kaiutinsisääntulon omaavat kilkeet) haistelee kajarisignaalia ja sen havaitsemisen mukaan käynnistää/sammuttaa ittensä. Hyvä tietää että ton kanssa voi tulla ongelmia, mä olen kuvitellu että noi toimii ku junan vessa. Voin kyllä kuvitella että hiljasella kuunnellessa ei välttämättä havaitse signaalia ja luulee musiikin loppuneen. Ehkä tuota herkkyyttä voi säätää, mulla ei ole tietoa?

Joka tapauksessa projekti ei ole tallissa edennyt yhtään (noi edellisen postini kuvassa esiintyvät raudat on sentään siirtyny tosta keittiön tasolta tallin työpöydälle ???)
Erilaisia mittailuja ja suunnitelmia on toki tehty. Nyt eniten polttelis Helixin PP82 DSP ja sen kaveriksi Match -sarjan 8" subi. Noi mahtuis suht pikkuvaivalla sinne kontin pohjalle kera tunkin, kompressorin yms. "tarpeellisen" ja todistetusti tuon PP82:n soundi on riittävän hyvä. Tuon kanssa vois toteuttaa aktiivietupäänkin helposti. Pitänee soitella Jarkolle AudioImporttiin josko sais junaa pikkuhiljaa liikkelle, alkaa tässä jo hävettään kun "projektipäiväkirja" oli valahtanu vitos-sivulle (aktiivista tämä Volvo-porukka).  :nohnoh

 

Ateho  Elekma